Användning av texturer för 3D-program

Permalänk

Användning av texturer för 3D-program

Hej

Jag använder ett "plug-in"/program till Unity 5.2.3 som heter Course Forge. Där skapar man golfbanor till spelet Perfect Golf som kom typ 2016. Stort problem är att de företaget gått i graven typ och det är väldigt svårt att få hjälp. De som kan "orkar inte" ens börja förklara

Jag köpte massa texturer på turbosquid.com som ser jättebra ut. Problemet jag har är att jag måste lära mig att fixa med dem i programmet så det inte ser ut som en grön filt typ.

Som här typ där jag endast har själva gröna texturen.

Man skapar så kallade libraries där man definerar texturer och binder dem till så kallade splines som är definerade som bunker, fairway, rough, green och så vidare.

Det ser ut såhär i programmet:

Och programmet är buggigt så man blir orolig ibland när man håller på. På ovan bild så blev helt plötsligt texture 1 grå och därmed alla bunkrar.

Det jag behöver hjälp med är att förstå vad de olika grejorna i mitten gör. Texture 1 har jag lyckas med iaf.... grundtexturen. Ingen aning om vad texture 2, normal 2 är för några. normal 1 antar jag kanske hänger ihop med texture 1. Provat att ändra och satt massa konstiga texturer där för att se vad som händer. Men känns som att inget händer.

Förstår inte riktigt varför det ibland är lila och massa konstiga färger på texturer. Sen ibland så ser man gråa texturer.

Jag skulle önska att någon kunde ge en kort förklaring på hur det kan tänkas fungera. Alternativt att ni ser vad som jag behöver hjälp med och ge tips på vad jag ska googla efter. Jag vet inte vilka termer jag ska använda för att hitta rätt information.

Jag har kört systemutveckling i 25 år så det här är inte direkt kärnfysik iom det här enkla programmet till..... men det är nytt för mig.

Tack på förhand
/Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Jag använder ett "plug-in"/program till Unity 5.2.3 som heter Course Forge. Där skapar man golfbanor till spelet Perfect Golf som kom typ 2016. Stort problem är att de företaget gått i graven typ och det är väldigt svårt att gå hjälp. De som kan "orkar inte" ens börja förklara

Jag köpte massa texturer på turbosquid.com som ser jättebra ut. Problemet jag har är att jag måste lära mig att fixa med dem i programmet så det inte ser ut som en grön filt typ.

Som här typ där jag endast har själva gröna texturen.

https://www.lasseedsvik.se/course/8.png

Man skapar så kallade libraries där man definerar texturer och binder dem till så kallade splines som är definerade som bunker, fairway, rough, green och så vidare.

Det ser ut såhär i programmet:

https://www.lasseedsvik.se/images/textures.png

Och programmet är buggigt så man blir orolig ibland när man håller på. På ovan bild så blev helt plötsligt texture 1 grå och därmed alla bunkrar.

Det jag behöver hjälp med är att förstå vad de olika grejorna i mitten gör. Texture 1 har jag lyckas med iaf.... grundtexturen. Ingen aning om vad texture 2, normal 2 är för några. normal 1 antar jag kanske hänger ihop med texture 1. Provat att ändra och satt massa konstiga texturer där för att se vad som händer. Men känns som att inget händer.

Förstår inte riktigt varför det ibland är lila och massa konstiga färger på texturer. Sen ibland så ser man gråa texturer.

Jag skulle önska att någon kunde ge en kort förklaring på hur det kan tänkas fungera. Alternativt att ni ser vad som jag behöver hjälp med och ge tips på vad jag ska googla efter. Jag vet inte vilka termer jag ska använda för att hitta rätt information.

Jag har kört systemutveckling i 25 år så det här är inte direkt kärnfysik iom det här enkla programmet till..... men det är nytt för mig.

Tack på förhand
/Lasse

Om du saknar "djup" i dina texturer så är det normal maps eller bump maps du letar efter.
Normalmaps brukar vara lila-aktiga och förklarar för spelmotorn hur ljuset ska reflekteras mot texturen och därav skapar ett djup utan geometri.

https://www.youtube.com/watch?v=jK11WjGuJaI
Mvh

Permalänk
Skrivet av olle:

Om du saknar "djup" i dina texturer så är det normal maps eller bump maps du letar efter.
Normalmaps brukar vara lila-aktiga och förklarar för spelmotorn hur ljuset ska reflekteras mot texturen och därav skapar ett djup utan geometri.

https://www.youtube.com/watch?v=jK11WjGuJaI
Mvh

Tack Olle! It all makes sense och det verkar lite avancerat men men

För enkla "platta" saker som gräs och sand som jag ska använda mig av.... Finns det generella såna, som förhoppningsvis, går att ladda ner gratis?

Eller ska ska man fota arselet och göra det svartvitt för att få konstigt djup?

Permalänk

Jag läser på lite imorgon om detta. Ska försöka generera bump maps med Gimp. Verkar vara rätt väg att gå för mig.

Tack för hjälpen Olle. Jag kom ett steg vidare i rätt riktning

Skål och trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Stort problem är att de företaget gått i graven typ och det är väldigt svårt att få hjälp. De som kan "orkar inte" ens börja förklara

Har du kollat på deras videoguider? På andra sidan har de en massa guider som ser ut att gå igenom vad du försöker göra.

Permalänk
Skrivet av perost:

Har du kollat på deras videoguider? På andra sidan har de en massa guider som ser ut att gå igenom vad du försöker göra.

Japp, tyckte inte jag fick nå vettigt svar på exakt hur jag skulle lösa texturfrågan dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tack Olle! It all makes sense och det verkar lite avancerat men men

För enkla "platta" saker som gräs och sand som jag ska använda mig av.... Finns det generella såna, som förhoppningsvis, går att ladda ner gratis?

Eller ska ska man fota arselet och göra det svartvitt för att få konstigt djup?

Du kan "generera" normal och bump maps med Photoshop, GIMP eller liknande. Finns både plugins och guider hur man gör de manuellt.
Min erfarenhet är att det blir bättre om man gör dem själv, men plugins är smidiga.

Permalänk
Skrivet av olle:

Du kan "generera" normal och bump maps med Photoshop, GIMP eller liknande. Finns både plugins och guider hur man gör de manuellt.
Min erfarenhet är att det blir bättre om man gör dem själv, men plugins är smidiga.

Ok tack Olle Jepp, brukar alltid vara så. Blir bäst om man gör det själv

Börjar dock känna mig som Torsten Flink i sin kreativa ångest. Man är orolig att det inte blir bra och att man ska ge upp. Men men.... lite sprit på det här så.

Permalänk
Medlem

Svårt att hjälpa när du använder en plugin som dessutom är buggig...
Ser texture_2 och normal_1 ut sådär när du kollar på dom i en image viewer?