Permalänk
Medlem

Både jag och frugan får tillbaka på skatten. Alltid välkommet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

46kr tillbaka - sedan cirkus 45k i reseersättning...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, 30% av ränteutgifter sänker den skatt som betalas, den dras inte av från beskattningsbar förvärvsinkomst. Går enkelt att bekräfta genom att kolla på deklarationen där det framgår hur de räknar.

Vad har ränteutgifter att göra med reseavdraget?

Permalänk
Medlem

drygt 200kr tillbaka i år normal sett brukar jag få 3-4k, frugan brukar få 6-7k men denna gång ska det betalas 11k

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En halv tiotusenlapp tebax. Alltid trevligt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag skattar alltid lite mer så att man får en skön återbäring

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Får strax över 2000kr tillbaka i år. De lär gå rätt ner i sparbössan till PSVR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag skattar alltid lite mer så att man får en skön återbäring

Skaffa en lysa o pröjsa in den överskjutande skatten där istället så får du ju avkastning på pengarna. Nu får du ju inte ens någon ränta som man faktiskt kan få på vissa sparkonton (även om den är låg).

OnT: ca 7k o sambon 8k, välbehövligt i dessa investeringstider!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SellahiR:

Jag skattar alltid lite mer så att man får en skön återbäring

Smartare att köpa en tillgång som ger dig avkastning istället. Eller om du inte tycker om avkastning så kan du ju alltid köpa en årsförbrukning av tandkräm istället på något riktigt billigt ställe så är du iaf inflationssäkrad.

Permalänk
Medlem

8K tillbaks men då har jag inte gjort avdrag för mina resor än.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 9300 kr. Så länge man slipper betala så är jag nöjd

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Får tyvärr tillbaka 10000+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

Får tyvärr tillbaka 10000+

Tyvärr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det hade varit bättre att investera 10k än låna ut det till staten.

De som blir glada av att få tillbaka på skatten förstår inte sin privatekonomi.

Permalänk
Medlem

3800 tillbaka. Men jag sålde en lägenhet i december med vinst så jag trodde att jag skulle få betala ca 25k.
Borde komma nästa år då

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Här får man betala 5k tillbaka istället när man varit sjuksskriven alltid kul 😅

Permalänk
Medlem

6.5k tillbaka, alltid trevligt

Visa signatur

pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xerbee:

Det hade varit bättre att investera 10k än låna ut det till staten.

De som blir glada av att få tillbaka på skatten förstår inte sin privatekonomi.

Eller så vill du bara inte se det från deras rätt logiska perspektiv. Ofta är det så små summor det handlar om att investera det inte direkt ger någon större avkastning ändå, däremot att investera det är en risk att istället bli av med en del av det.

Det är inte konstigare, än att spara småsummor på sparkonton med 0% ränta för något man vill köpa i närtid. Allt kapital man har behöver inte vara bundet eller investerat. Under 10k känns pointless att börja snacka om investeringar och att folk "inte förstår". Det gör dom nog mycket väl ska du se.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 8k. Hur funkar det med fastighetsskatt egentligen, vi köpte hus i augusti. Är det deklarationen nästa år som skatten för 2022 dyker upp då? Hade fått för mig att det skulle komma i år men inser nu att det vore konstigt eftersom deklarationen gäller 2021

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Ska betala 4000:-, men det är ju gött att få låna de pengara under året utan ränta Eller hur man nu ska se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad har ränteutgifter att göra med reseavdraget?

Sorry, läste helt snett.

Permalänk
Medlem

Jag får tillbaka 12150kr i år, förra året låg det på ~1000kr

Permalänk
Medlem

Sjukskriven får betala ca 1500:-

Kul..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Får tillbaka 8k. Hur funkar det med fastighetsskatt egentligen, vi köpte hus i augusti. Är det deklarationen nästa år som skatten för 2022 dyker upp då? Hade fått för mig att det skulle komma i år men inser nu att det vore konstigt eftersom deklarationen gäller 2021

Man deklarerar alltid föregående år ja. Nu är det 2021 år vi deklarerar. Fastighetsskatten gäller den som ägde fastigheten vid ingången av året den 1/1:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022....

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

20k tillbaka, vad tusan. Lovade mig själv ett par Airpods Pro om det var över 5k, ser ljust ut!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Smartare att köpa en tillgång som ger dig avkastning istället. Eller om du inte tycker om avkastning så kan du ju alltid köpa en årsförbrukning av tandkräm istället på något riktigt billigt ställe så är du iaf inflationssäkrad.

Jag tycker det smartaste sättet är att köra på det som funkar bäst för just dig

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Eller så vill du bara inte se det från deras rätt logiska perspektiv. Ofta är det så små summor det handlar om att investera det inte direkt ger någon större avkastning ändå, däremot att investera det är en risk att istället bli av med en del av det.

Det är inte konstigare, än att spara småsummor på sparkonton med 0% ränta för något man vill köpa i närtid. Allt kapital man har behöver inte vara bundet eller investerat. Under 10k känns pointless att börja snacka om investeringar och att folk "inte förstår". Det gör dom nog mycket väl ska du se.

I fallet med skatteåterbäring så har du dock varken kunnat investera eller spendera beloppet. Du avsagt dig pengar för ingen uppsida alls. Om uppsidan inte är att du inte spenderat dem dvs.

Permalänk
Medlem

6500 tillbaka

Permalänk

Någon som hört att det har blivit en hel del fel på skatten från skatteverkets sida?
Så man ska dubbelkolla lite extra noga.

Far min snackade om det men han hade inget direkt underlag Så vet inte om han pratar ur nattmössan eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag tycker det smartaste sättet är att köra på det som funkar bäst för just dig

Får tillbaka mer än jag någonsin fått tidigare i år så det känns ju rätt bra Och det var säkert 10 år sedan jag behövde betala tillbaka senast, men då var det typ 5K om jag minns rätt så det sved, sedan dess har jag varit noga med att be min arbetsgivare att flytta mig till en tabell som gör att jag garanterat får tillbaka.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.