Nvidia Geforce RTX 4090 "Ada Lovelace" – inflation i pris och prestanda

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att Nvidia hade kunnat skippa sin överklockning och sänkt effektuttaget på 4090 (FE) till något mer i nivå med typ ett 3070/3080, utan att behöva offra värst mycket prestanda. Gör det än mer intressant att se vad 4070, 4060 osv kan prestera.

Founders är enda 4090 som får plats i mitt chassi, det är synd att det verkar svårtillgängligt på nordiska marknaden.
Som ni ser i min signatur är jag redo för uppgradering, men får avvakta och se vad RDNA3 och 4080 levererar också.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Att vara gamer med topphårdvara är inte längre något för barn ungdomar...

Kul kort men hela denna scenen har tyvärr prismässigt spårat ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

...ni övervägde alltså toppklass...för 22000 spänn...för en GPU...som kommer att vara ännu dyrare då detta var FE...

Menar du att det finns en snabbare produkt som skulle fått "toppklass" istället? Finns en anledning till att Swec skapade de olika betygen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Att vara gamer med topphårdvara är inte längre något för barn ungdomar...

Kul kort men hela denna scenen har tyvärr prismässigt spårat ur.

Topphårdvara har ju dock alltid varit för dyrt för en medelsvensson.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

https://www.youtube.com/watch?v=kWGQ432O3Z4

Kollade in Optimum Techs 4090-test i morse o han bekräftade det som jag o andra spekulerade om att Digital Foundry förvanskade 4090s siffror lite. DLSS3s frame generation _ger_ ökad latency, som OT dessutom tyckte var märkbart med mus och tangentbord. Minns att det var folk i tråden för DFs previewvideo för 4090 som påstod att det var rättivs jämförelse när DF jämförde native helt utan DLSS mot DLSS3 uppskalning + frame generation eftersom det inte gick att stänga av uppskalningen när man kör frame generation, vilket Optimum Tech bekräftar att så inte är fallet, det går alltså att köra deras frameinterpolering utan uppskalningen igång.

Nu var det nästan två veckor sedan jag såg DF-klippet, men det var väl ändå reflex som man inte kunde stänga av? Att det ger ökad latens var det väl också tydliga med, det såg man ju tydligt också eftersom dom latens-jämförde även mot DLSS utan frame generation.

Sen är det absolut så att latensökningen kommer ju bli högre ju lägre bas-fps man utgår ifrån, så jag håller med om att man även skulle testa utan uppskalning för tydlighetens skull (dom nämner ju att det är under NDA och att det var begränsat vad dom fick testa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Varför måste du ha xx80 om nu xx70 skulle kosta under 10k och uppfylla din grafiska prestandanivå?

Inget bra svar på det, tyvärr.
Allt känns bara fel med dagens priser.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Imponerande! När det kommer kort i prestandaklassen 3070Ti-3080, lär det bli köp. Mest för DLSS 3.0, och förbättrad RT annars hade jag köpt beg 30xx serien. Kör fortfarande 1920x1080, och kommer göra det ett nytt grafikkort till.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av Michael1:

Typiskt att det, som det ser ut när man kollar längd på korten, endast är FE som går in i ett Fractal torrent compact. Hur har ni som köpt de korten tidigare från Tyskland gjort? Vilken butik? Något strul? Om det nu stämmer att de inte säljs i Sverige.

Nvidia själva har de senaste generationerna inte sålt FE korten löst i Sverige till konsument. Jag är inte säker på om de sålt dem till partners här, för att säljas som del i kompletta datorer. Det som vissa gånger fungerat är att kolla igenom tekniksidorna i Tyskland, där konsumenter får köpa FE-kort, och se om någon är villig att sända till Sverige. Annars hittar de snabbt ut på begagnatmarknaden där med och då går det ju rätt enkelt att klicka hem dem via exempelvis e-bay.de

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Om ni gnäller lite mer på priserna här i tråden så kommer säkert nVidia halvera dom...
#Wintendoklubben

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

HDMI 2.1 har inbyggd VRR som ej behöver aktiveras

Mvh

Tackar för tipset, det ska kollas upp!

Kan inte hitta om just min skärm har stöd för det men jag får gräva djupare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Nvidia själva har de senaste generationerna inte sålt FE korten löst i Sverige till konsument.

Det var ju konstigt att jag lyckades köpa mitt 3090FE direkt från nvidia för 2 år sedan då.
De lade dock ner online affären efter kritik om easy scalping och supply issues, hade hoppats att de fixa till online storen för den här generationen, men det ser inte ut så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Framsteg ? ett grafikkort som är lika stort som en ps5 konsoll och som kostar 2 månadslöner ? det tycker du är framsteg ? själv tycker jag tvärtom.. dessa riktar ju sig till miljonärer för fan.... inte vanliga människor med en sketen lön på 13 000kr efter skatt.... men visst allt är ju relativt

Dyrt kort ja håller med. Men 13000kr efter skatt? Det är under normal lön. Kan någon rätta mig om jag har fel?

Permalänk
Medlem

Det finns ju inga nya spel att spela med detta kortet och kommande spel verkar inte ha några större grafiska förbättringar och lär knappast behöva detta kortet.

Nvidia visade upp gamla spel som körde 4090, cyberpunk med ray tracing var trevligt men spelet är 2 år gammalt. Jag tror knappast folk köper detta kortet för att spela portal med Ray tracing. Vem är målgruppen?

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Det var ju konstigt att jag lyckades köpa mitt 3090FE direkt från nvidia för 2 år sedan då.
De lade dock ner online affären efter kritik om easy scalping och supply issues, hade hoppats att de fixa till online storen för den här generationen, men det ser inte ut så.

Shit, snyggt jobbat! Ja, det måste ha varit en väldigt kort period.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu var det nästan två veckor sedan jag såg DF-klippet, men det var väl ändå reflex som man inte kunde stänga av. Att det ger ökad latens var det väl också tydliga med, det såg man ju tydligt också eftersom dom latens-jämförde även mot DLSS utan frame generation.

Sen är det abslut så att latensökningen kommer ju bli högre ju lägre bas-fps man utgår ifrån, så jag håller med om att man även skulle testa utan uppskalning för tydlighetens skull.

Reflex verkar inte gå att stänga av nej, men det var inte det folk påsod, utan det var att uppskalningen inte gick att stänga av när interpoleringen var igång vilket gjorde att DFs jämförelse blev orättvis.

Skrivet av landahl:

Det finns ju inga nya spel att spela med detta kortet och kommande spel verkar inte ha några större grafiska förbättringar och lär knappast behöva detta kortet.

Nvidia visade upp gamla spel som körde 4090, cyberpunk med ray tracing var trevligt men spelet är 2 år gammalt. Jag tror knappast folk köper detta kortet för att spela portal med Ray tracing. Vem är målgruppen?

Alla spel? Vill man gejma i 4K i 120fps med raytraing o allt på max så är väl det här kortet "värt". Alternativt om man jobbar så är RT-kärnorna o VRAMet guld värd för t ex Blenderrenders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

...ni övervägde alltså toppklass...för 22000 spänn...för en GPU...som kommer att vara ännu dyrare då detta var FE...

Hänvisar till mitt tidigare inlägg gällande 4-serien med kontentan "och det är vi själva som orsakar problemet"; ta åt er som fan.

Ni kan åtminstonde komplettera med en "Bottennapp"-utmärkelse om det måste vara så verklighetsfrånkopplat, då blir det iallafall någon nyansering.

Sweclockers har haft sitt betygsystem i över 10 år nu, det kan knappast vara förvånande för någon här att 4090 skulle kunna få det betyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Framsteg ? ett grafikkort som är lika stort som en ps5 konsoll och som kostar 2 månadslöner ? det tycker du är framsteg ? själv tycker jag tvärtom.. dessa riktar ju sig till miljonärer för fan.... inte vanliga människor med en sketen lön på 13 000kr efter skatt.... men visst allt är ju relativt

Vilket jobb ger 13k efter skatt? Till och med samhallarna tjänar bättre än så. Att tjäna mer än 13k betyder verkligen inte att man är miljonär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Framsteg ? ett grafikkort som är lika stort som en ps5 konsoll och som kostar 2 månadslöner ? det tycker du är framsteg ? själv tycker jag tvärtom.. dessa riktar ju sig till miljonärer för fan.... inte vanliga människor med en sketen lön på 13 000kr efter skatt.... men visst allt är ju relativt

Det är mycket gnäll på att kortet är dyrt, men det finns en bra lösning på problemet, låt bli att köpa. Det inte är en rättighet att ha råd med den senaste hårdvaran?

Jag tycker också det är dyrt men är inte förvånad. Bara spara ihop om man vill köpa det senaste. Sen räcker nog det inte med ny GPU utan de flesta? behöver fetare CPU och PSU ovanpå det för att inte bromsa kortet mer än det vi redan sett i Swec's test. Så skulle jag komma undan med "bara" 22k vore det ett kap.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Topphårdvara har ju dock alltid varit för dyrt för en medelsvensson.

Långt ifrån såhär dyr.

Jag kunde själv spara ihop ett grafikkort på 6 månader när jag gick i gymnasiet genom att hålla i studiebidraget på närmare 1000kr.
5-6000kr kostade motsvarande modeller som idag alltså kostar 4 gånger så mycket.
Så om studiebidraget är 4000kr idag så håller jag med dig helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Topphårdvara har ju dock alltid varit för dyrt för en medelsvensson.

Mjaa, var väl inte jättelänge sedan man kunde få ett GTX Titan för runt 10 000:-, och det ansågs vara svindyrt.
Men jag röstar med plånboken, finns inte en chans att jag betalar för så här pass skyhöga vinstmarginaler*, mer konkurrens behövs.

*Syftar på Nvidias, inte partnertillverkarnas.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexs:

Vilket jobb ger 13k efter skatt? Till och med samhallarna tjänar bättre än så. Att tjäna mer än 13k betyder verkligen inte att man är miljonär.

Medianlönen för en heltidsarbetare i Sverige är drygt 33000:- före skatt (SCB). Ungefär hälften som är 20+ är heltidsarbetande, kan ha ändrat sig något sedan sist jag försökte ställa samman statistiken, det var inte så lätt att komma åt.

Permalänk
Hedersmedlem

Man inser ju hur svettigt det blir för de som har som personlighet att man måste ligga i topp prestandamässigt. Personligen tycker jag inte det är någon sport att bara köpa dyrast och snabbast i alla kategorier, det är mer av en sport att bygga något som är ändamålsenligt och prisvärt.

Ur den synvinklen är ett 4090 fel val för de allra flestas behov.

Permalänk
Medlem

Verkar som hårdvaran för 4k gaming i 120hz är hittad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Reflex verkar inte gå att stänga av nej, men det var inte det folk påsod, utan det var att uppskalningen inte gick att stänga av när interpoleringen var igång vilket gjorde att DFs jämförelse blev orättvis.

Alla spel? Vill man gejma i 4K i 120fps med raytraing o allt på max så är väl det här kortet "värt". Alternativt om man jobbar så är RT-kärnorna o VRAMet guld värd för t ex Blenderrenders.

The RTX 4090 is begging for a game that can take advantage of it

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Medianlönen för en heltidsarbetare i Sverige är drygt 33000:- före skatt (SCB). Ungefär hälften som är 20+ är heltidsarbetande, kan ha ändrat sig något sedan sist jag försökte ställa samman statistiken, det var inte så lätt att komma åt.

Vilket inklusive jobbskatteavdrag, ger en nettolön på ca 26K om du bor i Stockholms kommun. I Vilhelmina kanske 1000 kr mindre.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

Grymt kort, men är det verkligen värt 22 000kr för en vanlig konsument? Visst, den kommer säkert hänga med länge med sin råstyrka, men själva tekniken riskerar väl att bli utdaterad ganska snart?

Ungefär som hoppet mellan 1000-serien och 2000-serien. Kan inte ha varit så kul att ha köpt ett GTX 1080 Ti och så strax efter kommer 2000-serien med RTX-teknik.

1080ti var det bästa köpet jag gjort. Kommer att behålla den i minst7 år nu om den inte exploderar...eller dör of old age...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tackar för tipset, det ska kollas upp!

Kan inte hitta om just min skärm har stöd för det men jag får gräva djupare.

Jag läste om det här: https://pcmonitors.info/reviews/gigabyte-m32u/#VRR_Variable_R...

"HDMI 2.1 includes integrated VRR (Variable Refresh Rate) capability which does not rely on Adaptive-Sync and can be used via ‘G-SYNC Compatible’ and the PS5 which doesn’t support Adaptive-Sync."

"HDMI 2.1 VRR - HDMI 2.1 includes Variable Refresh Rate (VRR) support as part of the specification. This is an integrated technology, which unlike FreeSync does not rely on VESA Adaptive-Sync to function. As such it can be used by devices such as the PS5 that don’t support Adaptive-Sync. It can also be leveraged via ‘G-SYNC Compatible Mode’ on compatible Nvidia GPUs. Based on our testing of ‘G-SYNC Compatible Mode’ using HDMI 2.1 VRR, the experience was very similar to the Adaptive-Sync experience under SDR and HDR."

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du menar när dollarn var nere under 7 kronor? Sen kanske vi ska prata lite om att kretsen som användes för 5870/5970 endast var 334mm²

5970 kostade $699 vid release. Det är $949 idag med US inflation tagen i bektanden. Vad den svenska inflationen varit spelar ingen roll när prissättningen sker i USD. Vilket i sin tur blir 10750:-~ med dagens växelkurs. Sedan slänger vi på moms på det och vipps va vi uppe i 13400~

13,5k för en 334mm² krets, visserligen får du 2st. Men det är fortfarande i princip 2st RX 6700XT (335mm²) på en PCB om vi ska jämföra kisel mot kisel. Men då kostar 7nm som RDNA2 använder bra mycket mer än vad 40nm som 5000 serien var gjorda på. Typ sisådär 7-8X så mycket per wafer iirc.

Kretsen spelar ingen roll. Prestandan spelar egentligen heller ingen roll, då grunden i hela mitt argument är att du;

1. Inte kan köpa ens en kompetent GPU som klarar dagens spel idag, för under 2500kr (Nåja, jag snabbkollade Inet, kanske finns gamla fortfarande i lager)
2. Spannet är fortfarande nästan det dubbla, då 10750 / 13.000 inte är lika med 20 - 25.000 för samma typ av produkt, dvs något som skall vara bäst.

Det är helt ointressant hur mycket kisel man använder eller hur mycket dyrare det har blivit - Prisbilden för dig som konsumet är helt enkelt att du idag betalar mycket mer för likvärdig prestanda för 10 år sedan. Det spelar ingen roll om kislet blivit större, för marginalerna är så sinnesjukt mycket större idag än va det någonsin varit tidigare. Det är problemet.

Källhänvisning bild

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Blir nog ett Ichill black. Har deras 2080ti version, och det var/är mycket bra kvalitet. Måste köra rendering i flera timmar för att höra kortet.

Dessutom är kortet fysiskt ganska litet, men jag har gott om plats till radiatoren.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jaha? Ingen av 3000-serien kunde spela alla spel maxxade i 4k120 utan problem, men 4090 verkar kunna det så därför finns det en målgrupp med det.