Elon Musks Twitter-köp färdigställs

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Demokrati betyder att alla ska få vara med och påverka. Snedvridningen består ju i att människor förtrycks och tystas. Inte att man tillåter dem komma till tals. Att bli censurerad minskar tilliten till samhället.

Vi går bara i cirklar, det här kommer inte att klicka för dig. Jag har gett dig så många möjligheter för att poletten ska trilla ner.

I en by bor elva personer, vi styr byn tillsammans, demokratiskt. En av byborna får för sig att den vill avveckla det demokratiska styret och börjar övertyga de övriga tio och lyckas ljuga för dem och fem av dem tror honom. Imorgon hålls det en styrelseomröstning, den kommer ge utfallet sex för honom som ny president över byn och fyra mot honom som president över byn. Vad kommer hända följande dag när han tillträder som president, vad är det första han kommer göra?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Vi går bara i cirklar, det här kommer inte att klicka för dig. Jag har gett dig så många möjligheter för att poletten ska trilla ner.

I en by bor elva personer, vi styr byn tillsammans, demokratiskt. En av byborna får för sig att den vill avveckla det demokratiska styret och börjar övertyga de övriga tio och lyckas ljuga för dem och fem av dem tror honom. Imorgon hålls det en styrelseomröstning, den kommer ge utfallet sex för honom som ny president över byn och fyra mot honom som president över byn. Vad kommer hända följande dag när han tillträder som president, vad är det första han kommer göra?

Ett samhälle där man tystar dem som vill ställa upp i ett val och förhindra dem att föra sin kampanj är inte demokratiskt. Fundera på vad ditt alternativ innebär. Att försöka behålla makten genom att tysta oppositionella. Var har vi sett detta? Knappast i demokratiska samhällen. Är det inte bättre om de som kan avslöja bluffen får komma till tals innan det är för sent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett samhälle där man tystar dem som vill ställa upp i ett val och förhindra dem att föra sin kampanj är inte demokratiskt. Fundera på vad ditt alternativ innebär. Att försöka behålla makten genom att tysta oppositionella. Var har vi sett detta? Knappast i demokratiska samhällen. Är det inte bättre om de som kan avslöja bluffen får komma till tals innan det är för sent?

Du svarade inte på frågan, vad kommer hända följande dag när han i effekt blir ny president?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Du svarade inte på frågan, vad kommer hända följande dag när han i effekt blir ny president?

Det vet ingen. Kan du se in i framtiden? Man kan säga samma sak oavsett vem som ställer upp i ett val. Påstå att det är en lögnare som lovar falskt och därför måste tystas. Din fråga utgår ifrån en hypotes skapad av dina förutfattade meningar. Typ en konspirationsteori.

Du försöker avslöja det du tror är bluffen, men blir blockad och utestängd från styrelsemötet. Det är ju en konspirationsteori, "alla vet att dessa är falska" och måste blockas. Sedan visar det sig att du hade rätt. Känns det som att du lever i en demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det vet ingen. Kan du se in i framtiden? Man kan säga samma sak oavsett vem som ställer upp i ett val. Påstå att det är en lögnare som lovar falskt och därför måste tystas. Din fråga utgår ifrån en hypotes skapad av dina förutfattade meningar. Typ en konspirationsteori.

Du försöker avslöja det du tror är bluffen, men blir blockad och utestängd från styrelsemötet. Det är ju en konspirationsteori, "alla vet att dessa är falska" och måste blockas. Sedan visar det sig att du hade rätt. Känns det som att du lever i en demokrati?

Kan du trolla bort detta då är du i samma division:
"Trump’s false or misleading claims total 30,573 over 4 years"

Klart att samhället måste stoppa lögn_vansinnet, om Musk kommer att göra det vet ingen än förrän detta sätts på prov.
Om Twitter utvecklas till en variant av elit_flashback, kommer nog världens ledare av de flesta slag att hoppa av, vilket kommer snabbt att skänka den båten.....

Den demokrati som du försöker att använda för de mest märkliga resonemang klarar sej utan konspiratörer om vi ser upp innan det är försent annars kan det bli som i Tyskland på 30-talet.

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Det är för mig alldeles för lösa antaganden… man spontanköper inget för en halv biljon 😂

Det kan man ju tycka att "man" inte gör och det är därför som jag misstänker att Elon har tappat det.

Tror att just Elon skulle kunna spontanköpa något dylikt pga hans till synes relativt ointresse av pengar i sig i kombination med enorma framgångar som eventuellt har odlat (alt förstärkt) ett latent messiaskomplex och möjligen en känsla av oövervinnerlighet (vilket inte är helt ovanligt bland människor som lyckas tillskansa sig stora rikedomar och makt).

Jag kan givetvis ha fel men jag gör mina antaganden och drar mina slutsatser av det jag ser och hör. Om en månad kanske jag drar andra slutsatser

Ändring av ett ordval
Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Kan du trolla bort detta då är du i samma division:
"Trump’s false or misleading claims total 30,573 over 4 years"

Klart att samhället måste stoppa lögn_vansinnet, om Musk kommer att göra det vet ingen än förrän detta sätts på prov.
Om Twitter utvecklas till en variant av elit_flashback, kommer nog världens ledare av de flesta slag att hoppa av, vilket kommer snabbt att skänka den båten.....

Den demokrati som du försöker att använda för de mest märkliga resonemang klarar sej utan konspiratörer om vi ser upp innan det är försent annars kan det bli som i Tyskland på 30-talet.

Du vägrar avsiktligt förstå vad jag skriver och skapar dina egna konspirationsteorier om vad det skulle vara jag syftar på. Jag pratar om twitter och andra sociala medier som stänger ute de med avvikande synpunkter. Det kan lika gärna bli din sida som blir utestängd. I nästa steg är det media som likriktas och slutligen våra politiker. Vi hamnar i en mardrömsvärld där ingen annan än de som redan har makten får sticka ut och ifrågasätta det som är fel. Vem som är troll kan alltid diskuteras. Tillåter man inte ens diskussionen då kan trollens världsbild blomma ut.

Vet inte varför jag ska kommentera din länk till en tidning som ger ett påstående som jag inte kan verifiera. Men de har i alla fall möjlighet att komma med sitt påstående. Alla har tyvärr inte detta då många blir utestängda från debatten. Du pratar om presidenter. De lär ha haft alla möjligheter i världen att få prata via statsmedia och jag tycker inte det minsta synd om någon nuvarande eller tidigare president. De har fått sin chans att förändra världen. Jag tänker mer på gemene man som blir utestängda från debatten för att man inte håller med den styrande makten som sätter reglerna för vad som får och inte får sägas. Utan fullständig yttrandefrihet så finns i min mening ingen verklig demokrati. men du verkar inte förstå hur jag tänker oavsett hur tydlig jag är. Så avslutar därmed denna debatt som vinnare

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Utan fullständig yttrandefrihet så finns i min mening ingen verklig demokrati.

Betyder det att du tycker det borde vara lagligt med hets mot folkgrupp eller verbalt dödshot mot enskilda personer bara som ett par exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du vägrar avsiktligt förstå vad jag skriver och skapar dina egna konspirationsteorier om vad det skulle vara jag syftar på. Jag pratar om twitter och andra sociala medier som stänger ute de med avvikande synpunkter. Det kan lika gärna bli din sida som blir utestängd. I nästa steg är det media som likriktas och slutligen våra politiker. Vi hamnar i en mardrömsvärld där ingen annan än de som redan har makten får sticka ut och ifrågasätta det som är fel. Vem som är troll kan alltid diskuteras. Tillåter man inte ens diskussionen då kan trollens världsbild blomma ut.

Vet inte varför jag ska kommentera din länk till en tidning som ger ett påstående som jag inte kan verifiera. Men de har i alla fall möjlighet att komma med sitt påstående. Alla har tyvärr inte detta då många blir utestängda från debatten. Du pratar om presidenter. De lär ha haft alla möjligheter i världen att få prata via statsmedia och jag tycker inte det minsta synd om någon nuvarande eller tidigare president. De har fått sin chans att förändra världen. Jag tänker mer på gemene man som blir utestängda från debatten för att man inte håller med den styrande makten som sätter reglerna för vad som får och inte får sägas. Utan fullständig yttrandefrihet så finns i min mening ingen verklig demokrati. men du verkar inte förstå hur jag tänker oavsett hur tydlig jag är. Så avslutar därmed denna debatt som vinnare

Jag vet inte om du fått frågan tidigare men vad anser du själv är fullständig yttrandefrihet?
Du tar ju inte riktig någon ställning till vilken typ av yttrandefrihet du förespråkar. (inte läst alla dina inlägg)
Är det dagisnivå, exempelvis du vill kunna säga N-ordet eller vill du att det ska vara fritt fram att kunna diskutera anti-vax?
Eller att politiker som Marjorie TG och m.m ska få fritt fram att sprida skadlig information om Pelosi som fått genomlida dess konsekvenser i helgen?
Eller att ISIS-sympatisörer ska få göra comeback på twitter?

Det är enkelt att påstå att man vill ha yttrandefrihet men med det ena kommer det andra.

Jag har kollega som förespråkar yttrandefrihet samtidigt som hen vill att mainstream media ska läggas ned för det är "fake news". Men det är väl hens rätt att yttra sig som hycklare antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Utan fullständig yttrandefrihet så finns i min mening ingen verklig demokrati. men du verkar inte förstå hur jag tänker oavsett hur tydlig jag är. Så avslutar därmed denna debatt som vinnare

Så pratar någon som inte har förstått vad hen säger.

Fullständig yttrandefrihet, wow låter otroligt frihetssträvande förutom det faktum att då skulle allt möjligt kunna spridas under mantrat yttrandefrihet.

Distribuera militära hemligheter javisst "fullständig yttrandefrihet". Sprida barnporr, jodå helt ok, vi har "fullständig yttrandefrihet". Mordkomplotter, inga problem bara skriv om dem på nätet så de omfattas av "fullständig yttrandefrihet".

Freeeedumb!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du tror att det aldrig har förekommit att en länk till en seriös forskningsartikel blivit klassad som misinformation på twitter? Jag har sett det hända.

Källa på det? Annars är det lika sant som att jag påstår att det ALDRIG har hänt på Twitter.

Skrivet av ronnylov:

Utan fullständig yttrandefrihet så finns i min mening ingen verklig demokrati.

Väljer att inte missförstå dig utan kallar det för olyckligt formulerat... demokrati bygger på att gemene man röstar och blir representerade, de som inte har majoritet hamnar i opposition och blir motvikt. Alltså kommer alla till tals.

Men jag förstår inte en sak, om du tycker att fullständig yttrandefrihet är grunden till verklig demokrati, hur funkade det innan SoMe? Har vi aldrig haft verklig demokrati menar du?

Jag tycker du blandar ihop korten om åsikter och slutsatser (läs sanningar). Det räcker inte att ha en åsikt om att något är falskt eller sant för att det ska stämma.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det vet ingen. Kan du se in i framtiden? Man kan säga samma sak oavsett vem som ställer upp i ett val. Påstå att det är en lögnare som lovar falskt och därför måste tystas. Din fråga utgår ifrån en hypotes skapad av dina förutfattade meningar. Typ en konspirationsteori.

Du försöker avslöja det du tror är bluffen, men blir blockad och utestängd från styrelsemötet. Det är ju en konspirationsteori, "alla vet att dessa är falska" och måste blockas. Sedan visar det sig att du hade rätt. Känns det som att du lever i en demokrati?

Du vet inte vad som händer om någon som satt som mål att avveckla demokratin kommer till maktposition och får möjlighet att avveckla demokratin?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Gorion:

Du vet inte vad som händer om någon som satt som mål att avveckla demokratin kommer till maktposition och får möjlighet att avveckla demokratin?

En person som satt som mål at avveckla demokrati och har lyckats med att bli demokratiskt vald till en position där vederbörande har nog med personlig makt till att avveckla demokratin, har inte den personen rätt att avveckla demokratin då?

Alla andra som vill ha kvar demokrati må hata den personen men hen har ju faktiskt blivit vald, och därigenom blivit given makten från folket.

Att manipulera den personens möjlighet att nå ut till folket, eller att starta en smutskastnings kampanj är väl i sådana fall också ett sätt att manipulera demokrati, och mycket mer lömskt än att rent ut sagt säga det?

Demokrati är bara så bra på att välja en vettig människa som folket är som medelvärde, och om de väljer fel så är det ju faktiskt deras, och deras utbildnings fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

En person som satt som mål at avveckla demokrati och har lyckats med att bli demokratiskt vald till en position där vederbörande har nog med personlig makt till att avveckla demokratin, har inte den personen rätt att avveckla demokratin då?

Nej. Det är precis tvärtom, om den personen avvecklar demokratin så försvinner legitimiteten i den process som gav personen makten från början. Det är också därför alla demokratiska statsskick har (mer eller mindre starka) konstitutionella skydd mot att avveckla sig själva.

Frågan ligger extremt långt från hur Elon väljer att tweaka eller inte tweaka Twitters algoritmer, dock...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Nej. Det är precis tvärtom, om den personen avvecklar demokratin så försvinner legitimiteten i den process som gav personen makten från början. Det är också därför alla demokratiska statsskick har (mer eller mindre starka) konstitutionella skydd mot att avveckla sig själva.

Frågan ligger extremt långt från hur Elon väljer att tweaka eller inte tweaka Twitters algoritmer, dock...

Exakt, vilket innebär att chansen att en enskild person, oavsett om denne blir president, stadsminister eller vilken annan demokratiskt vald topp position som helst får möjlighet att ens försöka är i stort sett noll i vilket modernt land som helst.

Och du har rätt, detta är en massiv tangent som ligger långt bort från ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

En person som satt som mål at avveckla demokrati och har lyckats med att bli demokratiskt vald till en position där vederbörande har nog med personlig makt till att avveckla demokratin, har inte den personen rätt att avveckla demokratin då?

Alla andra som vill ha kvar demokrati må hata den personen men hen har ju faktiskt blivit vald, och därigenom blivit given makten från folket.

Att manipulera den personens möjlighet att nå ut till folket, eller att starta en smutskastnings kampanj är väl i sådana fall också ett sätt att manipulera demokrati, och mycket mer lömskt än att rent ut sagt säga det?

Demokrati är bara så bra på att välja en vettig människa som folket är som medelvärde, och om de väljer fel så är det ju faktiskt deras, och deras utbildnings fel.

I mitt scenario så pekade jag ut att den som avsåg avsätta demokratin gjorde det genom att ljuga, ingen av de som valde honom till president ville att demokratin skulle avskaffas. Det är hela poängen, för det är ofta så det ser ut när antidemokrater utnyttjar demokratin för att avsätta den. Det vore såklart en dåres uppdrag att säga till en population "jag vill avskaffa demokratin, välj mig!" och tro att du ska bli vald.

En annan implikation är att den röstande populationen sätter standarden för framtida generationer som inte fick vara med och säga sitt. Om du röstar igenom en antidemokrat som följdaktligen avskaffar demokratin då har du sagt att dina barnbarn inte ska leva i en demokrati med allt som följer av det.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av Gorion:

I mitt scenario så pekade jag ut att den som avsåg avsätta demokratin gjorde det genom att ljuga, ingen av de som valde honom till president ville att demokratin skulle avskaffas. Det är hela poängen, för det är ofta så det ser ut när antidemokrater utnyttjar demokratin för att avsätta den. Det vore såklart en dåres uppdrag att säga till en population "jag vill avskaffa demokratin, välj mig!" och tro att du ska bli vald.

En annan implikation är att den röstande populationen sätter standarden för framtida generationer som inte fick vara med och säga sitt. Om du röstar igenom en antidemokrat som följdaktligen avskaffar demokratin då har du sagt att dina barnbarn inte ska leva i en demokrati med allt som följer av det.

Fast som Oegat säger, om denne hypotetiska person faktiskt hamnar på en sådan position, så måste hen först övertyga tillräckligt med andra personer som också har makt, generellt sett folkvalda, att detta är en bra ide, och/eller sedan bygga upp en alternativ maktbas eftersom det ögonblick då demokrati avskaffas så blir han en normal medborgare. Det är därför som militär kupper är så populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raincloud_Man:

Fast som Oegat säger, om denne hypotetiska person faktiskt hamnar på en sådan position, så måste hen först övertyga tillräckligt med andra personer som också har makt, generellt sett folkvalda, att detta är en bra ide, och/eller sedan bygga upp en alternativ maktbas eftersom det ögonblick då demokrati avskaffas så blir han en normal medborgare. Det är därför som militär kupper är så populära.

Det är inte riktigt poängen med mitt scenario, poängen är att etablera en princip, en välkänd sådan. Frågan är filosofisk snarare än praktisk.

Den avhandlar hur vi bör respektive inte bör agera, hur långt vi bör gå för att försvara demokratin om överhuvudtaget. Att avsätta ett demokratiskt styre genom en folkomröstning är såklart väldigt svårt i praktiken.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Källa på det? Annars är det lika sant som att jag påstår att det ALDRIG har hänt på Twitter.

Personligen så tvivlar jag inte på att det kan ha hänt att länkar till forskning har plockats bort från twitter, jag tror att farthindret här utgörs av vad en SERIÖS forskningsartikel innebär, där är jag mindre öppen för att det faktiskt har hänt, men det kommer i det stora hela inte spela någon roll, för där börjar det om från början igen "hur vet man vilken forskning som är seriös och vem avgör det". Jag undrar vad som hade hänt om aldrig matrix populariserat den filosofiska skepticsismen och ställt den i rampljuset. Det är såklart ett skämt, med lite allvarlig underton, Matrix är såklart inte ansvarig för kunskapsrelativism, men det är däremot sant att den absolut gav relativismen en spark i röven. Den är nog tillsammans med 1984 ett av skeptikerrörelsens mest citerade verk.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Personligen så tvivlar jag inte på att det kan ha hänt att länkar till forskning har plockats bort från twitter, jag tror att farthindret här utgörs av vad en SERIÖS forskningsartikel innebär, där är jag mindre öppen för att det faktiskt har hänt, men det kommer i det stora hela inte spela någon roll, för där börjar det om från början igen "hur vet man vilken forskning som är seriös och vem avgör det". Jag undrar vad som hade hänt om aldrig matrix populariserat den filosofiska skepticsismen och ställt den i rampljuset. Det är såklart ett skämt, med lite allvarlig underton, Matrix är såklart inte ansvarig för kunskapsrelativism, men det är däremot sant att den absolut gav relativismen en spark i röven. Den är nog tillsammans med 1984 ett av skeptikerrörelsens mest citerade verk.

Poängen är att vi inte är källkritiska och som du säger, vad är seriös forskningsartikel? Har man läst den själv? Varför är den publicerad på Twitter men inte via någon erkänd vetenskapsorganisation etc etc etc

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Skrivet av mastrovious:

Poängen är att vi inte är källkritiska och som du säger, vad är seriös forskningsartikel? Har man läst den själv? Varför är den publicerad på Twitter men inte via någon erkänd vetenskapsorganisation etc etc etc

En seriös forsknings artikel är skriven av någon, inlämnad till en stor tidskrift som tar betalt för att ens titta på den, sedan utlämnad till en hög med (oftast dåligt granskade) obetalda granskare som sen gör hela jobbet med att rätta och avgöra om artikeln ens är värd att publicera, för att tidskriften sedan skall avgöra om de vill trycka den eller inte. Och sen tar de en hutlöst hög avgift för att läsa artikeln i ungefär hälften av fallen.

Jag säger inte att metoden inte fungerar, men det känns fortfarande som att någon i samarbetet inte gör så mycket och ändå får alla pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Poängen är att vi inte är källkritiska och som du säger, vad är seriös forskningsartikel? Har man läst den själv? Varför är den publicerad på Twitter men inte via någon erkänd vetenskapsorganisation etc etc etc

Ja, det är också legitimt att undra över, vem bedriver forskning på twitter egentligen? Hela den linjen känns så off point, vetenskap har inte twitter som forum för godkännande. Även om man nu skulle godta premissen att twitter raderar inlägg med "seriös forskning" (vilket är lite diskvalificerande, i sig självt, ingen forskar seriöst via twitter), det är ju helt och hållet irrelevant för det är inte existensen på twitter som ger direktiv åt policyskapare.

Det som är viktigt är ju om kontroversiell forskning granskas av den samlade expertisen inom fältet forskningen avhandlas, gör den inte det utan den får kalla handen enbart på merit av att den är kontroversiell, då har vi ett faktiskt problem. Jag ser ingen evidens för att det sker i någon större omfattning, det är klart att det är svårt att säga att det ALDRIG sker, det vore säkert ett väldigt radikalt och kanske svårförsvarat ställningstagande. Jag snubblar över kontroversiella uppsatser och studier lite då och då som publiceras av stora, välkända och respekterade vetenskapliga journaler och gått igenom peer review. Det är väl i sig inte entydig evidens för att kontroverser inte hålls i bakkant, men det gör ju åtminstone den tesen ganska mycket svagare.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Du vet inte vad som händer om någon som satt som mål att avveckla demokratin kommer till maktposition och får möjlighet att avveckla demokratin?

Inte i förväg om han håller sitt mål hemligt. Om de ondskefulla avsikterna avslöjas så kan de förhindras. Konsekvensen av censur är att onda avsikter inte kan avslöjas innan det är för sent. Censuren är orsaken till att det tillåts hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Inte i förväg om han håller sitt mål hemligt. Om de ondskefulla avsikterna avslöjas så kan de förhindras. Konsekvensen av censur är att onda avsikter inte kan avslöjas innan det är för sent. Censuren är orsaken till att det tillåts hända.

Men nu är det ju inte i förväg, du står ju som en oberoende observatör av situationen och har informationen tillgänglig. Du vet för ett faktum att:

1) Personen har som avsikt att demontera demokratin
2) Personen har avsiktligen ljugit om sina mål för byborna
3) Personen har blivit vald som president och kan verkställa sin plan.

Vad, givet det du vet, (1, 2 och 3) kommer hända?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Men nu är det ju inte i förväg, du står ju som en oberoende observatör av situationen och har informationen tillgänglig. Du vet

1) Personen har som avsikt att demontera demokratin
2) Personen har avsiktligen ljugit om sina mål för byborna
3) Personen har blivit vald som president och kan verkställa sin plan.

Vad, givet det du vet, (1, 2 och 3) kommer hända?

Jag hade försökt avslöja planen för att förhindra det, om jag kan. Lyckas jag inte så blir det som han vill. I efterhand är det för sent.

Hade det inte varit bättre med öppenhet som avslöjar planen stället för censur som behåller planen hemlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade försökt avslöja planen för att förhindra det, om jag kan. Lyckas jag inte så blir det som han vill. I efterhand är det för sent.

Hade det inte varit bättre med öppenhet som avslöjar planen stället för censur som behåller planen hemlig?

Hur avslöjar du planen för någon där alla bevis för att de har fel är bevis för att de har rätt?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Hur avslöjar du planen för någon där alla bevis för att de har fel är bevis för att de har rätt?

???

I en värld där sanningen censureras så finns ingen sanning kvar. Det blir en bubbla av lögner där ingen vet vad som faktiskt händer.

I en värld där allt kan diskuteras kommer problemen upp till ytan och vi kan gemensamt komma fram till hur problemen ska lösas. Så som man gör i en verklig demokrati.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

???

I en värld där sanningen censureras så finns ingen sanning kvar. Det blir en bubbla av lögner där ingen vet vad som faktiskt händer.

I en värld där allt kan diskuteras kommer problemen upp till ytan och vi kan gemensamt komma fram till hur problemen ska lösas. Så som man gör i en verklig demokrati.

Ditt svar på min fråga: Hur bevisar du för någon som inte kan ha fel att de har fel?

Är alltså: Du bevisar för dem att de har fel!

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Ditt svar på min fråga: Hur diskuterar du med människor det inte går att diskutera med?

Är alltså: Vi diskuterar med dem!

Japp man måste försöka. Det är inte ena partens fel att det inte går att diskutera. Lite självrannsakan är alltid bra. Har du försökt tysta dem så tappar de tillit och tycker att du är falsk.

Permalänk
Medlem

Fakta är fakta. Troende och övertygelser är en annan sak. Vissa människor vägrar ändra åsikt trots att de är överbevisade, de ser hellre att de som säger emot dem blir censurerade.

Mark Twain citat: “It's Easier to Fool People Than It Is to Convince Them That They Have Been Fooled.”

Att låta twitter vara en politiskt styrd plattform leder ju inte till debatt eller kompromisser som man ofta vill ha i en diskussion.

Men om vettiga människor, som tidigare varit politiskt censurerade får komma till tals är det ju en bra grej att det står alla fritt att bidra med sina kommentarer.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell