Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Permalänk
Melding Plague

Undersökning: Vad är en bra datorbutik?

Vad är viktigast när SweClockers teknikentusiaster väljer datorbutik för nästa uppgradering? Passa på att vara med och påverka!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

När jag var ung var priset viktigast. Minns att jag saknade källkritik emot skumma bolag, mer bara köpa på. Nu har det mer blivit tvärtom. Om en skum butik är 100kr billigare så blir det inget därifrån. Det känns dock som antalet skumbutiker har ökat.

Att jag ej handlar mer på komplett beror på ingen fysisk butik. Jag behöver ofta ha saker väldigt snabbt då det påverkar mitt jobb.

Permalänk
Medlem

Utbud, pris, bra service, känslan att bli ”hjälpt” när man har kontakt med dem.

Permalänk
Medlem

Billigaste (pris+frakt) butiken jag litar på och som har varan i lager... Övriga skillnader mellan butikerna är så små att de inte är avgörande för mig.

Hitta produkten gör jag via Prisjakt, så hur bra hemsidan är är mindre viktigt.

Permalänk
Medlem

Bra märke (aka ingen skum butik)
Bra filtreringsfunktion
Bra och laggfri hemsida
Snabba frakter, bra priser, ha saker på lager, bra support.

Thats it.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är med och påverkar! Tog knappa tio minuter.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Inaktiv

Bra datoranpassad sida och inga popups och menyer som flyttar sig etc.

- Elgigantens hemsida blir bara sämre och sämre att använda

- Inets hemsida är väldigt bra och enkel

Permalänk
Medlem

En av de viktigaste faktorerna är nog sökfunktionen på sidorna, har blivit att jag handlat på inet på grund av bara det, även om andra butiker varit billigare eller rentav haft en fysisk butik i närheten.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Går att avbeställa en order UTAN att kontakta supporten

Lätt navigerad sida
Inget chat popup som tar över focus på sidan.
Inte några fusk rea priser (se SSD på kompletts super Sweclockers rea)

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Inaktiv

Hur de tidigare hanterat garantiärenden och möjligheten att köpa direkt i butik. Priset brukar vara rätt liknande mellan de största i många fall ändå, så brukar inte gå helt efter det.

Permalänk

Inet.se

Permalänk
Medlem

Historik med butiken, hur de hanterat ärenden tidigare.
I andra hand handlar jag från den med störst sortiment, då jag vill stödja bredd i sortimentet eftersom jag ofta behöver udda saker.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tänker inte på att komplett finns, eftersom jag springer förbi inet, webhallen och elgiganten stup i ett. Öppna fysiska butiker så kommer nog fler folk komma på att ni finns

Många företag som gör reklam gör det bara för att sätta in deras varumärke i ditt undermedvetna. Du köper ju inte en coca cola för att du ser reklam för det på stan, men när du står i kyldisken på pressan så ser man ju den där röda burken och rafsar åt sig en.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kundbemötande i garantiärenden (nästan alla svenska ÅF suger här, inklusive swec-favoriter) >>> Sortiment > Pris > Interface. Alla viktiga delar förstås, men kul att ranka.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem

För det första, allra viktigast är att de har det man är ute efter, i sitt sortiment, i lager och med leverans inom rimlig tid (max 1-2 dagar, helst samma dag).

En bra datorbutik behöver inte vara billigast men ska inte vara omotiverat dyrt. Börjar något bli över 20% dyrare hos svenska återförsäljare än att gå till Amazon är det något fel. Så mycket mervärde tillför inte en svensk datorbutik.

Det ska vara lätt att hitta vad man letar efter. Inet är ett föredöme här med hur lättnavigerad och snabb sidan är (även om det så klart skulle kunna vara ännu bättre), medan Amazon är ett skräckexempel på hur man inte gör.

En bra datorbutik har kunniga personer som man kan ringa med och få råd, och hjälp med felsökning och reklamationer. Här är Inet de som kommer närmast till ett godkänt betyg.

Bra hantering av reklamationer. Inget snack, och inget hänvisande till direktkontakt med tillverkare eller externa serviceverkstäder. Min grej är trasig, byt ut den, lös det själva mot tillverkarna.

Samma villkor vid köp online som över disk i butik, särskilt om man inte får öppna och titta på varan väl i butiken... (looking at you, Webhallen)

Inet är de som kommer närmast en "bra" datorbutik i Sverige, men sortimentet brister ibland, och personalen (i alla fall de man får prata med direkt som kund) är tyvärr inte alltid så kunnig som man skulle önska.

Man önskar att det fanns en svensk motsvarighet till MicroCenter som de har i USA. Aldrig besökt men det verkar ju som ett väldigt trevligt ställe att handla på, i alla fall enligt mitt intryck efter att ha kollat lite video! Bara det att kunna se hela sortimentet av datorchassin IRL är ju helt mindblowing från ett svenskt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Inga som helst marginaler, alternativt att de säljer med förlust vad gäller de produkter som intresserar mig så att jag kan plocka russinen ur kakan. Fri frakt. Stort utbud av obskyra modeller som ger bäst pris/prestandaförhållande men som och kreti och pleti inte har koll på varpå priset heller inte stiger till skyarna. Inga äckliga "in your face-kampanjer" som sen visar sig vara nära på normalpris när man kollar prishistorik. Faktum är att jag betraktar återförsäljare lite som scalpers. Hade helst om jag hade kunnat, handla direkt från tillverkaren och därmed slippa att betala löner mm för diverse onödiga mellanhänder.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterRock:

Inet.se^2

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ärlighet genom hela processen.

Det absolut största som gjort att jag nu för tiden undviker Komplett är (utan speciell ordning)

1. Hemsidan stinker "Hemelektronikkedja", med en massa onödiga bilder och annat kraft som tar plats och gör det krångligare än det behöver att navigera. Man har säkert kommit fram i en undersökning att det får folk att köpa mer, men den är vidrig.
Den är dessutom sjukt oklar i vilken layout som är "rätt" då det diffar enormt mellan olika sidor...

2. Komplett Flex. Tydligt tecken som, visst, genererar säkert massvis med vinst för Komplett (Dem har väl till och med en bank?), men i mina ögon är detta döden då det genererar mer köphets (Måste ha det nyaste), det knyter folk i en cykel att dem måste byta ut sina enheter varje / vartannat år oavsett, annars kostar det skjortan. Det absolut sista vi behöver nu för tiden är fler sätt att belåna på.

3. Större ska alltid ha mer. Sedan köpet av NoN har det bara varit tydligare att man inte kan få ha något fint här i världen utan att det skall konsolideras och mumsas på

Jag kanske är petig men jag har dragit mig mer och mer att handla på Komplett senaste åren.
Titta bara va fint det var innan, utan allt krafs med säljpitch och distraktionsmoment

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag tänker inte på att komplett finns, eftersom jag springer förbi inet, webhallen och elgiganten stup i ett. Öppna fysiska butiker så kommer nog fler folk komma på att ni finns

Många företag som gör reklam gör det bara för att sätta in deras varumärke i ditt undermedvetna. Du köper ju inte en coca cola för att du ser reklam för det på stan, men när du står i kyldisken på pressan så ser man ju den där röda burken och rafsar åt sig en.

Håller med, jag har NetOnNet, Kjell&Co, Elgiganten, Mediamarkt, Webhallen, och säkert några fler inom cykelavstånd. Där kan man känna, klämma, få svar på frågor och återlämna till en person. Dessutom få sakerna direkt över disk och inte behöva gå till ombud...

Permalänk
Medlem

Support, välvilja och utbud gäller för mig. Tillgång till ett "showroom" hade naturligtvis varit önskvärt beträffande keyboards, möss osv men inte om resultatet blir ett högre pris.
Sen älskar jag när det finns länkar till produktrecensioner direkt på produktsidan.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

För mig en snabb respons extremt viktigt och där är Inet återigen på topp. Ett mail ska max ta 2 timmar att få svar på och det klarar Inet jämt. Om det inte är en specialbeställning som måste tas med inköp men då får jag först ett svar att frågan är skickad till inköp. Vill ibland köpa saker dom inte har så då tar dom snällt hem. Som max har det tagit 2 dagar att få svar men det var under en stor kampanj.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Inte handlat något från komplett på flera år. De har helt enkelt inte haft de produkter jag sökt eller högre priser än andra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Ärlighet genom hela processen.

Det absolut största som gjort att jag nu för tiden undviker Komplett är (utan speciell ordning)

1. Hemsidan stinker "Hemelektronikkedja", med en massa onödiga bilder och annat kraft som tar plats och gör det krångligare än det behöver att navigera. Man har säkert kommit fram i en undersökning att det får folk att köpa mer, men den är vidrig.
Den är dessutom sjukt oklar i vilken layout som är "rätt" då det diffar enormt mellan olika sidor...

2. Komplett Flex. Tydligt tecken som, visst, genererar säkert massvis med vinst för Komplett (Dem har väl till och med en bank?), men i mina ögon är detta döden då det genererar mer köphets (Måste ha det nyaste), det knyter folk i en cykel att dem måste byta ut sina enheter varje / vartannat år oavsett, annars kostar det skjortan. Det absolut sista vi behöver nu för tiden är fler sätt att belåna på.

3. Större ska alltid ha mer. Sedan köpet av NoN har det bara varit tydligare att man inte kan få ha något fint här i världen utan att det skall konsolideras och mumsas på

Jag kanske är petig men jag har dragit mig mer och mer att handla på Komplett senaste åren.
Titta bara va fint det var innan, utan allt krafs med säljpitch och distraktionsmoment

https://i.imgur.com/5C13u5f.png

Fint att veta att jag inte är den enda som tycker att komplett gått komplett åt skogen.

Dom har dock byggt bäst datorer åt mig, dock är senaste bygget från 2016. Så kan ej uttala mig om hur det ser ut idag.

Min inetburk dog efter bara 2 år dvs 2014-2016 levde den.

Permalänk

Snabb och bra kundservice är A och Å, vilket Komplett verkligen inte har.
Varje svar på mail tar en arbetsdag, och deras supportider är typisk kontorsklass. Tråkigt.

Sedan är deras returhantering det värsta jag någonsin har varit med om, ni kan läsa här:
#19522063

Permalänk
Medlem

Ingen axelryckande personal när man behöver service. Därför är Amazon och Inet mina första val.

Permalänk
Medlem

Bra priser samt bra service när något havererar.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Musikälskare

Ta efter inet i det mesta så är det rätt väg att gå

PS. Klydda inte med någon ny frän hemsida bara för att, enkelt är bäst utan massa responsive/adaptive mög när det implementeras på fel sätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ingen axelryckande personal när man behöver service. Därför är Amazon och Inet mina första val.

Av exakt samma anledning handlar jag aldrig någonsin av Inet igen, kul att man kan ha så våldsamt olika kundupplevelser från samma butiker Inet vägrade byta ut en cpu-kylare för mig för ett antal år sedan där en av fästskruvarna (i stål) gick rakt av vid montering. De påstod att jag använt "överdrivet våld" vid montering, men det fanns inte ens märken i skruvhuvudet så vart de fick det ifrån vet jag inte, men en kund fattigare blev dem i alla fall.

Permalänk

Väljer oftast att köpa hos aktörer som finns i närheten (t.ex. NetOnNet, Elgiganten, Mediamarkt & Webhallen) där det finns möjlighet att klämma och känna på saker och ting. Uppstår det problem med någon produkt så är det mycket lättare att snacka med någon på plats än att behöva göra det över nätet/eller telefon.

Handlade mycket hos Inet förr men på senare tid så har de oftast högre priser än andra på marknaden samt att de envisas med att skicka med pingvinstänger med lakritssmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Väljer oftast att köpa hos aktörer som finns i närheten (t.ex. NetOnNet, Elgiganten, Mediamarkt & Webhallen) där det finns möjlighet att klämma och känna på saker och ting. Uppstår det problem med någon produkt så är det oftast lättare att snacka med någon på plats än att behöva göra det över nätet/eller telefon.

Handlade mycket hos Inet förr men på senare tid så har de oftast högre priser än andra på marknaden samt att de envisas med att skicka med pingvinstänger med lakritssmak.

Det där med pingvinstängerna är ett gissel, tror inte det är värt att ha en funktion där man kan välja sort dock, men senast jag köpte ett PSU så tog dem till en större låda för att få plats med pingvinstången, så att lådan inte fick plats i cykelkorgen, utan jag fick ha lådan under armen.
Sedan att det var en torr & tråkig lakrits/mint gjorde ju inte saken bättre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.