Permalänk

Nätverkskort problem

Jag är ny på detta forumet och jag visste inte riktigt vart jag skulle posta detta inlägget men jag chansade på här och jag hoppas att jag får hjälp ändå.
Iaf, jag har ett problem med mitt nätverkskort. Efter det att jag installerade om min gamla dator och la in win98 på den igen så hittar den inte mitt nätverkskort. Problemet är att jag har ingen cd eller diskett eller drivrutiner till den. Så jag undrar om det finns nån drivrutin man kan ladda ner som funkar på de flesta nätverkskort. Grejen är den också att jag har inget internet som funkar på den datorn nu pga att nätverkskortet inte fungerar. Men det funkar på min andra dator.

Permalänk
Medlem

Kan du inte kolla vad det är för något nätverkskort? Eller tillverkare? Är det en märkesdator? (tex compaq)
Det blir enklare om du kan göra det ivf.

Edit> Välkommen

Permalänk

tyvärr. Har ingen kartong till nätverkskortet. Hittar den inte i varje fall. Sen fick jag det löst av min morfar eftersom han skulle göra sig av med sin gamla dator så tiggde jag till mig nätverkskortet. Kortet har han köpt löst det vet jag iaf. Mer vet jag inte.

Permalänk

Öppna och titta vad det står på det sen är det bara att ladda hem från nätet

Visa signatur

Kan inget men är villig att lära

Permalänk

Okej. Undrade faktiskt om det stod nått på det. Det e bara det att jag har varit för lat för att kolla. Jag är lite lat av mig
´.

Har kollat nu men det står inget som jag fattar. Finns det ingen som kan hjälpa mig.

Permalänk

Vad exakt står det på kortet och chipet?

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Alltså.. Har du provat med "noname"-drivare. Ibland kan det fungera att köra tillfälligt med. Drivarna kanske inte utnyttjar ditt nätverskort till max, men det kan fungera tills internet sålänge. Kommer ihåg att det funkat för mig med möss osv. Är ju inte säker på om det är samma med nätverkskort, men prova.

Du skriver att win98 inte hittar. prova o byt till en annan pci plats i din dator. Prova tryck i det ordentligt (detta har jag erfarenhet utav, brukar ofta få öppna burken igen o trycka i ordentigt)... Om inte något av dessa tips fungerar så rekomenderar jag dig att du på den dator du sitter när du skrev detta inlägg eller hos någon kompis går ut på internet o letar efter drivare till den. Du säger att du inte vet namnet på den.. Men leta runt på internet så borde du kunna hitta nätverkskort-drivare i paket. Dvs där det finns drivare till ett flertal tillverkade. Den bör få plats på en diskett eller så får du bränna den på en skiva, sedan kan du ju prova med det.

Om inte något av detta fungerar så rekomenderar jag nog att du tar kontakt med en service av något slag, eller någon annan som kaske kan hjälpa dig lite mer "intimt" (förstå mig rätt )..

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det chans att det är så nytt att windows 2000 eller XP upptäcker det automatiskt? Om du då testar i en dator med sådant OS om du har möjlighet så skulle du kunna se i enhetshanteraren vad det är för kort osv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninja1337
Alltså.. Har du provat med "noname"-drivare. Ibland kan det fungera att köra tillfälligt med. Drivarna kanske inte utnyttjar ditt nätverskort till max, men det kan fungera tills internet sålänge. Kommer ihåg att det funkat för mig med möss osv. Är ju inte säker på om det är samma med nätverkskort, men prova.

Du skriver att win98 inte hittar. prova o byt till en annan pci plats i din dator. Prova tryck i det ordentligt (detta har jag erfarenhet utav, brukar ofta få öppna burken igen o trycka i ordentigt)... Om inte något av dessa tips fungerar så rekomenderar jag dig att du på den dator du sitter när du skrev detta inlägg eller hos någon kompis går ut på internet o letar efter drivare till den. Du säger att du inte vet namnet på den.. Men leta runt på internet så borde du kunna hitta nätverkskort-drivare i paket. Dvs där det finns drivare till ett flertal tillverkade. Den bör få plats på en diskett eller så får du bränna den på en skiva, sedan kan du ju prova med det.

Om inte något av detta fungerar så rekomenderar jag nog att du tar kontakt med en service av något slag, eller någon annan som kaske kan hjälpa dig lite mer "intimt" (förstå mig rätt )..

Lycka till!

Alltså den hittar kortet det är bara det att den kan inte identifiera det eller vad man ska kalla det. Det har fungerat på datorn innan när jag använde WinXp på den men jag bytte tillbaka till Win98 igen och då funkar det inte.
Vet du någon sida där jag kan få tag på ett paket med drivare till nätverkskort. Jag är nämligen urkass att hitta saker på nätet.

Permalänk
Avstängd

Titta på kortet igen.. borde stå nåt på det.. skriv alla ord som står på det

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk

På kortet finns det två stycken vita klister lappar med siffror på.

På den ena av dessa är det en streckkod på den står det V018BE7978.

På den andra klisterlappen står det 0080C8 ED0741.

På kortet finns det också 4 svarta grejer. På den svarta grejen som är rektangel
formad står det en symbol som ser ut som ett L och ett B plus att det står två rader med siffror
16PT8515
9841

På den svarta grejen som sitter nästan i mitten av kortet så står det:
Davicom följt av tre rader med siffror.
DM9101F
9837T
M7P58

På en tredje svart grej står det tre rader med siffror.
DL10030
9835CD
11H406091

På den fjärde svarta saken somm också är väldigt liten står det.
Först en symbol som jag inte riktigt vet vad den ser ut som. Sen står det två
rader med siffror.
HT93LC46
9838K1013

I en "målad" ruta på kortet står det:
This device cmplies with
VCCI CLASS 2
CISPR CLASS B
Canada ICES-003,Class B
Jämte detta är det en symbol som ser ut som en tv ruta där det står VCCI i
mend et ena C:et är mindre än det andra och sitter i tom rummet på det stora.

PÅ ena långsidan av kortet står det
DFE-530TX REV-A1

På ena kortsidan står det
8DFE530TX2A1

På under sidan står det
Ett bakvänt R som sitter ihop med ett U sen jämte står det P&Q följt av en triangel. Under det står det
9837 CM-1 94V-0

Detta är nog allt som står på kortet tror jag.

Permalänk
Avstängd

http://www.driverguide.com/guide/go2driverpg.php?id=56959

Kan vara denna, samma tillverkare och modell. Dock måste du bli medlem för att ladda hem den. Gratis tror jag. Du kan testa.

Annars så kan du kolla på sidan:

http://www.network-drivers.com/companies/287.htm

Efter länkarna som har dina nummer i sig.

Visa signatur

stallet.se - för oss som älskar heztar!

Permalänk

Tack ska testa om dom funkar nu

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fofilolipop
På kortet finns det *yada yada*

PÅ ena långsidan av kortet står det
DFE-530TX REV-A1

Det är ett D-Linkkort du har och drivrutinerna för det hittar du här:

http://support.dlink.com/Products/view.asp?productid=DFE-530T...

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Okej jag har laddat ner drivrutinerna nu men problemet är att jag vet inte hur jag ska installera dom.

Tack för hjälpen allihopa. Nu hittar datorn nätverkskortet så nu borde det funka. Än en gång tack