LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk

Är det någon annan som reagerat på att HDR innehåll ibland blir väldigt mörkt i vissa scener? Kan man korrigera det på något sätt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det någon annan som reagerat på att HDR innehåll ibland blir väldigt mörkt i vissa scener? Kan man korrigera det på något sätt?

Har du stängt av ECO mode?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swedish Berserk:

Är det någon annan som reagerat på att HDR innehåll ibland blir väldigt mörkt i vissa scener? Kan man korrigera det på något sätt?

Beroende på hur TV:n är inställd kan HDR kan det påverkar. HDR kan ofta vara mastrat väldigt mörkt. Gäller särskilt en del äldre material. Med HDR kan den som skapar filmen arbeta med absoluta nivåer för hur ljusstark bilden ska vara. På gott och ont då man inte alltid har rummet för att ta till sig en väldigt mörk filmscen.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har du stängt av ECO mode?

Jajamen det har jag!

Skrivet av Laxpudding:

Beroende på hur TV:n är inställd kan HDR kan det påverkar. HDR kan ofta vara mastrat väldigt mörkt. Gäller särskilt en del äldre material. Med HDR kan den som skapar filmen arbeta med absoluta nivåer för hur ljusstark bilden ska vara. På gott och ont då man inte alltid har rummet för att ta till sig en väldigt mörk filmscen.

Det känns som att det är Dolby Vision som gör att det blir så i alla fall med Netflix på det jag tittar på där. Det lustiga är att ljusa bilder ser fantastiska ut men att när det blir mörkt känns det i vissa fall som det tappar detaljer.

Kan jämför med Jurassic World Fallen Kingdom i 4K UHD skiva som jag såg på häromdagen. Det såg enormt bra ut rakt över genom hela filmen och den ska köra Dolby Vision.

Så antingen är det att man tappar kvalitet när man streamar eller så har det med hur det är mastrat som du är inne på. Eller en kombination av de båda.

Körde även Netflix genom min Shield från 2017 och den stödjer bara vanlig HDR10 och där blev det genast ljusare men också en mer "platt" bild med mindre djup om jag jämför med Dolby Vision. Jag har följt Rtings guide och egentligen knappt ändrat något på HDR inställningarna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s OLED är direkt ur kartong för mörka och klipper skuggtoner (black crush) och då måste man ankra om svart i bilden på en högre nivå med reglaget som har det förvirrande namnet "Skärmljusstyrka". Brukar landa på mellan 55–60 på det reglaget för att nivåerna ska landa korrekt.

Ankringen av svart brukar dock skifta om efter en pixel refresh vilket kan leda till den sekundära effekten att bilden då blir alldeles för blaskig och ljus eftersom man istället har förhöjt svartnivån till grått. Då brukar reglaget på 50 stämma ganska väl.

Att DV kan se mörkare ut beror på att det är dynamisk HDR där varje scen kan ljussättas individuellt. Med HDR10 är det en enda generell ljussättning för hela filmen och då måste mörka scener följa samma ljussättning som ljusa scener.

Permalänk
Medlem

Tips på WebOS app som liknar Andorid TVs Kodi och dess plugin Retrospect.
Det hämtar svt play,tv4 play osv. gratis innehåll så slipper man appar till alla olika kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skosnore:

Tips på WebOS app som liknar Andorid TVs Kodi och dess plugin Retrospect.
Det hämtar svt play,tv4 play osv. gratis innehåll så slipper man appar till alla olika kanaler.

Blir gärna överbevisad, men vågar mig på en gissning att det tyvärr inte existerar. App-utbudet lämnar lite att önska.

Edit:
När jag har tittat lite mer noga på apputbudet så finns det intressant nog ett helt gäng IPTV-appar, t.ex. Smart IPTV, som i princip kan göra det du är ute efter. "Problemet" är att man själv måste ha en lista med kanaler, i m3u-format.

Det finns en stor väldigt ljusskygg marknad för detta, men finns det ett enda lagligt sätt att få tag i t.ex. SVT i ett format som går att använda i den här typen av appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Blir gärna överbevisad, men vågar mig på en gissning att det tyvärr inte existerar. App-utbudet lämnar lite att önska.

Edit:
När jag har tittat lite mer noga på apputbudet så finns det intressant nog ett helt gäng IPTV-appar, t.ex. Smart IPTV, som i princip kan göra det du är ute efter. "Problemet" är att man själv måste ha en lista med kanaler, i m3u-format.

Det finns en stor väldigt ljusskygg marknad för detta, men finns det ett enda lagligt sätt att få tag i t.ex. SVT i ett format som går att använda i den här typen av appar?

Det är rena IPTV-appar (som kan spela en stream från en IPTV-leverantör.)
Det frågan avser är en app som kan hämta material från respektive streamingtjänst som kanalerna tillhandahåller, sålla ur reklamen och presentera programmen (ej enkom linjär TV). Sådan app för WebOS finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är rena IPTV-appar (som kan spela en stream från en IPTV-leverantör.)
Det frågan avser är en app som kan hämta material från respektive streamingtjänst som kanalerna tillhandahåller, sålla ur reklamen och presentera programmen (ej enkom linjär TV). Sådan app för WebOS finns inte.

Vilket väl är ganska exakt vad jag skriver... Men själv blir jag nyfiken på om någon av apparna stödjer det fragmented mp4-format som SVT använder i bakgrunden. Hade jag bara fått igång SVT Barn hade det varit ett stort plus för mig.

Men sådant här är så irriterande, det finns en bra olaglig lösning, men till synes ingen om man vill göra rätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Vilket väl är ganska exakt vad jag skriver... Men själv blir jag nyfiken på om någon av apparna stödjer det fragmented mp4-format som SVT använder i bakgrunden. Hade jag bara fått igång SVT Barn hade det varit ett stort plus för mig.

Men sådant här är så irriterande, det finns en bra olaglig lösning, men till synes ingen om man vill göra rätt för sig.

Utgick från nedan när jag svarade, för jag håller inte med om att det är vad frågeställaren är ute efter. Stor skillnad på Retrospect och valfri IPTV-app. Retrospect använder streamingtjänstens egna videomaterial för att spela upp men sållar också bort alla reklampauser (gäller dock ej linjärtv i de fall sådant erbjuds)

Skrivet av jaqob:

t.ex. Smart IPTV, som i princip kan göra det du är ute efter.

Permalänk
Medlem

För att svara på mitt eget tidigare inlägg. Svtplay fungerar faktiskt i den inbyggda webbläsaren, så den vägen kan man se kanalerna live. Och lägger man ett bokmärke så når man kanalen direkt från hemskärmen. Och jo, med barn är linjärtv bra. Att höra introt till Greta Gris 20 gånger i rad är inte bra för den psykiska hälsan.

Edit: Inte en idiotsäker metod, ibland får man ett meddelande om tekniskt fel istället. Fortfarande oklart om det är lite instabilt eller om vissa program sänds ut i ett annat format.

Permalänk

Såg att Mediamarkt erbjuder ISF kalibrering i hemmet. Någon som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik441:

Såg att Mediamarkt erbjuder ISF kalibrering i hemmet. Någon som testat?

Hoppar på denna fråga.

Får man 1 läge kalibrerat? Tex ISF bright. Eller går man igenom alla HDR, Dolby Vision, HDR game osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Var kan man följa vad de nyare firmware faktiskt gör? Kommer ju rätt ofta till t.ex. A1 trots att det är en enklare modell.

Googla på versionsnumret bara, så brukar det komma upp Reddit trådar på vad firmwaren gör.

Permalänk
Medlem

Nån mer med G1-modellen som har problem med missfärgat halv vänstersida? Halva bilden är mycket varmare än den högra sidan. Tydligen vanligt med 65 tummare. Har felanmält till LG. Får se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Nån mer med G1-modellen som har problem med missfärgat halv vänstersida? Halva bilden är mycket varmare än den högra sidan. Tydligen vanligt med 65 tummare. Har felanmält till LG. Får se vad de säger.

Verkar ofrånkomligt. Sett det på alla OLEDS. Har det på min LG 65" C7 från 2017 och ungefär samma nu på 83" C1 som jag fick hem för två veckor sedan. Hade varit fint med någon färginställning som gick att mappa olika på olika platser i bilden, någon form av ghradient från varmt till kallt...

Skriv gärna vad LG säger sedan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som har soundbar och tv:n stående på bänk hur har ni löst problemet med att soundbaren täcker 2-3 cm av bilden?
Har själv funderat på ett byta ut foten till en sån här

Permalänk
Medlem

Jag köpte en LG48C1 på black friday, och använder den just nu som skärm och TV. Jag är verkligen supernöjd med den.
Men min fråga är ifall någon känner till en skärm som skulle kunna mäta sig med den här TV:n.
Nu har jag kanske inte jättehöga krav kanske, men den är den bästa skärm jag använt på länge, och jag kommer snart flytta och kommer använda den som renodlad tv då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag köpte en LG48C1 på black friday, och använder den just nu som skärm och TV. Jag är verkligen supernöjd med den.
Men min fråga är ifall någon känner till en skärm som skulle kunna mäta sig med den här TV:n.
Nu har jag kanske inte jättehöga krav kanske, men den är den bästa skärm jag använt på länge, och jag kommer snart flytta och kommer använda den som renodlad tv då.

Köp en till på mellandagsrean

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Köp en till på mellandagsrean


Jag är så nöjd, så inte långt ifrån.
Men... Den är faktiskt lite stor för ett skrivbord. 32" hade varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Ni som har soundbar och tv:n stående på bänk hur har ni löst problemet med att soundbaren täcker 2-3 cm av bilden?
Har själv funderat på ett byta ut foten till en sån här

Efter samma funderande byggde jag tillslut en bänk och hängde soundbaren under.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Verkar ofrånkomligt. Sett det på alla OLEDS. Har det på min LG 65" C7 från 2017 och ungefär samma nu på 83" C1 som jag fick hem för två veckor sedan. Hade varit fint med någon färginställning som gick att mappa olika på olika platser i bilden, någon form av ghradient från varmt till kallt...

Skriv gärna vad LG säger sedan!

Tänkte samma sak. Varför ingen tint gradient? Problemet med min är att den varma delen blir extrem över vänsterkanten och syns på allt som inte är svart. Syns ditt på andra färger än vitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Tänkte samma sak. Varför ingen tint gradient? Problemet med min är att den varma delen blir extrem över vänsterkanten och syns på allt som inte är svart. Syns ditt på andra färger än vitt?

Jämnt ljus över stora partier så syns det, iaf för mig. Men inte extremt och inte väldigt störande. Men kanske hade hoppats på att det skulle vara lite bättre nu än på C7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jämnt ljus över stora partier så syns det, iaf för mig. Men inte extremt och inte väldigt störande. Men kanske hade hoppats på att det skulle vara lite bättre nu än på C7.

Skulle du säga att detta är mer störande? https://imgur.com/95tMO27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Skulle du säga att detta är mer störande? https://imgur.com/95tMO27

Spontant skulle jag säga att det är väldigt likt. Ska testa med helvit bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kan man inte störas av sån tint undrar jag. Måste ju ändå varit många som köpt 65-tummare och kollat på vintersport t.ex. Men tydligen så ska 77-tummare vara förskonade för det mesta. Jag skulle hursomhelst inte rekommendera köpa 65 tum från LG. Ser ut som den kommer åka tillbaka och jag går ner till 55 tum igen.

Permalänk
Skrivet av pchelp:

Ni som har soundbar och tv:n stående på bänk hur har ni löst problemet med att soundbaren täcker 2-3 cm av bilden?
Har själv funderat på ett byta ut foten till en sån här

jag la två ikea hyllplansskivor under tvn för att få upp den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Skulle du säga att detta är mer störande? https://imgur.com/95tMO27

LG 83" C1 med lite mysbelysning i rummet, fotat med iPhone 12 Pro Max. Skulle säga att det är mycket bättre än på min 65" C7, och nog bättre än på din 65". Men helt jämnt är det inte, dock inte så farligt som jag kanske befarat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jajamen det har jag!

Det känns som att det är Dolby Vision som gör att det blir så i alla fall med Netflix på det jag tittar på där. Det lustiga är att ljusa bilder ser fantastiska ut men att när det blir mörkt känns det i vissa fall som det tappar detaljer.

Kan jämför med Jurassic World Fallen Kingdom i 4K UHD skiva som jag såg på häromdagen. Det såg enormt bra ut rakt över genom hela filmen och den ska köra Dolby Vision.

Så antingen är det att man tappar kvalitet när man streamar eller så har det med hur det är mastrat som du är inne på. Eller en kombination av de båda.

Körde även Netflix genom min Shield från 2017 och den stödjer bara vanlig HDR10 och där blev det genast ljusare men också en mer "platt" bild med mindre djup om jag jämför med Dolby Vision. Jag har följt Rtings guide och egentligen knappt ändrat något på HDR inställningarna.

Jag köpte också en C1 på Black Friday och upplevde detta problemet i fredags när man kollade på Dune, under en mörk scen så dimmades hela panelen ned och man fick öppna en meny för att den skulle "vakna till liv" igen.

Efter lite forskning så verkar detta vara en inbyggd funktion hos LG som de kallar för ASBL (länk till där jag hittade detta: https://www.avforums.com/threads/lg-oled-auto-dimming.2193056/). Detta går att stänga av om man äger en service fjärr MEN det gäller på egen risk...känns sådär att fippla med. Det detta samma symptom som du känner igen? @Laxpudding för gärna förtydliga ytterligare om jag är helt fel ute.

Permalänk
Medlem

Jag har några andra pet-peevet med LG C1 TVn.

  • LG's HDMI-CEC som de döpt till "Simplink" verkar också inte spela så bra med andra enheter. Den verkar inte kunna skicka CEC signaler till min Denon förstärkare så den fattar vilken input som ska användas.

  • Volym kontroller för min Chromecast 4th gen (som sitter rätt i TVn) fungerar inte alls.

  • Och sist men inte minns så verkar gaming optimizern inte sparas per enhet (PS5 via AVR) och istället sparas per HDMI Input (vilket blir AVRn

Jag börjar fundera om det är dags att köpa en universalkontroll typ Logitech Harmony för att lösa mina problem...

men! utöver det så är jag supernöjd! Jag verkligen pillat med inställningar för att få till en sån bra bild jag kan utan kalibrering.