Bahnhof beredda ta PTS hot om miljonvite till EU-domstolen

Permalänk
Medlem

Aa, det var därför de ville höja min avgift den här månaden

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att dom flesta som tycker detta är bra tror det är upphovsrättsbrott (ala Piratpartiet eller amerikanska bolag som kräver skadestånd).

Många brott idag har en digital koppling. Jag anser att dert är förjävligt att dom inte lämnar ut uppgifter som kan leda till fällande dommar. Min son blev utsatt för ett grovt knivrån och vode det inte för digital bevisning för att koppla gärningsmännen till platsen och dådet så skulle det nog varit extremt svårt att få en fällande dom.

Jag har också ett jobb där vi ibland får frågan av polisen att hjälpa till. Inom det vi får enligt lag lämna ut så gör vi så gott vi kan. En av de specifika kriterier som måste uppnås är att minst fängelse måste finnas i straffskalan. Vi har lämnat ut uppgifter i fall där polisen utreder allt från bedrägerier till mord och våldtäkter.

Även i de fall man inte kan peka ut en specifik individ så kan polisen ha nytta av en uppgift för att det tex leder till nya spår eller vinklar.

Så jovisst... fortsätt slåss för att inte stora företag ska få sätta dit stackars nisse som råkat tanka hem en film men låt det inte gå ut över polisens möjlighet att lösa andra allvarliga brott.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolu:

Jag vill som många andra ha mitt privatliv ifred. Samtidigt måste frågan ställas om detta lika beundransvärt om polisen tex måste ha uppgifterna för att stoppa skjutningar, terrorism, våldtäkter mm som riskerar att drabba er själva eller närstående? Eller varför inte sätta dit en gärningsman som begått brott mot dig? Det är svårt att kombinera säkerhet med frihet så frågan är inte helt enkel.

rent mjöl i påsen teorin.....eller så får poliser och åklagare jobba hårdare. Hur många här känner någon vars fall läggs ned trots bevisning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Du är lite dåligt påläst. Bahnhof delat definitivt ut information vid misstanke om brott med fängelse på straffskalan.
Läs återigen vad är det Bahnhof vänder sig mot.

Skrivet av 1ntel_R15E:

Alltid kastas de där kortet in i frågor som denna..
Klart dom ska få uppgifter kring den / de som är misstänkta men behöver inte ha information om personer som inte är misstänkta, är det fel?

Jag är helt med på att Bahnhof inte vill lämna ut 50 kunder ist för en specifik kund. Nu har ju dock Bahnhof, och många andra ISPs, valt en teknik som inte gör det möjligt och då får man väl lämna ut 50 kunder eller vad det nu kan vara så får polisen avskriva 49 av dom från misstanke.

Om polisen kör an räd och stoppar alla bilar på motorvägen, vägrar ni stanna då? Om er bil passar in på ett signalement för ett brott och polisen kollar upp ägaren, alltså er, för att sen avskriva bilen/er från misstanke, tar det hus i helvete då?

Ja, jag tycker det är fel att polisen inte får uppgifterna. Polisen behöver lägga ner utredningar/hitta andra sätt att identifiera en kriminell bara för att några andra kunder ska kunna känna sig säkra när dom sitter på YouTube eller Facebook. Har man gjort något kriminellt och råkar hamna i kläm så sucks to be you. Jag tror inte att polisen jobbar på att övervaka medborgare och rapportera till pappa staten så man kan kontrollera oss. Det kanske är naivt men jag tror helt enkelt inte det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falistar:

Du är lite dåligt påläst. Bahnhof delat definitivt ut information vid misstanke om brott med fängelse på straffskalan.
Läs återigen vad är det Bahnhof vänder sig mot.

Jag har försökt läsa på här.
Utifrån den information PTS delgivit verkar det faktiskt vara så att bahnhof nekar informationen med en annan grund här.
Nämligen att flera abonnenter delat IPadress. Här är det alltså inte en fråga om straffskalan på brottet.

"Bahnhof har vid flera tillfällen vägrat lämna ut uppgifter när information om portnummer saknats i Polismyndighetens begäran."

https://pts.se/sv/nyheter/internet/2022/pts-vitesforelagger-b...

Det här ser inte så bra ut eftersom att det ställningstagandet inte begränsas till en viss typ av brott.

Häri ligger en rimlig kritik mot bahnhofs agerande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Handlar ju inte om att man inte lämnar ut info bär någon tankat hem en tre å gammal Beckfilm utan att man motarbetar polisens utredningsarbete generellt.

Integritetssnacket känns bara som något man säger för att det ska låta ädelt. Som jag ser deras kommunikation handlar det minst lika mycket om att vinna över alla som pysslar med någon form av ljusskygg verksamhet genom att visa en total ovilja att samarbeta med rättsväsendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har försökt läsa på här.
Utifrån den information PTS delgivit verkar det faktiskt vara så att bahnhof nekar informationen med en annan grund här.
Nämligen att flera abonnenter delat IPadress. Här är det alltså inte en fråga om straffskalan på brottet.

"Bahnhof har vid flera tillfällen vägrat lämna ut uppgifter när information om portnummer saknats i Polismyndighetens begäran."

https://pts.se/sv/nyheter/internet/2022/pts-vitesforelagger-b...

Det här ser inte så bra ut eftersom att det ställningstagandet inte begränsas till en viss typ av brott.

Häri ligger en rimlig kritik mot bahnhofs agerande.

Det är vad den Svenska myndigheten PTS anser. EU håller inte med, och det finns naturligtvis inget skäl för Bahnhof att obstruera, om det var rimliga och EU-jämkade krav.

Bara för att en myndighet anser något, så innebär det inte per automatik att den har rätt/skall få rätt.

Permalänk
Medlem

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Gamla goda Benjamin Franklin sa det bäst. Dem som är villiga att offra *allas frihet* för att själva få en *känsla av trygghet* förtjänar varken eller.
De flesta ärenden läggs ändå ner pga bristande bevisning och dåligt utförda förundersökningar, eller för den delen så kan folk frias då åklagaren som lett utredningen sällan föredrar målet i rätten (och sm följd inte är helt 100% insatt i ärendet). Om något så ska mer pengar satsas på polisiära insatser och förundersökningar, mindre på jurist/advokat-arvoden som vi skattebetalare får stå för.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falistar:

Det är vad den Svenska myndigheten PTS anser. EU håller inte med, och det finns naturligtvis inget skäl för Bahnhof att obstruera, om det var rimliga och EU-jämkade krav.

Här får vi nog hålla isär frågorna.
Det jag svarat på handlar om att bahnhof verkar neka loggar för brott där portnummer saknas. Det handlar alltså inte bsra om straffskala.

Det du tar upp är en annan fråga.
Hur EU ställer sig till datalagring för alla utan misstanke. Det är möjligt att Sveriges lagar inte är bra nog här. Det är en rimlig frågeställning i sig.

Men det är alltså olika frågor och svaret till den ena frågan passar såklart inte in som svar på den nya frågeställninen du tar upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grumbledock:

Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Gamla goda Benjamin Franklin sa det bäst. Dem som är villiga att offra *allas frihet* för att själva få en *känsla av trygghet* förtjänar varken eller.
De flesta ärenden läggs ändå ner pga bristande bevisning och dåligt utförda förundersökningar, eller för den delen så kan folk frias då åklagaren som lett utredningen sällan föredrar målet i rätten (och sm följd inte är helt 100% insatt i ärendet). Om något så ska mer pengar satsas på polisiära insatser och förundersökningar, mindre på jurist/advokat-arvoden som vi skattebetalare får stå för.

Jag vet inte om du läst vad nyheten handlar om. Men det handlar alltså inte om afvokatbyråer som behär ut information utan det handlar alltså om att bahnhof hindrar förundersökningar gjorda av polisen. Något du önskar ha mer av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Om polisen kör an räd och stoppar alla bilar på motorvägen, vägrar ni stanna då? Om er bil passar in på ett signalement för ett brott och polisen kollar upp ägaren, alltså er, för att sen avskriva bilen/er från misstanke, tar det hus i helvete då?

Ja, jag tycker det är fel att polisen inte får uppgifterna. Polisen behöver lägga ner utredningar/hitta andra sätt att identifiera en kriminell bara för att några andra kunder ska kunna känna sig säkra när dom sitter på YouTube eller Facebook. Har man gjort något kriminellt och råkar hamna i kläm så sucks to be you. Jag tror inte att polisen jobbar på att övervaka medborgare och rapportera till pappa staten så man kan kontrollera oss. Det kanske är naivt men jag tror helt enkelt inte det.

Självklart stannar man och dom får kontrollera det dom har rätt till, en icke fråga.
Har dom en "korrekt" ställd fråga med underlag för den så tror jag säkert att dom får den informationen dom efterfrågar

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Så vid misstanke om brott vill polisen ha loggar och då säger Bahnhof nej? Det applåderas såklart av både pedofiler och Sweclockers medlemmar.....

Wait what? Låter mer som du kanske borde ta och läsa på vad allt handlar om. Detta handlar snarare om att polisen inte skall kunna kräva ut information från parter som inte är relevanta till ett eventuellt brott samt att utesluta oseriösa privata aktörer från att få tillgång till material de egentligen inte har rätt till eller för polisen att använda sig av lagsystem som inte är skrivna för det syftet.

Exempel. Grannen sitter och driver en torrentsida i sin lägenhet. Polisen får nys om detta och vill ha ut loggar om detta. Detta är ganska skäligt. Men om ISP inte kan specificera den egentliga trafiken som går in och ur denna lägenhet (portnummer) och polisen därför kräver hela lägenhetshusets trafik så använder de lagen helt felaktigt eftersom det inkluderar folk som inte är relevanta till fallet. Lite som att göra en husrannsakan i alla lägenheter bara för att den egentliga lägenheten inte blivit meddelad.

Lagen är skriven mot grövre brott än copyrightbrott. Men används av oseriösa aktörer för att slösa skattebetalares pengar för egen vinning. Och det är inte okej någonstans. Att du drar upp pedofiler är bara idiotiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Självklart stannar man och dom får kontrollera det dom har rätt till, en icke fråga.
Har dom en "korrekt" ställd fråga med underlag för den så tror jag säkert att dom får den informationen dom efterfrågar

Det är ju just det här som inte sker tydligen.
Saknas portnummer vilket inte alltid finns tillgängligt så har bahnhof vid flertalet tillfällen nekat information om vem/vilka som använt en IPadress vid ett visst tillfälle.
Det är därför bahnhof nu riskerar vite.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Wait what? Låter mer som du kanske borde ta och läsa på vad allt handlar om.

Du kan läsa vad jag skrivit högre upp i tråden. Har än så länge inget mer att tillägga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Heja Bahnhof! Skulle byta till er vilken dag i veckan som helst, om jag bara kunde.... :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Wait what? Låter mer som du kanske borde ta och läsa på vad allt handlar om. Detta handlar snarare om att polisen inte skall kunna kräva ut information från parter som inte är relevanta till ett eventuellt brott samt att utesluta oseriösa privata aktörer från att få tillgång till material de egentligen inte har rätt till eller för polisen att använda sig av lagsystem som inte är skrivna för det syftet.

Exempel. Grannen sitter och driver en torrentsida i sin lägenhet. Polisen får nys om detta och vill ha ut loggar om detta. Detta är ganska skäligt. Men om ISP inte kan specificera den egentliga trafiken som går in och ur denna lägenhet (portnummer) och polisen därför kräver hela lägenhetshusets trafik så använder de lagen helt felaktigt eftersom det inkluderar folk som inte är relevanta till fallet. Lite som att göra en husrannsakan i alla lägenheter bara för att den egentliga lägenheten inte blivit meddelad.

Lagen är skriven mot grövre brott än copyrightbrott. Men används av oseriösa aktörer för att slösa skattebetalares pengar för egen vinning. Och det är inte okej någonstans. Att du drar upp pedofiler är bara idiotiskt.

Du fyllde på ditt inlägg mer mer information.

Eftersom många grannar inte är relevanta så strykts dom snabbt från listan. Jag är inte utredare så jag har ingen aning men kanske kollar man vem som äger en domän eller hosting eller liknnade. Med hjälp av listan kan man crosschecka och få ner antalet misstänkta.

Var är diskussionen ang Transportstyrelsen när polisen vill ha ut alla röda Volvo V70 i ett visst område? Jag har ingen aning om dom begär sådant här men jag gissar på att man gör det titt som tätt. Även där hamnar ju du i kläm.

Hur kan det vara viktigare för dig att få surfa ifred än att grannen, som gör något olagligt, blir hittad? Ganska säker på att polisen skiter fullständigt i om du kollar grovporr eller på rosa enhörningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag är helt med på att Bahnhof inte vill lämna ut 50 kunder ist för en specifik kund. Nu har ju dock Bahnhof, och många andra ISPs, valt en teknik som inte gör det möjligt och då får man väl lämna ut 50 kunder eller vad det nu kan vara så får polisen avskriva 49 av dom från misstanke.

Om polisen kör an räd och stoppar alla bilar på motorvägen, vägrar ni stanna då? Om er bil passar in på ett signalement för ett brott och polisen kollar upp ägaren, alltså er, för att sen avskriva bilen/er från misstanke, tar det hus i helvete då?

Ja, jag tycker det är fel att polisen inte får uppgifterna. Polisen behöver lägga ner utredningar/hitta andra sätt att identifiera en kriminell bara för att några andra kunder ska kunna känna sig säkra när dom sitter på YouTube eller Facebook. Har man gjort något kriminellt och råkar hamna i kläm så sucks to be you. Jag tror inte att polisen jobbar på att övervaka medborgare och rapportera till pappa staten så man kan kontrollera oss. Det kanske är naivt men jag tror helt enkelt inte det.

Din jämförelse är dock dålig. I ISP fall så handlar det om att polisen vill ha specifik data från en specifik plats/lägenhet. Det är som att man söker en specifik bil med ett specifikt registreringsnummer och färg. Din jämförelse är snarare vad som skulle klassas som massövervakning och som att polisen skulle övervaka hela lägenhetshus i detta fallet och därför är jämförelsen irrelevant. Om det är Bahnhofs fel att det inte finns ett visst portnummer registrerat till alla deras kunder ställer jag mig ovetande till men det låter som på hela soppan att Bahnhof vill att polisen är mer specificerad medan polisen bara vill spara tid.

Skrivet av Chippen2188:

Du fyllde på ditt inlägg mer mer information.

Eftersom många grannar inte är relevanta så strykts dom snabbt från listan. Jag är inte utredare så jag har ingen aning men kanske kollar man vem som äger en domän eller hosting eller liknnade. Med hjälp av listan kan man crosschecka och få ner antalet misstänkta.

Var är diskussionen ang Transportstyrelsen när polisen vill ha ut alla röda Volvo V70 i ett visst område? Jag har ingen aning om dom begär sådant här men jag gissar på att man gör det titt som tätt. Även där hamnar ju du i kläm.

Hur kan det vara viktigare för dig att få surfa ifred än att grannen, som gör något olagligt, blir hittad? Ganska säker på att polisen skiter fullständigt i om du kollar grovporr eller på rosa enhörningar.

Men du missar helt min poäng. Deras data skall inte hamna hos polisen eftersom domstolsbeslutet inte gäller dessa personer. Du kan inte börja göra husrannsakan (vilket detta indirekt är) hos andra som inte är relevanta bara för att spara tid. I detta fallet så måste det uppenbarligen ske en lagändring. Antingen måste ISP kräva att specificera varenda lägenhet (om det är deras ansvar) med hjälp av port eller så måste ett undantag skrivas in i lagen. PTS verkar snarare tolka lagen så svart och vit som möjligt och därför blir det problem. Ett problem som EU domstolen t.ex. uppmärksammat tidigare.

Skrivet av Chippen2188:

Hur kan det vara viktigare för dig att få surfa ifred än att grannen, som gör något olagligt, blir hittad? Ganska säker på att polisen skiter fullständigt i om du kollar grovporr eller på rosa enhörningar.

Vad är det för falskt dilemma du kör med? Det handlar inte att det står mellan mitt privatliv eller att få en brottsling dömd. Det handlar om att polisen inte skall få tillgång till min data oberoende. Lagen är ofullständig..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Din jämförelse är dock dålig. I ISP fall så handlar det om att polisen vill ha specifik data från en specifik plats/lägenhet. Det är som att man söker en specifik bil med ett specifikt registreringsnummer och färg. Din jämförelse är snarare vad som skulle klassas som massövervakning och som att polisen skulle övervaka hela lägenhetshus i detta fallet och därför är jämförelsen irrelevant. Om det är Bahnhofs fel att det inte finns ett visst portnummer registrerat till alla deras kunder ställer jag mig ovetande till men det låter som på hela soppan att Bahnhof vill att polisen är mer specificerad medan polisen bara vill spara tid.

Nä men vänta nu. Läs mitt första inlägg i tråden.
Att polisen begär ut listor för att minska undersökningsområdet är inget nytt. Det här ett vanligt arbestssätt sedan alltid och används för allehanda upplägg och utredningar.
Det är inte mer märkvärdigt än att de begär ut information om alla som använt ett parkeringshus mellan vissa tidpunkter, att de efterfrågar en lista på alla med acess till ett område eller liknande i en utredning.
Det är knappast fel i polisens arbestssätt att efterfråga det här och att det skulle kallas massövervskningnatt i en utredning efterfråga loggar för alla som varit i ett parkeringshus eller delat IPadress tycker jag låter lite missvisande. Då blir det massövervskningnatt ens kolla igenom en video från en övervakningskamera där fler än den skyldige kan förekomma. Det vartnar ur begreppet ganska ordentligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här är inget nytt. Bahnhof har pratat om det här i 15 år. Dom har alltid varit bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag är helt med på att Bahnhof inte vill lämna ut 50 kunder ist för en specifik kund. Nu har ju dock Bahnhof, och många andra ISPs, valt en teknik som inte gör det möjligt och då får man väl lämna ut 50 kunder eller vad det nu kan vara så får polisen avskriva 49 av dom från misstanke.

Teoretiskt max:65534 förutom den misstänkta. Dvs som exempel en misstänkt och utlämnande av trafikdata från hela Gotland (ca 61K invånare). Konstigt nog är det ok när det gäller IP trafik men det är inte ok att be om en lista på alla telefonsamtal för en lika stor grupp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Man får välja, vad värnar man mest, sin integritet eller sin säkerhet (och ger polisen bättre möjligheter att klämma åt organiserad brottslighet, terrorism etc). För mig är valet helt klart, eftersom jag inte pysslar med något skumt, så har jag inga problem med att mina mejl/sms mm granskas. Dock skall betonas, att denna åsikt kan jag ha som invånare i Sverige, i exempelvis Ryssland eller Kina hade det inte fungerat.

Permalänk
Medlem

Bahnhof som ISP

Detta är anledningen till att jag valt Bahnhof som min ISP

Permalänk
Medlem

Kanske de medvetet valt denna sorts teknik, men och andra sidan, det är väl självklart inte rätt att en myndighet skall få 49 andra abonnenters info bara för att EN är misstänkt.
Sorry, många litar inte på Polisen och vill inte att ens uppgifter skall finnas med i samma veva så att säga.
Kompetensen är inte hög, och några kan enkelt förväxla uppgifter och därmed dra felaktiga slutsatser. Tänk tex. på folk som är dömda fel etc. Tekniken verkar helt enkelt inte rättssäker.

Frågan är mer om Bahnhof måste införa en teknik där man med större säkerhet kan identifiera abonnenter.

Sist, vi har så mycket övervakning, digitala samhället etc. synd bara att mycket statistik pekar åt fel håll. Det betyder inte att vi måste ge bort ännu mer av vår integritet utan snarare måste man arbeta mer effektivt mot brott. Helt enkelt prioritera annorlunda helt enkelt. Behövs mer Cyberpoliser

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wasabi:

Kanske de medvetet valt denna sorts teknik, men och andra sidan, det är väl självklart inte rätt att en myndighet skall få 49 andra abonnenters info bara för att EN är misstänkt.
Sorry, många litar inte på Polisen och vill inte att ens uppgifter skall finnas med i samma veva så att säga.
Kompetensen är inte hög, och några kan enkelt förväxla uppgifter och därmed dra felaktiga slutsatser. Tänk tex. på folk som är dömda fel etc. Tekniken verkar helt enkelt inte rättssäker.

Frågan är mer om Bahnhof måste införa en teknik där man med större säkerhet kan identifiera abonnenter.

Sist, vi har så mycket övervakning, digitala samhället etc. synd bara att mycket statistik pekar åt fel håll. Det betyder inte att vi måste ge bort ännu mer av vår integritet utan snarare måste man arbeta mer effektivt mot brott. Helt enkelt prioritera annorlunda helt enkelt. Behövs mer Cyberpoliser

Bahnhof skulle inte välja att ha CGNAT-teknik om de kunde undvika det.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Den typen av underlag håller inte för fällande dom. Vad det däremot kan bidra med är att filtrera ner sökningsområdet.
Har ett brott begåtts i samband med en loggad IPadress så blir det omöjligt att jobba med om alla i landet ska granskas närmre.
Får man i utredningen ut en lista på 50 namn så behövs såklart ytterligare jobb. Polisen kommer inte få göra husrannsakan på alla 50 ens. Men det minskar omfånget för utredningen från flera miöjoner ner till 50 st.
Sedan får man para ihop det med andra metoder/vertyg och bakgrundscheckar för att gå vidare för att reducera antalet ytterligare.

Ett stort problem som jag ser det är om polisens urvalsmetoder är att se som pålitliga och rättssäkra. Om det i en bedrägeriutredning visar sig att en av de 50 är dömd för ett par hundra bedrägerier och alla andra är vita som snö finns det inga problem att åka hem till honom för vidare utredning, men ponera att någon laddat ned övergreppsbilder och polisen slår in dörren hos de 14 ensamstående männen de hittade på listan över 50 personer som delat IP-nummer. Risken att oskyldiga drabbas av nitiska myndigheter är för stor.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är ju just det här som inte sker tydligen.
Saknas portnummer vilket inte alltid finns tillgängligt så har bahnhof vid flertalet tillfällen nekat information om vem/vilka som använt en IPadress vid ett visst tillfälle.
Det är därför bahnhof nu riskerar vite.

Förstår du överhuvudtaget det faktum att polisen inte inkommit med information om portnummer?

Det finne ett antal försvårande tekniska aspekter kring portnummer du inte verkar vara medveten om men som redan diskuterats i tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lonewolfshade:

Förstår du överhuvudtaget det faktum att polisen inte inkommit med information om portnummer?

Det finne ett antal försvårande tekniska aspekter kring portnummer du inte verkar vara medveten om men som redan diskuterats i tråden.

Ja absolut. Och portnummer finns inte alltid tillgängligt.

Det är inte konsigare att begära ut en lista på användare som använt IPnunret än det är att begära ut en lista på alla personer som har tillträde till en avskild plats exempelvis. Eller alla som varit på ett kontor en viss dag. Eller på gymmet en viss tid. Eller alla som bor i en viss trappuppgång där ett brott begåtts.

Givetvis ska polisen kunna utreda brott även om det innebär mer utredningsarbete där bevisen inte är helt kristallklara vid första instans.
Det ör ju bara en del av ett större pussel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns någon ISP som värnar om personlig integritet i varje fall.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1ntel_R15E:

Självklart stannar man och dom får kontrollera det dom har rätt till, en icke fråga.
Har dom en "korrekt" ställd fråga med underlag för den så tror jag säkert att dom får den informationen dom efterfrågar

Man kan ju tänka så istället. Det är ett misstänkt brott i en lägenhet i ett höghus. Så då kör man husrannsakan på alla lägenheter istället. Fiffigt va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon333222:

Man kan ju tänka så istället. Det är ett misstänkt brott i en lägenhet i ett höghus. Så då kör man husrannsakan på alla lägenheter istället. Fiffigt va?

Nu är det iofs inte så att man kör husrannsakan på alla lägenheter, utan snarare tar fram en lista på alla som bor i ett höghus.