Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

Är det alltså låst till 60 fps? Är det för att dom kopplat spelet till fysikmotorn eller nått? Fast såna misstag slutade man väl göra för länge sedan xD

Borde detta inte klassas som ett JRPG? Blev lite osäker när man såg hon där tjejen som tog av sig huvan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Är det alltså låst till 60 fps? Är det för att dom kopplat spelet till fysikmotorn eller nått? Fast såna misstag slutade man väl göra för länge sedan xD

Borde detta inte klassas som ett JRPG? Blev lite osäker när man såg hon där tjejen som tog av sig huvan.

Japanska utvecklare brukar inte få till PC versioner speciellt bra :/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ska man spela med kontroll eller tangentbord och mus?

Vad rekommenderas?

Kontroll 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det alltså låst till 60 fps? Är det för att dom kopplat spelet till fysikmotorn eller nått? Fast såna misstag slutade man väl göra för länge sedan xD

De har kört samma motor typ hela tiden. Lite som Bethesda. Men ja, det är lite knepigt att det fortfarande är en grej. Men ja, spelet är låst till 60FPS och det stödjer inte ultrawide (men kommer komma någon som hackar fram det inom några dagar typ). Det är sånt man får ta helt enkelt om man vill spela de bästa spelen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icetec:

Kontroll 100%

Hmm, japp, gick ju inte ens lämna en inställningsmenu med ESC

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kört ett par timmar nu, jäkla mysigt spel!

Edit: Flyter på bra i 1440p high preset - motion blur på dator i sign. Får stutters vid många partikeleffekter(ex när stor fiende smäller ner en bunte träd), men annars rätt lugnt. Lite trist med låsta 60 fps, men inga krasher på strax över 2h gameplay.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kan inte riktigt bestämma mig, å ena sidan så vill jag ha ett nytt stort RPG att utforska men å andra sidan så jag känner jag mer lite "meeeh" för detta. Får nog avvakta lite

Jag är på samma ställe som du.

Och så läste jag första recensionen på steam: Citat: " Struggling to maintain 60FPS/1080p on a 3080, massive stuttering and drops to the mid 20s, crashed 4 times within 2 hours of game time, 60 FPS cap, and no ultrawide support.

On top of all that, Easy-Anti cheat will prevent any unofficial fixes or mods for this game, even when playing offline.

This is unacceptable."

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte testat själv, men jag har förstått det som att en del av problemen (men kanske inte alla) handlar om DX12 och dess shaders. I och med att man inte laddar in alla shaders innan man börjar spela så får man stutters när nya laddas in under spelets gång.
Med andra ord, efter ett par timmar så borde de flesta shaders vara inladdade i cache, och det problemet borde försvinna.

Permalänk
Medlem

har precis startat upp det och det verkar rulla på bra.
Ett problem redan från start är att alla "key tips" eller vad man ska kalla det, tryck på detta för att öppna dörren osv.
är för en xbox kontroll, går det att ändra så att tipsen är för tangentbord?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

har precis startat upp det och det verkar rulla på bra.
Ett problem redan från start är att alla "key tips" eller vad man ska kalla det, tryck på detta för att öppna dörren osv.
är för en xbox kontroll, går det att ändra så att tipsen är för tangentbord?

Att spela soulsborne spel med KBM är lite av en challenge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Att spela soulsborne spel med KBM är lite av en challenge

Så med andra ord kan man lika gärna mysspela det på Xbox i soffan? Sugen men velar mellan PC och Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulumulu:

Så med andra ord kan man lika gärna mysspela det på Xbox i soffan? Sugen men velar mellan PC och Xbox.

Du kan spela det med kontroll på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Du kan spela det med kontroll på PC?

Absolut, men spelas det bäst med kontroll så ligger jag hellre i soffan framför stor tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Att spela soulsborne spel med KBM är lite av en challenge

Ok, testade med xbox kontroller till pcn nu och det funkade mycket bättre

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Blir det inte nån UW-patch levererad i helgen så tror jag 65" oled får tjänstgöra som bildvisare.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

År 2022 och ett stor spel som detta har inte nativa ultrawide support för PC helt otroligt alltså.
Man såg verkligen emot att lira detta i ultrawide men nu blev det en riktigt besvikelse istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Blir det inte nån UW-patch levererad i helgen så tror jag 65" oled får tjänstgöra som bildvisare.

Grymt ju, bättre än att sitta vid datorn… har med oled 65… men om jag nu köper detta blir det nog på 4k projjen… tur man har 16:9 duk då ochbibte cinema scoope 🙈

Permalänk
Avstängd

Recension från m3 som höjer spelet till skyarna och lite till skulle jag säga.
Har inte provat spelet själv.

https://m3.idg.se/2.1022/1.752287/elden-ring

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag testade lite igår, vad svårt det var, dog bara ju… Får kolla på nån tips guide på youtube innan jag börjar lira på riktigt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

År 2022 och ett stor spel som detta har inte nativa ultrawide support för PC helt otroligt alltså.
Man såg verkligen emot att lira detta i ultrawide men nu blev det en riktigt besvikelse istället.

Men spela det i ultrawide då? https://www.flawlesswidescreen.org/#Download Lägg till Elen Ring pluginnet i programmet samt skapa en fil som heter steam_appid.txt i spel mappen.

Finns även FPS unlockers: https://github.com/uberhalit/EldenRingFpsUnlockAndMore

Som sagt va styrkan med PC spel är hur lätt det är att modifiera dessa, och det brukar gå fort, finns som sagt va redan lösningar för båda dessa problem och de släpptes inom någon timme.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

År 2022 och ett stor spel som detta har inte nativa ultrawide support för PC helt otroligt alltså.
Man såg verkligen emot att lira detta i ultrawide men nu blev det en riktigt besvikelse istället.

Ultrawide är fortfarande att klassa som viss "nisch". Så det är inte konstigt att det inte är någon garanti med stöd för det.

Permalänk
Medlem

Trevligt att spelet är låst till 60fps och inte stödjer ultrawide.
...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Blir kul om ett par timmar när folk rage-quitar p.g.a svårigheten. Misstänker att många köpt spelet p.g.a betygen men inte fattat riktigt vad det är för spel.
Plockade själv upp ett exemplar på elgiganten förut(PS5), 499 känns som en bra peng.
"Tyvärr" har jag även Horizon att damma av också så detta får nog vänta någon månad.
Men känner ingen stress över det, förhoppningsvis har det skett lite bra patcher tills dess.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Finns detta på något pass? Typ Xbox, eller liknande?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulumulu:

Så med andra ord kan man lika gärna mysspela det på Xbox i soffan? Sugen men velar mellan PC och Xbox.

Kör Xbox. Tro mig. Ännu bättre om du har Series X och en TV som stödjer VRR.

Permalänk
Medlem

Jag är lite frestad. Jag har saknat denna typen av spel ett tag. Jag går ju och väntar på full releasen av Baldurs gate 3, men man hinner väl spela många spel innan det släpps. Lär väl inte hända innan 2030...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag är lite frestad. Jag har saknat denna typen av spel ett tag. Jag går ju och väntar på full releasen av Baldurs gate 3, men man hinner väl spela många spel innan det släpps. Lär väl inte hända innan 2030...

Baldur's gate 3 har ju tyvärr blivit försenat till nästa år i alla fall så gott om tid har du, men vart att notera att Elden ring är inte alls likt BG, finns inte mycket överlapp mellan de spelen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcanka:

Längtar verkligen efter att få spela detta , måste dock välja om jag vill lira det på PC eller PS5.. gillar verkligen haptic feedback i PS5 kontrollerna men frågan är om det väger upp för det man tappar grafikmässigt. Riktiga lyxproblem man har

Har fortfarande inte testat den haptiska återkopplingen på PS5 kontrollern men jag föredrar PC då jag kan uppgradera senare. Såg att Elden Ring kom ut men fasnat LostArk. (och Rocket Leaguge) Så bara vänta på rea och andras åsikter. 60£ just nu. Nej tack.
Men som sagt. Lyxproblem.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kör det med 360 kontroll på pc i 1080p med max inställningar. Har inte varit under 60 fps än.
Däremot har jag för första gången på väldigt väldigt länge fått screen tearing.
Läste att v-sync ska vara på i nvidias kontrollpanel. Så provar det.

Vad @Tenerezza länkar ovan på GitHub verkar intressant med.
https://github.com/uberhalit/EldenRingFpsUnlockAndMore

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Ultrawide är fortfarande att klassa som viss "nisch". Så det är inte konstigt att det inte är någon garanti med stöd för det.

Nisch och nisch det var trots alla över 10 år sen den första ultawide skärmen släpptes på marknaden.

Elden Ring är trots alla en Tripel-A titel och förmodligen ett av årets största spel så det finns verkligen inte ursäkt för att där inte nativ ultrawide support.

Tycker inte att år 2022 vi ska behöva vänta på att moddare gör spelutvecklarnas jobb och implementerar ultrawide support.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •