EU provar egna versioner av Twitter och Youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Spontant känner jag att detta är ett ganska fantastiskt initiativ, även medräknat att det ska finansieras via skattemedel.

Kan inte ni som vill betala för en sådan här plattform bara betala för något som Youtube istället? Istället för att tvinga alla att finansiera skräpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Kan inte ni som vill betala för en sådan här plattform bara betala för något som Youtube istället? Istället för att tvinga alla att finansiera skräpet.

Är det här du drar gränsen över hur eu/sverige spenderar skattepengarna?

Permalänk
Medlem

Garvar lite åt deras "användardatan" stannar inom EU, som om det är bättre.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om detta tar fart, vem betalar för hosting? EU?
Youtube utan reklamintäkter hade ju varit en enorm förlustaffär

Vem betalar? skattebetalarna ofc.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

EU handlar om totalt kontroll, inget annat.
Svårt att se att det på något sätt skulle bli bättre

En ganska vanlig lögn som man hörde i Brexit diskussioner..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Runqen:

Är det här du drar gränsen över hur eu/sverige spenderar skattepengarna?

Nej, långt innan. Hurså?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

Tror fan det är dags att behöva genomgå både passkontroll (för att sålla bort ryssbottar) och ett gammalt hederligt begåvningstest för att få vara medlem på Sweclockers snart.

Blir som du helt mörkrädd av att läsa allt konspiratoriskt anti-stat-blaj som skrivs i tråden.

EU gör en öppen plattform för video och text med fokus på integritet och tråden spårar ut med referenser till kina, ödlefolk och Orwell-böcker.

Trams.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Något av det dummaste jag hört, kommer garanterat bli en form av filterbubbla efter att de förbjudit twitter för "fejk news"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Får jag rekommendera ett tilläg då?

I don't care about cookies
Finns till Firefox, Chrome, Edge, Pale Moon o.s.v.

Det tillägget effektivt gör är att blockera alla cookie-popups och automatiskt accepterar endast nödvändiga kakor om möjligt. I fallet att tillägget inte kan välja endast nödvändiga kakor, då kommer det bara acceptera alla kakor rakt av.

Kombinera detta med exempelvis uBlock Origin och Privacy Badger, eller helt enkelt slå på att rensa alla kakor när du stänger webbläsaren, och du har det bästa av alla världar: integritet, valmöjlighet och kontroll — allt detta utan att du behöver interagera med något

Tack för tipset, ska installera imorgon.

Jag ser ändå det hela som en utmärkt illustration för hur det går när man låter politiker ta beslut de inte är kvalificerade till, vilket påfallande ofta tycks hända med väldigt mycket rörande internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror fan det är dags att behöva genomgå både passkontroll (för att sålla bort ryssbottar) och ett gammalt hederligt begåvningstest för att få vara medlem på Sweclockers snart.

Blir som du helt mörkrädd av att läsa allt konspiratoriskt anti-stat-blaj som skrivs i tråden.

EU gör en öppen plattform för video och text med fokus på integritet och tråden spårar ut med referenser till kina, ödlefolk och Orwell-böcker.

Trams.

Spontana känslan är att de som inte klarade skolan eller skolkade när jag gick i skolan hamnade efter och skaffade sig andra intressen (ligga/bilar/alkohol/...), men nu för tiden kan man ’utbilda sig själv’ och tro att man vet saker. Det förvärras av algoritmernas bubblor som dar in en mer och mer i samma bana för man har råkat se en video på ämnet, eller en grupp någonstans eller besökt en sida... sen har man alla som tjänar pengar på att lura in andra genom att mjölka donationer/merch/views/...

Man blir ju nästan konspirationsteorier själv av att försöka förstå hur så många kan fastna i det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Dom hade ett vettigt mål, minska datainsamlingen och stärka integriteten. Om dom lyckades...därom tviste de lärde

Var inget på integriteten innan eller efter. Bara att köra med incognito om du inte gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Var inget på integriteten innan eller efter. Bara att köra med incognito om du inte gillar det.

Incognito fungerar väl lite teoretiskt, men inte om man kör chrome...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Incognito fungerar väl lite teoretiskt, men inte om man kör chrome...

Du är fri att köra vilken browser du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Får lite "statskontrollerad plattform" känsla av det hela men det kanske är fel tänkt?

I varje fall kontrollerad av gemensamma staters intresse. Regler är helt okej, men det är väldigt enkelt att formulera regler som inskränker för mycket i det fria samtalet t.ex. som att göra breda generaliseringar där moderatorer godtyckligt kan avgöra vem som ska censureras eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Var inget på integriteten innan eller efter. Bara att köra med incognito om du inte gillar det.

Incognito ger en falsk säkerhet. Din IP-adress syns fortfarande, din dator syns fortfarande, har sidorna du använder t.ex någon form av Facebook-widgets osv över huvud taget så vet Facebook exakt vem du är och vad du gör. Det enda Incognito gör är att de du bor med inte kan se vad du har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Tror fan det är dags att behöva genomgå både passkontroll (för att sålla bort ryssbottar) och ett gammalt hederligt begåvningstest för att få vara medlem på Sweclockers snart.

Blir som du helt mörkrädd av att läsa allt konspiratoriskt anti-stat-blaj som skrivs i tråden.

EU gör en öppen plattform för video och text med fokus på integritet och tråden spårar ut med referenser till kina, ödlefolk och Orwell-böcker.

Trams.

Varför måste Sweclockers veta användarnas sanna identitet? Är man orolig för bottar kan man ha diverse captcha. Angående begåvningstest, hur högt IQ måste man ha för att kunna bli medlem? Är inte det lite diskriminerande med tanke på att alla människor ha olika intelligens?

Varför är människor misstänksamma numera, är det för att de plötsligt upptäckt en dold diagnos eller är det något i samhället som får dem att ifrågasätta olika aktörers sanna agenda? Det är högst relevant att fråga sig vad EU ska göra med människors data, alternativet vore att inte spara någon data alls eller rent av bestämma sig att INTE lagra för framtiden (annat än användarnamn och lösenord).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

EU påtvingar olika lagar som Sverige måste ta till sig. Exempel på kontroll är bankaktiviteter där samtliga aktiviteter loggas och analyseras i syfte att upptäcka brott. Andra exempel är förarbevis för drönare, ett EU påhitt som Sverige tagit till sig där varje drönare över en viss vikt kan identifieras och kopplas till en fysisk förare. Jag är snarare förvånad att människor INTE upptäcker att deras liv blir kartlaggt och kontrollerat av myndigheter. Polisen säger själv att de "kartlägger" intressanta individer även fast de varken är dömda eller misstänkta för något särskillt.

Om man skriver något olämpligt på EU:s motsvarighet till Twitter då är jag ganska säker på att man blir censurerad av deras moderatorer, men även anmäld till myndigheterna om det är att anse som ett brott. Detta är en form av övervakning och kontroll av medborgare. Vi lever i informationsåldern, särintressen behöver inte män med mörka kläder och hatt för att övervaka individier. Numera delar folk med sig så mycket av sitt liv på internet att det blir som julafton för de som vill använda denna informationen mot individerna.

Permalänk

Ser inte riktigt hur ännu mera censurerade och begränsade versioner av twitter och youtube skulle vara särskilt populära. Vilket skulle vara typiskt EU att göra. Folk går istället dit underhållningen finns, det här låter som helt och hållet styrt av PK eliten som vanligt.

Visa signatur

CM Q300L -- CORSAIR TX550M -- ASUS PRIME B550M-K -- RYZEN 5 5600X -- NVIDIA 3060TI -- CORSAIR VENGEANCE 3200MHz 2 x 16GB (32GB) -- PNY CS3030 XLR8 NVMe 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av david2999:

Ser inte riktigt hur ännu mera censurerade och begränsade versioner av twitter och youtube skulle vara särskilt populära. Vilket skulle vara typiskt EU att göra. Folk går istället dit underhållningen finns, det här låter som helt och hållet styrt av PK eliten som vanligt.

Jag antar att du kan ge oss några exempel på den här typiska censureringen som EU utför

Varför är kommentarerna på nyhetsartiklar generellt sett av lägre standard än resten av forumet? När det gäller EU verkar nivån sjunka något extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

EU påtvingar olika lagar som Sverige måste ta till sig. Exempel på kontroll är bankaktiviteter där samtliga aktiviteter loggas och analyseras i syfte att upptäcka brott. Andra exempel är förarbevis för drönare, ett EU påhitt som Sverige tagit till sig där varje drönare över en viss vikt kan identifieras och kopplas till en fysisk förare. Jag är snarare förvånad att människor INTE upptäcker att deras liv blir kartlaggt och kontrollerat av myndigheter. Polisen säger själv att de "kartlägger" intressanta individer även fast de varken är dömda eller misstänkta för något särskillt.

Nästan alla lagar i Sverige är baserade på EU direktiv, det är inget nytt. De fungerar som en lägsta gemensam nämnare, vill man skydda individer mer än vad direktivet kräver så går det alldeles utmärkt.

Citat:

Om man skriver något olämpligt på EU:s motsvarighet till Twitter då är jag ganska säker på att man blir censurerad av deras moderatorer, men även anmäld till myndigheterna om det är att anse som ett brott. Detta är en form av övervakning och kontroll av medborgare.

Det är i första hand ett pilotprojekt där olika myndigheter (och liknande institutioner) kan använda det för att dela information med medborgarna utan att medborgarnas data lagras och sprids utanför EU. Vad du baserar din åsikt på vet jag inte riktigt ?

Permalänk
Medlem

EU blir som kina, censur och eget internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

EU blir som kina, censur och eget internet

Kan du utveckla ditt resonemang lite? Det tillkommer extra tjänster, utöver de befintliga. Jag förstår inte hur det leder till censur och eget internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

EU påtvingar olika lagar som Sverige måste ta till sig. Exempel på kontroll är bankaktiviteter där samtliga aktiviteter loggas och analyseras i syfte att upptäcka brott. Andra exempel är förarbevis för drönare, ett EU påhitt som Sverige tagit till sig där varje drönare över en viss vikt kan identifieras och kopplas till en fysisk förare. Jag är snarare förvånad att människor INTE upptäcker att deras liv blir kartlaggt och kontrollerat av myndigheter. Polisen säger själv att de "kartlägger" intressanta individer även fast de varken är dömda eller misstänkta för något särskillt.

Om man skriver något olämpligt på EU:s motsvarighet till Twitter då är jag ganska säker på att man blir censurerad av deras moderatorer, men även anmäld till myndigheterna om det är att anse som ett brott. Detta är en form av övervakning och kontroll av medborgare. Vi lever i informationsåldern, särintressen behöver inte män med mörka kläder och hatt för att övervaka individier. Numera delar folk med sig så mycket av sitt liv på internet att det blir som julafton för de som vill använda denna informationen mot individerna.

Har du hör talas om Statiskiska CentralByrån (SCB) eller öppenhetsprincipen, taxeringskalendern, och så vidare... Sverige har länge varit ett öppet land med mycket information ute i det fria. Detta för att landet är lättare att styra om man vet mer om de som bor i det. Väldigt svårt annars att veta vilka behov som finns av de som ska besluta saker.

Körkort på drönare är väl lika om inte mer logiskt än körkort och registreringsbevis på bilar och andra fordon? De kan flyga, ta sig in på andras mark och skyddade objekt, filma och fota från luften (som tidigare varit svårt), de flyger fort med exponerade oskyddade propellrar med starka motorer och brandfarliga batterier... ska jag fortsätta?

Ingen tvingar dig att skapa konto på EUs Twitter, den finns för de som vill ha den, troligen främst skapat som sekundär kanal för alla EU-myndigheter själva, och alla stadsapparater i medlemsländerna. Tror inte enskilda privatpersoner är primära målgruppen direkt... och Twitter och resten av internet/webben finns ju kvar att utforska även om en sida inte vill ha en viss person...

Visa mig när denna ’kontroll’ eller inskränkning på dina friheter faktiskt äger rum

Permalänk
Avstängd

Eget YouTube kan jag förstå. Men eget Twitter fattar jag nada av? Varför vill man skapa en kopia av en tjänst som tvingar människor till att tro att allt som inte kan uttryckas med 140 tecken eller färre bör ej kommuniceras utan skall ses som överflöd och för krångligt?

Sociala medier var kung när det kom för drygt 10 år sedan. Dessvärre har dess positiva egenskaper överskuggats för mycket av alla allvarliga negativa sidor.

"Småsaker" som människans minskade förtroende för demokratiska processer, människans minskade förtroende för vetenskap och ökade förtroende för desinformation, ökad radikalisering och splittrande i samhället, samt tron att allt du ser på Instagram och TikTok är den enda verkligheten/"sanningen".

Bagateller med andra ord!

Nä, kör på eget YouTube men inget Twitter/Shitter. Sådant finns det redan alldeles för många av, imho.

/ Signerad ej teknikbitter.

P.S. Det här är vad jag menar med Twitter-liknande tjänster och den genomsnittliga människans mentala tålamod numera:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visa mig när denna ’kontroll’ eller inskränkning på dina friheter faktiskt äger rum

Att du tycker att inskränkningarna är försvarliga betyder inte att de inte existerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Incognito ger en falsk säkerhet. Din IP-adress syns fortfarande, din dator syns fortfarande, har sidorna du använder t.ex någon form av Facebook-widgets osv över huvud taget så vet Facebook exakt vem du är och vad du gör. Det enda Incognito gör är att de du bor med inte kan se vad du har gjort.

Exakt, så varför denna cookie lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir mörkrädd av tråden, nivån på alldeles för många kommentarer är skrämmande låg. På vilket sätt kontrollerar EU privatpersoner? Vi lever helt enkelt i totalt parallella samhällen, och då är jag en helt ’vanlig svensson’... vart är världen på väg?

EU stiftar tvingande lagar, hur menar du att det inte skulle innebära någon slags kontroll av privatpersoner? Vad tror du att lagstiftning är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du utveckla ditt resonemang lite? Det tillkommer extra tjänster, utöver de befintliga. Jag förstår inte hur det leder till censur och eget internet?

Förlåt att jag lägger mig i, detta är mitt resonemang men det kanske ligger i samma linje. Med tanke på de nya direktiv och lagar som råder inom EU, bland annat hur de har hanterat information i tider av pandemin och krig där de bland annat blockerat Russia today, inställningen till Elon Musks köp av Twitter och så vidare så kan det mycket väl bli så att vi får ett striktare reglerat internet där viss information inte blir tillåten. Om information på deras egna kanaler stryps, då vet jag inte riktigt varför jag ska tvingas betala för det, eftersom det i praktiken blir en kanal för propaganda.

Permalänk
Medlem

Låter bra
Eftersom det är en statlig service, så kommer det finnas krav på insyn och transparens, något som inte finns på nuvarande alternativ. Och när det gäller regler på vad man får posta eller ej, kommer att vara tydligare, inte som idag då det är ganska luddigt och slumpmässigt. (om man nu inte rent krasst tänker på att det är annonsintäkter som styr innehållet)
Ett bra alternativ för dom som bara vill posta videos utan att bry sig om ad revenue.

Och det är ju just det detta är, ett alternativ, inte en ersättning.

edit... allvarligt talat så blir man ju lite mörkrädd när man läser vissa kommentarer här... Jag skulle föreslå att ni lämnar er bekväma sfär och läser lite nyheter från andra källor ibland. Det kan låta lite skrämmande, men ni kanske upptäcker något nytt.

Permalänk
Medlem

Blir ju superbra för EU som vill stifta lagar som förbjuder kritik av makthavare, invandring, miljöprojekt.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?