LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Någon som har C1 kopplad till en Samsung Q960A via HDMI earc?

I sådant fall har ni ställd digitalt ljud ut till "Passthrough" eller "Auto"?

Om jag ställer ljudet på passthrough får jag nå jävulska skärande, skrikande och sprakande missljud i limpan då jag använder TV:n som vanligt och flippar runt i menyerna mm. Om jag sen spelar upp nått med Dolby Atmos så slutar missljuden... tills jag öppnar en meny, går till home igen eller spelar upp något utan Atmos.

Ställer jag ljudet på "Auto" så verkar allt funka som det ska, jag får inga missljud och limpan identifierar Atmos i displayen.

Det får mig att börja tvivla och fundera på om det kan vara något trasigt med TV:n eller Soundbaren.

Så ni som har samma setup..... jag vore tacksam om ni kunde prova och se hur er TV/Soundbar beter sig med "Passthrough" kontra "Auto".

Filmklipp på problemet, lyssna vad som händer då jag ändrar till passthrough.
Vad skulle det kunna vara?

Permalänk
Medlem

G2 97" verkar ju trevlig (om än inte för plånboken)!

Permalänk

En fråga till till er LG OLED:ägare, har en vanlig AT (HD) idag och funderar att köpa till en AT 4K variant till LG B1. Dels för att jag gillar interfacet men även för att det är ett stort plus att jag kan styra tvn enkelt med min Iphone.

Räcker WebOS för vanlig streaming (Netflix, Prime, HBO och SVT Play) eller är den lite "sluggish"? Finns det billigare varianter istället för AT osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Filmklipp på problemet, lyssna vad som händer då jag ändrar till passthrough.
Vad skulle det kunna vara?

https://youtu.be/XzTuG5tNAm8

Kan bara säga att jag har också väldiga problem med snarlik kombo (LG B1 & Samsung hw-q950t). Ej kunnat lösa efter många timmar.

Verkar helt omöjligt att få ut 5.1 eller 7.1 ljud från PC till TVn när man gamear. Låter som alla ljudeffekter är undervattnet när jag kör passthrough. Auto så upplever jag att jag tappar 5.1 ljudet, men det finns ju ingen jäkla vettig info om vad som pumpas ut på denna soundbar.

Filmer från PC -> TV med Atmos fungerar bra med passthrough inställnngen dock.. PCn är inställd på Dolby Atmos via Nvidia HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

En fråga till till er LG OLED:ägare, har en vanlig AT (HD) idag och funderar att köpa till en AT 4K variant till LG B1. Dels för att jag gillar interfacet men även för att det är ett stort plus att jag kan styra tvn enkelt med min Iphone.

Räcker WebOS för vanlig streaming (Netflix, Prime, HBO och SVT Play) eller är den lite "sluggish"? Finns det billigare varianter istället för AT osv?

På min C1 skulle jag inte vilja kalla det "sluggish", utan gränssnittet flyter på bra. Sen är det kanske inte det mest logiska alltid, och det finns saker så som insprängd reklam som både saktar ner och stör en hel del. När det gäller SVT Play kan man inte streama kanaler, om man skulle vilja det, men den begränsningen verkar finnas även för ATV om jag förstår saken rätt. Tänkte föreslå att titta på någon video för att se hur det ser ut, men hittar tyvärr ingen särskilt bra.

Så jag hade börjat med de inbyggda apparna, och sen kompleterat med en ATV eller liknande senare vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

En fråga till till er LG OLED:ägare, har en vanlig AT (HD) idag och funderar att köpa till en AT 4K variant till LG B1. Dels för att jag gillar interfacet men även för att det är ett stort plus att jag kan styra tvn enkelt med min Iphone.

Räcker WebOS för vanlig streaming (Netflix, Prime, HBO och SVT Play) eller är den lite "sluggish"? Finns det billigare varianter istället för AT osv?

Tycker WebOS är ganska bra, men saknar rappheten från min gamla TV, (LG C7). Men blir GALEN av reklamen, som inte bara är störande för att den finns öht, den slöar ned interfacet något otroligt när den laddas.

Men det duger absolut för att streama saker från ovan nämnda tjänster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

När det gäller SVT Play kan man inte streama kanaler, om man skulle vilja det, men den begränsningen verkar finnas även för ATV om jag förstår saken rätt.

Det går att streama kanaler med nuvarande AppleTV, dvs de från 2015 och senare. Tror inte att det går med den gamla, om du fortfarande har en sådan kvar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Mailade Elgiganten om deras ELCARE 5 år (1195:-) och fick ett svar men en gnagande oroskänsla infinner sig ändå när man ser asterisker i svaret utan att dom förklaras någonstans ^^

"Hej Peter!
Tack för ditt mail!

Om du köper till en föräkring till er tv på 5 år så täcker den inbränningar och pixelfel.
Vi reparerar den även på plats om den skule gå isönder i erat hem om det är möjligt.

100% garanti på tekniska fel.
Täcker tillbehör i originalförpackningen som är direkt relaterade till produkten (fjärrkontroll, laddare osv.) *
Service på plats.
Pixelgaranti på plattskärmar.**
Inbränningsgaranti på plattskärmar.**
Ingen självrisk.
Om produkten inte kan repareras får du samma eller en lika bra ersättningsprodukt.
ELCARE förlängd garanti är en förlängning av tillverkarens garanti och inte en försäkring.
ELCARE förlängd garanti täcker inte extraprodukter i originalförpackningen som inte påverkar produktens funktion (som hörlurar).
Slitage från normal användning täcks inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

Mailade Elgiganten om deras ELCARE 5 år (1195:-) och fick ett svar men en gnagande oroskänsla infinner sig ändå när man ser asterisker i svaret utan att dom förklaras någonstans ^^

"Hej Peter!
Tack för ditt mail!

Om du köper till en föräkring till er tv på 5 år så täcker den inbränningar och pixelfel.
Vi reparerar den även på plats om den skule gå isönder i erat hem om det är möjligt.

100% garanti på tekniska fel.
Täcker tillbehör i originalförpackningen som är direkt relaterade till produkten (fjärrkontroll, laddare osv.) *
Service på plats.
Pixelgaranti på plattskärmar.**
Inbränningsgaranti på plattskärmar.**
Ingen självrisk.
Om produkten inte kan repareras får du samma eller en lika bra ersättningsprodukt.
ELCARE förlängd garanti är en förlängning av tillverkarens garanti och inte en försäkring.
ELCARE förlängd garanti täcker inte extraprodukter i originalförpackningen som inte påverkar produktens funktion (som hörlurar).
Slitage från normal användning täcks inte."

Samma text som går att läsa på hemsidan?

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Samma text som går att läsa på hemsidan?

Åh fan jag missade att det fanns förklaring på asterisken på hemsidan sorry ><

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Kan bara säga att jag har också väldiga problem med snarlik kombo (LG B1 & Samsung hw-q950t). Ej kunnat lösa efter många timmar.

Verkar helt omöjligt att få ut 5.1 eller 7.1 ljud från PC till TVn när man gamear. Låter som alla ljudeffekter är undervattnet när jag kör passthrough. Auto så upplever jag att jag tappar 5.1 ljudet, men det finns ju ingen jäkla vettig info om vad som pumpas ut på denna soundbar.

Filmer från PC -> TV med Atmos fungerar bra med passthrough inställnngen dock.. PCn är inställd på Dolby Atmos via Nvidia HDMI.

Jag la märke till en märklig grej igår. Hade min Nvidia Shield TV Pro kopplad via soundbaren för att TV:n inte klarar DTS, och eftersom soundbaren klarar HDR och Dolby Vision så gick jag den vägen istället för direkt i TV:n, för kompabilitetens skull.

Brukar använda den inbyggda appen i TVn för Netflix men kollade på ett avsnitt Daredevil i Netflix på Shield istället. Tyckte det var något konstigt med ljudet. Soundbaren indikerade Dolby Atmos men jag fick inget ljud ur dom uppåtriktade högtalarna, vilket jag får med LG Netflix.

Så jag kopplade Shield direkt i TV:n istället och soundbaren visade Dolby Atmos igen, men nu fick jag fler kanaler och ljud ur uppåtriktade högtalarna. Väldigt märkligt att jag får fler ljudkanaler av att gå omvägen via TVn jämfört med att gå direkt in i soundbaren.
Förstår inte riktigt varför, om det inte är så att TVn lägger på nå "fusk-kanaler"?

Pratade med LG för ett tag sedan om att jag inte kan använda passthrough utan störningar och måste använda auto. Dom försäkrade mig om att Auto inte downsamplar ljudet utan att passthrough enbart var för om man får problem med ljudsynk.

Permalänk
Medlem

Haft C1an ett tag nu och tycker den är fantastisk förutom några saker:
1. Fjärrkontrollen är sämre än den som CX har. Tycker CX fjärr hade mer logisk placering av knappar och framförallt saknar jag play/pause knappen, trippelklicka på OK för att pausa känns lite sådär. Sen önskar jag verkligen att man kunde programmera om snabbknapparna (Prime Video, Rakuten osv) istället för att behöva krångla med 1-9 (iofs kanske en vanesak).
2. UI är ett stort steg bakåt och klart det sämsta med TVn. Att trycka på Hemknappen öppnar ett helt fönster med massa skräpreklam och skitrekommendationer jag inte bryr mig om. Den annars snabba processorn orkar ju knappt ladda skiten. CX var ljusår bättre med en liten snabb remsa som hade de appar man behöver. Sen ligger flera inställningar lite väl djupt in i menyerna vilket medför ett bra antal klick innan man kommer dit man vill.
3. AI Sound Pro (även om den är märkbart bättre än den i CX).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av SubzeroNr1:

Mailade Elgiganten om deras ELCARE 5 år (1195:-) och fick ett svar men en gnagande oroskänsla infinner sig ändå när man ser asterisker i svaret utan att dom förklaras någonstans ^^

"Hej Peter!
Tack för ditt mail!

Om du köper till en föräkring till er tv på 5 år så täcker den inbränningar och pixelfel.
Vi reparerar den även på plats om den skule gå isönder i erat hem om det är möjligt.

100% garanti på tekniska fel.
Täcker tillbehör i originalförpackningen som är direkt relaterade till produkten (fjärrkontroll, laddare osv.) *
Service på plats.
Pixelgaranti på plattskärmar.**
Inbränningsgaranti på plattskärmar.**
Ingen självrisk.
Om produkten inte kan repareras får du samma eller en lika bra ersättningsprodukt.
ELCARE förlängd garanti är en förlängning av tillverkarens garanti och inte en försäkring.
ELCARE förlängd garanti täcker inte extraprodukter i originalförpackningen som inte påverkar produktens funktion (som hörlurar).
Slitage från normal användning täcks inte."

If I remember correctly it’s to do with some dates. The burn in warranty is only applicable for TV models bought after a specific date.

I personally will never buy an OLED without this additional cover.

MediaMarkt also offers one, but it’s typically 10% of the buy price. In that case EL cover for 1195 looks solid for larger models.

Permalänk
Skrivet av last_grimm:

If I remember correctly it’s to do with some dates. The burn in warranty is only applicable for TV models bought after a specific date.

I personally will never buy an OLED without this additional cover.

MediaMarkt also offers one, but it’s typically 10% of the buy price. In that case EL cover for 1195 looks solid for larger models.

Kom att tänka på en annan tråd jag läst och bifogar svaret den killen (NorthLight) fick från LG angående inbränning:

”Får man problem med kvarvarande bilder eller "image retention" på våra OLED paneler så ska det täckas av garantin på 2 år och reklamationsrätten på 3 år, så länge det har inspekterats av en tekniker som kontstanterat att det inte är några yttre skador eller påverkningar. Det enda du behöver göra ifall du, mot all förväntan, får dessa problem är att ringa in till oss på 0770 54 54 54 så tar vi den info vi behöver och bokar in ett servicebesök. Troligen kommer någon efterfrågan av bilder på felet så vi kan avgöra om det verkligen är kvarvarande bilder eller något annat fel och sedan kanske vi testar lite felsökning som kan lösa problemet, hjälper inte det och TVn är innanför garanti eller reklamationsperioden så bokar vi en service. Vi erbjuder också en förlängd garanti via vår hemsida som lägger till 2 år på garantin och ger alltså totalt 5 års garanti via LG.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

Kom att tänka på en annan tråd jag läst och bifogar svaret den killen (NorthLight) fick från LG angående inbränning:

”Får man problem med kvarvarande bilder eller "image retention" på våra OLED paneler så ska det täckas av garantin på 2 år och reklamationsrätten på 3 år, så länge det har inspekterats av en tekniker som kontstanterat att det inte är några yttre skador eller påverkningar. Det enda du behöver göra ifall du, mot all förväntan, får dessa problem är att ringa in till oss på 0770 54 54 54 så tar vi den info vi behöver och bokar in ett servicebesök. Troligen kommer någon efterfrågan av bilder på felet så vi kan avgöra om det verkligen är kvarvarande bilder eller något annat fel och sedan kanske vi testar lite felsökning som kan lösa problemet, hjälper inte det och TVn är innanför garanti eller reklamationsperioden så bokar vi en service. Vi erbjuder också en förlängd garanti via vår hemsida som lägger till 2 år på garantin och ger alltså totalt 5 års garanti via LG.”

5 år får du från LG i UK och USA i alla fall. Osäkert om det gäller Sverige.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG Norden kör 3 års garanti på inbränningar

Permalänk
Medlem

Jag tänkte förlänga garantin till totalt 5 år, via LG för att vara skyddad mot inbränningar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Så sjukt onödigt. Att folk fortfarande bajsar på sig om inbränningar. Har en 9 år gammal Plasma som är på dagligen, en gammal teknik som är mycket mer benägen för inbränning, 60 sekunder statisk bild och du får en liten temporär inbränning, men även med detta så har jag fortfarande ingen fast inbränning efter alla dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Så sjukt onödigt. Att folk fortfarande bajsar på sig om inbränningar. Har en 9 år gammal Plasma som är på dagligen, en gammal teknik som är mycket mer benägen för inbränning, 60 sekunder statisk bild och du får en liten temporär inbränning, men även med detta så har jag fortfarande ingen fast inbränning efter alla dessa år.

Jag har en gammal miniräknare utan inbränning men det är inte heller relevant.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Så sjukt onödigt. Att folk fortfarande bajsar på sig om inbränningar. Har en 9 år gammal Plasma som är på dagligen, en gammal teknik som är mycket mer benägen för inbränning, 60 sekunder statisk bild och du får en liten temporär inbränning, men även med detta så har jag fortfarande ingen fast inbränning efter alla dessa år.

Förstår inte heller hysterin. Det har inte varit ett problem på många år nu och de flesta paneler kommer med funktioner för att förhindra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

En fråga till till er LG OLED:ägare, har en vanlig AT (HD) idag och funderar att köpa till en AT 4K variant till LG B1. Dels för att jag gillar interfacet men även för att det är ett stort plus att jag kan styra tvn enkelt med min Iphone.

Räcker WebOS för vanlig streaming (Netflix, Prime, HBO och SVT Play) eller är den lite "sluggish"? Finns det billigare varianter istället för AT osv?

Jag blev mycket förvånad av användbarheten. Min tidigare erfarenheter av inbyggda funktioner i en TV har varit minst sagt skakiga.
Men jag funderar starkt på att koppla ur Chromecasten, då jag inte använt den sen jag köpte tvn.

EDIT: Köpte en LG C1, som jag tror har en snabbare propp än B1.

Permalänk
Medlem

Jag har en B1 och generellt sätt är det inget fel på användbarheten utav WebOS. Jag tyckte bättre om gränssnittet för WebOS på min kompis CX jämfört med B1. Saknas några appar på WebOS t.ex. CMore däremot. Men allt annat jag provat har fungerat utan problem. Men nu för tiden använder jag nästan bara WebOS apparna när jag ska streama något i DolbyVision, då jag hade en gammal Nvdia shield 2015 Pro sen innan, som fungerar för allt annat.

Men kort sagt överlag så borde WebOS fungera bra för Netflix, Prime, HBO och SVT-play, i alla fall enligt mig. Testa och bilda dig en egen uppfattning, går ju alltid att köpa till AT 4K senare annars.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

Jag har en B1 och generellt sätt är det inget fel på användbarheten utav WebOS. Jag tyckte bättre om gränssnittet för WebOS på min kompis CX jämfört med B1. Saknas några appar på WebOS t.ex. CMore däremot. Men allt annat jag provat har fungerat utan problem. Men nu för tiden använder jag nästan bara WebOS apparna när jag ska streama något i DolbyVision, då jag hade en gammal Nvdia shield 2015 Pro sen innan, som fungerar för allt annat.

Men kort sagt överlag så borde WebOS fungera bra för Netflix, Prime, HBO och SVT-play, i alla fall enligt mig. Testa och bilda dig en egen uppfattning, går ju alltid att köpa till AT 4K senare annars.

Tack! Feedback från en annan B1:ägare känns bra! Då flyttar jag min gamla AT till nån av barnrummen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

https://youtu.be/Vp5lCEe88Lk

G2 97" verkar ju trevlig (om än inte för plånboken)!

Baserat på dagens C1-priser så tog jag fram en funktion för pris baserat på storlek. 97" går då loss på ca 150k. Om priset för denna blir nära 100k så blir den en kandidat för det kommande TV-inköpet, men det känns inte så trovärdigt.

Prisfunktion:
y = 0,04872*x^4 - 11,55*x^3 + 1039*x^2 - 41430*x + 623300

y är pris i kronor och x är storlek i tum. Baserad på C1-priser från 48" till 83"

Dold text
Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Baserat på dagens C1-priser så tog jag fram en funktion för pris baserat på storlek. 97" går då loss på ca 150k. Om priset för denna blir nära 100k så blir den en kandidat för det kommande TV-inköpet, men det känns inte så trovärdigt.

Prisfunktion:
y = 0,04872*x^4 - 11,55*x^3 + 1039*x^2 - 41430*x + 623300

y är pris i kronor och x är storlek i tum. Baserad på C1-priser från 48" till 83"

Dold text

Lär väl bli dyrare då G1-priserna väl är högre? Så kanske behöver gå upp till närmare 200 för realistisk prisbild?

Permalänk
Medlem

Om en 97"are kostar 100k, är det inte bättre att köpa 4st 55" C2 och en sån där videoväggs-adapter? Man kommer att spara typ 60k på det - eller så går man upp till 4x65" och får en rejält mycket större bild på köpet. Ramen går ju ner till 6mm nu, inte mycket. Mycket lättare att transportera också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Lär väl bli dyrare då G1-priserna väl är högre? Så kanske behöver gå upp till närmare 200 för realistisk prisbild?

Ja tyvärr.

Skrivet av mpat:

Om en 97"are kostar 100k, är det inte bättre att köpa 4st 55" C2 och en sån där videoväggs-adapter? Man kommer att spara typ 60k på det - eller så går man upp till 4x65" och får en rejält mycket större bild på köpet. Ramen går ju ner till 6mm nu, inte mycket. Mycket lättare att transportera också.

Nej tack, jag har provat att spela FPS med skarv i mitten av bildytan. Det är inte en trevlig upplevelse. Kanske blir lite bättre i film men jag skulle fortfarande störa mig på det.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Nu var jag inte alldeles seriös med mitt förslag - jag har lite svårt att förstå hur man skall jobba med en 97"are hemma i ett vanligt hus, med tanke på hur jobbigt det är när man är på bio och hamnar längst fram - men om en gräns i mitten är problemet så kan jag tipsa om att du kan få in 9 55"are i det priset. Då kan du dessutom göra bilden lite välvd, och säga att du har en 12K-skärm hemma. Kan bli problematiskt att spela, bara - mer av spf än fps.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nu var jag inte alldeles seriös med mitt förslag - jag har lite svårt att förstå hur man skall jobba med en 97"are hemma i ett vanligt hus, med tanke på hur jobbigt det är när man är på bio och hamnar längst fram - men om en gräns i mitten är problemet så kan jag tipsa om att du kan få in 9 55"are i det priset. Då kan du dessutom göra bilden lite välvd, och säga att du har en 12K-skärm hemma. Kan bli problematiskt att spela, bara - mer av spf än fps.

Har du råd med en sådan pjäs har du väl tillräckligt stor lägenhet/hus för att få bra avstånd till den också. Utgår de nog från.

Permalänk
Medlem

Elgiganten säljer nu en LG A1 65 tum för 11 496 kr. Funderar på att köpa, är det ett bra pris?
Eller är det värt att lägga till pengar för en C1?