Fläktuttaget på Grafikkortet fungerar inte

Permalänk

Fläktuttaget på Grafikkortet fungerar inte

Tjena! Mitt grafikkort (rtx 3060 ti) lät väldigt mycket så ja kollade runt lite på google och såg att de flera här på sweclockers och på andra forum har bytt sina gpu fläktar till chassifläktar och tänkte att det var en bra idé. Så jag gjorde det men jag var dum nog att förstöra original fläktarnas sladd till 4 pin uttaget på gpu kretskortet. Så ja köpte några nya 4 pin sladdar som jag lödde ihop tillsammans med chassifläktarna (noctua nf-a9x14 chromax). Jag testade och stoppa in den i fläktarnas uttag på gpun men den ger ingen ström. Fläktarna snurrar inte och jag kan inte höja dem med msi afterburner. Så min fråga är har jag bränt någon komponent på gpun? Kan jag fixa det i Sverige? Ett nytt grafikkort är satans dyrt just nu så det är nog sista alternativet. Vet ni något sätt?

Tack på förhand!

EDIT: Jag vill bara tillägga att grafikkortet fungerar som den ska det är bara fläktarna som inte får ström. Jag kollade strömmen på pinnarna också de visar 0 på alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manymen99:

Tjena! Mitt grafikkort (rtx 3060 ti) lät väldigt mycket så ja kollade runt lite på google och såg att de flera här på sweclockers och på andra forum har bytt sina gpu fläktar till chassifläktar och tänkte att det var en bra idé. Så jag gjorde det men jag var dum nog att förstöra original fläktarnas sladd till 4 pin uttaget på gpu kretskortet. Så ja köpte några nya 4 pin sladdar som jag lödde ihop tillsammans med chassifläktarna (noctua nf-a9x14 chromax). Jag testade och stoppa in den i fläktarnas uttag på gpun men den ger ingen ström. Fläktarna snurrar inte och jag kan inte höja dem med msi afterburner. Så min fråga är har jag bränt någon komponent på gpun? Kan jag fixa det i Sverige? Ett nytt grafikkort är satans dyrt just nu så det är nog sista alternativet. Vet ni något sätt?

Tack på förhand!

EDIT: Jag vill bara tillägga att grafikkortet fungerar som den ska det är bara fläktarna som inte får ström. Jag kollade strömmen på pinnarna också de visar 0 på alla.

Testa att köra fläktarna på moderkortet fan header?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

De just det. Jag har bara 1 sys_fan på mitt moderkort så det går tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Du skulle kört https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter eller https://www.inet.se/produkt/5322455/ek-cable-pwm-fan-adapter-... + förgreningskabel så du hade sluppit löda och ha sönder något

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av manymen99:

De just det. Jag har bara 1 sys_fan på mitt moderkort så det går tyvärr inte.

Köp Y splitter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Köp Y splitter

Men kommer jag kunna styra gpu fläktarna för sig och chassi fläktarna, chassifläktarna sitter i sys_fan just nu

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Du skulle kört https://www.inet.se/produkt/5322454/phobya-vga-pwm-adapter eller https://www.inet.se/produkt/5322455/ek-cable-pwm-fan-adapter-... + förgreningskabel så du hade sluppit löda och ha sönder något

Ja borde ha gjort de från början. Jag såg i efterhand att det här fanns och testade me den adaptern men de fungerande fortfarande inte så :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av manymen99:

Men kommer jag kunna styra gpu fläktarna för sig och chassi fläktarna, chassifläktarna sitter i sys_fan just nu

Nej annars kanske en fan hub tror jag du kan styra separat iofs

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej annars kanske en fan hub tror jag du kan styra separat iofs

kan jag styra så att grafikkorts fläktarna sätts på när kortet blir varmt?
Finns det något program som gör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av manymen99:

kan jag styra så att grafikkorts fläktarna sätts på när kortet blir varmt?
Finns det något program som gör så?

https://www.inet.se/produkt/5323932/razer-kontroll-for-pwm-fl...

Denna kan styra varje enskild fläkt utgång iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25