Specifikationer för HDMI 2.0 slås samman med HDMI 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Det är väl precis det jag säger? Att versionnumren inte är paketeringar av funktioner..? Tror du får läsa min kommentar en gång till. Jag har aldrig sagt att jag "tror" versionerna specificerar kapacitet, jag vet mycket väl att så ej är fallet och att för exempelvis HDMI 2.1 så är det Ultra high speed man kollar efter för 48Gbit/s. (ja jag har också läst Laxpuddings kommentarer här på forumet).

Det jag säger är att det borde vara så. Det går ju emot allt sunt förnuft att släppa en ny standard med ett nytt namn och sedan låta tillverkare själv välja vilka funktioner de vill ta med som att de plockar ihop en påse lösgodis, (om ens någon ny funktion öht). Som konsument vill jag att det ska vara tydligt vad jag får. HDMI 2.1 ska garantera viss funktionalitet.

Hur förväntar du dig att någon som inte är tekniskt bevandrad och påläst ska ha koll på vilka kablar de ska köpa när man väljer att göra så här? Jag vet inte hur många gånger jag rättat folk på Reddit och andra forum som bara sagt att "vilken HDMI 2.1-kabel som helst räcker för att kunna spela i 4K 120Hz". Onödigt komplicerat, där den till synes enda målsättningen är att förvirra konsumenten.

Håller med om att det är onödigt komplicerat, men tror vi skulle landa i flera nivåer av implementation oavsett. Ta till exempel en billig TV med 60Hz, den kanske stödjer low latency mode, men inte VRR. Eller en annan som accepterar 120Hz signaler men panelen klarar bara 60Hz

Så länge någon funktion på apparaten står i 2.1 Spec så är den ju kompatibel. Ingen TV idag har stöd för allt och alla, och framförallt alla kombinationer av dessa saker. Dessutom släpptes ju många apparater långt innan några enheter fanns att testa med (t.ex nya konsolerna eller Nvidias 3000-serie). Än värre kan det ju vara med de enheter som kan mjukvaruuppgraderas med nya funktioner och på så sätt ändra version i efterhand...

Håller med att någon form av gruppering av vanliga funktioner skulle behövas för att göra det mer tydligt, speciellt med tanke på hur spretigt det är med stöd för diverse saker. Men! Versionsnumret är inte lösningen du letar efter. Skulle fortfarande behövas några nivåer per version och grupperingen skulle fortfarande vara beroende på produktens egenskaper. En 1440p eller 1080p skärm kan ju stödja UHD120Hz eller så, men poängen är rätt meningslöst. Samma som att en datorskärm ska tvingas acceptera signaler om ljud även om den inte har högtalare eller annat att göra med denna information...

Det skulle i så fall bli (lite som jag skrev ovan) grupperingar specifika för t.ex 4K-TV med spelfunktioner för år 2021, nästa år en ny gruppering...

Jag ser detta mer som när man köper en bil. Vill du ha en laddport med en viss kontakt, eller farthållare, eller lane-assist, eller takfönster... tyvärr är det ofta tillverkare som vill sticka ut och kör egna race

Permalänk
Medlem

Mitt största problem i att förstå den här röran är nog att jag förutsätter att alla som köper en hdmi-kabel vill kunna nyttja allt som enheterna har att erbjuda.

Men visst, bryr man sig inte om att ha tillräckligt med bandbredd för att driva sin 4k tv till dess max och istället nöjer sig med att driva den i Full HD så går det ju bra att läsa på om funktioner snarare än versioner.

Personligen är jag mer intresserad av att snabbt kunna se vad exempelvis min tv har att erbjuda via en enkel beteckning och sedan köpa en kabel med samma beteckning. Så om det står X.Y vid hdmi-porten för min tv så köper jag en kabel märkt X.Y och säkerställer att allt stödjs i bästa fall (för i mitt fall är jag bara intresserad av att kunna använda alla funktioner som stöds).

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Mitt största problem i att förstå den här röran är nog att jag förutsätter att alla som köper en hdmi-kabel vill kunna nyttja allt som enheterna har att erbjuda.

Men visst, bryr man sig inte om att ha tillräckligt med bandbredd för att driva sin 4k tv till dess max och istället nöjer sig med att driva den i Full HD så går det ju bra att läsa på om funktioner snarare än versioner.

Personligen är jag mer intresserad av att snabbt kunna se vad exempelvis min tv har att erbjuda via en enkel beteckning och sedan köpa en kabel med samma beteckning. Så om det står X.Y vid hdmi-porten för min tv så köper jag en kabel märkt X.Y och säkerställer att allt stödjs i bästa fall (för i mitt fall är jag bara intresserad av att kunna använda alla funktioner som stöds).

Kan hålla med om att just när det kommer till kablar så borde det vara förbjudet att sälja kablar märkta ’2.1’ som inte stödjer UHS (48Gb). Men tekniskt sett ser det annorlunda ut. Så länge man stödjer någon funktion i 2.1 standarden så är det ok med dagens regelverk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med om att det är onödigt komplicerat, men tror vi skulle landa i flera nivåer av implementation oavsett. Ta till exempel en billig TV med 60Hz, den kanske stödjer low latency mode, men inte VRR. Eller en annan som accepterar 120Hz signaler men panelen klarar bara 60Hz

Så länge någon funktion på apparaten står i 2.1 Spec så är den ju kompatibel. Ingen TV idag har stöd för allt och alla, och framförallt alla kombinationer av dessa saker. Dessutom släpptes ju många apparater långt innan några enheter fanns att testa med (t.ex nya konsolerna eller Nvidias 3000-serie). Än värre kan det ju vara med de enheter som kan mjukvaruuppgraderas med nya funktioner och på så sätt ändra version i efterhand...

Håller med att någon form av gruppering av vanliga funktioner skulle behövas för att göra det mer tydligt, speciellt med tanke på hur spretigt det är med stöd för diverse saker. Men! Versionsnumret är inte lösningen du letar efter. Skulle fortfarande behövas några nivåer per version och grupperingen skulle fortfarande vara beroende på produktens egenskaper. En 1440p eller 1080p skärm kan ju stödja UHD120Hz eller så, men poängen är rätt meningslöst. Samma som att en datorskärm ska tvingas acceptera signaler om ljud även om den inte har högtalare eller annat att göra med denna information...

Det skulle i så fall bli (lite som jag skrev ovan) grupperingar specifika för t.ex 4K-TV med spelfunktioner för år 2021, nästa år en ny gruppering...

Jag ser detta mer som när man köper en bil. Vill du ha en laddport med en viss kontakt, eller farthållare, eller lane-assist, eller takfönster... tyvärr är det ofta tillverkare som vill sticka ut och kör egna race

Mmh, jag förstår hur du tänker. Men jag skulle nog ändå säga att i så fall så bör den TV-tillverkaren inte göra reklam för att apparaten stödjer 2.1. (Som i min värld borde vara en standard som samlar ett gäng funktioner som den också garanterat funktionalitet för). Exempelvis HDMI 2.1 bör garantera minst 48Gbps, Dynamisk HDR, VRR-stöd etc. Om kabeln eller Skärmen saknar vissa av dessa så är det HDMI 2.0 med utökad funktionalitet istället.

Så om du då köper en TV som exempelvis bara har stöd för vissa av dessa funktioner. Då är det upp till den tillverkaren att specificera dem separat. Jag tycker det är bakvänt att tillverkaren ska kunna komma undan med att bara skriva 2.1 och sedan är det upp till konsumenten själv att grotta ner sig i specifikationerna för att få veta exakt vad i 2.1 som TV-apparaten (eller kabeln för den delen) har stöd för.

Om vi går till bilexemplet så är det ju samtidigt så att ifall du köper en årsmodell 2022 så finns det ingen risk att du får hem årsmodell 2013 (som det är med HDMI). Årsmodell 2022 garanterar ju faktiskt en hel del saker. Du vet vilken motor det är, vilken kaross etc.

Nu är ju inte USB bättre direkt, men tänk dig ett läge där du köper en USB-C men får en micro-kontakt. "-Näe sorry, kabeln stödjer bara vissa grejer i C-standarden, men vi valde bort själva kontakten".

Mitt förslag är kanske inte den bästa lösningen, men nått måste göras iaf. Dagens "lösning" är riktigt jäkla usel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Dom är inte kloka dom där romarna - Obelix.

Köpte nyligen en TV med så kallad hdmi 2.1 enligt tillverkaren. Jag visste ju exakt att den tv hade var vrr 60 hz, allm och earc. Men om man köpte den tv och trodde att hdmi 2.1 också betydde 4k 120hz så hade man ju blivit besviken. Det kommer bli svårt för konsumenter detta. De flesta vet ju inte alla funktioners namn etc... Hdmi 2.1 betyder ju absolut ingenting nu.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Mmh, jag förstår hur du tänker. Men jag skulle nog ändå säga att i så fall så bör den TV-tillverkaren inte göra reklam för att apparaten stödjer 2.1. (Som i min värld borde vara en standard som samlar ett gäng funktioner som den också garanterat funktionalitet för). Exempelvis HDMI 2.1 bör garantera minst 48Gbps, Dynamisk HDR, VRR-stöd etc. Om kabeln eller Skärmen saknar vissa av dessa så är det HDMI 2.0 med utökad funktionalitet istället.

Så om du då köper en TV som exempelvis bara har stöd för vissa av dessa funktioner. Då är det upp till den tillverkaren att specificera dem separat. Jag tycker det är bakvänt att tillverkaren ska kunna komma undan med att bara skriva 2.1 och sedan är det upp till konsumenten själv att grotta ner sig i specifikationerna för att få veta exakt vad i 2.1 som TV-apparaten (eller kabeln för den delen) har stöd för.

Om vi går till bilexemplet så är det ju samtidigt så att ifall du köper en årsmodell 2022 så finns det ingen risk att du får hem årsmodell 2013 (som det är med HDMI). Årsmodell 2022 garanterar ju faktiskt en hel del saker. Du vet vilken motor det är, vilken kaross etc.

Nu är ju inte USB bättre direkt, men tänk dig ett läge där du köper en USB-C men får en micro-kontakt. "-Näe sorry, kabeln stödjer bara vissa grejer i C-standarden, men vi valde bort själva kontakten".

Mitt förslag är kanske inte den bästa lösningen, men nått måste göras iaf. Dagens "lösning" är riktigt jäkla usel.

USB är precis lika illa som HDMI, bara att inte lika många vet det. Till exempel när det kommer till Power Delivery eller USB3/3.1/ThunderBolt3/USB4/TB4...

Och en bil från 2022 har ju inte alls en garanterad motor, samma modell kan ha en liten diesel-trea på 80BHP, en annan kör med turbomatat V6 på 350BHP. Samma med karosser, tar du inte premiumpaketet så kanske inte fästena för takräcke ingår, eller olika stora hjuldimensioner som passar beroende på bredden på hjulhusen på sportmodellen. Kolla in skillnaderna på begagnatmarknaden, nästan varje enskild bil är unik

Att få LG/Sony/Samsung att enas om en lägsta spec för vad som gemene man ser som HDMI-UHD-2021-Gaming lär ta så lång tid att modellerna från 2023 hinner släppas först. De lever i tanken att de konkurrerar med vilka funktioner de har på specifikationsbladet. Störst bäst och smartast är det alla vill ha, då gäller det att sticka ut mest...

Jag håller med om att nuvarande situationen är långt från önskvärd, men svårt att se något lätt sätt att göra annorlunda

Permalänk
Medlem

Känns som mer än hälften av alla kablar inte fungerar till det dom är tänkta till. Dessa snabba kablar garanterar endast bandbredden upp till nån enstaka meter. 8k kablar som de säger som endast klarar högsta bandbredd för 2.1 2-3 meter.

Nu ska jag försöka få 4k60 över 5 meter när jag väl inhandlar nya projektorn, knappt att 1080p klarar 5m med nuvarande projektor.

Permalänk
Medlem

Kanske är ett gott och ljust tecken trots allt, att vi kanske får optiska kablar framöver?
100 Meter med 100Gbps

Nackdelen är att många kommer säga oironiskt att detta är "ljusår" bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

USB är precis lika illa som HDMI, bara att inte lika många vet det. Till exempel när det kommer till Power Delivery eller USB3/3.1/ThunderBolt3/USB4/TB4...

Och en bil från 2022 har ju inte alls en garanterad motor, samma modell kan ha en liten diesel-trea på 80BHP, en annan kör med turbomatat V6 på 350BHP. Samma med karosser, tar du inte premiumpaketet så kanske inte fästena för takräcke ingår, eller olika stora hjuldimensioner som passar beroende på bredden på hjulhusen på sportmodellen. Kolla in skillnaderna på begagnatmarknaden, nästan varje enskild bil är unik

Att få LG/Sony/Samsung att enas om en lägsta spec för vad som gemene man ser som HDMI-UHD-2021-Gaming lär ta så lång tid att modellerna från 2023 hinner släppas först. De lever i tanken att de konkurrerar med vilka funktioner de har på specifikationsbladet. Störst bäst och smartast är det alla vill ha, då gäller det att sticka ut mest...

Jag håller med om att nuvarande situationen är långt från önskvärd, men svårt att se något lätt sätt att göra annorlunda

Jomen precis, jag menar det, USB är en jäkla djungel som lider av samma dåliga certifiering och namngivelse.
Okej bil och motor var kanske ett dåligt exempel (jag är verkligen ingen bilperson), men min grundpoäng kvarstår, köper du en årsmodell 2022 så är det vad du kommer få, det finns inte en risk att årsmodell 2013 dyker upp hemma.

Men vi kan ta ett annat exempel, grafikkort. Det är inte som att du behöver dubbelkolla specs när du köper ett RTX 3090, du vet vilket kort det i grunden är. Det finns inte en risk att du får hem ett 1080 liksom. Skulle ju vara helt sjukt om det var samma lekstuga där, och du fick namnge ditt kort precis vad som helst, men utan motprestation vad gäller funktionalitet.

Jovisst, det lär ju behövas en övergångsperiod. Men det känns i min värld inte alls speciellt långt borta att bara sätta en gräns för vad 2.1 certifiering innebär. Det är ju så med allt annat. Du kan inte skriva 4K om TV:n inte har stöd för det. På samma sätt bör man inte kunna skriva HDMI 2.1 ifall det stödet saknas. Dessa krav behöver komma från EU eller något annat bestämmande organ, för precis som du säger, TV-tillverkarna bryr sig inte öht. Kolla bara på Samsungs försök att sko sig på OLED genom att döpa sina LCD-apparater till QLED. 100% för att förvirra konsumenter. (Mina svärföräldrar förstår fortfarande inte skillnaden trots att jag förklarat 100 gånger ). Det är ju framförallt den typen av konsumenter som behöver det extra skyddet. Men sedan ska jag inte sticka under stolen med att det är extremt irriterande att behöva djupdyka i specifkationer varje gång man ska köpa en ny kabel, det blir inte bättre när hälften av butikerna som säljer dessa kablar, själva inte har någon aning om vad kablarna faktiskt pallar.

Aja, jag tror vi håller med varandra i grund och botten. God jul!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att konsumenterna av tillverkarna möttes av en kompromiss (likt någon tidigare varit inne på med gold, silver etc.) styrt av HDMI-organet.

HDMI 2.1 Max - Hanterar alla funktioner i specen för HDMI 2.1.
Typisk produkt kan vara en AVR som från "dag 1" kanske tyvärr bara säljs i HDMI 2.1 High. Min receiver tillhör den produkt efter högtalarna som jag vill behöva byta ut mest sällan.

HDMI 2.1 High - Produkten innehar ett minimum antal av de flesta HDMI 2.1-funktionerna.
Typiskt för en TV jag skulle vilja köpa idag.

HDMI 2.1 Med - Produkten innehar ett fastställt medium-antal av funktionerna. T.ex. kanske 40 Gbps och 120Hz.
Typiskt för någon Nvidia Shield-produkt eller liknande.

HDMI 2.0 Max Plus - Alt. HDMI 2.1 Low (men jag tror inte det säljer). Produkten innehar alla funktioner från HDMI 2.0-standarden plus en eller flera från en högre HDMI-standard.
Typiskt kanske för nästa Nintendo Switch.

Något i stil med ovan hade jag nog velat ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanariefågel:

Ja, kan man göra något enkelt som köpa en kabel krångligt så gör det!

Faktiskt så gör väl ändringen saker enklare. Eftersom HDMI-versionen ändå inte säger något om vilka funktioner som faktiskt stöds av produkten så är den meningslös. Och då pratar jag inte om kablarna, för när det kommer till kablar så finns det över huvud taget ingen versionsnumrering. En kabel kan inte vara 2.0 eller 2.1. För kablar gäller det istället att kolla bandbredden.

Skrivet av Jojkenstein:

Jag skulle vilja att konsumenterna av tillverkarna möttes av en kompromiss (likt någon tidigare varit inne på med gold, silver etc.) styrt av HDMI-organet.

HDMI 2.1 Max - Hanterar alla funktioner i specen för HDMI 2.1.
Typisk produkt kan vara en AVR som från "dag 1" kanske tyvärr bara säljs i HDMI 2.1 High. Min receiver tillhör den produkt efter högtalarna som jag vill behöva byta ut mest sällan.

HDMI 2.1 High - Produkten innehar ett minimum antal av de flesta HDMI 2.1-funktionerna.
Typiskt för en TV jag skulle vilja köpa idag.

HDMI 2.1 Med - Produkten innehar ett fastställt medium-antal av funktionerna. T.ex. kanske 40 Gbps och 120Hz.
Typiskt för någon Nvidia Shield-produkt eller liknande.

HDMI 2.0 Max Plus - Alt. HDMI 2.1 Low (men jag tror inte det säljer). Produkten innehar alla funktioner från HDMI 2.0-standarden plus en eller flera från en högre HDMI-standard.
Typiskt kanske för nästa Nintendo Switch.

Något i stil med ovan hade jag nog velat ha.

Finns flera problem med detta.
Först och främst har inte alla typer av produkter behov av alla funktioner i standarden. Hur ska du märka dem då?
Nästa problem är att funktionerna inte säger något om vilken bandbredd, upplösning osv. som stödjs.

Problemet är att det finns så många olika sätt att lösa samma problem när det kommer till HDMI. Olika upplösningar, uppdateringsfrekvenser, färgdjup, kodningar osv. Anledningen till detta tror jag är att tillverkarna vill använda ett så billigt kontrollchip som möjligt, men vill samtidigt stödja så bra standarder som möjligt. Så man tar ett HDMI-chip som bara klarar 8k med låg framerate och reducerad subsampling och så kan man slänga på en 8k-logga på produkten. Att det står 8k istället för 4k på lådan är sedan ett säljargument när produkten ska säljas i köpladan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Varför? Bara varför?

Ser inget syfte med att slå samman 2.0 och 2.1 än att göra det krångligare för konsumenter att förstå vad de köper.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Vad definierar du själv som att implementera ’allt’ från HDMI 2.1?

Samtliga funktioner som finns i någon av alla versionerna.
Annars ska man specificera att versionen inte är bakåtkompatibel med xxx.
Jg vet inte hur man bäst ska lösa det om man inte börjar specificera vad som fungerar i stället för versionsnummer
Och det är ju inte bara hdmi-portar som inte specas vettigt, grafikkorten är ju också ett träsk om man lämnar lågupplösta spelmonitor, säg att man vill koppla in 3-4st 4k monitorer och veta om det fungerar innan man köper allt och provar, kan grafikkortet driva det och kan portarna användas?
Och än värre är det nog med laptops där man inte alls vet vad portarna klarar för alla underliga begränsningar som tillämpas för att man kanske ansluter hdmi via usb c alt mode, Thunderbolt eller DP++ och tillverkarna inte lämnar några som helst detaljuppgifter om hur de löst det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

HDMI fortsätter vara en riktig skitkontakt

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle kunna svara på säker 20-30 inlägg och förklara för var och dina invändningar och funderingar inte handlar om HDMI-versioner. Och vad du tror är ett problem är inte ett problem. Istället handlar det om att du från första början missuppfattat vad HDMI-versioner innebär. Din förväntan av vad du felaktigt tror att "HDMI 2.1" innebär har inte en plats i verkligheten och har aldrig någonsin stämt med verkligheten.

Skrev detta för 5,5 år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Exakt samma diskussion när HDMI 2.0 var nytt. Samma diskussion när HDMI 1.4 var nytt och när mitt favoritmissförstånd var nytt: 1.4b-versionen när folk frågade efter 1.4b-kablar och "...har TV:n senaste 1.4b-versionen?" vilket blir helt bizzart eftersom HDMI-version 1.4b endast rymmer förtydliganden till 1.4a.

Men ja, det lite klurigt att bli hörd när alla youtubers pekar på prylar och säger HDMI 2.1 fast de egentligen menar FRL eller VRR eller eARC eller något annat. För varje röst som försöker förklara detta har du tusen foruminlägg och artiklar som säger HDMI 2.1 hit och dit. Så feedback-loopar man sin missuppfattning.

Från HDMI Licensing:s sida tycker jag också att man också för slak/mjuk/undvikande mot detta. Det var hårdare ord förr när detta började bli ett stort problem för 10 år sedan i takt med att specifkationen blev bredare och bredare. Då hotade man med att dra in licenserna för tillverkarna om de snackade versioner! Raka rör!

Från HDMI-licens-riktlinjerna från 2009:

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HappyPie:

Kanske är ett gott och ljust tecken trots allt, att vi kanske får optiska kablar framöver?
100 Meter med 100Gbps

Kanske?

HDMI över fiberoptik har nog 15 år på nacken. Det kostar förstås men de flesta större aktörer har haft 100–1000 meter som färdiga lösningar. Det som kommit och etablerats är AOC-kablarna som integrerar optiken i en enkel kabel. Där har det funnits ganska många produkter sedan 2016 och framåt. Idag är läget att du får 10–15 meter med Ultra High Speed-Certifiering (48 Gbps) för runt 1000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle kunna svara på säker 20-30 inlägg och förklara för var och dina invändningar och funderingar inte handlar om HDMI-versioner. Och vad du tror är ett problem är inte ett problem. Istället handlar det om att du från första början missuppfattat vad HDMI-versioner innebär. Din förväntan av vad du felaktigt tror att "HDMI 2.1" innebär har inte en plats i verkligheten och har aldrig någonsin stämt med verkligheten.

Skrev detta för 5,5 år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Exakt samma diskussion när HDMI 2.0 var nytt. Samma diskussion när HDMI 1.4 var nytt och när mitt favoritmissförstånd var nytt: 1.4b-versionen när folk frågade efter 1.4b-kablar och "...har TV:n senaste 1.4b-versionen?" vilket blir helt bizzart eftersom HDMI-version 1.4b endast rymmer förtydliganden till 1.4a.

Men ja, det lite klurigt att bli hörd när alla youtubers pekar på prylar och säger HDMI 2.1 fast de egentligen menar FRL eller VRR eller eARC eller något annat. För varje röst som försöker förklara detta har du tusen foruminlägg och artiklar som säger HDMI 2.1 hit och dit. Så feedback-loopar man sin missuppfattning.

Från HDMI Licensing:s sida tycker jag också att man också för slak/mjuk/undvikande mot detta. Det var hårdare ord förr när detta började bli ett stort problem för 10 år sedan i takt med att specifkationen blev bredare och bredare. Då hotade man med att dra in licenserna för tillverkarna om de snackade versioner! Raka rör!

Från HDMI-licens-riktlinjerna från 2009:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42153?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxNTMiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiODFlNDIxMTc1Mjg5OGExMTQ0MGQxYWYxMGE1NTI0NTIifQ%3D%3D

Det enkla svaret (i min värld) är att revisionen tar höjd för ett antal saker, precis som PCI Express 5.0 tar höjd för olika saker, men allting som kopplas på den bussen är ju inte identiska till funktion och innehåll. Min CGM (Kontinuerlig subkutan glukosmätning ) är Bluetooth 5, men den klarar inte av ljudcodecs av förklarliga skäl...

Du ska ha en stor eloge som orkar ta diskussionen gång på gång!

Permalänk
Rekordmedlem

Den enda standard som verkat funka är nätverk för där har man inte med särskilt mycket funktioner utan bara överföringskapaciteten som även skapar ett tydligt namn, det är väl bara en enda funktion som har införts som krav i modern tid och det är auto mdi/mdix som blev krav med 1000Mbit/s men i övrigt är det ju inte krav på funktioner utan det får man kolla på respektive apparat tex om man behöver PoE eller vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Väntar på Linus Tech Tips gör en argsint video som med USB 3.2 förvirringen.

Verkar redan finnas, inte LTT men samma företag.

https://www.youtube.com/watch?v=696BzZ3KThs

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hedersmedlem

Varför tar SweClockers ställningen att detta är en dålig grej?
HDMI är redan ett härke och man kan inte dra några slutsatser av att vilken HDMI-version som står stämplad på en produkt. Varför är det då dåligt och förvirrande att gå ifrån detta? Inte för att jag vet om det faktiskt går, men det bästa vore väl att skippa HDMI-versionen på alla produkter så att konsumenter tvingas läsa specifikationerna istället? Att det står en version vaggar nu bara in konsumenten i en falsk trygghet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför tar SweClockers ställningen att detta är en dålig grej?
HDMI är redan ett härke och man kan inte dra några slutsatser av att vilken HDMI-version som står stämplad på en produkt. Varför är det då dåligt och förvirrande att gå ifrån detta? Inte för att jag vet om det faktiskt går, men det bästa vore väl att skippa HDMI-versionen på alla produkter så att konsumenter tvingas läsa specifikationerna istället? Att det står en version vaggar nu bara in konsumenten i en falsk trygghet.

Läs tråden så förstår du nog varför många tycker det är förvirrande. Dock tycker jag det skulle vara bättre om redaktionen kunde skriva en bra artikel om vad skillnaden mellan version och funktion är när det kommer till HDMI, bara ta 4 olika TV-apparater från senaste året och visa hur mycket som skiljer. Ingen har ju implementerat ’allt’

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Läs tråden så förstår du nog varför många tycker det är förvirrande. Dock tycker jag det skulle vara bättre om redaktionen kunde skriva en bra artikel om vad skillnaden mellan version och funktion är när det kommer till HDMI, bara ta 4 olika TV-apparater från senaste året och visa hur mycket som skiljer. Ingen har ju implementerat ’allt’

Jo, jag förstår varför många tycker det är förvirrande, men jag tycker också att ändringen skulle göra saker bättre eftersom den pushar fokus bort från en versionssiffra som ändå inte betyder något. Jobbigt i början, bättre längre fram. Jag tycker att SweClockers skulle kunna se lite förbi det initiala problemet och inse att det finns ett problem här som kan må bra av att lösas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Läs tråden så förstår du nog varför många tycker det är förvirrande. Dock tycker jag det skulle vara bättre om redaktionen kunde skriva en bra artikel om vad skillnaden mellan version och funktion är när det kommer till HDMI, bara ta 4 olika TV-apparater från senaste året och visa hur mycket som skiljer. Ingen har ju implementerat ’allt’

Specifikt om 2.1 och vad som gäller där:
https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...

Generellt om HDMI
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Vad som gäller för HDMI-kablar (och DP-kablar)
https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra...

Permalänk
Medlem

Jo jag minns dessa, blir bara lite deprimerande när de inte länkas från denna artikel som har liknande tema. Det skulle ju kunna förmildra förvirringen en aning istället för att säga att 2.0 blir 2.1 osv

Permalänk
Medlem

Är inte detta bara ett offentliggörande av vad alla tillverkare redan gör? Att hitta en fungerande Hdmi 2.1 kabel som klarar 4K, 120Hz, VRR etc. är lite som att delta i ett lotteri redan idag.

Permalänk
Medlem

Men varför inte enbart tillverka 2.1? 🤔
Om det är bara kabel med full funktion som görs så kan det inte bli så mycket dyrare då det är volymer som avgör mångt o mycket.

Jag vill verkligen inte behöva fråga och efterforska vad som är vad. Jag vill köpa en kabeljävel och veta vad jag får.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Är inte detta bara ett offentliggörande av vad alla tillverkare redan gör? Att hitta en fungerande Hdmi 2.1 kabel som klarar 4K, 120Hz, VRR etc. är lite som att delta i ett lotteri redan idag.

Skrivet av SCORPIUS:

Men varför inte enbart tillverka 2.1? 🤔
Om det är bara kabel med full funktion som görs så kan det inte bli så mycket dyrare då det är volymer som avgör mångt o mycket.

Jag vill verkligen inte behöva fråga och efterforska vad som är vad. Jag vill köpa en kabeljävel och veta vad jag får.

Du letar efter certifierad kabel för UHS troligen, finns inte någon version 2.1-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Men vad i h... Är beslutsfattare inom teknik dumma på riktigt eller har de bara gett sig fan på att jävlas med konsumenterna?

I det här fallet så är det konsumenterna som är "dumma" på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tror faktiskt det här är bra så att folk slutar tolka hdmi versioner som att vissa saker bör fungera. Nu tvingas man kolla vilka funktioner man vill ha och vilken bandbredd som behövs i länken mellan apparaterna.

Exakt min tanke med.
Om detta är ett steg mot att få folk att inse att de inte kan använda specifikationssiffran på det sättet som de gjort så är det enbart positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Exakt min tanke med.
Om detta är ett steg mot att få folk att inse att de inte kan använda specifikationssiffran på det sättet som de gjort så är det enbart positivt.

En här ovan med 10K meddelanden i forumet som fortfarande inte vet skillnaden. Tror det är svårt att förklara/förändra beteenden helt enkelt