Rysk invasion i Sverige: Bygga eget LoRaWAN-nätverk för redundans?

Permalänk

Rysk invasion i Sverige: Bygga eget LoRaWAN-nätverk för redundans?

Hej alla.

Den tragiska utvecklingen i Ukraina visar tydligt vad som kan hända med en suverän stat när den ryska björnen får vittring på demokratiskt villebråd utan Artikel 5-skydd. Utan att vilja vara alarmistisk tycker jag ändå att det är ansvarstagande att hoppas på det bästa men utgå från det värsta. Trots allt saknar vi helt och hållet hemförsäkring om och när det smäller.

Försvinner el, nedgrävt bredband och mobiltelefonnät känns det rimligt att ha en plan B som är bättre än Sveriges Radios station P4, som är det enda informationsalternativ som MSB förespråkar i sin krigsbroschyr. Ett sätt att vara delaktig i en resurseffektiv och krypterad kommunikation är genom LoRaWAN - ett digitalt nätverk med räckvidd på någon kilometer som användarna själva är med att bygga.

Fråga: Har någon här erfarenhet av att som privatperson upprätta en LoRaWAN-nod? Finns det rentav någon som har byggt en solcellsdriven LoRaWAN-nod? Hur pålitlig är den i sådant fall avseende operabilitet över dygnets mörka timmar på dessa nordliga breddgrader?

Alla tips uppskattas i dessa mörka tider - och glöm inte att stötta SweClockers pågående insamling till förmån för Röda Korsets och UNICEF:s insatser för Ukraina!

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

Tittade på det för något år sedan och hittade en kille som verkar satt upp sin egen nod:

https://mikaelfalkvidd.com/raspberry-pi/byggt-egen-lorawan-ga...

Intressant koncept, men gjorde aldrig något med det då.

Skulle inte en billigare anslutning till t.ex. Starlink vara ett bättre alternativ numera?

Permalänk
Medlem

Tror radio fungerar utmärkt i ett fall av krig och dessutom skulle säkert internet vara längst bak i min prioriterings lista. söka reda på närmsta skyddsrum skulle nog vara prio ett.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Eftersom hastigheten på ett LoRaWAN handlar om ~10 kb/s som bäst så är det inte speciallt praktiskt som en plan B för Internet access även om det vore teoretiskt möjligt förutsatt att någon skrivit/skriver ett LoRaWAN <> TCP/IP routing protokoll.

För det ändamålet passar nog någon form av WiFi mesh bättre. Radioamatörerna har något som de kallar AREDN (Amateur Radio Emergency Data Network) och även det gamla AX.25 packet radio som kör 1200-9600 bps om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

"ett digitalt nätverk med räckvidd på någon kilometer som användarna själva är med att bygga."

"någon kilometer" räcker ju inte långt. Kanske i städerna, men Sverige har mycket landsbygd.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Dels på inlägg som inte tillförde något till diskussionen och dels diverse politiska jabbar som heller inte hör till ämnet.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tror det är för kort räckvidd för vara praktiskt. Då tror jag mer på någon AX.25 också får man nöja sig md IRC ungefär.

Permalänk
Skrivet av Naki:

Skulle inte en billigare anslutning till t.ex. Starlink vara ett bättre alternativ numera?

Starlink är självklart ett ännu bättre alternativ. Under lördagen har Elon Musk på Twitter meddelat att Starlink-nätverket över Ukraina nu är aktiverat, och att Starlink-terminaler kommer att skickas dit. Dessvärre hjälper det ju inte oss här hemma i Sverige, där Starlink inte fungerar (såvitt jag vet) och där de dessutom kräver att man har ett eget tak att sätta upp dem på. LoRaWAN är ju betydligt mer diskret, och kostar inte heller €500 i månaden?

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

Radioamatörerna har något som de kallar AREDN (Amateur Radio Emergency Data Network) och även det gamla AX.25 packet radio som kör 1200-9600 bps om jag minns rätt.

Skrivet av maDa:

Tror det är för kort räckvidd för vara praktiskt. Då tror jag mer på någon AX.25 också får man nöja sig md IRC ungefär.

Styrkan med LoRaWAN är ju att det är ett nätverk som kan förmedla trafik mellan flera olika noder, som jag förstår det. Slås en nod ut i samband med ett ryskt missilangrepp så tar nästa nod över. Är det likadant med AX.25? En bandbredd som "bara" klarar av IRC-liknande kommunikation är ju absolut inga problem, så länge AX.25 är krypterat. Gissningsvis är inte Netflix förstahandsvalet när Iskander-missilerna avlossas från Kaliningrad, så att säga.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

"någon kilometer" räcker ju inte långt. Kanske i städerna, men Sverige har mycket landsbygd.

Det är riktigt, och också en bra och viktig poäng. Sverige är långt mer än sina städer. Samtidigt är det i stadskärnorna som Ryssland hittar sina större civila mål, och inte på landsbygden. För att städerna skall kunna hålla ihop sitt samband känns behovet av digital kommunikation mellan privatpersoner och skyddsrum väldigt viktig.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem

Känns som LoraWAN är ett dåligt protokoll för ändamålet.
Ja de har långräckvidd med låg strömföbrukning, men även låg datahastighet.
De längre avstånden får vid datahastigheter omkring 1kb/s, och om reglerna fortfarande skall följas så kan man bara skicka ca 10 meddelanden per dag.
https://www.thethingsnetwork.org/docs/lorawan/duty-cycle/

Gör man mesh nätverk så kommer det bli mindre effektivt och hastigheten blir lägre. Är dock inte LoraWAN längre då.

Kul att testa och leka med, möjligen passar det bra för att skicka korta meddelanden till varandra, men knappast något internet.