Liten fråga till de som har datorn på när ni sover! [omröstning]

Permalänk
Medlem

Liten fråga till de som har datorn på när ni sover! [omröstning]

varför har man datorn på när man sover?
jag har inte det...

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk

För att tanka?
Rendera bilder?
osv

Visa signatur

Just cuz I'm not paranoid doesn't mean they aren't watching

Permalänk
Medlem

Har ingen anledning att stänga av den. Sover inte i samma rum, och betalar inte separat elräkning utan det ingår i hyran. Vore bara jobbigt att starta den varje dag.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn i garderoben går dygnet runt. hört talas om server?
Min vanlioga dator lämnar jag bara på ifall den råkar göra något viktigt för tillfället.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Server: Inte bra att döda sin sida med alla program och saker man har där.
Router: Så att servern är online
Workstation: Tanka saker, orkar inte starta, lat...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ja ja en server kan jag ju förstå men den preliminära då? jag sätter på den det första jag gör på morrgonen! betalar el-räkning som vanligt....

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Avstängd

Använder eDonkey, så den är på för jämnan.

Permalänk
Medlem

En anledning att ha den igång 24/7 är att en uppstart av hårddisken sliter mer än ett dygns vanlig drift...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har den avstängd eftersom jag sover i samma rum (har bara ett rum förutom hallen) och mina IBM-hårddiskar låter satan.

Har planerat att fixa så att jag kan ställa den i en garderob i hallen, ska bara fixa kylning och låånga kablar först.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Jag har också datorn avstängd under natten, och anledningen till det är att hårddiskarna låter för mycket
Hade ena datorn på ca. 1 vecka i sträck förut en gång och då körde jag Seti@Home. Men jag har märkt att jag sover sämre om jag har något ljud som låter när jag sover

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
En anledning att ha den igång 24/7 är att en uppstart av hårddisken sliter mer än ett dygns vanlig drift...

ööö har du något bevis för det där?
tycker att det verkar välldigt konstigt...

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
Men jag har märkt att jag sover sämre om jag har något ljud som låter när jag sover

precis desamma för mig kan inte sova om jag hör ett ljud som inte skall vara där!

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smile
ööö har du något bevis för det där?
tycker att det verkar välldigt konstigt...

Låter väl inte konstigt alls? Alla komponenter i datorn slits snabbare om dom ändrar temperatur ofta.

Permalänk
Medlem

Jag ska sova med dator påslagen när jag har orkat skaffa en till HD och isolera datorn.

Permalänk
Medlem

Jag använder datorn som väckarklocka, tankar lite och är för lat för att orka vänta på uppstarten.

* edit, dessutom så tycker jag att brummet från den är trevligare än tinitustjutet jag hör när det är tyst.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

Min ws stänger jag av. Annars skulle det inte gå att sova i rummet (den låter betydligt mer än en "ordinär" dator tyvär). Dessutom blir det varmt i rummet av den. Min itx stänger jag aldrig av. Det enda som rör sig i den är en seagate barra V, så den stör inte. Bärbara får stå på ibland. Men den hörs inte.

Itxen är förutom desktop också server. Det är trevligt att alltid ha en dator igång. Irca lite innan man går till jobbet eller när man kommer hem sent. Spela musik på .Via ITX's integrerade ljudkort är väl inte det bästa jag lyssnat på direkt, men med alsa-drivare är det godtagbart.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Min ws är för tillfället en server, därför får den vara på 24/7, men snart ska det skaffas en äldre dator som får bli 100% server. Annars är min ws endas på om den utför något, som nerladdning t.ex.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart står alla datorerna på hela tiden. Skulle få hjärnsläpp om jag var tvungen att vänta på att burken skulle starta på morgonen.

Jag sover i samma rum utan några problem förresten.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Låter väl inte konstigt alls? Alla komponenter i datorn slits snabbare om dom ändrar temperatur ofta.

Verkade inte gälla IBM hårddiskarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Verkade inte gälla IBM hårddiskarna...

IBM-hårddiskarna är väll hårddiskar som vilka andra som helst? Jag kan försäkra att dom slits snabbare av att startas upp än att stå på dom med.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
IBM-hårddiskarna är väll hårddiskar som vilka andra som helst? Jag kan försäkra att dom slits snabbare av att startas upp än att stå på dom med.

Jaha, när IBMs hårddiskar gick sönder som bäst så gick IBM ut med att dom ska funka alldeles utmärkt om dom inte var på mer än 8 timmar om dan. Menar du att en uppstart ska skada hårddisken mer än att låta den vila ca 10 timmar så vill jag gärna se en källa till de.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jaha, när IBMs hårddiskar gick sönder som bäst så gick IBM ut med att dom ska funka alldeles utmärkt om dom inte var på mer än 8 timmar om dan. Menar du att en uppstart ska skada hårddisken mer än att låta den vila ca 10 timmar så vill jag gärna se en källa till de.

Att IBM gick ut med detta stämmer, ett uttalande som dom senare tog tillbaka.

* edit: Jag hittar tyvär ingen information för att styrka ovan, jag kan ju faktiskt ha fel, något som jag vid eftertanke nog tror på själv.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

mitt grafikkort låter tyvärr som ett flygplan vilket medför att jag stänger av den.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Jaha, när IBMs hårddiskar gick sönder som bäst så gick IBM ut med att dom ska funka alldeles utmärkt om dom inte var på mer än 8 timmar om dan. Menar du att en uppstart ska skada hårddisken mer än att låta den vila ca 10 timmar så vill jag gärna se en källa till de.

En hårddisk behöver inte vila, eftersom den inte är organisk.
Vad förändras när hårddisken stängs av? Jo, temperaturen och som sagt är inte hastiga temperaturförändringar att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
En hårddisk behöver inte vila, eftersom den inte är organisk.
Vad förändras när hårddisken stängs av? Jo, temperaturen och som sagt är inte hastiga temperaturförändringar att föredra.

Temperaturen sänks väl inte direkt hastigt, med tanke på att alla fläktarna också stannar så borde temperaturen hålla i sig ett tag, för att sedan sakta gå ner. Har du någon källa?

Permalänk
Medlem

har förtillfället inget internet i mitt rum, men när jag har datorn kopplad här nere och tankar ner nått stort så får den gå till det är klart.

annars om man har den i rummet så kanske den är på om man kör defrag eller så..

Visa signatur

[color="blue"]"Farfar är så gammal att han inte ens tillhör däggdjurssläktet, han föddes i ett ägg nånstans" R Gustavsson[/color]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
Bärbara får stå på ibland. Men den hörs inte.

Usch, jag tycker att min bärbara låter alldeles för mycket.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Klart den ska stå på....man saknar ju fläkt-ljudet annars

Brukar stå på när jag använder odc...

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Självklart står alla datorerna på hela tiden. Skulle få hjärnsläpp om jag var tvungen att vänta på att burken skulle starta på morgonen.

Man behöver kanske inte kasta sig till datorn det första man gör? Den hinner ju starta medans man pissar eller nåt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

JA

För att jag laddar ner.. humms.. freeware (!) hela nätterna + att jag sätter på en film varje dag, oftast utan att titta på den.