Permalänk
Medlem

Mjukbencha en äldre burk..?

Hallå, tack för att du klickade.

Jag har fått tagit över en äldre dator och allt jag ska göra är att testa i all enkelhet lite PSU-relaterade grejer.

Datorn är som sagt gammal och jag vill inte köra den i något mördarprogram utan vill bara belasta den mer än bara Windows.

Den har följande specs:

  • Intel Core 2 Duo E8400 3GHz

  • 2GB DDR2

  • Win 10 64-bit

Så vill ha tips om vad jag kan köra som är bara lätt - medelbelastande.

Tack, mvh / h

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mjukbencha? Medelbelasta? Userbenchmark? PSU-relaterade?

Vad ska du göra med den?

Permalänk
Medlem

Kör ett Aida64 test. Då får du lite koll på att allt går som det ska.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Rekordmedlem

För att testa psun kan du använda bilglödlampor som en enkel konstlast. de funkar som last även för lägre spänningar än 12V men effekten får du förstås räkna om eller ännu hellre mäter du ström och spänning så kan du räkna fram den verkliga effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det är inte själva PSU:n som ska belastas jag vill bara se att datorn inte pajar när den belastas en aning, tillsammans med specifika PSU:s. Då datorn är gammal och enkel, är en gammal HP Compaq med bytt HDD till en SSD samt andra nätagg då, så är jag lite rädd för att max-belasta datorn fullt ut.

Permalänk
Medlem

Kör Chrome och öppna några fönster, sida vid sida. Kör lite Youtube i alla fönster. Starta en ström åt gången och sluta när de inte går jämnt längre. Så gammal dator har nog ingen hårdvaruacceleration av de codecarna Youtube kör numer, så det blir ett hårt men ändå rimligt test.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kör Chrome och öppna några fönster, sida vid sida. Kör lite Youtube i alla fönster. Starta en ström åt gången och sluta när de inte går jämnt längre. Så gammal dator har nog ingen hårdvaruacceleration av de codecarna Youtube kör numer, så det blir ett hårt men ändå rimligt test.

Tack, smart. Den har nog som du säger knappast acceleration av video. Och jag märker nog när den börjar flåsa mer än jag vill.