Intel: "Kretsbristen löst som tidigast år 2023"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Kretsbristen löst som tidigast år 2023"

Samtidigt som Intel kungör investeringar om 7,1 miljarder USD i Malaysia betonar VD:n Pat Gelsinger att kretsbristen är långtifrån över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det kommer bli mer än bara kretsbrist om Ubisoft och company får bestämma (NFTs..)

Permalänk
Medlem

AMD: "Kretsbristen lättar till slutet av 2022"
Qualcomm: "Kretsbristen lättar 2022"
IKEA: "Köttbullebristen lättar 2022"

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Bristen hänger ihop med att allt mer utrustning får mer avancerade kretsar i sig.

Min senaste tvättmaskin har en 12 kärnig 4 GHz cpu med 32GB ram i sig och herre jävlar vilka avancerade tvättprogram jag kan välja. Jag kan t.om ställa in vilken temperatur vattnet ska vara, 30,40 eller 60 grader

Permalänk
Medlem

Hoppas kretsbristen följs av ett kretsöverflöd lagom till att jag måste göra nästa storuppgradering av PC:n...

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Hoppas kretsbristen följs av ett kretsöverflöd lagom till att jag måste göra nästa storuppgradering av PC:n...

Vi kommer aldrig kunna få ett xx70-kort som kostar runt 3000 kronor som GTX 970 gjorde. Eller högprestanda kort som AMD 290X som kostade ungefär lika mycket. Tyvärr!

Permalänk

Sorgligt att det brinner upp på grund av en tornado-jordbävning. :/

Permalänk
Medlem

intressant att det kommer från intel som inte har några problem att leverera alls. Säkert en pik mot TSMC vilka intel kommer använda

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag har inte bråttom att köpa ny GPU. Jag klarar mig till 2023. Rättelse, _måste_, för jag har fan inte 15000kr till en GPU

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

År 2023? Var det inte då den dära stora mega-Tsunamin skulle slå till...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi kommer aldrig kunna få ett xx70-kort som kostar runt 3000 kronor som GTX 970 gjorde. Eller högprestanda kort som AMD 290X som kostade ungefär lika mycket. Tyvärr!

Förmodligen inte eftersom priserna alltid har stigit och på något vis så har förmodligen den här högre prisnivån höjt ribban för var ett grafikkort ska ligga på 'mentalt' och därmed i verkligheten framöver. Förhoppningsvis blir de i alla fall billigare än idag. På just grafikkortssidan kan det ju också hjälpa att Intel gett sig in i matchen.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att ta komponenttillverkarnas ord på allvar när värdet på börsen stiger lika mycket som fantasipriserna. Både AMD och Nvidia har stigit 400%, och Intel lär även kunna ta ut fantasipriser på Arc. Tvivlar på att de vill lösa bristen när man så enkelt kan ta mer pengar från kunderna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

= Vänta er inga stora mängder grafikkort ifrån oss 2022.

Permalänk
Medlem

Jag tror man måste inse att komponentbristen är ett symptom på människans överkonsumtion och inget Covid-19 eller Nvidia styr över. Vi som människor måste sluta konsumera om dom ”behövande” marknaderna ska ha möjlighet att fortsätta verka. Då pratar jag enkla saker som vatten och el etc. Oavsett pris så finns det bara X kisel, vatten, koppar etc som man kan använda (för att inte tala om mat…). Tror mänskligheten OCH jag själv måste börja inse det snart. Jag slöbrowsar Webhallens hemsida för att hitta nåt jag ”villhöver”. Tror inte det funkar så länge till. Idag kan jag säga åt google att starta TV, kaffebryggare, tända lampor, sätta på musik. Jag kan se i princip alla serier i världen genom den senaste smarttv’n, jag kan fejstajma från minst 3 paddor och flertalet av familjens telefoner men MÅSTE jag kunna det? När räcker det liksom? När är dom sista 10 fps’en inte värda ett grafikkort som färdats på en båt/i ett flygplan över halva jordklotet. Kan vara värt att fundera på tycker jag. JAG är inte där än men mina barn…7 och 10. Vad ska dom kunna göra när dom växer upp. Kanske är det tedan försent då?

Flestvning
Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har lite svårt att ta komponenttillverkarnas ord på allvar när värdet på börsen stiger lika mycket som fantasipriserna. Både AMD och Nvidia har stigit 400%, och Intel lär även kunna ta ut fantasipriser på Arc. Tvivlar på att de vill lösa bristen när man så enkelt kan ta mer pengar från kunderna.

Dom själva kommer aldrig kunna lösa krisen. Dock håller jag med om att dom ”rider på vågen” men det är ju egentligen bara ett bevis på att tillgång/efterfrågan funkar. Lite av en vara (typ all elektronik) = högt pris. Deras aktieägare skriker efger mer pengar och iom denna kris så kan dom ge dom vad dom behöver. Kolla din egen Avanza/Nordnet och fundera vad du skulle säga ga om allt går upp/ner 50%. Precis så känner alla andra med. Enkel matte.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Väldigt många olika bud från alla nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag tror man måste inse att komponentbristen är ett symptom på människans överkonsumtion och inget Covid-19 eller Nvidia styr över. Vi som människor måste sluta konsumera om dom ”behövande” marknaderna ska ha möjlighet att fortsätta verka. Då pratar jag enkla saker som vatten och el etc. Oavsett pris så finns det bara X kisel, vatten, koppar etc som man kan använda (för att inte tala om mat…). Tror mänskligheten OCH jag själv måste börja inse det snart. Jag slöbrowsar Webhallens hemsida för att hitta nåt jag ”villhöver”. Tror inte det funkar så länge till. Idag kan jag säga åt google att starta TV, kaffebryggare, tända lampor, sätta på musik. Jag kan se i princip alla serier i världen genom den senaste smarttv’n, jag kan fejstajma från minst 3 paddor och flertalet av familjens telefoner men MÅSTE jag kunna det? När räcker det liksom? När är dom sista 10 fps’en inte värda ett grafikkort som färdats på en båt/i ett flygplan över halva jordklotet. Kan vara värt att fundera på tycker jag. JAG är inte där än men mina barn…7 och 10. Vad ska dom kunna göra när dom växer upp. Kanske är det tedan försent då?

Exakt detta! Så sjukt många som fick massa pengar över när de inte kunde resa och göra annat som köper på sig elprylar i dubbel mängd mot tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt detta! Så sjukt många som fick massa pengar över när de inte kunde resa och göra annat som köper på sig elprylar i dubbel mängd mot tidigare

Förhoppningsvis snart andrahands marknad som drunknar i komponenter istället 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Förhoppningsvis snart andrahands marknad som drunknar i komponenter istället 😁

Jag tror absolut på detta. Eller snarare trodde på det, jag trodde vaccinet skulle säkra den övergången, att chartern skulle få fart igen (den gjorde det i en månad innan omicron)...

Vi får se vart det landar, får alla (i sverige iaf) en omicron-booster på våren (dos 4?) så kanske folk vågar ut på en vettig nivå och göra annat i sommar. Kanske synkat med lite mer krypto-förbud på samma gång. Då kanske man kan bygga en dator på hösten?

Drömma kan man i alla fall. Tror tyvärr helt ärligt detta är den nya normalen för längre framåt än vad man kunnat önska eller tro för några år sedan. Har sparat mailet från min HR-avdelning som annonserade att kontoret skulle öppna i september 2020 för att det verkade vända/vara över... det uttalandet åldrades ju som smör i solsken

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt detta! Så sjukt många som fick massa pengar över när de inte kunde resa och göra annat som köper på sig elprylar i dubbel mängd mot tidigare

Jag har aldrig beställt så mycket skit på nätet som 2020-2021. Var permitterad en stor del av tiden och jobbade 40% med nästan full lön, samtidigt som man inte kunde göra något annat än sitta hemma p.g.a. pandemin. Så det enda man kunde göra var att sitta och beställa mat och elektronik på nätet.

Man får hoppas att även om kretsbristen inte är helt "löst" innan 2023 så börjar det åtminstone lätta lite under 2022. Sen beror det mycket på hur trenden med mining utvecklas. Det är främst brist på GPU:er, medan det går hyfsat lätt att få tag i processorer, och priserna för RAM och SSD t.o.m. går ner.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hoppas kan man ju.
Grymt sugen på Alder Lake och uppgradera för att det är kul.
Trots att man lägger mycket pengar på detta intresse känns det som att det finns en gräns, och den är nådd.

Priserna är sinnestörda.
Jag har haft "tur" att kunna köpa till i princip listpris, så man borde väl vara glad för det.
Samtidigt saknar jag att kunna uppgradera för att det är kul. I-landsproblem antar jag...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Tror detta stämmer ganska bra med verkligheten. Nvidia kommer ju inte släppa 4000-serien förrän 2023 just pga detta.
Fortfarande brist på kretsar för nuvarande 3000-serien. Säkerligen samma anledning att de dröjt så länge med att släppa 3080 med 12GB samt 3090ti och även återintroducerat RTX 2060.

Permalänk
Medlem

Lägger undan en tusing varje månad under 2022 och köper mig ett low-end kort då 2023, perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag tror man måste inse att komponentbristen är ett symptom på människans överkonsumtion och inget Covid-19 eller Nvidia styr över. Vi som människor måste sluta konsumera om dom ”behövande” marknaderna ska ha möjlighet att fortsätta verka. Då pratar jag enkla saker som vatten och el etc. Oavsett pris så finns det bara X kisel, vatten, koppar etc som man kan använda (för att inte tala om mat…). Tror mänskligheten OCH jag själv måste börja inse det snart. Jag slöbrowsar Webhallens hemsida för att hitta nåt jag ”villhöver”. Tror inte det funkar så länge till. Idag kan jag säga åt google att starta TV, kaffebryggare, tända lampor, sätta på musik. Jag kan se i princip alla serier i världen genom den senaste smarttv’n, jag kan fejstajma från minst 3 paddor och flertalet av familjens telefoner men MÅSTE jag kunna det? När räcker det liksom? När är dom sista 10 fps’en inte värda ett grafikkort som färdats på en båt/i ett flygplan över halva jordklotet. Kan vara värt att fundera på tycker jag. JAG är inte där än men mina barn…7 och 10. Vad ska dom kunna göra när dom växer upp. Kanske är det tedan försent då?

Väldigt bra och sobert skrivet. Jag håller med dig.

Överkonsumtionen som sker nu är ett stort problem och det kommer bara blir större.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag tror man måste inse att komponentbristen är ett symptom på människans överkonsumtion och inget Covid-19 eller Nvidia styr över. Vi som människor måste sluta konsumera om dom ”behövande” marknaderna ska ha möjlighet att fortsätta verka. Då pratar jag enkla saker som vatten och el etc. Oavsett pris så finns det bara X kisel, vatten, koppar etc som man kan använda (för att inte tala om mat…). Tror mänskligheten OCH jag själv måste börja inse det snart. Jag slöbrowsar Webhallens hemsida för att hitta nåt jag ”villhöver”. Tror inte det funkar så länge till. Idag kan jag säga åt google att starta TV, kaffebryggare, tända lampor, sätta på musik. Jag kan se i princip alla serier i världen genom den senaste smarttv’n, jag kan fejstajma från minst 3 paddor och flertalet av familjens telefoner men MÅSTE jag kunna det? När räcker det liksom? När är dom sista 10 fps’en inte värda ett grafikkort som färdats på en båt/i ett flygplan över halva jordklotet. Kan vara värt att fundera på tycker jag. JAG är inte där än men mina barn…7 och 10. Vad ska dom kunna göra när dom växer upp. Kanske är det tedan försent då?

Det är när det är försent, människan börjar tänka om.

Permalänk
Medlem

min plan om datoruppgradering 2024 ser bra ut då

Permalänk
Medlem

Känns som att priserna aldrig kommer gå ner så länge folk betalar för kort med dessa prislappar.
Folk lägger om i sin ekonomi för att fortfarande ha råd med high-end gaming.
Jag sitter på en 4770k + strix 1070 och har velat uppgradera ett tag nu..
Tur att man spelar mestadels "gamla" spel för tillfället!

Visa signatur

4770k still going strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gosnat:

Känns som att priserna aldrig kommer gå ner så länge folk betalar för kort med dessa prislappar.
Folk lägger om i sin ekonomi för att fortfarande ha råd med high-end gaming.
Jag sitter på en 4770k + strix 1070 och har velat uppgradera ett tag nu..
Tur att man spelar mestadels "gamla" spel för tillfället!

Jag har uppgraderat cpu från just 4770k och jag fick 35 extra fps på de spel jag kör och att använda en m2 disk kontra ssd 850 Evo var större än jag trodde.
En cpu/Mb uppgradering håller iaf 5-10 år 😊 gpu kör jag vidare på min 1070 tills gpu priserna sjunker lite, dock kommer vi aldrig att nå rimliga priser igen från tidigare generationer.
Xx70 lär. Ligga runt 7-10k
Xx80 10k-15
Xx90 15k+ om man får sia om framtiden.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har uppgraderat cpu från just 4770k och jag fick 35 extra fps på de spel jag kör och att använda en m2 disk kontra ssd 850 Evo var större än jag trodde.
En cpu/Mb uppgradering håller iaf 5-10 år 😊 gpu kör jag vidare på min 1070 tills gpu priserna sjunker lite, dock kommer vi aldrig att nå rimliga priser igen från tidigare generationer.
Xx70 lär. Ligga runt 7-10k
Xx80 10k-15
Xx90 15k+ om man får sia om framtiden.

Hehe ja för plånboken ser det inte ljust ut i alla fall
Tänkte att när min 4770k inte kan ta sig upp för uppförsbackar så kanske jag ska fiska lite på begagnat-marknaden

Visa signatur

4770k still going strong.