Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Det lät ju riktigt bra ändå! Vart i Sverige? Bor i Kalmar å gissar på att jag kommer få typ det dubbla som förslag. När jag väl får kontakt med Eon...

Mellersta Sverige, Sandviken.
Jag är lite skeptisk till det låga priset. Får se vad det egentligen blir men bör ju vara det.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Band mitt avtal på 63 öre inkl allt i oktober. 3 år, Eon. Känns som rätt beslut. Bor i villa och förbrukar ca 17-18 000 kWh/år.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Band mitt avtal på 63 öre inkl allt i oktober. 3 år, Eon. Känns som rätt beslut. Bor i villa och förbrukar ca 17-18 000 kWh/år.

Jag gjorde precis samma sak. Eon, oktober, 3 år, 63 öre och cirka 17-18000 kWh/år. Tidigare har jag alltid haft rörligt men jag trodde att det skulle bli lite stökigare med elpriserna framöver så jag ville binda.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att vi räddar Polen idag genom att elda olja och det inte ens är dåligt väder generellt så lär det ju bli sjukt intressant framöver när det blir trist på riktigt...

Permalänk
Medlem

Gör som jag, kör autigiro så märker ni inte av räkningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Gör som jag, kör autigiro så märker ni inte av räkningen!

Jepp, huvudet i sanden metoden gör ju att man slipper problemet iaf för stunden

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Bor också i SE4 med ett dåligt isolerat 40-tals hus. Förbrukar ca 8000kwh om året (3600 av det är elbil).

Byt till ved vettja. 😊

Täljstenskaminen går bokstavligen varm nuförtiden:)

Permalänk
Medlem

November gjorde jag av med 1732KWh på det fick jag betala abonnemang(20A) elskatt och överföringsavgift 1396:- sedan själva elen kosta 957.29 har ju solel med så sålde lite el som jag fick bra betalt för.
skaffa elbil 19 november så ligger ca 200KWh på den av el förbrukningen.

Så 2353,29 för 1732KWh vilket ger 1,36Kwh med alla avgifter, vilket jag tycker är helt okej.

Huset är på ca 144Kvm väldigt högt till tak på övervåningen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Baxtex:

Får inte MS, Facebook typ gratis el dessutom? Men tänk alla jobben som dessa datacenter skapar!😬

Enligt Ekeroths ledare idag på Samnytt så vart det 56 jobb istället för 30000 hos Facebook. Då vissa direkt säger att man inte kan lita på alternativmedia kanske ni litar mer på Finlands publicserice YLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jepp, huvudet i sanden metoden gör ju att man slipper problemet iaf för stunden

Vi tar alltså ner den svenska energipolitiken på individnivå? Det var kanske det som var tanken från början, om vi alla stoppar huvudet i sanden så har vi löst alla problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Enligt Ekeroths ledare idag på Samnytt så vart det 56 jobb istället för 30000 hos Facebook. Då vissa direkt säger att man inte kan lita på alternativmedia kanske ni litar mer på Finlands publicserice YLE

Får väl hoppas att dessa 56 har 100 000kr+ brutto så vi får in lite skatt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får inte MS, Facebook typ gratis el dessutom? Men tänk alla jobben som dessa datacenter skapar!😬

Om jag minns rätt betalar de 1 krona per 200 kWh eller liknande. Dvs 0.5 Öre per kWh.
Känns skönt att subventionera biljonföretag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Enligt Ekeroths ledare idag på Samnytt så vart det 56 jobb istället för 30000 hos Facebook. Då vissa direkt säger att man inte kan lita på alternativmedia kanske ni litar mer på Finlands publicserice YLE

Kolla aldrig en bra story? Business Sweden har inte påstått att Facebook skulle anställa 30000 personer. Uppskattningen i en rapport beställd från BCG var att datacentersektorn skulle kunna sysselsätta 30000 personer i Sverige år 2025, om den gavs rätt förutsättningar. Upp från påstådda 7000 personer år 2016*. Det är alltså en totalsiffra och inte något som har specifikt med Facebook att göra.

Facebook har inte gratis el, vilket vore väl märkligt, men däremot infördes samma låga energiskatt som förekommer i vissa andra sektorer även för den sortens datacenter.

*Tillägg: Kan ha varit siffran för 2015 också, men rapporten kom 2016.

Permalänk
Medlem

Betalar spotpris per timme. Idag var priset kl 16:00 rekord, 646 öre/kWh. Bor på 166 kvm men förbrukar relativt lite el (ca 10 000 kWh per år). Eldar en del för uppvärmning. Skaffade spotpris för att kunna ladda elbilen och köra diverse annat tex rensning av värmepannan på natten, kunde få ner till 1 öre/kWh i början (2020 när jag skaffade nuvarande abonnemang).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Betalar spotpris per timme. Idag var priset kl 16:00 rekord, 646 öre/kWh. Bor på 166 kvm men förbrukar relativt lite el (ca 10 000 kWh per år). Eldar en del för uppvärmning. Skaffade spotpris för att kunna ladda elbilen och köra diverse annat tex rensning av värmepannan på natten, kunde få ner till 1 öre/kWh i början (2020 när jag skaffade nuvarande abonnemang).

Tänkte byta till spotpris i vår när jag får elbilen levererad. Är värt det antar jag?

Permalänk
Medlem

Lägenhet på 117m2, 4pers och timpris. Förbrukningen låg på 450kWh i november och slutade på 500:-. Anslutning och överförningsavgifter på ungefär detsamma.
Jag gör vad jag kan för att dra ner på förbrukningen under pristopparna men man kan ju inte vänta till 19:00 innan man börjar med maten bara för att spara en krona eller två. Kommer att byta till ett 2-3år fastpris i vår när priserna på dessa avtal förhoppningsvis ligger lägre än just nu. Det känns inte värt besväret att hålla kolla på priserna för att kunna köra ett par tvättar när elpriset är lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Vi tar alltså ner den svenska energipolitiken på individnivå? Det var kanske det som var tanken från början, om vi alla stoppar huvudet i sanden så har vi löst alla problem!

Det var mera tänkt som ett skämtsamt svar på att Autogiro skulle lösa problemet. Själv försöker jag spara energi på de sätt jag kan genom att optimera uppvärmingen det jag kan + jag tecknade fast avtal för att hantera kostnaden!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Tänkte byta till spotpris i vår när jag får elbilen levererad. Är värt det antar jag?

Det beror ju helt på priset som vi noterat =). Har du "smarta" lösningar uppkopplade (t.ex. laddbox till bilen) kan du ju styra mot det billigaste spotpriserna men nu när elen är så satans dyr hade det ju varit bättre med bundet... Traditionellt har ju rörligt alltid lönat sig då elbolagen måste ha en viss riskmarginal.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Det beror ju helt på priset som vi noterat =). Har du "smarta" lösningar uppkopplade (t.ex. laddbox till bilen) kan du ju styra mot det billigaste spotpriserna men nu när elen är så satans dyr hade det ju varit bättre med bundet... Traditionellt har ju rörligt alltid lönat sig då elbolagen måste ha en viss riskmarginal.

Nu menade jag ju från rörligt månadssnitt.. Dom flesta betalar ju inte per timme

Permalänk
Medlem

Enligt nyheterna på TV4 så skulle elpriserna gå ner under morgondagen,men enligt ”experterna”kommer det chockhöjas igen,vad tror ni?Jag har möjlighet att binda avtalet 3 månader i taget,är det bra att göra det tror ni?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Enligt nyheterna på TV4 så skulle elpriserna gå ner under morgondagen,men enligt ”experterna”kommer det chockhöjas igen,vad tror ni?

När det gäller morgondagens elpris finns det ingen anledning att spekulera och tro, det är bara att läsa vad som står redovisat på Nordpool om man är intressarad av att veta morgondagens pris.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Pric...

Permalänk
Medlem

6 senaste. Fick dagens faktura på nästan 400:-.. En etta 35 m2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

6 senaste. Fick dagens faktura på nästan 400:-.. En etta 35 m2.

https://i.imgur.com/vks1JEi.png

Skapligt Dina 6 tillsammans räcker inte för det vi får betala för 474kWh nu i December. 1147kr landade det på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Jag band mitt avtal i Corona dippen, så band mitt avtal på 3 år, 0.38 vilket jag är glad för nu. Kände på mig att priserna skulle dra iväg och det fanns väl en del signaler på att de kommer bli som det är nu. Dock tror jag vi är långt ifrån toppen. Inget som blir löst till nästa år direkt om det inte blir en varm vinter kommande år. Men grundproblemet kvarstår

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

November Elhandelsavtal Skellefteå Kraft

Rörligt pris - SE4 @ 131 öre kWh
Förbrukning: 580 kWh.
Avgift : 36:-

Totalt: 996:-

Elabonnemang @ Eon

Elnätaabonnemang avgift : 420:-
Elöverföring: 128:-
Energiskatt: 258:-

Totalt: 806:-

Summa totalt el november: 1802:-

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag åkte på över 7000 kr för november. Blir kul att se decemberfakturan...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag åkte på över 7000 kr för november. Blir kul att se decemberfakturan...

Samma här 7500kr! Estimerar 9500kr i december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Med tanke på att vi räddar Polen idag genom att elda olja och det inte ens är dåligt väder generellt så lär det ju bli sjukt intressant framöver när det blir trist på riktigt...

Mjae det var visst en saning med modifikation, Polen hade sålt för mycket el till Sverige så de inte klarade sig själva. Så Sverige var tvungen att skicka "tillbaka" en del.

Permalänk
Medlem

Pratade med Fortum nu som jag är bunden ett år till i,just nu har jag rörligt med inköpspris,det har vart bland det billigaste,men som sakt nu är det svindyrt,vart erbjuden att binda mig 3 år till med Kw/h totalt 76,51 med förhandlingsbart avtal om elen går ner,är detta värt?eller ska man ha is i magen i stället?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile