Fick en dator, fascinerande att den inte har överhettat

Permalänk
Medlem

Fick en dator, fascinerande att den inte har överhettat

Jag har aldrig rört vattenkylning och typ inte pillat på en dator som senaste 10 åren.
Fick en dator som jag tänker att jag inte vill skicka runt innehållet i luften där jag bor.

Vad ska jag tänka på innan jag börjar denna trevliga uppgift?

Tack på förhand
https://imgur.com/a/wQVBfNv

Permalänk
Medlem

Har inget tips vill bara säga herregud...

Permalänk
Skrivet av Witten82:

Vad ska jag tänka på innan jag börjar denna trevliga uppgift?

Inte mycket att tänka på. Tryckluft och gör det utomhus om du inte vill ha det i dina lungor o bo

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle slänga den och byta AIO om jag inte vill spendera timmar på att rengöra kylaren. Resten av datorn måste ju plockas isär också antar jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Inte mycket att tänka på. Tryckluft och gör det utomhus om du inte vill ha det i dina lungor o bo

This, med en kompressor tar det inte många minuter.

Har datorn stått länge hade jag bytt kylaren.

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/XUi5xyW

Lite hur långt jag har kommit.
Kylaren blåste jag tillslut med vattenånga, kom på att det inte var super intelligent att stoppa ner den under vatten över natten. Men men

Permalänk
Medlem

Ser ut som att datorn har rökt 10 ciggpaket om dagen i 15 år

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Ser ut som att datorn har rökt 10 ciggpaket om dagen i 15 år

Haha, jag tyckte det såg ut som om någon hade hällt kanel ner i riggen

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/XGAHWXy

Rengjort.
Tanken är att använda denna dator till en liten musikstudio till min sambo som jag förbereder till hennes födelsedag. Budget är runt 0:-
Tänkte att jag skulle sätta i 16gb ram bara för att det går.
Jag har två laptop hdd men tänker att jag kanske skulle hitta någon billig ssd?

Någon som har några förslag på vad jag kan komma undan med billigt?

Permalänk
Medlem

Chassit är ett vit stryker som jag ändå har stående. Kan man göra något kul med plexirutan? Och jag har försökt leta efter RGB saker då jag skulle vilja ha rosa/lila ljus i.

Permalänk
Medlem

Så du ska inte sälja en "kapabel gamingdator, sparsamt använd" då?

DDR3 minne i alla fall. Har du klurat ut vad det är för CPU/GPU ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Så du ska inte sälja en "kapabel gamingdator, sparsamt använd" då?

DDR3 minne i alla fall. Har du klurat ut vad det är för CPU/GPU ännu?

Hahaha fan du avslöjade mig.

Det är en I5-4670K CPU 3,40ghz
Moderkort ASUS ZB7-A
GPU det står ASUS DirectCU II antog att det var något skräp bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

GPU det står ASUS DirectCU II antog att det var något skräp bara

Tror inte det behöver vara skräp, minnes layout ser ut som ett GTX780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tror inte det behöver vara skräp, minnes layout ser ut som ett GTX780.

Galet imponerande.
Det står GTX780 - DC20C - 3GD5 (tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Galet imponerande.
Det står GTX780 - DC20C - 3GD5 (tror jag)

Nice lite gammalt, men definitivt mer än "skräp" fixar ju de flesta spelen helt ok.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har youtube kanal. Älskar att kolla när folk rengör och restaurera gamla datorer (och annan elektronik).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Synd att du inte har youtube kanal. Älskar att kolla när folk rengör och restaurera gamla datorer (och annan elektronik).

Hade ju varit skojigt, vem vet

Permalänk
Medlem

Tack. Lite mera en skräp tydlige haha
Bra man frågar andra innan man kastar runt saker hur som helst

Permalänk
Medlem

Lite rester efter ett försök att ljudisolera datorn genom att fylla den med sågspån!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

CPU
Intel® Socket 1150 for 4th Generation Core™ i7/Core™ i5/Core™ i3/Pentium®/Celeron® Processors
Supports Intel® 22 nm CPU
Supports Intel® Turbo Boost Technology 2.0
* The Intel® Turbo Boost Technology 2.0 support depends on the CPU types.

Chipset
Intel® Z87

Kan man läsa ut något av detta tex kan jag byta processor till något som då skulle betraktats som monster men idag kostar små pengar?

Permalänk
Medlem

Om du håller koll på BIOS versionen så är det bara att välja och vraka:
https://www.asus.com/se/SupportOnly/Z87-A/HelpDesk_CPU/

Hur är det man säger nuförtiden: En länk säger mer än tusen ord!

Permalänk
Bildexpert

Jag har haft exakt det där moderkortet (plus samma chassi, kylare och grafikkort dessutom). i7-4790k är nog det bästa du kan uppgradera till, och den funkar helt ok än idag. i7-4770k är marginellt långsammare men är billigare och förmodligen något lättare att hitta idag.

Permalänk
Medlem

Gud vad smutsig.. Fick en gång ett sådant grafikkort och gjorde rent det men man fick ju gnida bort det. Kan förstå att du jobbat för det.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Gud vad smutsig.. Fick en gång ett sådant grafikkort och gjorde rent det men man fick ju gnida bort det. Kan förstå att du jobbat för det.

Det var faktiskt inte så svårt, tog dammsugaren och en lagom dyr målarpensel. Borstade bort det mesta.

Det som är lite kul är att han aldrig rengjort filtret fram. Damm blandat med nikotin och katthår, satt som en kaka. Kan inte kommit in någon luft alls genom dom två fläktarna. Han klagade på att den var högljud, ja gud så märkligt.
Hade inte filtret satts igen så hade nog datorn brunnit upp.

Permalänk
Medlem

Kylpasta japp kylpasta.
Vad ska jag köpa?

Fixar popcorn så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Kylpasta japp kylpasta.
Vad ska jag köpa?

Fixar popcorn så länge

Använder själv Arctic MX-4 funkar helt okej.

Tänk också på att en AIO livslängd normalt är runt 5-7 år ifall den är en gammal AIO så kanske inte det hjälper att rengöra radiatorn då tillräckligt mycket vatten har avdunstat för att AIO inte klarar av att fungerar som den ska.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Witten82:

Det var faktiskt inte så svårt, tog dammsugaren och en lagom dyr målarpensel. Borstade bort det mesta.

Det som är lite kul är att han aldrig rengjort filtret fram. Damm blandat med nikotin och katthår, satt som en kaka. Kan inte kommit in någon luft alls genom dom två fläktarna. Han klagade på att den var högljud, ja gud så märkligt.
Hade inte filtret satts igen så hade nog datorn brunnit upp.

Grafikkortet som jag fick hade suttit i en dator hos en person som hade rökt och hade katt. Efter rengöringen luktade kortet fortfarande rök. Det var inte så farligt på kylflänsen men fläktarna var svårare att rengöra.

Kan förstå att han tyckte att den var högljudd med det utseendet.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Lite rester efter ett försök att ljudisolera datorn genom att fylla den med sågspån!?

Haha antagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Använder själv Arctic MX-4 funkar helt okej.

Tänk också på att en AIO livslängd normalt är runt 5-7 år ifall den är en gammal AIO så kanske inte det hjälper att rengöra radiatorn då tillräckligt mycket vatten har avdunstat för att AIO inte klarar av att fungerar som den ska.

Tack, glömde fråga om den.
Hör att det klunkar lite om jag skakar den inget bubblande.
Är det en engångspryl eller kan man fylla på?