Wordle på svenska - ordlig.se

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 14, 4/6

🟨🟨⬜⬜⬜
⬜🟨⬜🟩🟩
🟩⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Går bättre och bättre det här, tredje dagen för mig och min statistik över vilken rad jag klarat ordet är 6 5 4 hittills. 😀

Permalänk
Medlem

Fasen vad jag fastnade efter tredje försöket att försöka pussla ihop det. Inget lät vettigt till jag plötsligt kom på två ord det kunde vara, naturligtvis gissade jag på fel först.

ordlig.se nr 14, 5/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟨🟨🟨🟨
⬜🟨🟨🟨🟨
🟩⬜🟩🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 14, 4/6

⬜⬜⬜⬜🟨
🟨⬜⬜⬜🟨
🟨🟨🟨🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩
⬜⬜⬜⬜⬜

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 14, 3/6

⬜🟨🟨🟨⬜
🟨🟨🟨⬜🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Ibland händer det.

Permalänk
Medlem

⬜🟨⬜🟨⬜
🟨🟨⬜⬜⬜
🟨⬜🟨⬜🟨
⬜🟨🟨🟨🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Mycket gult innan grönt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Jag tror inte att folk spelar ordlig eller hänga gubbe för att lära sig nya ord. 😅 Men där kanske det är jag som har fel.

Nej, kanske inte det. Men för mig i alla fall är det riktigt kul när det kommer ett ord jag inte hört förut.

Spelar Wordfeud sedan flera år med en äldre, språkintresserad dam, vilket gör att jag några gånger per år stöter på helt nya ord. Riktigt kul

Permalänk
Medlem

Klarade dagens på tredje försöket.

🟨⬜⬜⬜🟨
🟨⬜🟩⬜⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ta inte detta på fel sätt, men att inte ta med böjningar och plural kan inte handla om annat än lättja. Ur språklig synvinkel är det enda rimliga att ha med dem. Annars kan man ju börja plocka bort lite vad som helst. Kanske ska orden bara vara adverb, räkneord och abstrakta substantiv? Om man nu ändå ska hitta på ologiska begränsningar, menar jag...

Jag och många tycker du har helt fel. De följer alfapetstandard (ett spel med ord om du missat det) och det är det ända rätta. Att ta med böjningar gör ju bara att det finns fler resultat av samma ord. Det är inte alls rätt. Den engelska versionen, wordle har precis samma regler.

Edit: Om du vill kan du spela ordel.se ett sämre spel för de som inte kan bestämd form.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 14, 5/6

🟨⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩
⬜🟨⬜🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hejsan!

Har du lust att förklara på vilket sätt det inte fungerar att ladda sidan på nytt? Vad händer när du gör det?

Spelet kommer ihåg dina gissningar så du kan avbryta när som helst och återkomma senare, i alla fall är det meningen att det ska vara så

Ja, alltså jag får bara rutan där jag ska fylla i bokstäver. Jag har alltså inte kvar rutan med bokstäverna att utgå från. Tänkte det kanske var ublock som ställde till det så inaktiverade den och laddade om men fick inte upp den igen. Fungerade första gången jag gick in på sidan så var kanske inte tillägget då iaf.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Gillar det men det nya med att det automatiskt skickar in när den har 5 bokstäver är ett aber, på mobil är det lätt att man trycker fel. Tappar lusten att spela lite när man för tredje gången råkar nudda skärmen för man ligger i sängen och spelar och måste skriva om.

Skulle även gärna se high-light på bokstäverna som ingår.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hej hej!

Jag är inte den enda som gjort detta - men har skrivit en Wordle-klon på svenska: https://ordlig.se

På helgerna är det 6 bokstäver i stället för 5, för extra klurighet

ordlig.se WEEKEND nr 11, ❌/6

🟨⬜⬜🟨⬜🟨
🟨⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜⬜🟩
⬜🟨⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜🟩
⬜⬜⬜🟩🟩🟩

Det vore kul om ni provade

Kul BW! Kört 2 dagar, tävlat mot frugan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, alltså jag får bara rutan där jag ska fylla i bokstäver. Jag har alltså inte kvar rutan med bokstäverna att utgå från. Tänkte det kanske var ublock som ställde till det så inaktiverade den och laddade om men fick inte upp den igen. Fungerade första gången jag gick in på sidan så var kanske inte tillägget då iaf.

Rutan du får upp i början är enbart exempel, dvs har inget med bokstäverna i dagens ord att göra. Går förövrigt att få upp igen genom att trycka på hjälpknappen.

Permalänk
Medlem

Nu när jag har lite försprång så ska jag se om inte frun vill spela också

ordlig.se nr 14, 5/6

⬜⬜⬜⬜⬜
⬜⬜⬜⬜🟨
🟨⬜⬜🟨⬜
🟨🟩⬜🟨🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem

Dagens;

🟨🟨⬜⬜⬜
⬜🟨🟨🟨⬜
🟨⬜🟩🟩⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Rutan du får upp i början är enbart exempel, dvs har inget med bokstäverna i dagens ord att göra. Går förövrigt att få upp igen genom att trycka på hjälpknappen.

Ja, jag kom fram till att jag helt missförstod konceptet. Jag stängde av misstag ned den så snabbt att jag trodde jag råkat göra fel

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det här var ju roligt! Första gången jag provar och hade nog lite tur med ordet jag startade med

ordlig.se nr 14, 2/6

🟨🟩⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk

Lite kul att folk som inte lyckas mer orden nån dag, aldrig misslyckats, utan det är designen på sidan eller ”fel ord” osv. Man måste kunna misslyckas ibland också. Det gör vartenda människa oavsett vad folk säger.

Ibland tänker man helt fel och den mest logiska lösningen hamnar längst bak. Helt ok! Man kan va lika smart ändå.

Blir så trött på sociala medier mm ibland att alla måste va så jävla ”smarta och perfekta”.

Nytt ord imorgon..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Hej Wh1spY!

Jag är ledsen men jag förstår inte riktigt vad det är du beskriver här.

Vad kom det sig att det blev omöjligt att få ihop ett ord i grundform på rad 5 för dig?

Det var inte bra att sidan kraschade, jag har inte haft någon annan som rapporterat in liknande problem än så jag är lite undrande kring vad det kom sig. Om du eller någon annan här upplever en krasch eller problem att komma in på sidan igen så får ni jättegärna posta en screenshot här, eller försöka beskriva beteendet så utförligt ni kan.

Den blev bara vit, såg ingenting. Trots upprepade försök att återansluta till sidan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

ordlig.se nr 14, 6/6

⬜⬜🟨⬜⬜
🟨🟨⬜⬜🟨
🟨🟨🟨🟨⬜
🟨🟨⬜🟨🟨
🟨🟨⬜🟨⬜
🟩🟩🟩🟩🟩

Phew, sista försöket!

Permalänk
Medlem

Klurigt men kul

ordlig.se nr 14, 5/6

⬜⬜⬜🟨⬜
⬜🟨⬜⬜⬜
🟨⬜⬜🟨🟨
⬜⬜🟨🟩🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Ordklurare

Ser ut som att merparten av er klarar dagens ord på rätt få försök. Snyggt jobbat allihop

Statistiken laggar lite efter men för den nyfikne kan jag meddela att ca 75% av dagens spel har resulterat i vinst, klart fler än igår och förrgår.

Gällande att auto-gissa på ord när bokstav 5 fylls i så är det så många som tycker det är en dålig feature att jag ska undersöka det vidare och eventuellt lägga tillbaka enter-knappen. Den fanns från början men fick feedback om att det var ett onödigt klick så tog bort den. Men ska fundera ett par varv till först.

Tack för alla glada tillrop och ha en bra dag, jag tittar in ikväll och svarar på eventuella frågor och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargz:

Ser ut som att merparten av er klarar dagens ord på rätt få försök. Snyggt jobbat allihop

Statistiken laggar lite efter men för den nyfikne kan jag meddela att ca 75% av dagens spel har resulterat i vinst, klart fler än igår och förrgår.

Gällande att auto-gissa på ord när bokstav 5 fylls i så är det så många som tycker det är en dålig feature att jag ska undersöka det vidare och eventuellt lägga tillbaka enter-knappen. Den fanns från början men fick feedback om att det var ett onödigt klick så tog bort den. Men ska fundera ett par varv till först.

Tack för alla glada tillrop och ha en bra dag, jag tittar in ikväll och svarar på eventuella frågor och så.

Du skulle kunna lägga in en "Inställningsmeny" där man kan välja t.ex. Auto Enter och Dark Mode för de som vill ha det

Permalänk
Medlem

ordlig.se nr 14, 3/6

🟨🟨⬜⬜⬜
🟨🟩⬜⬜🟩
🟩🟩🟩🟩🟩

Permalänk
Medlem

Önskar att man kan markera en ruta och skriva en bokstav i den. Att man inte måste skriva in alla bokstäver i ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Önskar att man kan markera en ruta och skriva en bokstav i den. Att man inte måste skriva in alla bokstäver i ordning.

Det finns ju papper och penna

Permalänk
Hedersmedlem

Uppmaning

Vänligen använd [spoiler][/spoiler]-tags istället för att avslöja (sabotera) dagens ord.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Tror jag stötte på en bugg. Började lösa ordet före 00:00, men blev klar efter tolvslaget (misslyckades med det) . När jag uppdaterade sidan ändrades vilket ord som visades som rätt svar, men jag fick aldrig en chans att försöka på det.

Skrivet av AReal_Human:

Vet inte om det är problem med ordlig, men märkte inatt med wordle att ifall man spelar gårdagens ord när det går över till nästa dag så räknar den det som att man löst dagens (alltså man får inte spela dagens ord). Tänkte prova detta inatt och se hur ditt gör.

Hur kan ni hitta på såna där dumheter? Bli speltestare! Men inte på mitt jobb tack

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem

Det här att klara det på sista försöket verkar vara min grej. Tredje gången i rad nu

ordlig.se nr 14, 6/6

🟨⬜⬜⬜⬜
⬜⬜🟨🟨⬜
⬜⬜⬜🟩🟨
⬜🟨⬜🟩⬜
🟨⬜🟨🟩🟨
🟩🟩🟩🟩🟩

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Hur kan ni hitta på såna där dumheter? Bli speltestare! Men inte på mitt jobb tack

För att rimligast tiden för sådanna spel är när man inte kan sova?