Permalänk
Medlem

IPS eller TN panel för spel?

Hej!

Är helt förvirrad och behöver er hjälp,
Vad föredrar man att köpa för paneltyp för att spela spel? Jag spelar oftast FPS spel, såsom cod osv. Vad för paneltyp ska jag gå för? TN sägs att vara snabbare men dåligare bild ? Hur har tekniken utvecklats? Ska man gå för IPS nu när det finns 1ms responstid eftersom de har bättre bild & färger?

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Säljs det ens några vettiga skärmar med TN nuförtiden?
Välj IPS helt klart

Permalänk
Medlem

TN var bättre än IPS för 5-10år sedan. När det kom till latency och motionblur +60fps.
IPS var även dyrare och TN var mer prisvärt.

Idag får du grymma IPS skärmar under 2000kr. Fynd finns även alltid begangat på blocket osv.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5304845
Snabbt exempel på hur billigt IPS är idag. Det finns ingen anledning att köpa TN år 2022.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

"Menmansitterjumittframförenskärmsåvadspelardetförroll"

Ontopic enda nackdelen med IPS är att de är till viss del lite suddigare i rörelse än en TN än idag, men inte jättemycket. Största problemet är dock att mörka scener kan bli förstörda av blb eller ips glow eller både och samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Menmansitterjumittframförenskärmsåvadspelardetförroll"

Ontopic enda nackdelen med IPS är att de är till viss del lite suddigare i rörelse än en TN än idag, men inte jättemycket. Största problemet är dock att mörka scener kan bli förstörda av blb eller ips glow eller både och samtidigt.

Lite de som skrämmer mig med IPS panel, hade en IPS panel. Var alldeles för mörkt vid mörka lägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 4ndas:

Lite de som skrämmer mig med IPS panel, hade en IPS panel. Var alldeles för mörkt vid mörka lägen.

Är väl snarare mer korrekt än en TN då. Problemet jag menar är dock ljussken på panelen som förstör

Permalänk
Medlem

Satt i samma sits som dig TS för ca ett halvår sedan.
Jag valde tillslut TN panel, 27" 165hz från Asus.
Är väldigt nöjd. Spelar mestadels CS och "snabbare" spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

Hej!

Är helt förvirrad och behöver er hjälp,
Vad föredrar man att köpa för paneltyp för att spela spel? Jag spelar oftast FPS spel, såsom cod osv. Vad för paneltyp ska jag gå för? TN sägs att vara snabbare men dåligare bild ? Hur har tekniken utvecklats? Ska man gå för IPS nu när det finns 1ms responstid eftersom de har bättre bild & färger?

Handlar också om vad för prisklass du lägger dig på. En TN panel vs en IPS för 2000kr eller 6000kr spelar rätt stor roll. Billiga IPS kan tendera att lida mer än en TN panel i den prisklassen men blir betydligt bättre i dyrare prisklass. Sen finns det ingen ultimat spelskärm som har allt. Man måste offra något. Men stirra dig inte blind på 1 ms responstid för det stämmer inte.

Titta på - https://www.sweclockers.com/medlem/215796/artiklar

Så får du mer kött på benen över vad du skall välja. Han har skrivit en hel del artiklar kring skärmar. Finns även en del på youtube som jämför och där du kan få bra inputs.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 4ndas:

Lite de som skrämmer mig med IPS panel, hade en IPS panel. Var alldeles för mörkt vid mörka lägen.

Det beror på produkten och inställningarna. Inte på tekniken. Och med inställningarna är det både skärmens inställningar och betraktarens, ofta helt omedvetna, mentala inställning till hur bild ska se ut.

Jag träffar väldigt sällan på moderna IPS:er som är för mörka. Däremot är många dedicerade spelskärmar, särskilt just TN-baserade diton, ofta för ljusa eftersom det fyller två syften. Ett är att ljusare bild bättre döljer TN-teknikens svagheter med ett sämre dynamiskt omfång. Tekniken kan inte med att återge detaljerade skuggtoner. Dels att syftet med skärmen är att få tydlighet och enklare kunna se fiender etc. i en viss typ av spel.

Då kanske man vänjer sig vid en alldeles platt och uppljusad bild för det fyller ett visst syfte, särskilt för rappa shooters. Den skärmen är ju dock rätt trist och gråblek om man ska spela Resident Evil, Deadspace eller sådant som Outlast Trials. Fast som användare har man kanske aldrig ens tänkt tanken på det.

Sitter man på den uppljusade skärmen och spelar även surfar, ser på film och så vidare i flera år, då är risken att man uppfattar en korrekt tonad bild som "för mörk" nästan gång man ser en skärm. Den skärmen råkar vara IPS och så tolkar man det som att alla IPS är "för mörka".

Idag har i princip alla spelskärmar en "Dark boost"-funktion för att emulera detta och ljusa upp skuggtoner/platta till bilden när det passar en viss typ av spelande. Samt stänga av funktionen när man ska göra annat.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Hur är det idag, är det någon skillnad i snabbheten mellan TN och IPS?
För att vara konkret, kommer min nuvarande TN-skärm (Lenovo G24-10 144Hz) vara snabbare med mindre eftersläp än exempelvis AOC Q27G2S? https://www.inet.se/produkt/2222738/aoc-27-q27g2s-ips-qhd-165...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maweric:

Bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Hur är det idag, är det någon skillnad i snabbheten mellan TN och IPS?
För att vara konkret, kommer min nuvarande TN-skärm (Lenovo G24-10 144Hz) vara snabbare med mindre eftersläp än exempelvis AOC Q27G2S? https://www.inet.se/produkt/2222738/aoc-27-q27g2s-ips-qhd-165...

Det finns TN-paneler som är bättre och det finns TN-paneler som är sämre. Det finns också IPS-paneler som är bättre och IPS-paneler som är sämre. Tekniken målar främst de stora dragen. Individuella produkter är mer specifika.

För att svara på exakt denna jämförelse måste du titta på tester som förklarar skillnaderna mellan just de specifika produkterna, vilket är svårt. Med flera tusen olika modeller spelskärmar bara de senaste åren är det miljontals potentiella kombinationer av jämförelser. Inte stora chans man får exakta svar då. Eller så köper man och chansar.

Är eftersläpsnivå det allra viktigaste, viktigare än allt annat? Gå på de tester som visar på så lite eftersläp som det bara går. Var beredd på att du kan behöva ta i lite mer i fråga om budgeten för att finna de skärmar som bekräftas i utförliga tester.

Lenovo G24-10 är enkel men ganska ny modell (2020?) med TN-panel. Dessa TN-paneler tenderar att vara rätt bra på eftersläp. Det finns en risk att du upplever AOC-skärmen som lite mjukare och framför allt annorlunda. Extra så om du vant dig vid en viss karaktär, likt en väldigt stark overdrive-inställning. Andra skärmar lär inte se exakt likadana ut som du är van med. Ofta är detta denna vanesak och förhoppningen om som-den-gamla-fast-bättre vilket är kampen med en ny skärm.