Enkel agentlös övervakning av linux servrar?

Permalänk

Enkel agentlös övervakning av linux servrar?

Finns det något enkelt verktyg som via ssh kan kolla allmän status på linuxservrar?
Jag kommer bara åt servrarna när mitt klient vpn är uppkopplat och skulle då vilja ha ett kommando att köra som kan visa status på cpu, minne, disk och patchstatus.

Själva övervakningsprogrammet skulle kunna vara en server i en vm, men det kanske finns ännu enklare verktyg?

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, ssh är ju stabilt, men en agent vore ju bättre, då dess jobb är att göra allt det här lokalt på datorn, och sen pollar du bara agenten för att få fin, aggregerad data

"ssh user@servernamn free -m" för att få minne, samma men "mpstat" för att få lite CPU-info, "cat /etc/issue" eller motsvarande för att få kernel-version.

Och sen såklart "df -h" för att få diskutnyttjande.

Är det en bra start? Vill du att det ska loggas så kan du ju köra kommandot men med " >> filnamn.txt" för att spara output till en fil på datorn som kör. Vill du att det ska repetera kan du lägga in det hela som en crontab, så körs det var 5e minut t.ex.

Vill du sen veta vad klockan var kan du ju köra kommandot "date" först och stoppa in i filen, så får du timestamps

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är till någon nytta för dig, men det finns möjligheter att lägga till kommandon som ger diverse information när du loggar in. Kallas motd. Du kan t.ex i Ubuntu Server editera /etc/update-motd.d och lägga till kommandon för infon.

Min motd ser ut såhär:

Har inte lagt så mycket tid på att försöka göra det snyggt men det duger för mig. Tror det finns färdiga scripts att använda om man googla lite.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Jag kommer bara åt servrarna när mitt klient vpn är uppkopplat och skulle då vilja ha ett kommando att köra som kan visa status på cpu, minne, disk och patchstatus.

Så det är inte direkt övervakning utan du vill bara på ett snabbt sätt få ut en momentan rapport på all servrar?
Att det är agentlöst är bara för att du tänker att du inte har access hela tiden?

Installera netdata på respektive server https://learn.netdata.cloud/docs/agent/packaging/installer/
Sedan surfar du bara in till dashboarden när du har VPNen igång, så får du dessutom (på servern lokalt sparad) historik också.

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt vore att skapa ett skript som tar ut patch-status samt övriga detaljer du vill ha, formaterar datat och sedan mailar ut det till dig. Sen lägger du bara till skriptet i cron på de utvalda linux-maskinerna. Det enda kruxet är att hitta en vettig smtp-lösning nu när Google har tagit bort stödet för osäkra appar (SMTP) så du behöver en annan SMTP-lösning.

Ett annat alternativ om du kör Android-telefon är att köpa JuiceSSH, Pro-versionen av denna har nämligen stöd för att spara kod-snippets för att snabbt kunna köra en rad utvalda kommandon mot dina linux-maskiner. Faktum är att det till och med finns ett insticksprogram för att få till en snygg status-dashboard.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se