Permalänk
Föredetting
Skrivet av Öland 4ever:

Personligen skulle jag vara väldigt tveksam att köpa en Porsche. Bra investering? Tveksamt. Bra bil? Ännu tveksammare.

Försäkringsbolaget Länsförsäkringar för ju årligen statistik över vilka bilmärken som drabbas av mest motorskador. I topp vad beträffar motorskador ligger - PORSCHE!

Länsförsäkringar: De här bilmärkena drabbas mest och minst av maskinskada

Sådana där sammanställningar är i princip grafer på vem som har kortast nybilsgaranti. Porschefolket kör mycket bana och kör ofta slut på sina grejer den vägen.

Maskinskadeförsäkringarna gäller för övrigt mer än bara motorn. I statistiken står klart att de flesta haverier är relaterade till växellåda. Jag har själv sämre koll på lådorna, men utgår ifrån att det varit något sjabbel med PDK, precis som VAG hade med sina DSG-lådor. Statistiken är i alla fall för ny för att ha med haverierna av M97-motorerna (IMS-lager) i 996/997 och 987.1.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Sådana där sammanställningar är i princip grafer på vem som har kortast nybilsgaranti. Porschefolket kör mycket bana och kör ofta slut på sina grejer den vägen.

Maskinskadeförsäkringarna gäller för övrigt mer än bara motorn. I statistiken står klart att de flesta haverier är relaterade till växellåda. Jag har själv sämre koll på lådorna, men utgår ifrån att det varit något sjabbel med PDK, precis som VAG hade med sina DSG-lådor. Statistiken är i alla fall för ny för att ha med haverierna av M97-motorerna (IMS-lager) i 996/997 och 987.1.

Du har naturligtvis helt rätt. Jag tänkte faktiskt "maskinskada" men skrev "motorskada" vilket naturligtvis var helt fel av mig.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Glöm inte att se till att den där dyra 50.000-100.000:- extra utrustningen som kallas blinkers finns installerat när du köper beg!

All belysning är automatisk nuförtiden, sp slipper man slösa energi på bakljus etc.

Permalänk
Skrivet av Öland 4ever:

Personligen skulle jag vara väldigt tveksam att köpa en Porsche. Bra investering? Tveksamt. Bra bil? Ännu tveksammare.

Försäkringsbolaget Länsförsäkringar för ju årligen statistik över vilka bilmärken som drabbas av mest motorskador. I topp vad beträffar motorskador ligger - PORSCHE!

Länsförsäkringar: De här bilmärkena drabbas mest och minst av maskinskada

Man köper inte någon (bruks)bil för att det är en bra investering, så den frågan är ju helt konstig. Likaså är det konstigt att likställa "bra bil" med "hållbar bil".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

tycker det är läskigt att sitta med dyr bensinbil/sportbil just nu, sålde min m5:a -18 precis o kör nu privatleasing en period. Vill se vad regeringen hittar på för dumheter.

Finns liksom inga gränser för vad som kan bestämmas när det gäller "icke elbilar" just nu...

Tänk dig en servicekostnad på cirka 15kkr per år standard + går upp när något måste göras på riktigt, så som byta bromsbelägg/skivor, byte tändstift etc

Sen riskerar du att stå med svarte petter om X år när soppan kostar 25kr o det är bensin-tull på 12kr milen för bilar som inte betalar Malus....

Jag gillar oxo Porsche o skulle gärna ha en äldre 911:a, men det får nog bli en skojigare elkärra 2024 när privatleasingen är klar

// LZ

Permalänk
Medlem

Skulle nog slå ett slag för Mercedes SLK eller SL, tar man lite större motor får man härlig sportbilskänsla och en skön plåtcab
En SLK 55 Amg rör på sig ordentligt, vilket även min "fjuttiga" slk 350 amg gjorde. Utan fartspärr toppade den över 300km/h... ehrm... självklart testat på bana då... ehrm.. ^^

De av nyare modell har en riktigt ekonomiskt bränsle-ekonomi om man kör lugnt och jag tror de borde vara en aning billigare gällande underhåll då märkesverkstad inte är av lika stor vikt för andrahandsvärdet. Oavsett om garantier gäller eller inte ang Porschen... andrahandsvärdet påverkas definitivt av hur servicehistoriken ser ut, vilket inkluderar VEM som utfört den.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för en Porsche Cayman S.
Är inne på min 2:a nu och är mycket nöjd.

Jag skulle säga att det inte är många bilar man kan köpa och som håller sig till en väldig låg värde minskning.
Min första var en 2006 Cayman S, efter 4 år så såldes den för 20k under vad den köptes för.
Visst service och däck osv kostade mer än så över perioden, men hade under exakt samma period en BMW X3 som bruks bil,
köptes och såldes i pricnip samtidigt, den såldes för 95k under va den kostade, bara som jämförlse.

Min nuvarande är en 2014 Cayman S, nu har marknaden ändrat sig lite sista åren men den ligger just nu på 30-40k mer i handeln än vad jag gav när jag köpte den ett par år sen.

Så länge man inte har garanti eller dyl av Porsche så behöver man inte serva där, konsensus brukar vara att om man går till oberoende "sportbils speicalister" så tas deras service i boken lika som en Porsche stämpel (Levin racing, Rennsport mfl.)
Priset dock är VÄLDIGT stor skillnad på samma jobb, senaste servicen skulle Porsche Center ha 23k för, betalade 7,5k hos speciallist.
2000kr i årsskatt, 700kr i månaden helförsäkrat.

Finns inte många mer "roliga" bilar som är tillverakade för att köras både på väg och bana utan att man behöver fundera på det, ingenjörskonsten Porsche lägger ner i sina sportbilar är otrolig, visst finns många som går fortare rakt fram, men som en standard bil på bana är det få som har bättre balans.

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ