Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anders9110:

Är du säker på att du har räknat rätt?

För oss kostar 1 kWh ca 1,25 kr i elnätsavgift + elskatt
87,5 kr fast elnätsavgift med moms använder ca 300 kWh blir ca 29 öre per kWh
45 öre elskatt
49,5 öre elnätsavgift med moms

Elen kostar runt 106-132 öre utan moms och påslag de senaste månaderna för oss med rörligt elpris (Vattenfall) så närmare hälften av elkostnaderna är ren el idag för oss.

Normalt så stämmer det att elen brukar vara runt 25-30% av total kostnaden.

Edit Glömde lägga till månadsavgiften för Vattenfall är runt 32 kr per månad

Tog en faktura, summerade allt och delade summan med kostnad för rörlig el. Kostnad för "certifikat" och skatter får man ju betala hos alla, så det som kan påverkas är just kostnad för elen.

Nu har jag solceller, så är riktig låg förbrukning nu under sommaren (ligger på runt 1000-2000 kWh per månad dec-feb, var 192 kWh i juni).

Skrivet av AxxT:

Just nu känns "portfölj" som det bättre valet för oss..
Rörligt kommer ligga sjukt högt, samma sak att välja fast just nu. Vill inte sitta med 193öre i 4år tex.
Kan man skära av de höga topparna under de kalla vintrar så är jag nöjd.
Visst man får inte lika billigt under sommaren (de hade ca 75öre) det är helt okej med mig.

Det är när det blir kallt det blir dyrt..

Absolut, det är ett klart värde i dämpningen!

Det jag inte riktigt fattar med EON (ser att andra ligger på liknande nivåer) är varför deras rörliga pris man får om man tecknar idag är så brutalt högt!

"Rörligt" pris är väl ändå någon form av offset från genomsnittspriset från Nordpool? Om inget radikalt händer de sista dagarna av månaden ser priset för juli ut att hamna något lägre än juni. Låg verkligen juni så högt så >2 kr / kWh i SE4 (befinner mig själv i SE3 där var det runt ~1,30 kr / kWh i juni)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag hade ett bra fastpris avtal med Lumo Energi om 44 öre/kwh över 2 år. Fick mail idag att dom inte klarar hålla fastpris avtalen och gör konkurs istället. "Svealands Elbolag" tar över avtalet. Får se hur länge dom orkar hålla det priset under höst/vinter. Följderna av nedlagd kärnkraft (Sverige/Tyskland) blir dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tog en faktura, summerade allt och delade summan med kostnad för rörlig el. Kostnad för "certifikat" och skatter får man ju betala hos alla, så det som kan påverkas är just kostnad för elen.

Nu har jag solceller, så är riktig låg förbrukning nu under sommaren (ligger på runt 1000-2000 kWh per månad dec-feb, var 192 kWh i juni).

Absolut, det är ett klart värde i dämpningen!

Det jag inte riktigt fattar med EON (ser att andra ligger på liknande nivåer) är varför deras rörliga pris man får om man tecknar idag är så brutalt högt!

"Rörligt" pris är väl ändå någon form av offset från genomsnittspriset från Nordpool? Om inget radikalt händer de sista dagarna av månaden ser priset för juli ut att hamna något lägre än juni. Låg verkligen juni så högt så >2 kr / kWh i SE4 (befinner mig själv i SE3 där var det runt ~1,30 kr / kWh i juni)?

Stämmer nog ganska bra tänk på att företagen har ett påslag ca 5-10 öre sen tillkommer momsen så runt 2,3 kr per kWh för Juni för SE4 detta är för ren el sen tillkommer elnätsavgift + elskatt.

I Stockholm så betalde vi ca 2,9 kr per kWh med allt inräknat el + elskatt + elnätsavgift för Juni månad.

Edit Spotpriset för SE4 låg på 180 öre enligt elbruk för Juni

https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av S1im:

Jag hade ett bra fastpris avtal med Lumo Energi om 44 öre/kwh över 2 år. Fick mail idag att dom inte klarar hålla fastpris avtalen och gör konkurs istället. "Svealands Elbolag" tar över avtalet. Får se hur länge dom orkar hålla det priset under höst/vinter. Följderna av nedlagd kärnkraft (Sverige/Tyskland) blir dyrt.

Vad händer om ingen vill ta över avtalet?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Elpriserna och alla skatter är ju sinnessjuka.
Betalar nästan 600:- i månaden när jag gör av med 200 kw/h och har fastpris på 90 öre kw/h.

Jag tycker man bör smälla upp 30-40 kärnkraftverk, sälja el till hela EU och bli nya Norge.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

https://www.jamtkraft.se/privat/elavtal/vara-elavtal/jamtpris...

Titta där. Om jag förstod rätt så köper Årsunda El därifrån.
Där kan du se tidigare åren.
Dem köper el när den är billigast, och använder det i en portfölj. Så det är inte ett rörligt eller fast.
Du får inte de höga topparna men du får inte heller när det är billigast som tex rörligt.

Jag valde Årsunda för komma bort de höga elpriser, och hoppas man kan stanna under 150öre.
Finns fast för 193 eller vintertrygg för 250. Och tycker detr alldeles för dyrt.
Årsunda har heller ingen bindningstid/uppsägningstid så r väl man hittar något billigt fast så kommer jag byta.

Har diskuterats tidigare i tråden. Är bara titta bakåt.

Ja fastpris i SE4 är 5kr för 12 mån (vår årsförbrukning är 17 000kwh*5kr= 85 000kr för enbart elen, ej överföring!!!) så det finns inte på kartan att ta det. Årsundas modell verkar vara en hyfsad mellanväg. Och är det inte det så är det bara att säga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vad händer om ingen vill ta över avtalet?

Då blir det anvisningsavtal, det absolut dyraste formen så går ens elhandlare i konkurs och ingen tar över verksamheten så bör man snabbt leta upp ny elhandlare. Värt att tänka på innan, att kolla upp att elhandlaren faktiskt tjänar pengar och har funnits ett tag = stabilt företag.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Passar kanske inte alla.
Vi har ingen möjlighet att ha solceller då stora träd skuggar vårt tak i söderläge. Hade annars gjort den investeringen för länge sen.
Angående bergvärme så är det väl inte lika lönsamt nu när elpriserna är så höga och vi bor i ett älde hus med självdrag. Slutar vi elda måste vi även investera i ett ventilationssystem.

Fördelen med pellets är ju annars att brännaren är relativt billig (ca 20kkr för en ny brännare), mot över 100kkr för en bergvärmepump.

Gjorde även en beräkning på Thermias hemsida och då skulle vi spara ca 4000kr/år om vi skulle byta till bergrme. Men då är inte investeringkostnaden med (ca 160kkr).
Blir ganska lång ROI, som knappt kommer att gå ihop för vår del.

Jag gjorde av med ca 30.000 kWh/år i värme. Pumpen kostade ca 160K som du sa. Med en pall pellets som då kostade 2000 kr. Jag gjorde av med ca 8 Pall/år. Fick jag en ROI på 10 år. Nu med ännu dyrare pellets, du skrev 2800? 3500 per pall? Så hade ROIen varigt ca 6 år. Med mina solceller blir den i mitt fall ännu bättre. För min del är det en galet bra situation iallafall, alla har inte samma förutsättningar. Men jag la 300K kr och sparar ca 40K/år. blir rätt bra!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag gjorde av med ca 30.000 kWh/år i värme. Pumpen kostade ca 160K som du sa. Med en pall pellets som då kostade 2000 kr. Jag gjorde av med ca 8 Pall/år. Fick jag en ROI på 10 år. Nu med ännu dyrare pellets, du skrev 2800? 3500 per pall? Så hade ROIen varigt ca 6 år. Med mina solceller blir den i mitt fall ännu bättre. För min del är det en galet bra situation iallafall, alla har inte samma förutsättningar. Men jag la 300K kr och sparar ca 40K/år. blir rätt bra!

Hade pellets själv innan.
Hade ca 45000kwh/år. Sjukt högt.
Och en fru som glömde fylla på med pellets, aldrig tillräckligt med varmt vatten. Så efter 3 mån så bestämde vi oss för uppgradera till bergvärme. Samtidigt bytte vi fönster. (Bergvärme 120k) (Fönster 60k)
Så nu har vi 20000kw/h. Visa tycker det är mycket, jag anser det mer normal vs vad vi hade tidigare.
Tror vi kan få ner det mer om vi isolerad vinden ordentligt och byter fönster i källaren.
Men just nu har vi inte råd med det.
Fick räcka med bergvärme, fönster på bo våningen, och ett nytt badrum.

Solpaneler är något vi har också tänkt på..
Men får bli lite längre fram.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Helt sjukt när man betalar av 9% av kostnaden på solpaneler på 2 månader.. räknade 8 år men tveksamt om det tar så lång tid. Galen värld vi lever i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Elpriserna och alla skatter är ju sinnessjuka.
Betalar nästan 600:- i månaden när jag gör av med 200 kw/h och har fastpris på 90 öre kw/h.

Jag tycker man bör smälla upp 30-40 kärnkraftverk, sälja el till hela EU och bli nya Norge.

Det skulle väl öka skatterna extremt mycket? Om 50-150 år, när alla dessa är byggda och betalda, kanske vi gör vinst förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det skulle väl öka skatterna extremt mycket? Om 50-150 år, när alla dessa är byggda och betalda, kanske vi gör vinst förstås.

Med dom elpriser som är nere på kontinenten så går det betydligt fortare att betala av kärnkraftverk (om vi skulle bygga). Du tänker på tiden före -21 när el hade vanliga priser.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Helt sjukt när man betalar av 9% av kostnaden på solpaneler på 2 månader.. räknade 8 år men tveksamt om det tar så lång tid. Galen värld vi lever i.

9% lååååter jävligt mycket. Eller byggde du hela installationen själv? allt?

Jag betalde av 3.3% på hela installationen och de dubblade mitt gamla rekord på ca 2% för Juni månad.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det skulle väl öka skatterna extremt mycket? Om 50-150 år, när alla dessa är byggda och betalda, kanske vi gör vinst förstås.

50-150 år? Det tar inte så lång tid att bygga kärnkraftverk. Kina skall bygga 150st inom 15 år.
Sedan behöver det inte finansieras via skatter. Går alldeles utmärkt att låna pengar av andra länder eller EU.

Nu är jag långt ifrån någon expert på området, utan om vi bara tar och leker med själva idén.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
För tillfället tillverkas 5 139 MW, detta på sex reaktorer.

Ponera att vi kör 40 kärnkraftverk med 3 reaktorer var och att de genererar runt 1600 MW var, det skulle bli 4608 GW per dag.
Om vi sålde elen för 1 kr per kw/h till resten av Europa skulle vi dra in runt 1.7 biljoner kronor per år.
Säg 60 miljarder per reaktor så landar vi på 7.2 biljoner kronor för att bygga dessa.

Vad jag läst tar det runt fem år att bygga en reaktor. Skulle man på stor skala utbilda folk till alla områden som behövs, så har vi säkert detta gjort inom 7-8 år, och sedan fem år för att bygga.

Iom att en reaktor har en förväntad livslängd på 60 år eller så, så skulle det snabbt bli en vinstaffär.
Sedan kanske det skulle vara svårt att få lån på 7x vår nuvarande statsskuld, men om man lovar Tyskland/England grova rabatter tills lånen är återbetalda, eller till och med att hela EU får billig el (Påverkar givetvis vinsten vi skulle göra) så är det säkert genomförbart.

Är jag ute och cyklar, eller vore inte detta en bra idé för att säkra Sveriges framtid?
Eller är det helt enkelt inte genomförbart, eller stora fel i mina grova kalkyler som kom efter fem minuters googling?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

50-150 år? Det tar inte så lång tid att bygga kärnkraftverk. Kina skall bygga 150st inom 15 år.
Sedan behöver det inte finansieras via skatter. Går alldeles utmärkt att låna pengar av andra länder eller EU.

Nu är jag långt ifrån någon expert på området, utan om vi bara tar och leker med själva idén.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
För tillfället tillverkas 5 139 MW, detta på sex reaktorer.

Ponera att vi kör 40 kärnkraftverk med 3 reaktorer var och att de genererar runt 1600 MW var, det skulle bli 4608 GW per dag.
Om vi sålde elen för 1 kr per kw/h till resten av Europa skulle vi dra in runt 1.7 biljoner kronor per år.
Säg 60 miljarder per reaktor så landar vi på 7.2 biljoner kronor för att bygga dessa.

Vad jag läst tar det runt fem år att bygga en reaktor. Skulle man på stor skala utbilda folk till alla områden som behövs, så har vi säkert detta gjort inom 7-8 år, och sedan fem år för att bygga.

Iom att en reaktor har en förväntad livslängd på 60 år eller så, så skulle det snabbt bli en vinstaffär.
Sedan kanske det skulle vara svårt att få lån på 7x vår nuvarande statsskuld, men om man lovar Tyskland/England grova rabatter tills lånen är återbetalda, eller till och med att hela EU får billig el (Påverkar givetvis vinsten vi skulle göra) så är det säkert genomförbart.

Är jag ute och cyklar, eller vore inte detta en bra idé för att säkra Sveriges framtid?
Eller är det helt enkelt inte genomförbart, eller stora fel i mina grova kalkyler som kom efter fem minuters googling?

Sverige, EUs elleverantör.

Haha

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Med dom elpriser som är nere på kontinenten så går det betydligt fortare att betala av kärnkraftverk (om vi skulle bygga). Du tänker på tiden före -21 när el hade vanliga priser.

Nja, det är svårt att dra långtgående slutsatser från en ändå ganska tillfällig situation. Jag vet heller inte om det är så smart att göra så långsiktiga investeringar baserat på denna situation eller någon form av allmän oro eller vad nu problemet är.

Skrivet av Lodisen:

50-150 år? Det tar inte så lång tid att bygga kärnkraftverk. Kina skall bygga 150st inom 15 år.
Sedan behöver det inte finansieras via skatter. Går alldeles utmärkt att låna pengar av andra länder eller EU.

Nu är jag långt ifrån någon expert på området, utan om vi bara tar och leker med själva idén.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
För tillfället tillverkas 5 139 MW, detta på sex reaktorer.

Ponera att vi kör 40 kärnkraftverk med 3 reaktorer var och att de genererar runt 1600 MW var, det skulle bli 4608 GW per dag.
Om vi sålde elen för 1 kr per kw/h till resten av Europa skulle vi dra in runt 1.7 biljoner kronor per år.
Säg 60 miljarder per reaktor så landar vi på 7.2 biljoner kronor för att bygga dessa.

Vad jag läst tar det runt fem år att bygga en reaktor. Skulle man på stor skala utbilda folk till alla områden som behövs, så har vi säkert detta gjort inom 7-8 år, och sedan fem år för att bygga.

Iom att en reaktor har en förväntad livslängd på 60 år eller så, så skulle det snabbt bli en vinstaffär.
Sedan kanske det skulle vara svårt att få lån på 7x vår nuvarande statsskuld, men om man lovar Tyskland/England grova rabatter tills lånen är återbetalda, eller till och med att hela EU får billig el (Påverkar givetvis vinsten vi skulle göra) så är det säkert genomförbart.

Är jag ute och cyklar, eller vore inte detta en bra idé för att säkra Sveriges framtid?
Eller är det helt enkelt inte genomförbart, eller stora fel i mina grova kalkyler som kom efter fem minuters googling?

Du är helt ute och cyklar.

Kina kanske kan bygga kärnkraftverk på relativt kort tid, men så fort som planerat går det inte, och de har också extremt mycket mer kompetens på området än vad vi har och lägre säkerhetskrav och så.

I bästa fall, enligt den mest kärnkraftspositiva debattören, så kanske vi kan ha ett färdigt verk på tio år, men det är ett kärnkraftverk, inte 30-40 stycken. Sen tar det, även här i bästa fall, åtminstone 20 år innan man har tjänat in bygg- och kapitalkostnaden. Mer pessimistiska beräkningar lutar mer åt 25-40 år för byggandet och att det aldrig kommer att gå med vinst på totalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det är svårt att dra långtgående slutsatser från en ändå ganska tillfällig situation. Jag vet heller inte om det är så smart att göra så långsiktiga investeringar baserat på denna situation eller någon form av allmän oro eller vad nu problemet är.
Du är helt ute och cyklar.

Tack för gott diskussionsklimat!

Sen skiljer sig nog vår uppfattning om att detta är en tillfällig situation sig åt något om du inte med tillfällig menar de närmsta 10-15 åren. Vi står inför en omfattande klimatomställning. Vi ska byta hela fordonsflottan till eldrift, fimpa all billig och stabil elproduktion (kärnkraft, olja, kol). DET kommer kosta på, dels att bygga men även sen när det inte blåser och solen skiner och vi kommer påverkas lång tid framöver till vi hittat bra andra alternativ. Kriget i Ukraina råkade bara skynda på utfasningen av gas nere i Europa.

Finnarna (som återigen visar sig vara de vuxna i rummet) ”såg det komma” och har byggt ett stort nytt kärnkraftverk. https://svenska.yle.fi/a/7-10010571

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tydligen skiljer sig Sveriges regler och skattelättnader för just kärnkraftverk mot t.ex. Finland, här i landet sa de nyligen att det inte är motiverat att varken bygga eller driva kärnkraft i landet som det ser ut just nu, inte ens reparera eller underhålla de som finns utan det blir billigare att bara stänga dem när livslängden uppnås eller att det uppstår renoveringsbehov.

Nu är ju kärnkraften extremt kontrollerad med all rätt, så de vet nog exakt när saker inte längre kommer kunna användas och har planerat nedstängning efter det.

Just nu finns det ansökningar om bl.a. datahallar och industrier som överstiger vad vi producerar, så behovet finns helt klart.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tack för gott diskussionsklimat!

Sen skiljer sig nog vår uppfattning om att detta är en tillfällig situation sig åt något om du inte med tillfällig menar de närmsta 10-15 åren. Vi står inför en omfattande klimatomställning. Vi ska byta hela fordonsflottan till eldrift, fimpa all billig och stabil elproduktion (kärnkraft, olja, kol). DET kommer kosta på, dels att bygga men även sen när det inte blåser och solen skiner och vi kommer påverkas lång tid framöver till vi hittat bra andra alternativ. Kriget i Ukraina råkade bara skynda på utfasningen av gas nere i Europa.

Finnarna (som återigen visar sig vara de vuxna i rummet) ”såg det komma” och har byggt ett stort nytt kärnkraftverk. https://svenska.yle.fi/a/7-10010571

Finnarna behöver ännu mer el även med det nya 1600 MW kärnkraft verket så täcker det förmodligen inte hela Finland el behov varje dag ifall man tar Sverige som exempel så exporterar vi runt 1000-5000 MW varje dag.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Finnarna behöver ännu mer el även med det nya 1600 MW kärnkraft verket så täcker det förmodligen inte hela Finland el behov varje dag ifall man tar Sverige som exempel så exporterar vi runt 1000-5000 MW varje dag.

Så är det ju, men steg i rätt riktning är bättre än inga steg…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Tack för gott diskussionsklimat!

Jag svarade på Lodisens fråga: "Är jag ute och cyklar, eller vore inte detta en bra idé för att säkra Sveriges framtid?" Svaret är att hen är ute och cyklar.

Citat:

Sen skiljer sig nog vår uppfattning om att detta är en tillfällig situation sig åt något om du inte med tillfällig menar de närmsta 10-15 åren. Vi står inför en omfattande klimatomställning. Vi ska byta hela fordonsflottan till eldrift, fimpa all billig och stabil elproduktion (kärnkraft, olja, kol). DET kommer kosta på, dels att bygga men även sen när det inte blåser och solen skiner och vi kommer påverkas lång tid framöver till vi hittat bra andra alternativ. Kriget i Ukraina råkade bara skynda på utfasningen av gas nere i Europa.

Vi har debatterat detta tidigare, och jag vet inte om vi kommer så mycket längre.

Fordonsflottan är inget problem, vi exporterar mer el idag än vad det hade krävts ifall alla bilar i landet byttes ut mot elbilar. Kärnkraft är inte billigt någonstans även om det offentliga tar merparten av kostnaden och risken som alltid är fallet, och kol och olja har knappt haft något att göra med vår elproduktion på väldigt länge.

Energilagring är en utmaning på många platser, men vi har bland de bästa förutsättningarna för att klara en mer fluktuerande elproduktion då vi har så mycket vattenkraft.

Citat:

Finnarna (som återigen visar sig vara de vuxna i rummet) ”såg det komma” och har byggt ett stort nytt kärnkraftverk. https://svenska.yle.fi/a/7-10010571

Jo det gick ju väldigt bra för dem, billigt och leverans enligt planen, eller hur var det nu?

"De vuxna i rummet..." kom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"De vuxna i rummet..." kom igen.

https://www.dn.se/ledare/finland-ar-sverige-for-vuxna-ocksa-n...

Det är tur att vi har någon att hålla i handen…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

9% lååååter jävligt mycket. Eller byggde du hela installationen själv? allt?

Jag betalde av 3.3% på hela installationen och de dubblade mitt gamla rekord på ca 2% för Juni månad.

Oj skrev en siffra fel men fan inte långt bort alltså.
Sålde el för 7300 och använde ungefär el för 2700 som jag annars hade köpt. Hela anläggningen kostade mig 125 tusen..
Detta är för maj och juni dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tack för gott diskussionsklimat!

Sen skiljer sig nog vår uppfattning om att detta är en tillfällig situation sig åt något om du inte med tillfällig menar de närmsta 10-15 åren. Vi står inför en omfattande klimatomställning. Vi ska byta hela fordonsflottan till eldrift, fimpa all billig och stabil elproduktion (kärnkraft, olja, kol). DET kommer kosta på, dels att bygga men även sen när det inte blåser och solen skiner och vi kommer påverkas lång tid framöver till vi hittat bra andra alternativ. Kriget i Ukraina råkade bara skynda på utfasningen av gas nere i Europa.

Finnarna (som återigen visar sig vara de vuxna i rummet) ”såg det komma” och har byggt ett stort nytt kärnkraftverk. https://svenska.yle.fi/a/7-10010571

Med tanke på vad detta kärnkraftverk har kostat Finland. Förseningar och kraftiga kostnadsökningar. Nej, känns inte så värst vuxet direkt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tog en faktura, summerade allt och delade summan med kostnad för rörlig el. Kostnad för "certifikat" och skatter får man ju betala hos alla, så det som kan påverkas är just kostnad för elen.

Nu har jag solceller, så är riktig låg förbrukning nu under sommaren (ligger på runt 1000-2000 kWh per månad dec-feb, var 192 kWh i juni).

Absolut, det är ett klart värde i dämpningen!

Det jag inte riktigt fattar med EON (ser att andra ligger på liknande nivåer) är varför deras rörliga pris man får om man tecknar idag är så brutalt högt!

"Rörligt" pris är väl ändå någon form av offset från genomsnittspriset från Nordpool? Om inget radikalt händer de sista dagarna av månaden ser priset för juli ut att hamna något lägre än juni. Låg verkligen juni så högt så >2 kr / kWh i SE4 (befinner mig själv i SE3 där var det runt ~1,30 kr / kWh i juni)?

SE4 här:

222,40 Öre/KWh fick jag betala för 212KWh Juni-2022 Sedan har vi moms, överföringsavgift och abonnemangsavgifter, så 901:- gick notan på totalt. Varav Skatt + moms = 222:- Månadsavgifter 116:-.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag svarade på Lodisens fråga: "Är jag ute och cyklar, eller vore inte detta en bra idé för att säkra Sveriges framtid?" Svaret är att hen är ute och cyklar.
Vi har debatterat detta tidigare, och jag vet inte om vi kommer så mycket längre.

Fordonsflottan är inget problem, vi exporterar mer el idag än vad det hade krävts ifall alla bilar i landet byttes ut mot elbilar. Kärnkraft är inte billigt någonstans även om det offentliga tar merparten av kostnaden och risken som alltid är fallet, och kol och olja har knappt haft något att göra med vår elproduktion på väldigt länge.

Energilagring är en utmaning på många platser, men vi har bland de bästa förutsättningarna för att klara en mer fluktuerande elproduktion då vi har så mycket vattenkraft.
Jo det gick ju väldigt bra för dem, billigt och leverans enligt planen, eller hur var det nu?

"De vuxna i rummet..." kom igen.

Bara i fredags la Tysken 15miljarder Euro för att hålla Uniper under armarna. Det är 4miljarder euro mer än hela kärnkraftverket i Finland kostade.. Hjälpte föga, investerarna rörde sig fort mot utgången trots räddningsaktionen.

Undra hur mycket dem spenderat på att försöka hålla nere italienska statsräntor i Eu zonen och undvika en skuldkris 2.0 i den rusande inflationen som drivs av energipriser?

Så jo, man får nog påstå att dem varit de vuxna i rummet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Bara i fredags la Tysken 15miljarder Euro för att hålla Uniper under armarna. Det är 4miljarder euro mer än hela kärnkraftverket i Finland kostade.. Hjälpte föga, investerarna rörde sig fort mot utgången trots räddningsaktionen.

Du syftar på Olkiluoto? Kostnaden på 11 miljarder euro var inte för hela verket utan för reaktor 3, som skulle vara i drift 2010 och kosta mindre än hälften men som fortfarande inte snurrar. Det har varit ett så pissigt projekt att de la ned de långt gångna planerna på reaktor 4. Tanken med Olkiluoto 3 var ju att det skulle liksom vara en mall för hur man bygger "3+" generationens reaktorer i Europa, och på så sätt accelerera utbyggnaden av "ren och modern" kärnkraft här, men i praktiken har det haft precis motsatt effekt. Andra länder har sett de skenande kostnaderna och de många slutdatumen som passerats och entusiasmen för kärnkraften har gått ner både i allmän opinion och bland politiker.

Sen vad Tysklands bidrag till Uniper har att göra med detta förstår jag inte riktigt. Uniper går dåligt av flera skäl, främst för att de har satsat så mycket på fossil energiproduktion vad jag förstår; kol, olja, kärnkraft, och förstås för att de är en så tät partner med ryska bolag inom dessa områden.

Citat:

Undra hur mycket dem spenderat på att försöka hålla nere italienska statsräntor i Eu zonen och undvika en skuldkris 2.0 i den rusande inflationen som drivs av energipriser?

Igen irrelevant. EU och de flesta stater lägger enorma mängder pengar på en massa saker som inte har att göra med energiproduktion. Den rusande inflationen drivs i viss mån av energipriser men det finns mycket som driver på den från flera håll, och det ser likadant ut över typ hela världen just nu så EU hade sannolikt inte kunnat hindra den i alla fall. I USA är det Bidens fel, i UK Boris eller möjligtvis EUs tullar efter brexit, i Frankrike Macron, här är det S eller EU liksom. Det kanske är så att saker händer på en skala som politiker inte kan påverka mer än marginellt?

Citat:

Så jo, man får nog påstå att dem varit de vuxna i rummet.

Vilket rum? Hur är de vuxnare än några andra? Är inflationen lägre i Finland? Energipriserna? Finland importerar el mer eller mindre konstant, vi exporterar mer eller mindre konstant, alltså ligger vi mycket bättre till än dem när det gäller energiförsörjning.

Jag vet att Kristersson lanserade detta begrepp inom politiken och att andra har följt efter, men det betyder inte att det håller.

Skrivet av Mindfighter:

https://www.dn.se/ledare/finland-ar-sverige-for-vuxna-ocksa-n...

Det är tur att vi har någon att hålla i handen…

DN är en högertidning, en rätt sansad jämfört med de andra två större högertidningarna förstås men likväl en högertidning. Denna ledare handlade också om Nato-ansökan där Finland faktiskt hade en debatt till skillnad från här där alla, journalister likväl som politiker och andra tyckare, plötsligt tyckte att Nato i princip var ett måste för att vi inte ska invaderas av ryssarna. Men denna tråd handlar om energipriser så vi kan lämna Nato-debatten utanför tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Jag hade ett bra fastpris avtal med Lumo Energi om 44 öre/kwh över 2 år. Fick mail idag att dom inte klarar hålla fastpris avtalen och gör konkurs istället. "Svealands Elbolag" tar över avtalet. Får se hur länge dom orkar hålla det priset under höst/vinter. Följderna av nedlagd kärnkraft (Sverige/Tyskland) blir dyrt.

Priset i södra Sverige beror inte på nerlagd kärnkraft utan att våra grannar inte klarar av att ha en egen elproduktion som matchar deras användning.
SE 4 brukar vara 4-6e billigaste elmarknaden i EU, ofta bara slagen av SE 1-3 och Finland.
Så är det just nu att Finland och Estland har samma pris som SE 3 och 4.

Kan folk bara sluta och tro att det är kärnkraften som är problemet när vi exporterar över 5500MW just nu.

Hoppas de klara av att hålla det priset för dig i vinter.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Priset i södra Sverige beror inte på nerlagd kärnkraft utan att våra grannar inte klarar av att ha en egen elproduktion som matchar deras användning.
SE 4 brukar vara 4-6e billigaste elmarknaden i EU, ofta bara slagen av SE 1-3 och Finland.
Så är det just nu att Finland och Estland har samma pris som SE 3 och 4.

Kan folk bara sluta och tro att det är kärnkraften som är problemet när vi exporterar över 5500MW just nu.

Hoppas de klara av att hålla det priset för dig i vinter.

Varför måste vi exportera all el hela tiden, klart med avtal o grejer säkert men vi får ju se om vårt land först och främst.
Dum fråga kanske men jag förstår inte.. haha.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Varför måste vi exportera all el hela tiden, klart med avtal o grejer säkert men vi får ju se om vårt land först och främst.
Dum fråga kanske men jag förstår inte.. haha.

Danmark och EU.

Danmark vill att vi skulle lägga ner Barsebäck det skapade el brist i södra Sverige då kraftöverföringen från Norra Sverige inte klarade av att föra ner tillräckligt mycket el.

Sverige kontrade detta med att helt enkelt inte exportera el ibland för men blev stämda av Danmark som vill ha billig Svensk el EU beslutade att SVK inte får begränsa exporten av el.

Det gjorde att vi fick 4 elområden för att uppmuntra mer elproduktion i södra Sverige.

Detta är grund orsaken varför vi har 4 elområden och att Södra Sverige har haft dyrare el än norra Sverige sedan har det inte hjälpt att vi har lagt ner mer kärnkraft produktion i södra Sverige.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB