Konsumentköplagen uppdateras den 1 maj 2022 (2 års omvänd bevisbörda, högre krav på uppdatering av digitala varor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.youtube.com/watch?v=e9xmn228HM0

ganska välkänt fenomen och har funnits väldigt länge... utan det skulle ekonomin stanna av helt om vissa saker höll för länge.

Och därför är kartellbildning olagligt. Lycka till med det på en marknad som har konkurrens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BengaBang:

Och därför är kartellbildning olagligt. Lycka till med det på en marknad som har konkurrens.

Men det finns ingen konkurrens inom ganska många områden, i minst usla fall är det inlåsta oligopol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det finns ingen konkurrens inom ganska många områden, i minst usla fall är det inlåsta oligopol.

Vilka områden då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BengaBang:

Vilka områden då?

I princip hela Techbranchen är slutna oligopol

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I princip hela Techbranchen är slutna oligopol

Ok? Vilket/vilka företag är det som håller på med planerat åldrande då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BengaBang:

Ok? Vilket/vilka företag är det som håller på med planerat åldrande då?

Alla som överger äldre hårdvara, det är ju vanligt tex inom mobiltelefoner och tv att man slutar stödja modeller väldigt fort så att funktioner försvinner men även hos datorer är det ju lite underliga beslut som mest verkar vara för att tvinga folk att köpa nya prylar tex tpm kraven som kom med win 11.
Det är ju också ganska mycket trams när det gäller elfordon, Tesla går före som avskräckande exempel på serviceovänlighet men andra tillverkare följer efter, typ GM som övergett en bilmodell efter 5 år vilket i praktiken gör dem till skrot för de vägrar sälja batterier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alla som överger äldre hårdvara, det är ju vanligt tex inom mobiltelefoner och tv att man slutar stödja modeller väldigt fort så att funktioner försvinner men även hos datorer är det ju lite underliga beslut som mest verkar vara för att tvinga folk att köpa nya prylar tex tpm kraven som kom med win 11.

Och även datorer som har TPM blev inte godkända. Har flera datorer här hemma som har TPM men ändå inte fick officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Och därför är kartellbildning olagligt. Lycka till med det på en marknad som har konkurrens.

Det är därför allt är konstruerat för att gå sönder idag istället för kartelbildning.
Gör ett företag något som håller för bra kommer det dröja länge mellan penga in flödena.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Du hade redan reklamationsrätt i 3 år, så tror inte det blir någon direkt skillnad i just det fallet.

Ja men varje gång man påpekat detta så har man fått tillbaka ”det har gått mer än 6 månader du måste bevisa x felet inte fanns från början” nu kan man i praktiken reklamera sin telefon efter 23 månader om den strular eller om batteriet blivit dåligt och få det utbytt gratis? Eller är jag ute o cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej lagen säger 14 dagars ångerrätt.
Dessutom så kan butiken återbetala mindre än köpeskillingen om kunden hanterat varan mer än nödvändigt för att undersöka den, butikerna borde bli bättre på att utnyttja den rätten och fri returfrakt borde också användas mycket mindre kanske till och med förbjudas inom vissa områden där det ofta missbrukas typ kläder.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Klädförsäljarna kanske ska börja ange EXAKTA mått på kläder och inte generella mått utan specifikt för den produkten. "Modellen är 177cm/lång och bär storlek 36" det säger inte särskilt mycket. Brukar handla på careofcarl t ex där står varje specifikt plagg i cm och blir aldrig returer av den anledningen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är därför allt är konstruerat för att gå sönder idag istället för kartelbildning.
Gör ett företag något som håller för bra kommer det dröja länge mellan penga in flödena.

Ja det är självklart att produkter blir utslitna och går sönder, du kan liksom inte räkna med att den billigaste tvättmaskinen du kan köpa ska klara industrianvändning på ett tvätteri i 10 år. Likaså finns det inga privatkonsumenter som vill betala för industrikvalitet när dom inte har behovet för det.

Jag kan inte vara den ända som har lyckats att köpa produkter som inte har en nedräkningstimer på 42 månader från uppstart tills att dom går sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Vilken brutalt kortad livslängd?
10-15 år sedan var det svårt för andra än storföretag att köpa tillverkning av god kvalitet. Idag finns det tillgängligt för alla. Designar du en produkt kan du utan större bekymmer få den tillverkad i Kina och den kommer hålla god kvalitet (om du begär det och faktiskt har gjort en vettig design).

Du är medveten om problemet så varför argumentera emot?

"Designar du en produkt kan du utan större bekymmer få den tillverkad i Kina och den kommer hålla god kvalitet (om du begär det och faktiskt har gjort en vettig design)"

Har förbrukat rätt många "kvalitetsprodukter" och av frustration frågat tekniker och reparatörer vad detta beror på.
Svaret av samtliga blev "produkter designas och tillverkas för att förbrukas, inte för att repareras/servas och behållas".

Allt går, men av kostnadsskäl (vinstmarginal) väljer tillverkare de billigare sättet vid design och tillverkning.

Några exempel från mina inköp:

4 kombikylskåp på 18 år (1:a lagades 2ggr med bytt termostat och kompressor, 2:a byttes kompressorn vid leverans och insidan av frysen sprack, 3:e kunde inte hålla kylan, 4:e sprack insidan av kylen)

3 tv på 10 år (1:a brann psu på, 2:a lossnade limningen på displayen, 3:e gick en del av displayen sönder)

1 psu till pc (byttes 3ggr och alla hade samma defekt dvs coil whine och trasig fläktstyrning)

Inga billiga modeller utan dyrare highend-produkter från Samsung, Bosh, Corsair, Electrolux.

Jag kan fylla på med en längre lista men detta anser jag mer än nog belysa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ja det är självklart att produkter blir utslitna och går sönder, du kan liksom inte räkna med att den billigaste tvättmaskinen du kan köpa ska klara industrianvändning på ett tvätteri i 10 år. Likaså finns det inga privatkonsumenter som vill betala för industrikvalitet när dom inte har behovet för det.

Jag kan inte vara den ända som har lyckats att köpa produkter som inte har en nedräkningstimer på 42 månader från uppstart tills att dom går sönder.

Hur vet du att dom inte har det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur vet du att dom inte har det?

För att jag har mycket elektronik som är äldre än 5 år och används dagligen och överlag har jag haft få produkter som faktisk har gått sönder.

Det är omöjligt att tillverka saker som inte kan gå sönder, finns liksom en anledning till att man har redundans i kritiska applikationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

För att jag har mycket elektronik som är äldre än 5 år och används dagligen och överlag har jag haft få produkter som faktisk har gått sönder.

Det är omöjligt att tillverka saker som inte kan gå sönder, finns liksom en anledning till att man har redundans i kritiska applikationer.

Beror ju på hur mycket du använder dom. du kan ha haft en skrivare i 15 år men bara skrivit ut 1000 sidor men timern är på 10000 sidor?
Titta på dokumentären jag länkade till så förstår du bättre hur dom gör det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Ja det är självklart att produkter blir utslitna och går sönder, du kan liksom inte räkna med att den billigaste tvättmaskinen du kan köpa ska klara industrianvändning på ett tvätteri i 10 år. Likaså finns det inga privatkonsumenter som vill betala för industrikvalitet när dom inte har behovet för det.

Jag kan inte vara den ända som har lyckats att köpa produkter som inte har en nedräkningstimer på 42 månader från uppstart tills att dom går sönder.

Det beror på vad man köper, vilken prisklass och vilket märke.

Man kan inte bara köpa från ett företag som har bra rykte och förvänta sig samma kvalitet rakt över alla deras produkter(tyvärr).

De kör lågpristillverkning på delar av sitt produktutbud. En annan del där har de bättre kvalitet men då kostar varorna också mer. Bara kolla på HP Elitebook vs Probook som var förr, samma gäller för tv/kylskåp/bilar…

Vår tv från LG var i övre prisskiktet när vi köpte den 2015, håller med bra bild även idag även om den inte längre har Youtube app-stöd längre…

Våra lågpriskyl/frys som vi köpte förra året hoppas jag håller tills vi flyttar om tre-fyra år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja men varje gång man påpekat detta så har man fått tillbaka ”det har gått mer än 6 månader du måste bevisa x felet inte fanns från början” nu kan man i praktiken reklamera sin telefon efter 23 månader om den strular eller om batteriet blivit dåligt och få det utbytt gratis? Eller är jag ute o cyklar?

Ja, enligt andra svar har de flyttat bevisbördan från konsumenten till försäljaren, så det är en förbättring.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Överlag är det nog bra. Jag oroar mig mest över alla som ska byta tillbaka grejer o göra det dyrare för alla andra.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Det stora problemet är att konsumenten får returnera varor, utan någon som anledning. Detta gör att andra konsumenter får betala högre pris för att personer utnyttjar detta.

Jag tycker att det ska vara frivilligt för butiker att sätta sina egna regler.

Jag skulle inte köpa produkter där man kan returnera varor. De som vill kunna göra det, får göra det från butiker där det är möjligt och där jag inte kommer att handla.

Låt marknaden välja.

Precis vad jag tänkte. Jo det tror jag inte kan hålla.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Norge är ju ett föredömligt land om man gillar skyhöga priser.

Det är inte ett påstående som ger en speciellt träffsäker jämförelse utan att också nämna deras högre löner. Även om det är ett dyrt land är inte allt dyrare än i Sverige heller och de har definitivt inte sämre materiell levnadsstandard än man har i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Ok? Vilket/vilka företag är det som håller på med planerat åldrande då?

Kan du nämna något företag som INTE gör det?

Det är inte många produkter idag som är tänkta att hålla under vår egna livstid. Speciellt när det gäller produkter där det sker ständig produktutveckling/förbättring.

Ett exempel på produkt som håller i evigheter om man inte misshandlar dem är givetvis stekpannor i gjutjärn.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Tagit bort div. otrevligheter, ot-politik och annat som ej hör hemma i tråden. Håll er till topic och låt bli onödiga pikar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Men av ren nyfikenhet... Har inte läst igenom alla kommentarer, men jag tycker den digitala biten är intressant.
Det nämns att man som näringsidkare ska tillhandahålla lösningar i form av uppdateringar mm så att en digital produkt fungerar, eller?
Det betyder alltså att om butik 1 säljer ett spel, låt oss säga Fifa, då kan butiken inte skylla på EA om det inte finns uppdateringar under avtalstiden, det måste butiken lösa på egen hand eller helt enkelt fixa en omleverans om felet är av större grad, så länge felet också kan bevisas såklart... Eller har jag missförstått något?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja men varje gång man påpekat detta så har man fått tillbaka ”det har gått mer än 6 månader du måste bevisa x felet inte fanns från början” nu kan man i praktiken reklamera sin telefon efter 23 månader om den strular eller om batteriet blivit dåligt och få det utbytt gratis? Eller är jag ute o cyklar?

Jag tror väl att grund argumenten för reklamation är fortfarande desamma om man bortser från den reglerade tidsaspekten med vem som har bevisbördan och hur länge. Med det sagt så tror jag att säljaren fortfarande kan hänvisa till alternativa lösningar så som prisavdrag, reparation eller hävning av köp, alltså att man utgår från vad som är minst kostsamt och omständigt för köpare och säljare. Felet kan ju också behöva kartläggas och man kan vilja undersöka varan, Dvs service kan fortfarande vara ett alternativ på bordet i enlighet med reparationsalternativet. Men än en gång så får det ju inte ställa till med problem för köparen. Mycket ifs and buts
Kortfattat så tror jag alltså att reklamation kommer bli likadant som det är idag, med enda undantaget att den förlängs och att butikerna behöver ta större ansvar under en längre period

Någon får gärna rätta mig här om jag tänker fel.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Ja men varje gång man påpekat detta så har man fått tillbaka ”det har gått mer än 6 månader du måste bevisa x felet inte fanns från början” nu kan man i praktiken reklamera sin telefon efter 23 månader om den strular eller om batteriet blivit dåligt och få det utbytt gratis? Eller är jag ute o cyklar?

Bortsett från att batteri klassas som förbrukningsvara så...

Anledningen till att man nu formulerar om lagtexten är just för att näringsidkare medvetet försökt lura konsumenter på sina rättigheter genom att avkräva konsumenten en högre bevisbörda än vad som är rimligt enligt praxis och vägledande prejudikat.

Om detta leder till högre konsumentpriser återstår att se, Jag vill ändå ställa den eventuella merkostnaden detta kan innebära mot en vara som i stället kan visa sig vara helt oanvändbar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Men av ren nyfikenhet... Har inte läst igenom alla kommentarer, men jag tycker den digitala biten är intressant.
Det nämns att man som näringsidkare ska tillhandahålla lösningar i form av uppdateringar mm så att en digital produkt fungerar, eller?
Det betyder alltså att om butik 1 säljer ett spel, låt oss säga Fifa, då kan butiken inte skylla på EA om det inte finns uppdateringar under avtalstiden, det måste butiken lösa på egen hand eller helt enkelt fixa en omleverans om felet är av större grad, så länge felet också kan bevisas såklart... Eller har jag missförstått något?

Omleverans skulle inte åtgärda problemet då den nya produkten skulle ha samma fel som den gamla. Att säljaren skulle reparera (skapa buggfixar/uppdateringar) lär heller inte vara ett skäligt alternativ. Om inte tillverkaren tillhandahåller buggfixar/uppdateringar som tillåter problemet att åtgärdas inom skälig tid efter reklamation skett (d.v.s. säljaren kan vänta några veckor efter reklamation i hopp om att en uppdatering skall släppas) så lär det vara prisavdrag eller hävning som skulle kunna komma ifråga.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Kan du nämna något företag som INTE gör det?

Det är inte många produkter idag som är tänkta att hålla under vår egna livstid. Speciellt när det gäller produkter där det sker ständig produktutveckling/förbättring.

Ett exempel på produkt som håller i evigheter om man inte misshandlar dem är givetvis stekpannor i gjutjärn.

Bra då vet du ju livstiden på en LG OLED65C1, är det 5 000 timmar 10 000 timmar eller vad är det?

Det är otrolig skillnad att bygga något som måste gå sönder efter en viss tid än att bygga produkter där man balanserar vinst, pris och valet av komponenter.

Det finns inga privatkonsumenter som vill betala för produkter som är konstruerade efter NASA specifikationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Bra då vet du ju livstiden på en LG OLED65C1, är det 5 000 timmar 10 000 timmar eller vad är det?

Det är otrolig skillnad att bygga något som måste gå sönder efter en viss tid än att bygga produkter där man balanserar vinst, pris och valet av komponenter.

Det finns inga privatkonsumenter som vill betala för produkter som är konstruerade efter NASA specifikationer.

Givetvis så kan väl ingen säga exakt hur många driftstimmar den klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Givetvis så kan väl ingen säga exakt hur många driftstimmar den klarar.

Du påstod att alla tillverkare använder sig av planerat åldrande i sina produkter och hela tanken med det är att du bestämmer när produkten ska gå sönder.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bortsett från att batteri klassas som förbrukningsvara så...

Anledningen till att man nu formulerar om lagtexten är just för att näringsidkare medvetet försökt lura konsumenter på sina rättigheter genom att avkräva konsumenten en högre bevisbörda än vad som är rimligt enligt praxis och vägledande prejudikat.

Om detta leder till högre konsumentpriser återstår att se, Jag vill ändå ställa den eventuella merkostnaden detta kan innebära mot en vara som i stället kan visa sig vara helt oanvändbar.

Är det inte väldigt svårt att "bevisa" att felet är ursprungligt när det kommer till datorkomponenter? Även om tillverkaren hade en garanterad gräns för antal timmar som produkten ska hålla så är det svårt för återförsäljaren och användaren att bevisa hur många timmar produkten använts och vilken typ av användning som gjorts. Bevisligen kan fel uppstå flera månader om inte årtal efter inköp och just därför har vissa tillverkare 10 års garanti eller livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Du påstod att alla tillverkare använder sig av planerat åldrande i sina produkter och hela tanken med det är att du bestämmer när produkten ska gå sönder.

Ja de flesta tillverkarna som sagt.