Permalänk
Medlem

Radeon drivrutiner

Hejsan har aldrig ägt ett radeon kort innan, men jag har läst många som nämner att där är problem med deras drivrutiner. Jag undrar ifall detta fortfarande är ett problem eller om dem blivit mycket bättre med att släppa fungerande drivrutiner ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan har aldrig ägt ett radeon kort innan, men jag har läst många som nämner att där är problem med deras drivrutiner. Jag undrar ifall detta fortfarande är ett problem eller om dem blivit mycket bättre med att släppa fungerande drivrutiner ?

Bara att köpa! Kört Radeon i de senaste 8 åren. Inga problem med drivisar än så länge! Uppdaterar när det kommer ny drivis!

MVH

Visa signatur

AMD 955BE @ 3,6ghz. MSI 790FX GD70. 6gb OCZ platinum. OS OCZ-VERTEX ATA Device SSD. 500gb WD black. Zalman 750w. R9 390 Vapor x.

I7 6700K. Noctua NH-U9B SE2. Gigabyte Z170 Gaming K3. Samsung Evo 500gb. Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB. Kingston HyperX 32GB. Corsair RM750x. Vega 64 Nitro.

Ryzen 7 5800X. PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate, Phanteks Revolt. Pro 1000W. Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB. be quiet! Pure Rock 2.Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX. Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Hejsan har aldrig ägt ett radeon kort innan, men jag har läst många som nämner att där är problem med deras drivrutiner. Jag undrar ifall detta fortfarande är ett problem eller om dem blivit mycket bättre med att släppa fungerande drivrutiner ?

Har faktiskt skiftat lite där amd blivit mycket bättre medans nvidia har börjat få en mer problem.

Men överlag när det kommer till amd kort så är det ganska mycket strul i början när kort är nylanserade men efter en 6-12 månader så är det mer eller mindre felfritt (samt högre prestanda än vid release i många fall)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dessutom tycker jag att AMD's inställningar är helt överlägsna. Vad pysslar NVidia med? Det är som att deras kontrollpanel lever kvar i Windows 98.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar jag står inför valet att köpa en nitro+ eller pulse 5700xt eller rtx 2070 super alla runt samma prisklass 👍
Vad hade ni valt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tack för snabba svar jag står inför valet att köpa en nitro+ eller pulse 5700xt eller rtx 2070 super alla runt samma prisklass 👍
Vad hade ni valt ?

Hade nog kört på den som har störst kylare (om det är runt samma pris för dom) eller nvidia om du är minsta intresserad av ray tracing

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tack för snabba svar jag står inför valet att köpa en nitro+ eller pulse 5700xt eller rtx 2070 super alla runt samma prisklass 👍
Vad hade ni valt ?

Det billigaste som har bra kylare. Nitro+ och Pulse är bra, kolla vad det är på 2070 super.

Jag hade valt 5700XT, men det är för att jag kör Linux och där funkar intel/AMD utan problem. Nvidia kräver deras proprietära drivrutin för full prestanda och kan kräva handpåläggning innan man ens får igång datorn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hehe.. Schrödingers drivrutin 😂

Alla har problem med drivrutiner, alla. Men inte med alla drivrutiner och inte alltid.
Användare X har problem som inte jag har osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Tack för snabba svar jag står inför valet att köpa en nitro+ eller pulse 5700xt eller rtx 2070 super alla runt samma prisklass 👍
Vad hade ni valt ?

Köpte ett 5700 XT Nitro+ innan jul och är väldigt nöjd. Inga problem alls med drivrutiner och dessutom en massa "kul" inställningar. Tänk bara på att det är ett ganska stort kort så kolla att det säkert får plats.
Längd - 330 mm
Bredd - 135 mm
Höjd - 49 mm
Lycka till!

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

okej, det var lite väl positiva vibbar här

Jag har ett 6800 och det har funkat felfritt i typ 1 år men nu med senaste tidens drivrutiner (från 22.5.1 och framåt) har det krånglat som fan... får gråskärm eller drivrutiner som time:ar ut, PCn dör mitt i spel etc. Har ägnat typ 2 veckor nu åt att prova alla möjliga åtgärder såsom:
- Avaktivera MPO
- Köra två separata 8 pins kablar istället för 1 med split
- Någon overlay lösning som faktiskt Nvidia föreslog för ett tag sedan

etc etc... felfria drivrutiner? Nä knappast...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

okej, det var lite väl positiva vibbar här

Jag har ett 6800 och det har funkat felfritt i typ 1 år men nu med senaste tidens drivrutiner (från 22.5.1 och framåt) har det krånglat som fan... får gråskärm eller drivrutiner som time:ar ut, PCn dör mitt i spel etc. Har ägnat typ 2 veckor nu åt att prova alla möjliga åtgärder såsom:
- Avaktivera MPO
- Köra två separata 8 pins kablar istället för 1 med split
- Någon overlay lösning som faktiskt Nvidia föreslog för ett tag sedan

etc etc... felfria drivrutiner? Nä knappast...

Stabilare med äldre drivrutin, innan december? Sprang på videon nedan och det är anmärkningsvärt. Får se vart det tar vägen.

Are AMD cards dying after a driver update?
https://www.youtube.com/watch?v=pQDnwpc_k4E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Stabilare med äldre drivrutin, innan december? Sprang på videon nedan och det är anmärkningsvärt. Får se vart det tar vägen.

Are AMD cards dying after a driver update?
https://www.youtube.com/watch?v=pQDnwpc_k4E

Okej det där kändes ju tryggt 😂 har upplevt hårda krascher nu sedan eländet började i november där någon gång. Har gjort alla möjliga felsökningar etc och har landat i att min OC på 5600X har börjat spöka…. Vet inte om det är för att Adrenalin är skakigt och påverkar detta på något sätt. Fungerat helt perfekt fram tills november… blir inte klok på det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Stabilare med äldre drivrutin, innan december? Sprang på videon nedan och det är anmärkningsvärt. Får se vart det tar vägen.

Are AMD cards dying after a driver update?
https://www.youtube.com/watch?v=pQDnwpc_k4E

Låter som kort som folk minat med?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt