Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Kärnkraften lades ner för att det inte var hållbart från ett konstnadsperspektiv.
Så säger tyskarna, och så säger kärnkraftägarna i Sverige.

Finnarnas kärnkraft hade inget att göra med att koppla bort sig från ryssen, iaf med tanke på deras efterkommande kärnkraftprojekt

Nej den lades ner pga ett antal nya styrelsemedlemmar där ideologi låg närmast. Oavsett så fick dem ju fel, kraftverken hade täljt guld nu. Goda förvaltare ser framåt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad anser ni är en normal elförbrukning för två personer i en lägenhet på 60kvm? Huset är byggt från 1950 och vi har vattenburen värmare som betalas genom BRF-avgiften. Diskmaskin i köket, ingen tvättmaskin i lägenheten då vi tvättar i tvättstugan.

2021 till 2022 = 4450 kWh
2022 tills nu = uppe på 3550 kWh

Börjar ana att det är något skumt i gång med elmätaren. Jag känner inte att jag och min sambo gör något extremt i vardagen som ska få det att avvika så mycket mot andras el konsumtion. Vi förbrukar nästan dubbelt så mycket el än vad som förväntades vilket börjar bli lite oroväckandet.

Jag bor i brf med tvättmaskin, diskmaskin etc jag+sambo + 2 åring och vi snittar 230kwh/ månad.
Prognos 3800kwh men då körde jag folding i vintras, så vi hade 500 i januari/februari.

Min gissning är 80-100kwh/person och månad är ett bra snitt.

Eran kyl/frys kanske är gammal? Lagar ni mycket mat? Har ni införskaffat någon ny pryl (pc/tv/bildskärm/server)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad anser ni är en normal elförbrukning för två personer i en lägenhet på 60kvm? Huset är byggt från 1950 och vi har vattenburen värmare som betalas genom BRF-avgiften. Diskmaskin i köket, ingen tvättmaskin i lägenheten då vi tvättar i tvättstugan.

2021 till 2022 = 4450 kWh
2022 tills nu = uppe på 3550 kWh

Börjar ana att det är något skumt i gång med elmätaren. Jag känner inte att jag och min sambo gör något extremt i vardagen som ska få det att avvika så mycket mot andras el konsumtion. Vi förbrukar nästan dubbelt så mycket el än vad som förväntades vilket börjar bli lite oroväckandet.

Förändras din förbrukning om du ändrar vanor?
Anledning till att jag frågar är att det kan vara så att det är felkopplat så du betalar någon annans el.

I ett tidigare boende gjorde vi ett elarbete där hela vår trappuppgång släcktes (vilket var aviserat). Rätt var det var dök en annan boende från porten bredvid upp och gormade att elen var avstängd. Det visade sig att mätarna var felkopplade så folk betalade varandras elräkningar. Enligt elektrikerna var det ganska vanligt i just den BRF att det var så. Äldre hus där man uppgraderat i omgångar osv.

Lättast är att ringa BRF och be dem komma ut och öppna säkringsskåpet (huvudsäkringen för din lägenhet) och stänga av strömmen. Slocknar det i din lägenhet så är ju allt toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ska vi inte tänka det om andra grejer också då? Vi gör vår egen mat, våra egna kläder, vår egen medicin, vårt egna toapapper, våra egna datorer osv?

Det är väl ganska stor skillnad på sakerna. Du behöver el för att göra alla de sakerna du talar om. För att värma upp de flesta enskilda husen i Sverige. Skapa mat. Det är inte så att man dör om vi inte har en dator, men utan värme i vinter .....

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej den lades ner pga ett antal nya styrelsemedlemmar där ideologi låg närmast. Oavsett så fick dem ju fel, kraftverken hade täljt guld nu. Goda förvaltare ser framåt.

nu, absolut.
men inte när beslutet togs.

ingen förvaltare kunde förutse detta med hög säkerhet, och riskera förlust gör en till en dålig förvaltare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Självklart lönar det sig inte att rusta upp en reaktor när priset är 50 öre/kWh, om alternativet är att lägga ner reaktorn och få 5 kr/kWh från sina övriga reaktorer. Precis samma tänkande bakom att servicen av reaktorer alltid skedde på vintern tills politikerna röt ifrån. Skillnaden var att ingen styrande politiker röt ifrån när Vattenfall bestämde sig för att lägga ner sin senaste reaktor, utan man fick snarare hurrarop.

Hade ledningen för Vattenfall varit lite slugare hade de behållit reaktorn och byggt en ny kabel till Tyskland (där de styrande kommit på den ännu galnare idén att inte bara lägga ner kärnkraften, utan även lägga ner kolkraften på samma gång). Kanske var det osäkerhet kring hur länge de skulle få köra vidare efter upprustningen som gjorde att de inte valde det alternativet.

fast priset idag har lite/inget att göra med de senaste nedläggningarna av kärnkraften.
om priset idag och prognoserna säger att elpriset kommer vara billigt och med det att kärnkraften inte är ekonomiskt hållbart så kommer den läggas ner, vattenfall har ju ett mål att inte driva förlustprojekt.
hade vi inte låtit marknadsaspekt styra elen och des produktion hade de nog stått kvar, men det svenska folket har valt att driva Sverige mer åt marknadshållet ett bra tag nu, och detta är en konsekvens.

vi kan dock inte vara bygga mer export och låta tyskarna käka det, det kan krocka med tyska producenter som vill tjäna pengar (alltså lobbyism).

för att förtydliga, jag tycker att vi borde rustat upp reaktorerna.
men nu hände inte det, pga marknaden och det uppdraget vi gett vattenfall som en statlig verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag bor i brf med tvättmaskin, diskmaskin etc jag+sambo + 2 åring och vi snittar 230kwh/ månad.
Prognos 3800kwh men då körde jag folding i vintras, så vi hade 500 i januari/februari.

Min gissning är 80-100kwh/person och månad är ett bra snitt.

Eran kyl/frys kanske är gammal? Lagar ni mycket mat? Har ni införskaffat någon ny pryl (pc/tv/bildskärm/server)

Kollar man på Q3s elförbrukning så är det runt 210 kWh/person. Vi lagar endast middagar hemma, ingen ny elektronikpryl de senaste året som möjligtvis kan orsaka till en elfbrukning så att det snittar 200kwh pp. Vi har en fristående kyl- och frys kombiskåp av märket Gorenje, modell rk61821w. Hittar inte särskilt mycket info om den,

Skrivet av SuperNova:

Förändras din förbrukning om du ändrar vanor?
Anledning till att jag frågar är att det kan vara så att det är felkopplat så du betalar någon annans el.

I ett tidigare boende gjorde vi ett elarbete där hela vår trappuppgång släcktes (vilket var aviserat). Rätt var det var dök en annan boende från porten bredvid upp och gormade att elen var avstängd. Det visade sig att mätarna var felkopplade så folk betalade varandras elräkningar. Enligt elektrikerna var det ganska vanligt i just den BRF att det var så. Äldre hus där man uppgraderat i omgångar osv.

Lättast är att ringa BRF och be dem komma ut och öppna säkringsskåpet (huvudsäkringen för din lägenhet) och stänga av strömmen. Slocknar det i din lägenhet så är ju allt toppen.

Jag sitter med i min styrelse så jag har nycklarna till säkringsskåpet, jag ska testa under dagen. Men jag ska ta kontakt med Vattenfall och be dem kasta ett getöga på det här.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

javisst 2009 lämnande man in ansökan för att börja planering för nytt kärnkraftverk som är 5år innan Ukraina revolutionen.

Att bygga kärnkraft är inget man gör på en handvändning och Finland o Ryssland har haft nära handel med varandra en lång tid. Så då är det ett självklart val att man vänder sig till dem om de också vann upphandlingen för att bygga anläggningen.

När Olkiluoto 3 kommer igång så har Finland ersatt all energi som tidigare va importerad från Ryssland och andra EU-länder.

Oavsett om bygget Hanhikivi hade kommit igång eller inte så hade det bara slutat med att Finland hade köpt ut Ryssland ur det kraftverket och voila så har Finland ett till modernt kärnkraft som gör att de kan sälja EL till resterande EU.

Vad har Sverige gjort under den tiden? Byggt lite vindsnurror, solparker och stängt ner 2st reaktorer.

Oavsett hur du försöker vända det så har Finland alltid haft som mål att producera ALL sin el på hemma plan och behöver ej förlita sig på grannlandet som resten av EU gjort och nu får de betala priset för det.

fast nu behöver/kommer finland fortfarande importera av oss...
så ditt sista påstående stämmer inte.
OL3 täcker inte ens i närheten av den dagliga importen från Sverige.

vindsnurrorna och solpanelerna (nästan ingen sol har byggts) jobbar hand i hand med våran vattenkraft.
vi har alltså >85% i våra magasin medans Norge (som inte gjort samma investeringar) har kritiskt låga nivåer.

vi producerar all el på hemmaplan (förutom 2-3 dagar om året), så jag förstår inte kritiken mot Sverige när alla andra länder i Europa är sämre, speciellt Finland.

kritisera Sverige för all del, men försök att vara konstant och inte ge favoritism bara för att Finland byggt ett kärnkraftverk.
deras energipolitik är fortfarande skit, och kärnkraft är inte allt när det kommer till energipolitik.

dessutom, det är inte några vindsnurror, sedan mellan 2010-2020 ökade produktionen med >20TWh.
OL3 ska producera i bästa fall 13TWh.
så på kortare tid har vi installerar mer än 50% mer produktion.

och detta har gett oss möjlighet att vara mer hållbara med våra vattenreserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är Svensk politik som gjorde så att kärnkraften i Sverige inte va lönsamt för de användes som en kassako med effektskatten.

som var endast en liten del av kostnaden.
men det var bra att den togs bort, helt klart.

grön energi ska inte bestraffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är Svensk politik som gjorde så att kärnkraften i Sverige inte va lönsamt för de användes som en kassako med effektskatten.

som var endast en liten del av kostnaden.
men det var bra att den togs bort, helt klart.

grön energi ska inte bestraffas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

kritisera Sverige för all del, men försök att vara konstant och inte ge favoritism bara för att Finland byggt ett kärnkraftverk.
deras energipolitik är fortfarande skit, och kärnkraft är inte allt när det kommer till energipolitik.

Jag håller med om det du säger, men samtidigt ska man komma ihåg att Sverige har haft väldigt mycket gratis genom att vi har så goda förutsättningar för vattenkraft. Det borde inte gå att misslyckas med energipolitiken i det här landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

nu, absolut.
men inte när beslutet togs.

ingen förvaltare kunde förutse detta med hög säkerhet, och riskera förlust gör en till en dålig förvaltare.

Det är nuet som räknas, fanns många som var kritiska till nedstängningen även självaste VD på vattenfall vid tillfället.

Att ta risker gör inte en till en dålig förvaltare, det är utfallet som avgör.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

fast nu behöver/kommer finland fortfarande importera av oss...
så ditt sista påstående stämmer inte.
OL3 täcker inte ens i närheten av den dagliga importen från Sverige.

vindsnurrorna och solpanelerna (nästan ingen sol har byggts) jobbar hand i hand med våran vattenkraft.
vi har alltså >85% i våra magasin medans Norge (som inte gjort samma investeringar) har kritiskt låga nivåer.

vi producerar all el på hemmaplan (förutom 2-3 dagar om året), så jag förstår inte kritiken mot Sverige när alla andra länder i Europa är sämre, speciellt Finland.

kritisera Sverige för all del, men försök att vara konstant och inte ge favoritism bara för att Finland byggt ett kärnkraftverk.
deras energipolitik är fortfarande skit, och kärnkraft är inte allt när det kommer till energipolitik.

dessutom, det är inte några vindsnurror, sedan mellan 2010-2020 ökade produktionen med >20TWh.
OL3 ska producera i bästa fall 13TWh.
så på kortare tid har vi installerar mer än 50% mer produktion.

och detta har gett oss möjlighet att vara mer hållbara med våra vattenreserver.

Hur kan mitt sista påstående inte stämma när Finland bygger för att vara självförsörjande? Du får gärna länka till källor som säger att de bygger för andra länders räkning?

Under tiden Sverige har byggt ut sol och vind så har man stänkt ner 4st reaktorer + 2st för att danskarna klagade på svenskarna. Så de svenskarna har lagt ner själv 2015-2020 motsvarar 25,5TWh (+ 9TWh som danskarna klagade på 1999-2005) så det enda Sverige har gjort under 10års tid är att bygga ikapp vad kärnkraften gav som man lade ner och räknar man in Barsebäck som lades ner p.g.a. danskarnas klagande så ligger Sverige fortfarande på minussidan 17-23år senare.

Samt så kan man inte räkna in Finlands import av el rakt av från Sverige p.g.a. den el Södra Sverige behöver från Norr så räcker inte Sveriges kapacitet så man skickar elen från Norra Sverige till Finland som sin tur skickar till Stockholmstrakten för Finlands nät är inte lika hårt belastat som svenska nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Vad anser ni är en normal elförbrukning för två personer i en lägenhet på 60kvm? Huset är byggt från 1950 och vi har vattenburen värmare som betalas genom BRF-avgiften. Diskmaskin i köket, ingen tvättmaskin i lägenheten då vi tvättar i tvättstugan.

2021 till 2022 = 4450 kWh
2022 tills nu = uppe på 3550 kWh

Börjar ana att det är något skumt i gång med elmätaren. Jag känner inte att jag och min sambo gör något extremt i vardagen som ska få det att avvika så mycket mot andras el konsumtion. Vi förbrukar nästan dubbelt så mycket el än vad som förväntades vilket börjar bli lite oroväckandet.

Min räkning var på 831kr för augusti. Bor i Zon 3. Körde min AC ofta på grund av värmeböljan i Augusti. Köpte den före det. Bor i en 2a på 60kvm. Har tvättpelare med. Dyraste räkningen jag fått tidigare låg på 500kr ca I december sen runt 400 kr. Normalt före allt detta max 300kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hur kan du skylla på Finnarna de bygger ju ny kärnkraft för att slippa va beroende av Ryss gas. Men det har dragit ut på tiden eftersom de är det ett av de modernaste kärnkraften i världen och va sitt första i sitt slag när man började bygga. finns bara 5st till i världen varar 3st är i drift med Olkiluoto 3.

Så ha fakta i HAND INNAN DU BÖRJAR BESKYLLA ANDRA!!!!!!!!!

Är ju Svenskarna och Tyskarna som är nötter som LÄGGER NER FULLT FUNGERANDE kärnkraft och böjer sig framför ryssen med byxorna nere och blir plötsligt förvånad att ryssen går lös.................

Fakta? Finland har importerat stora mängder el t om över sommaren och har gjort så mycket länge. De har inte varit i närheten av att vara självförsörjande.

Bra att de bygger, men det ändrar ju inte på att de varit ett av länderna som behövt importera mängder under lång tid.

Det behövs inte många minuters googling för att få fram detta.

För övrigt har vi i Sverige ett stort överskott och en massiv export av energi.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hur kan mitt sista påstående inte stämma när Finland bygger för att vara självförsörjande? Du får gärna länka till källor som säger att de bygger för andra länders räkning?

Under tiden Sverige har byggt ut sol och vind så har man stänkt ner 4st reaktorer + 2st för att danskarna klagade på svenskarna. Så de svenskarna har lagt ner själv 2015-2020 motsvarar 25,5TWh (+ 9TWh som danskarna klagade på 1999-2005) så det enda Sverige har gjort under 10års tid är att bygga ikapp vad kärnkraften gav som man lade ner och räknar man in Barsebäck som lades ner p.g.a. danskarnas klagande så ligger Sverige fortfarande på minussidan 17-23år senare.

Samt så kan man inte räkna in Finlands import av el rakt av från Sverige p.g.a. den el Södra Sverige behöver från Norr så räcker inte Sveriges kapacitet så man skickar elen från Norra Sverige till Finland som sin tur skickar till Stockholmstrakten för Finlands nät är inte lika hårt belastat som svenska nätet.

Vadå "..p.g.a. den el Södra Sverige behöver från Norr så räcker inte Sveriges kapacitet.."? Av de 4000MWh som kontinuerligt pumpas in i elrprisområde 4 exporteras mer än hälften till Danmark, Tyskland, Polen och Litauen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Fakta? Finland har importerat stora mängder el t om över sommaren och har gjort så mycket länge. De har inte varit i närheten av att vara självförsörjande.

Bra att de bygger, men det ändrar ju inte på att de varit ett av länderna som behövt importera mängder under lång tid.

Det behövs inte många minuters googling för att få fram detta.

För övrigt har vi i Sverige ett stort överskott och en massiv export av energi.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vadå "..p.g.a. den el Södra Sverige behöver från Norr så räcker inte Sveriges kapacitet.."? Av de 4000MWh som kontinuerligt pumpas in i elrprisområde 4 exporteras mer än hälften till Danmark, Tyskland, Polen och Litauen.

Det många glömmer är att Finland inte är lika rik som Sverige 252,9 miljarder € mot 504 miljarder €. Samt Finland va med i ww2 som gjorde att de *förlorade* par år för återbyggnad och att tjäna tillbaka pengar de va tvungna att betala i skadestånd och på det att Finland är mycket plattare än Sverige så de har inte kunnat bygga vattenkraft på samma sätt.

Att sitta och skriva att man ska va arga på Finland för de inte gjort något?!?!

De har ju hållit på bygga sitt nya Kärnkraft och vindkraft på det sedan 2008 och 2023 så är Finland helt självförsörjande på el.

Som det står Sveriges överföring från Norr till Söder är inte tillräcklig så man får skicka den via andra nät som har kapacitet för att få dit man vill ha den och det är en av orsakerna varför priset är så högt i SE3 och SE4

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För övrigt har vi i Sverige ett stort överskott och en massiv export av energi.

Vår massiva export av el tåls att upprepas, från 2020-08-01 till 2022-07-31 så var Sveriges export av el 139 ggr så stor som importen.
Under juli exporterade Sverige 4TWh el, troligtvis det mesta vi någonsin exporterat under en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det många glömmer är att Finland inte är lika rik som Sverige 252,9 miljarder € mot 504 miljarder €. Samt Finland va med i ww2 som gjorde att de *förlorade* par år för återbyggnad och att tjäna tillbaka pengar de va tvungna att betala i skadestånd och på det att Finland är mycket plattare än Sverige så de har inte kunnat bygga vattenkraft på samma sätt.

Att sitta och skriva att man ska va arga på Finland för de inte gjort något?!?!

De har ju hållit på bygga sitt nya Kärnkraft och vindkraft på det sedan 2008 och 2023 så är Finland helt självförsörjande på el.

Som det står Sveriges överföring från Norr till Söder är inte tillräcklig så man får skicka den via andra nät som har kapacitet för att få dit man vill ha den och det är en av orsakerna varför priset är så högt i SE3 och SE4

Som så många andra länder har Finland varit beroende av elimport och inte tagit ansvar för sin egna energiproduktion. De är ett land av många dock. Varför tror du annars att EU har bestämmelser inom energimarknaden där man tvingar alla länder att lägga ut en stor del av sin egen elproduktion på den öppna marknaden? Jo för att många har inte tagit ansvar för sin egen energiproduktion och levt på att andra ska leverera. Det är just dessa länder som gjort att vi nu hamnat i en dålig sits. Det är som sagt bra att finnarna vaknat, men så här har det varit alldeles för länge och nu fick vi andra sota för det.

Att elen kostar mer i söder än i norr är en skrivbordsprodukt, som det förvisso finns en del tankar bakom, men nu ser vi att den inte fungerar. Vi har ett rejält elöverskott i Sverige och vi kan mätta alla delar av landet med egenproducerad el, förutom så när som på några kalla och vindstilla dagar om året.

2021 uppgick nettoexporten av el till 25,6TWh och den siffran kommer sannolikt vara ännu högre för 2022. Vi exporterar mer än vad vi använder av elen i elprisområde 4. Tror inte att jag behöver göra fler poänger?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vår massiva export av el tåls att upprepas, från 2020-08-01 till 2022-07-31 så var Sveriges export av el 139 ggr så stor som importen.
Under juli exporterade Sverige 4TWh el, troligtvis det mesta vi någonsin exporterat under en månad.

Just så och det är att vi är tvingade till en stor andel export som är en del av det som driver upp priserna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Just så och det är att vi är tvingade till en stor andel export som är en del av det som driver upp priserna.

Vi är inte tvingade till en stor andel export. Vi är tvingade att göra 70% av överföringskapaciteten tillgänglig på elmarknaden och vi kan få undantag från den här regeln om det finns legitima skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som så många andra länder har Finland varit beroende av elimport och inte tagit ansvar för sin egna energiproduktion. De är ett land av många dock. Varför tror du annars att EU har bestämmelser inom energimarknaden där man tvingar alla länder att lägga ut en stor del av sin egen elproduktion på den öppna marknaden? Jo för att många har inte tagit ansvar för sin egen energiproduktion och levt på att andra ska leverera. Det är just dessa länder som gjort att vi nu hamnat i en dålig sits. Det är som sagt bra att finnarna vaknat, men så här har det varit alldeles för länge och nu fick vi andra sota för det.

Att elen kostar mer i söder än i norr är en skrivbordsprodukt, som det förvisso finns en del tankar bakom, men nu ser vi att den inte fungerar. Vi har ett rejält elöverskott i Sverige och vi kan mätta alla delar av landet med egenproducerad el, förutom så när som på några kalla och vindstilla dagar om året.

2021 uppgick nettoexporten av el till 25,6TWh och den siffran kommer sannolikt vara ännu högre för 2022. Vi exporterar mer än vad vi använder av elen i elprisområde 4. Tror inte att jag behöver göra fler poänger?

Och jag kommer fortsätta att trycka på att Finland tar sitt ansvar för sin egen energiproduktion som är hållbar och som de har nu råd med.

Eller anser du att länder som inte har/haft ekonomi för att kunna bygga ut sin energiproduktion är oansvariga för att de inte har tagit lån som motsvarar x mycket av deras BNP???

Eller gör som resten av världens länder att slå upp kol och oljekraftverk lite varstans i landet så då har man fixat sin egna energi men då kommer såna som du som skriker DE HAR INTE TAGIT SITT ANSVAR FÖR MILJÖN

Oavsett vad du skriver så har Finland tagit sitt ansvar med att satsa på sin egna energiproduktion men de har inte kunnat hålla jämna steg med resten av företagen i landet med elektrifieringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och jag kommer fortsätta att trycka på att Finland tar sitt ansvar för sin egen energiproduktion som är hållbar och som de har nu råd med.

Eller anser du att länder som inte har/haft ekonomi för att kunna bygga ut sin energiproduktion är oansvariga för att de inte har tagit lån som motsvarar x mycket av deras BNP???

Eller gör som resten av världens länder att slå upp kol och oljekraftverk lite varstans i landet så då har man fixat sin egna energi men då kommer såna som du som skriker DE HAR INTE TAGIT SITT ANSVAR FÖR MILJÖN

Oavsett vad du skriver så har Finland tagit sitt ansvar med att satsa på sin egna energiproduktion men de har inte kunnat hålla jämna steg med resten av företagen i landet med elektrifieringen.

Jag tänker inte lägga mig i den här debatten som sådan, men det är absurt att ställa de totala BNP-siffrorna mot varandra när befolkningen i Finland är ungefär hälften så stor. Skillnaden per capita är därmed betydligt mindre. Där är det istället oljebaronerna i väster som skiljer ut sig på uppsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Och jag kommer fortsätta att trycka på att Finland tar sitt ansvar för sin egen energiproduktion som är hållbar och som de har nu råd med.

Eller anser du att länder som inte har/haft ekonomi för att kunna bygga ut sin energiproduktion är oansvariga för att de inte har tagit lån som motsvarar x mycket av deras BNP???

Eller gör som resten av världens länder att slå upp kol och oljekraftverk lite varstans i landet så då har man fixat sin egna energi men då kommer såna som du som skriker DE HAR INTE TAGIT SITT ANSVAR FÖR MILJÖN

Oavsett vad du skriver så har Finland tagit sitt ansvar med att satsa på sin egna energiproduktion men de har inte kunnat hålla jämna steg med resten av företagen i landet med elektrifieringen.

Så du menar att det finns inga länder i Finlands storlek ekonomiskt(eller lägre) som har ombesörjt sin egen energiproduktion?
Jag tog upp Finland som ett land av flera, du verkar ta det personligt att jag räknade upp att länder inklusive Finland inte har kunnat producera energi för att försörja sig själva. Helt ok, men det gör inte det mindre verkligt att Finland är ett av de länder som haft en usel energipolitik. Sedan kan det också vara värt att nämna att staten i Finland eller i något av de andra länder inte tvunget måste bygga kärnkraft eller annan energiproduktion själv, det kan göras av privata företag också ifall man har en tillräckligt vettig energipolitik som gör det intressant för investering. Men nej, man har gjort som så många andra länder och det är att göra sig beroende av en diktatur. Det biter inte bara dem utan oss andra nu också.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta är redan publicerat.
Men provar för det är mycket intressant och skrämmande.

https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc?t=1

Skrivet av yrfhar:

Jaha, denna video har länkats flera gånger i tråden. Han tar inte alls upp problemen de har med kärnkraften i Frankrike. Frankrike var Europas största exportör av elkraft innan kärnkraften började krångla samt hade svårt att köras p.g.a torkan. Han är nog kunnig men får mässa helt utan att bli ifrågasatt. Då har man alltid rätt 😄
OBS - Jag är lite av kärnkraftsmotståndare mest p.g.a vart vi ska göra av avfallet så man kan kanske ta mina åsikter i ämnet med en nypa salt

Det han inte heller tar upp är den stabiliserande effekten som lasten på elnätet har. Denna stabiliserande effekt i lasten har vi byggt bort i ett par decennier och det fortsätter.

Tar nu bara upp saker som påverkar i tidsintervallet sekund till ett par minuter.

Förr hade man direktmatade asynkronmotorer för fläktar och pumpar o annat inom industrin. De har egenskapen att går nätfrekvensen upp så går varvtal o därmed uttagen effekt upp och går frekvensen ned så går effekten ned.
För att minska energiåtgången är nu många av dessa omriktarstyrda, dvs varvtalet påverkas inte längre av nätfrekvensen och effektuttaget är i princip oberoende av nätspänningen så går spänningen upp så går strömförbrukningen ned vilket är destabiliserande.

Uppvärmning med direktverkande el och varmvattenberedare med elpatron är även de stabiliserande, går spänningen upp så går effektförbrukning och strömförbrukning upp.
(Vid en längre tidshorisont så kommer termostaten stänga av snabbare så över längre tid finns inte denna stabilisering)

Med omriktarstyrda värmepumpar och kylskåp så har vi samma sak som med de omriktarstyrda asynkronmotorerna. Samma med switchaggregat till datorer och serverhallar mm.

Man skulle kunna hjälpa upp det med att kräva att tex elbilsladdare varierar laddningen med nätfrekvens och nätspänning på liknande sätt. Det är ju inte intressant med exakt hur mycket effekt elbils-laddaren laddar med varje minut bara den har laddat det jag behöver när jag behöver det.

Permalänk
Medlem

Data från Svenska kraftnät.

Sveriges export och import av el, per månad, sedan 2000.

Edit: I konverteringen av Svenska kraftnäts filer så blev något fel med 2011. Kommatecken och punkter och felaktig konvertering...

byte från MWh till TWh i grafen. Fixade 2011.
Permalänk
Skrivet av filbunke:

Data från Svenska kraftnät.

Sveriges export och import av el, per månad, sedan 2000.

<Uppladdad bildlänk>

Vad betyder xe+xx?

Permalänk
Datavetare

För den som inte tror att det var ett politiskt spel bakom nedläggning av kärnkraft: Vattenfall jobbade från 2012 fram till 2015 med att planera inför 2 nya reaktorer i Sverige (Ringhals 5 och 6), "projekt Svea".

Formellt verkar inte det projektet nedlagt, men det lades på is runt 2015. Kanske inte slump att det hände i samma veva styrelsen bara råkade få lite ommöblering.

Givet tråden: någon som fått klarhet varför priset helt plötsligt drog iväg även i SE1/SE2?
Noterar också priset varit väldigt högt även nattetid i SE3/SE4, även det är något som hänt relativt nyligen...

SE3 för idag och imorgon, brukar vara väsentligt billigare på nätterna än detta!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För den som inte tror att det var ett politiskt spel bakom nedläggning av kärnkraft: Vattenfall jobbade från 2012 fram till 2015 med att planera inför 2 nya reaktorer i Sverige (Ringhals 5 och 6), "projekt Svea".

Formellt verkar inte det projektet nedlagt, men det lades på is runt 2015. Kanske inte slump att det hände i samma veva styrelsen bara råkade få lite ommöblering.

Givet tråden: någon som fått klarhet varför priset helt plötsligt drog iväg även i SE1/SE2?
Noterar också priset varit väldigt högt även nattetid i SE3/SE4, även det är något som hänt relativt nyligen...

SE3 för idag och imorgon, brukar vara väsentligt billigare på nätterna än detta!
<Uppladdad bildlänk>

Jag gissar strypt gas från Ryssland och ökad efterfrågan från Baltikum?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad betyder xe+xx?

Missade att fixa det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundpotensform

Det är i MW, så 4e+06 MWh är 4TWh, vilket är vad vi exporterade i juli.