LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Du menar gå med i betaprogrammaet?

Precis... men jag skulle inte rekommendera att installera 03.30.06 betan. Vänta på den officiella releasen.

Jag är på den och jag märker inte på något sätt att WebOS är nå piggare än tidigare. Fortfarande lika segt och dessutom har cec mot min Nvidia Shield blivit mer opålitligt och slutat väcka shielden när jag byter till den inputen.

Enda anledningen till att jag installerade betan var för att jag har haft ljudproblem på TV:n ända sedan jag köpte den och har väntat lääänge på att det ska komma en uppdatering som kanske skulle fixa det. Blev helt enkelt less på att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tveksamt om det är värt att köa.
Det brukar nästan alltid vara kaos när det är rea i vissa områden.
Kan vara värt att betala någon tusenlapp extra för att slippa eländet eller se om någon prismatchar.

Tveksamt om någon prismatchar ett öppningserbjudande. Jag frågade Komplett och de prismatchar inte tillfälligt sänkta varor.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Skrivet av medbor:

To each their own i guess, but i just cannot get over paying double for just design

Skrivet av Roger W:

I agree the price difference is kinda hard to justify, but "paying double" seems like an exaggeration!
The G1 is 30k in that offer, and I really doubt the C1 will drop to 15k (except for yours ofcourse )
(and I doubt the B1 will drop more than the ~19k you occasionally can find it for now, and in that case the differences are larger than just design)
So more like 50% ...

Well that's an interesting point you made. The G1 seems to be overpriced when you compare with C1 (given that some say in big sizes C1 anyways has the EVO panel).

But I believe during this BF sale, when it comes to C2 & G2, the G2 can ask for a premium given the heatsink. Now in the end I believe a 10K SEK difference will still be there between the 2 models during BF sale this winter !

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Well that's an interesting point you made. The G1 seems to be overpriced when you compare with C1 (given that some say in big sizes C1 anyways has the EVO panel).

But I believe during this BF sale, when it comes to C2 & G2, the G2 can ask for a premium given the heatsink. Now in the end I believe a 10K SEK difference will still be there between the 2 models during BF sale this winter !

Heatsink was not a factor for c1/g1 though

Permalänk
Skrivet av medbor:

Heatsink was not a factor for c1/g1 though

I completely agree with you, I'm not gonna pay 10K premium for looks.

But this time around it's going to be a tough one, C2 vs G2 because of the Heatsink, and more or less the difference during sale will be again close to 10K. The question will boil down to having better looks on G2, heatsink & the 5 years panel warranty from LG (which can be offset though by buying EL care or similar for appx 2K if I remember correctly).

Permalänk

Jag funderar på att slå till på C1 65” på media markt öppningen för 12 990:- eller vad tycker ni? Finns det några brister på C1? Värt att vänta på C2? I så fall varför? Har det kommit ut någon info om vad C2 kommer med? Jag har svårt och se att C2 skulle gå ner så här mycket inom ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag funderar på att slå till på C1 65” på media markt öppningen för 12 990:- eller vad tycker ni? Finns det några brister på C1? Värt att vänta på C2? I så fall varför? Har det kommit ut någon info om vad C2 kommer med? Jag har svårt och se att C2 skulle gå ner så här mycket inom ett år?

Det är ett kanonerbjudande så orkar du kriga i butiken (Lär vara mycket folk!) så slå till!
OLED 65" har aldrig varit såhär billigt.

De största skillnaderna (Om vi räknar bort nyare chip och att bilden är marginellt bättre samt ljusare i både SDR och HDR) är själva "footprintet". Designen är enligt mig snyggare inkl. foten samt att den är markant lättare, cirka 16kg vs C1 som väger 32kg så kan vara en aspekt om den ska upp på väggen.

Brister? Ingen TV är såklart perfekt och det kommer finnas fel att hitta på en C1:a också

C1:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c1-oled
C2:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled

C1 vs C2:
https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/lg-c1-vs-lg-c2-w...

Permalänk
Skrivet av edson:

Det är ett kanonerbjudande så orkar du kriga i butiken (Lär vara mycket folk!) så slå till!
OLED 65" har aldrig varit såhär billigt.

De största skillnaderna (Om vi räknar bort nyare chip och att bilden är marginellt bättre samt ljusare i både SDR och HDR) är själva "footprintet". Designen är enligt mig snyggare inkl. foten samt att den är markant lättare, cirka 16kg vs C1 som väger 32kg så kan vara en aspekt om den ska upp på väggen.

Jag tror att jag hade kunnat prismatcha hos el-giganten men dilemmat hos mig är att jag sett enbart C14 hos dem. Media Markt säljer C16, föredrar WiSA och färgen silver om jag kan välja.

Hälften så mycket lättare? Wow. Den kommer inte gå upp på väggen tror jag. Foten vet jag att det varit klagomål på tidigare.

Permalänk

Jag har en C1 65tum. Är det något speciellt att tänka på vid köp av väggfäste? Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

Jag har en C1 65tum. Är det något speciellt att tänka på vid köp av väggfäste? Tips?

Vesa 300x200.

Sen är det upp till dig om du vill ha ett enkelt platt, tiltbart eller vridbart fäste, och hur pass nära väggen du vill ha TVn. Tänkt på att om du använder antennuttaget eller HDMI 4 så är dom rakt bakåt och du kanske bör tänka på att skaffa en vinklad adapter om du vill ha TVn väldigt nära väggen. Ethernet och några usb portar mm sitter också rakt bakåt men det ska nog inte vara något problem. USB portarna kan du använda förlängningskabel om du absolut behöver dom, men du har ju en USB på sidan också.

Permalänk

Nu hänger jag inte med, har C16 en vit baksida? Jag trodde den var silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Nu hänger jag inte med, har C16 en vit baksida? Jag trodde den var silver.

Den är vit med tunna grå horisontella linjer.

Permalänk
Medlem

Någon som specifikt vet vad "5LA" betyder i "OLED65C15LA", kan det vara färgen på baksidan (svart eller silver osv.) eller tv-mottagaren som skiljer?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Någon som specifikt vet vad "5LA" betyder i "OLED65C15LA", kan det vara färgen på baksidan (svart eller silver osv.) eller tv-mottagaren som skiljer?

C14/c15/c16 skiljer i design (bland annat baksidan)

LA har jag dålig koll på

Permalänk
Medlem

Enligt Google så är L en beskrivning av vilken antennmottagare det är, där L är den europeiska (DVB-T2, DVB-C osv) och U är den amerikanska. A är bara designen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Enligt Google så är L en beskrivning av vilken antennmottagare det är, där L är den europeiska (DVB-T2, DVB-C osv) och U är den amerikanska. A är bara designen.

Ok, det var det jag misstänkte. Beställde precis en C15 65” och enligt bilder så verkar ”15” betyda att vi får den med vit baksida. Vad jag förstår så har de inte längre kvar samma ”White Balance” inställningar; dvs. Cold, Neutral, Warm 1 osv; utan bytt till ”C ”och ”W” med olika värden för dem. Någon som har en koll på vad Warm 1 skulle motsvara för det är den jag föredrar och också använder på vår CX som utgångspunkt när jag ställer in bilden?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Ok, det var det jag misstänkte. Beställde precis en C15 65” och enligt bilder så verkar ”15” betyda att vi får den med vit baksida.

Jag var nog otydlig. Efter vad jag lyckats googla upp så är det så här om man har en TV med modellnummer C15LA:

C är utrustningsnivå, där A är billigast och sen blir det dyrare.
1 är årsmodellen, 2021 i detta fall. 2020 var X.
5 är vilken marknad den är ämnad mot. Vad jag kan förstå är detta enbart mjukvaruskillnader.
L är hårdvaruskillnader mellan marknader, där L är Europa. Tunern är annorlunda, det är ju olika spänning i väggen i olika delar av världen, osv.
A är designen.

Sen vet jag inte om C15LA och C16LA ser likadana ut, men C15LA och C15LB skall i alla fall vara olika.

OBS att det bara är C16 som stöder WISA, om det spelar någon roll för dig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag var nog otydlig. Efter vad jag lyckats googla upp så är det så här om man har en TV med modellnummer C15LA:

C är utrustningsnivå, där A är billigast och sen blir det dyrare.
1 är årsmodellen, 2021 i detta fall. 2020 var X.
5 är vilken marknad den är ämnad mot. Vad jag kan förstå är detta enbart mjukvaruskillnader.
L är hårdvaruskillnader mellan marknader, där L är Europa. Tunern är annorlunda, det är ju olika spänning i väggen i olika delar av världen, osv.
A är designen.

Sen vet jag inte om C15LA och C16LA ser likadana ut, men C15LA och C15LB skall i alla fall vara olika.

OBS att det bara är C16 som stöder WISA, om det spelar någon roll för dig.

Tack för redogörelsen. WISA är naturligtvis ett plus men at det saknas är inget jättestort problem.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Alltså... Är det bara jag som haft en helt urusel upplevelse av LG:s support och LG Premium Care?

Jag köpte till Premium Care i samband med att jag köpte min OLED55C1. För drygt fem veckor sedan råkade min dotter spräcka skärmen trots mina ansträngningar (barn... ), och då var jag ju hyggligt glad att jag köpt till Premium Care. Men nu har det alltså gått mer än fem veckor sedan sedan jag gjorde felanmälan, och verkstaden har inte ens bokat en tid med mig.

LG-supporten hade först skrivit en kommentar i ärendet som misstolkades av verkstaden, så ingen service bokades. Det felet upptäcktes för cirka två veckor sedan. Sen dess har jag ringt dem och det varit en massa snack om att "oj, det ärendet har legat länge, jag ska eskalera det, du kommer bli kontaktad". Två gånger ska ärendet ha "eskalerats". Jag har blivit kontaktad exakt noll gånger. Jag kan inte ens få prata med någon ansvarig på kundtjänsten, bara den i första linjen som plockar upp luren. Jag kan inte heller få någon utbytes-TV, eller annan lösning på problemet. Och då har jag ändå påtalat att enligt försäkringavtalslagen ska en skada regleras "skyndsamt" (inom en månad).

Det lär nog bli ett annat märke nästa gång, det här är bara under all kritik.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka tajma inköp av 2st större skärmar till kidsen att spela på till BF så börjar kika runt redan nu. Är det Oled C1 48" som man skall satsa på eller finns det fördelar med tex Gigabytes 43" dedikerade monitor förutom 144hz (dom lär inte märka skillnad på 120 vs 144hz).

Används typ uteslutande till Netflix och pc spel. Kör Amd grafikkort men kommer byta till Nvidia vid nästa generationsbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Alltså... Är det bara jag som haft en helt urusel upplevelse av LG:s support och LG Premium Care?

Jag köpte till Premium Care i samband med att jag köpte min OLED55C1. För drygt fem veckor sedan råkade min dotter spräcka skärmen trots mina ansträngningar (barn... ), och då var jag ju hyggligt glad att jag köpt till Premium Care. Men nu har det alltså gått mer än fem veckor sedan sedan jag gjorde felanmälan, och verkstaden har inte ens bokat en tid med mig.

LG-supporten hade först skrivit en kommentar i ärendet som misstolkades av verkstaden, så ingen service bokades. Det felet upptäcktes för cirka två veckor sedan. Sen dess har jag ringt dem och det varit en massa snack om att "oj, det ärendet har legat länge, jag ska eskalera det, du kommer bli kontaktad". Två gånger ska ärendet ha "eskalerats". Jag har blivit kontaktad exakt noll gånger. Jag kan inte ens få prata med någon ansvarig på kundtjänsten, bara den i första linjen som plockar upp luren. Jag kan inte heller få någon utbytes-TV, eller annan lösning på problemet. Och då har jag ändå påtalat att enligt försäkringavtalslagen ska en skada regleras "skyndsamt" (inom en månad).

Det lär nog bli ett annat märke nästa gång, det här är bara under all kritik.

Skapa ett nytt ärende kanske? Inte haft mer med dem att göra än att se vad andra skrivit här

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Alltså... Är det bara jag som haft en helt urusel upplevelse av LG:s support och LG Premium Care?

Jag köpte till Premium Care i samband med att jag köpte min OLED55C1. För drygt fem veckor sedan råkade min dotter spräcka skärmen trots mina ansträngningar (barn... ), och då var jag ju hyggligt glad att jag köpt till Premium Care. Men nu har det alltså gått mer än fem veckor sedan sedan jag gjorde felanmälan, och verkstaden har inte ens bokat en tid med mig.

LG-supporten hade först skrivit en kommentar i ärendet som misstolkades av verkstaden, så ingen service bokades. Det felet upptäcktes för cirka två veckor sedan. Sen dess har jag ringt dem och det varit en massa snack om att "oj, det ärendet har legat länge, jag ska eskalera det, du kommer bli kontaktad". Två gånger ska ärendet ha "eskalerats". Jag har blivit kontaktad exakt noll gånger. Jag kan inte ens få prata med någon ansvarig på kundtjänsten, bara den i första linjen som plockar upp luren. Jag kan inte heller få någon utbytes-TV, eller annan lösning på problemet. Och då har jag ändå påtalat att enligt försäkringavtalslagen ska en skada regleras "skyndsamt" (inom en månad).

Det lär nog bli ett annat märke nästa gång, det här är bara under all kritik.

Thank you for sharing your feedback. I can only imagine what will happen to someone who takes the non-premium extra warranty from LG !

I do plan on getting the C2 77 with extra LG warranty, after reading your experience, maybe EL Care sounds like a better option. But again, I'm yet to come across someone who used the EL Care warranty with LG OLED & hear what their experience was.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Alltså... Är det bara jag som haft en helt urusel upplevelse av LG:s support och LG Premium Care?

Jag köpte till Premium Care i samband med att jag köpte min OLED55C1. För drygt fem veckor sedan råkade min dotter spräcka skärmen trots mina ansträngningar (barn... ), och då var jag ju hyggligt glad att jag köpt till Premium Care. Men nu har det alltså gått mer än fem veckor sedan sedan jag gjorde felanmälan, och verkstaden har inte ens bokat en tid med mig.

LG-supporten hade först skrivit en kommentar i ärendet som misstolkades av verkstaden, så ingen service bokades. Det felet upptäcktes för cirka två veckor sedan. Sen dess har jag ringt dem och det varit en massa snack om att "oj, det ärendet har legat länge, jag ska eskalera det, du kommer bli kontaktad". Två gånger ska ärendet ha "eskalerats". Jag har blivit kontaktad exakt noll gånger. Jag kan inte ens få prata med någon ansvarig på kundtjänsten, bara den i första linjen som plockar upp luren. Jag kan inte heller få någon utbytes-TV, eller annan lösning på problemet. Och då har jag ändå påtalat att enligt försäkringavtalslagen ska en skada regleras "skyndsamt" (inom en månad).

Det lär nog bli ett annat märke nästa gång, det här är bara under all kritik.

Är inte premium Care mer ämnat mot inbränningar och en förlängd garanti endast? Tycker de är oklara i vad det är som ingår.

Jag kanske missade det men tog du inte det på din hemförsäkring, såsom drulle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skapa ett nytt ärende kanske? Inte haft mer med dem att göra än att se vad andra skrivit här

Det är nog ingen dum idé, det här verkar hopplöst. Men jag ska ge dem lite mer tid.

Skrivet av last_grimm:

Thank you for sharing your feedback. I can only imagine what will happen to someone who takes the non-premium extra warranty from LG !

I do plan on getting the C2 77 with extra LG warranty, after reading your experience, maybe EL Care sounds like a better option. But again, I'm yet to come across someone who used the EL Care warranty with LG OLED & hear what their experience was.

Indeed. Perhaps you can find some testimonials from people who've used ElCare. EDIT: And if you can't find any testimonials whatsoever, think about if you actually need it. I think the only case is if you're worried about burn-in, otherwise, if you have a normal "hemförsäkring" with "drulle", you should be good in most other cases.

Skrivet av ComeradJenko:

Är inte premium Care mer ämnat mot inbränningar och en förlängd garanti endast? Tycker de är oklara i vad det är som ingår.

Jag kanske missade det men tog du inte det på din hemförsäkring, såsom drulle?

Nej, det är inte på hemförsäkring.

Jag håller med, det är otydligt fomulerat i villkoren (vilket är ännu en anledning att passa sig för LG Premium Care, för villkor borde vara solklara) men som jag tolkar det så täcks inte grov oaktsamhet och uppsåtliga skador. LG-supporten sa att mitt fall täcks av Premium Care när jag ringde in och skadeanmälde.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Varför skulle LG täcka för att en kund har sönder tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Varför skulle LG täcka för att en kund har sönder tvn?

För att den har en försäkringskomponent och täcker sådant som inte täcks av garanti. LG säljer både förlängd garanti och LG Premium Care som två separata produkter. Försäkringskomponenten tillhandahålls genom LG av företaget Aqilo, som jag förstår det.

EDIT: Det är dock irrelevant. Vad som betyder något är att de tagit på sig att reparera min vara, men ärendet hamnar mellan stolarna, det drar ut på tiden och de brister något otroligt i kommunikationen. Därför vill jag varna för deras hantering, samt höra om andra har varit med om liknande.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

För att den har en försäkringskomponent och täcker sådant som inte täcks av garanti. LG säljer både förlängd garanti och LG Premium Care som två separata produkter. Försäkringskomponenten tillhandahålls genom LG av företaget Aqilo, som jag förstår det.

EDIT: Det är dock irrelevant. Vad som betyder något är att de tagit på sig att reparera min vara, men ärendet hamnar mellan stolarna, det drar ut på tiden och de brister något otroligt i kommunikationen. Därför vill jag varna för deras hantering, samt höra om andra har varit med om liknande.

Fungerar tvn alls under tiden? Känns dåligt att det ska ta så lång tid. Framförallt när man hör andra som verkar boka och få ny panel efter någon vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fungerar tvn alls under tiden? Känns dåligt att det ska ta så lång tid. Framförallt när man hör andra som verkar boka och få ny panel efter någon vecka

Nej, den börjar starta upp men stängs av efter någon sekund, så den är obrukbar. Så ja, den långa ledtiden och att jag inte har någon ersättnings-tv är ju väldigt trist (jag hade för fasen precis börjat spela Ghost of Tsushima ) och allt pga... vad? Det vet jag inte ens för jag har inte fått någon förklaring under dessa fem veckor annat än att ärendet hamnat mellan stolarna ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Tack för återkopplingen. Jag ska ta skriva och fråga om de har ett villkorsdokument eller liknande för att se vad som egentligen ingår i deras premium care. Jag säger även som andra här. Skapa ett nytt ärende och referera till det äldre som inte blivit löst.

Permalänk

Maybe it's worthwhile to spend sometime checking the different extended warranty options that we can buy, like the LG premium care, RL Care & home insurance. What are the pros & cons etc., hidden clauses etc.

Once I get time I'll read up on it & share here.