Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det var ju bra pris. 160 kr inkl. frakt från Nördic. Antar skillnaden bara är kabellängden på de två?

Kjell har en kabel med 10 års garanti men dyr i jämförelse: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Om Nördic är lika bra så kör jag på den.

Kablar generellt är något som butiker har väldigt hög marginal på i de flesta fall. Priset är därför inte nödvändigtvis en indikator på kvalitet. Därför är det inte alls ovanligt att en bättre kabel kan kosta hälften så mycket som en sämre om man jämför priser i olika butiker. Vissa butiker som fokuserar på att sälja kablar kan också ibland välja att hålla betydligt lägre marginaler, så exakt samma kabel kan också skifta väldigt mycket i pris. Därför ska man i HDMI-fallet titta om kabeln är certifierad, snarare än produktbeskrivningen.

Skrivet av anon315148:

Inte fått kabeln än men provade starta det idag igen och nu har den slutat blinka. Provade trycka in kablarna igen (ifall nån satt löst vilket de inte gjorde dock) men vet fortfarande inte vad problemet var/är. Inväntar som sagt ny kabel innan jag försöker felsöka igen.

Blinkar det igen ska jag prova koppla Apple TV till mig 4K datorskärm för att ta reda på om det är den eller teven. Min datorskärm har fungerat felfritt sedan start med Mac mini.

Om blinkandet beror på kabeln så är det inte säkert att det händer konstant. Jag hade själv problem med blinkande med en gammal kabel förut. Det uppstod bara ibland, oftast kanske max någon gång inom ett tidsintervall på åtskilliga timmar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Kablar generellt är något som butiker har väldigt hög marginal på i de flesta fall. Priset är därför inte nödvändigtvis en indikator på kvalitet. Därför är det inte alls ovanligt att en bättre kabel kan kosta hälften så mycket som en sämre om man jämför priser i olika butiker. Vissa butiker som fokuserar på att sälja kablar kan också ibland välja att hålla betydligt lägre marginaler, så exakt samma kabel kan också skifta väldigt mycket i pris. Därför ska man i HDMI-fallet titta om kabeln är certifierad, snarare än produktbeskrivningen.

Om blinkandet beror på kabeln så är det inte säkert att det händer konstant. Jag hade själv problem med blinkande med en gammal kabel förut. Det uppstod bara ibland, oftast kanske max någon gång inom ett tidsintervall på åtskilliga timmar.

Tack för info. Nya kabeln låg i brevlådan upptäckte jag nu. Såg himla fin ut för att vara en kabel. Flätad och allt. 👍

För trött för att byta den nu direkt när inget krånglar men imorgon är den bytt.

Permalänk
Inaktiv

Ny kabel och efter ca 40 min så slocknade teven…

Så nu kan vi utesluta kabelproblem. Tre olika: en gammal Xbox kabel (High Speed), en minst 3 år gammal Deltaco kabel (High Speed med Ethernet) och en sprillans ny och certifierad Ultra High Speed kabel från Nördic.

Hur vet jag med säkerhet att det är teven och inte Apple TV? Hur skulle Apple TV bete sig vid omstart? Om Apple TV startar om ska väl inte teven slockna utan då bör det väl stå ”Ingen signal” eller liknande?

När teven slocknar så blir den svart och sen tillbaka där jag var. Innan hade det jag såg på Apple TV fortsatt gå men nu verkade den ha pausats (om jag inte av misstag tryckte på pausa).

Ska sätta upp telefonen igen och försöka filma det. Netonnet sa det skulle hjälpa och jag vill inte riskera få den tillbaka för att de inte kan återskapa problemet och så åker jag på en avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ny kabel och efter ca 40 min så slocknade teven…

Så nu kan vi utesluta kabelproblem. Tre olika: en gammal Xbox kabel (High Speed), en minst 3 år gammal Deltaco kabel (High Speed med Ethernet) och en sprillans ny och certifierad Ultra High Speed kabel från Nördic.

Fråga. Hur vet jag med säkerhet att det är teven och inte Apple TV? Hur skulle Apple TV bete sig vid omstart? Det ska väl inte göra att teven slockna utan då bör det väl stå ”Ingen signal” eller liknande?

När teven slocknar så blir den svart och sen tillbaka där jag var. Innan hade det jag såg på Apple TV fortsatt gå men nu verkade den ha pausats (om jag inte av misstag tryckte på pausa).

Ska sätta upp telefonen igen och försöka filma det. Netonnet sa det skulle hjälpa och jag vill inte riskera få den tillbaka för att de inte kan återskapa problemet och så åker jag på en avgift.

Du kopplar ut allt annat från tv:n och kör enbart apple tv med den nya kabeln i en hdmi port på tv:n.

Händer det igen så kopplar du ur apple tv:n och kopplar in en annan enhet i samma hdmi uttag på tv:n med samma hmdi kabel (dvs koppla ur på apple tv sidan, men låt hdmi-kabeln sitta kvar i tv:n i samma port).

Kvarstår problemet med annan enhet än apple tv så är det tv:n som är problemet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se så är det ingen som sagt något om firmware.
Kan vara värt att kontrollera om det finns någon ny, konsultera manualen för information om hur du uppdaterar denna.
Även "dumma" TV-apparater kan få ny firmware...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shugge:

Du kopplar ut allt annat från tv:n och kör enbart apple tv med den nya kabeln i en hdmi port på tv:n.

Händer det igen så kopplar du ur apple tv:n och kopplar in en annan enhet i samma hdmi uttag på tv:n med samma hmdi kabel (dvs koppla ur på apple tv sidan, men låt hdmi-kabeln sitta kvar i tv:n i samma port).

Kvarstår problemet med annan enhet än apple tv så är det tv:n som är problemet.

Endast soundbar är kopplad utöver Apple TV. Jobbigt att behöva lyssna utan den men det kan väl gå. Att däremot koppla in nått annat. Jag har inget annat förutom en Xbox men jag använder den inte. Vad kan jag spela upp på den som jag kan låta gå? Spelar inte och har inga DVD filmer eller dylikt. Finns YouTube eller Spotify till Xbox (original)?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viita:

Vad jag kan se så är det ingen som sagt något om firmware.
Kan vara värt att kontrollera om det finns någon ny, konsultera manualen för information om hur du uppdaterar denna.
Även "dumma" TV-apparater kan få ny firmware...

Finns inga uppdateringar till TV och vad jag minns sa inte butiken att det fanns nån info om strul med nån firmware.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden men det jag tänker spontant är just närmare vad som sker. Startar själva TV:n verkligen om eller är det bara bilden som blir svart och sedan kommer tillbaka?

Om skärmen startade om så borde någon diod slockna alt. lysa rött. Min skärm har en diod som lyser rött när den är i standby men dioden slocknar när den är igång.

Hur beter sig din? Om dioden inte indikerar att skärmen startar om sig så misstänker jag fel i själva skärmen och inte någon nätdel t.e.x.

Vill minnas att min gamla TV betedde sig på samma sätt och då var den en kondensator som var rökt. Löste det på egen hand genom att införskaffa en lödkolv från Kjell & Co á 350kr och beställde några kondensatorer och lite lödtråd för några tior. Var riktigt kul projekt att ta sig an och enklare än jag trodde. Men den skärmen var från tidigt 2000-tal och inte öppnat upp någon TV sedan dess.

Mitt tips annars är att koppla bort all utrustning och låta skärmen bara stå på utan någon direkt input i nån timme eller så och se om fenomenet uppstår då också.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lythelius:

Har skummat igenom tråden men det jag tänker spontant är just närmare vad som sker. Startar själva TV:n verkligen om eller är det bara bilden som blir svart och sedan kommer tillbaka?

Om skärmen startade om så borde någon diod slockna alt. lysa rött. Min skärm har en diod som lyser rött när den är i standby men dioden slocknar när den är igång.

Hur beter sig din? Om dioden inte indikerar att skärmen startar om sig så misstänker jag fel i själva skärmen och inte någon nätdel t.e.x.

Vill minnas att min gamla TV betedde sig på samma sätt och då var den en kondensator som var rökt. Löste det på egen hand genom att införskaffa en lödkolv från Kjell & Co á 350kr och beställde några kondensatorer och lite lödtråd för några tior. Var riktigt kul projekt att ta sig an och enklare än jag trodde. Men den skärmen var från tidigt 2000-tal och inte öppnat upp någon TV sedan dess.

Mitt tips annars är att koppla bort all utrustning och låta skärmen bara stå på utan någon direkt input i nån timme eller så och se om fenomenet uppstår då också.

Tack för tips.

Ska hålla koll på dioden. Den lyser inte när teven är på men lyser rött när jag stänger av.

Har kopplat ur soundbar och Apple TV och kollar på TV-sändning nu (gick en film på TV). Ska se om nått händer igen ikväll.

Det sker så oregelbundet så det är svårt att filma. Har redan filmat flera timmar före kabelbytet och enda gången teven släckte sig så hade telefonen slutat filma pga. fullt lagringsutrymme. Var dålig på tömma raderat material men det ska inte hända igen.

Jag kommer inte fixa teven själv då den täcks av garanti och är 3 månader gammal bara.

Permalänk
Inaktiv

Filmen på TV-sändningen tog slut så startade Apple TV igen. Efter ca 24 min så stängde teven av sig igen. Dioden lös rött så ja, teven stängde av sig och man ser det också på texten som kommer som alltid kommer vid uppstart. Intressant nog så pausar Apple TV så jag slipper spola tillbaka vilket den inte gjorde tidigare. Nya kabelns förtjänst?

Då var inget annat inkopplat förutom Apple TV. Inte ens soundbar.

Måste väl vara teven som är problemet då? Det är ju den som stänger av och inte Apple TV.

Vet inte om det händer om man tittar på TV-sändningar för jag gör sällan det men teven måste ju kunna funka med Apple TV.

Nu har jag det på film i varje fall. Kan man välja att reklamera den eller måste den skickas på felsökning/lagning?

Permalänk
Medlem

Tänker spontant om det kan vara HDMI CEC som ballat ur? Testa att stänga av funktionen i Apple TV och även i TV-skärmen om det går. Har själv inte ägt en Apple TV men den bör ju ha stöd för HDMI CEC.

HDMI CEC (eller vad det kallas nu igen) har ju en funktion att kunna stänga av och sätta på andra enheter. T.e.x. om du startar Apple TV så ska TV:n och soundbar starta också om de har stöd för detta, och vice versa.

Du fick inga problem när du bara tittade på TV om jag hängde med nu, utan först när Apple TV sattes på? I så fall misstänker jag att Apple TV kan vara boven som skickar ut felaktig signal om att stänga av sig.

Nu är jag dock ute på hal is och det är vilda kill-gissningar...

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Jag vet att det har nämnts att plocka ur batterierna ur TV-dosan.
Ett annat förslag är att blockera IR-mottagaren på själva TV:n.
Se till att den inte mottager någon IR-signal helt enkelt.
Om detta fungerar så finns det något i omgivningen som skickar en IR-signal som din TV-apparat tolkar som ett kommando för att stänga av sig...
Det här är enligt mig ganska långsökt, men värt att prova.

Av erfarenhet vet jag att det ibland kan vara mycket svårt att hitta konstiga felorsaker.
Hade en gång en 3com-router som slumpmässigt nollställdes om man hade båda trådlösa handenheterna till hemtelefonen påslagna samtidigt. Det var alltså 1 baststation med 2 handhållna enheter.
Lät man den ena vara avstängd fungerade 3com-routern problemfritt...
Allt ter sig inte alltid helt logiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Att däremot koppla in nått annat. Jag har inget annat förutom en Xbox men jag använder den inte. Vad kan jag spela upp på den som jag kan låta gå? Spelar inte och har inga DVD filmer eller dylikt. Finns YouTube eller Spotify till Xbox (original)?

På förra sidan nämner du att du har en 4K-skärm. Har du inget som normalt genererar 4K-bild till den? (I syfte att utesluta Apple-TV:n som felkälla och troliggöra fel på TV:n)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lythelius:

Tänker spontant om det kan vara HDMI CEC som ballat ur? Testa att stänga av funktionen i Apple TV och även i TV-skärmen om det går. Har själv inte ägt en Apple TV men den bör ju ha stöd för HDMI CEC.

HDMI CEC (eller vad det kallas nu igen) har ju en funktion att kunna stänga av och sätta på andra enheter. T.e.x. om du startar Apple TV så ska TV:n och soundbar starta också om de har stöd för detta, och vice versa.

Du fick inga problem när du bara tittade på TV om jag hängde med nu, utan först när Apple TV sattes på? I så fall misstänker jag att Apple TV kan vara boven som skickar ut felaktig signal om att stänga av sig.

Nu är jag dock ute på hal is och det är vilda kill-gissningar...

Det står inte ens nått på tevens produktsida eller på kartongen eller själva HDMI-portarna att den har CEC. Däremot verkar den ändå ha det då fjärrkontrollen kan sätta på och stänga av enheterna samtidigt.

Hittar inte CEC i TV-inställningar (eller Apple TV) om jag inte har letat dåligt. Kan kolla mer. Under HDMI anslutningar på TV står bara "Utökad, Vanlig" och nått mer utöver Avaktiverad (dock ej CEC).

Nu tittar jag typ aldrig på TV så har svårt att bedöma det utifrån igår. Innan kunde jag nämligen sitta timmar framför Apple TV innan det hände men ibland händer det oftare som igår. Helt oregelbundet alltså. Kollade inte ens en timme på en TV-sändning igår och jag kan sitta timmar framför Apple TV.

För att återgå till CEC. Menar du att en TV kan stänga av sig även fast man inte rört nån fjärrkontroll (ingen av dem)? Så om CEC strular kan ett symtom vara att teven bara stänger av sig medan Apple TV fortsätter vara igång?

Skrivet av Viita:

Jag vet att det har nämnts att plocka ur batterierna ur TV-dosan.
Ett annat förslag är att blockera IR-mottagaren på själva TV:n.
Se till att den inte mottager någon IR-signal helt enkelt.
Om detta fungerar så finns det något i omgivningen som skickar en IR-signal som din TV-apparat tolkar som ett kommando för att stänga av sig...
Det här är enligt mig ganska långsökt, men värt att prova.

Av erfarenhet vet jag att det ibland kan vara mycket svårt att hitta konstiga felorsaker.
Hade en gång en 3com-router som slumpmässigt nollställdes om man hade båda trådlösa handenheterna till hemtelefonen påslagna samtidigt. Det var alltså 1 baststation med 2 handhållna enheter.
Lät man den ena vara avstängd fungerade 3com-routern problemfritt...
Allt ter sig inte alltid helt logiskt...

Det låter väldigt långsökt med IR-signal. Finns tre fjärrkontroller (TV, Apple TV och soundbar). Kan ju lägga alla tre i ett annat rum även fast det blir drygt varje gång jag vill byta program på Apple TV (fjärrkontrollen till TV och soundbar använder jag aldrig när jag kollar på Apple TV).

Ja, det är frustrerande när man inte förstår vad som felar. Skulle kanske köpt en större datorskärm och varit nöjd bara (fast större skärm än vad jag har blir jobbigt vid datorarbete). En projektor hade varit ännu trevligare också då dagens TV-apparater är så stora och omständliga. Fast en bättre UST-projektor kostar för mycket (kanske blir de billigare i framtiden).

Skrivet av KAD:

På förra sidan nämner du att du har en 4K-skärm. Har du inget som normalt genererar 4K-bild till den? (I syfte att utesluta Apple-TV:n som felkälla och troliggöra fel på TV:n)

Du menar min datorskärm? Den har 4K-upplösning precis som teven. Fast jag vet inte om allt jag gör på skärmen är i 4K. Har en Mac mini M1 kopplad till den. Blir väldigt bökigt att koppla ur datorn men Xbox bör väl duga också eller kan Xbox Original inte producera 4K? När jag provade starta något på den för länge sedan såg bilden okej ut men oklart om det är 4K. Kanske prova YouTube. Om samma fenomen dyker upp med Xbox och det inte är 4K så känns ju 4K inte som grundproblemet.

Permalänk
Inaktiv

Hittade CEC nu i tevens inställningar. Den var aktiverad (dock avaktiverad för automatisk påslagning) men har avaktiverat nu.

Testar Apple TV igen då. Hittade inget om CEC i dess inställningar tidigare dock.

Om det händer igen, ska jag då prova Xbox också? Att kolla på TV-sändning blir drygt och teven behöver ju fungera med extern enhet oavsett. Kan ju vara intressant att kontrollera två enheter dock.

Permalänk
Inaktiv

Om det skulle lösa sig att avaktivera CEC (ej stängt av sig än). Är det då normalt dvs. inget fel? CEC ska inte fungera? Tänker mer om nått är defekt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Om det skulle lösa sig att avaktivera CEC (ej stängt av sig än). Är det då normalt dvs. inget fel? CEC ska inte fungera? Tänker mer om nått är defekt eller ej.

Nej, normalt är det inte. Däremot kan någon enhet eventuellt ha en buggig implementation av CEC som orsakar problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Nej, normalt är det inte. Däremot kan någon enhet eventuellt ha en buggig implementation av CEC som orsakar problem.

För att utesluta Apple TV så har jag nu kopplat in Xbox och aktiverat CEC igen. Ska se vad jag kan göra på Xboxen bara…

Om det händer även på Xbox så måste väl CEC problemet ligga hos teven och inte t.ex. Apple TV?

Både TV och Apple TV är nya och har garanti. Dock dumt att klaga på teven om det är Apple TV. Datorskärm har väl inte CEC så inte lönt att koppla Apple TV till den för att undersöka buggig CEC (dessutom saknar den högtalare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

För att utesluta Apple TV så har jag nu kopplat in Xbox och aktiverat CEC igen. Ska se vad jag kan göra på Xboxen bara…

Om det händer även på Xbox så måste väl CEC problemet ligga hos teven och inte t.ex. Apple TV?

Både TV och Apple TV är nya och har garanti. Dock dumt att klaga på teven om det är Apple TV. Datorskärm har väl inte CEC så inte lönt att koppla Apple TV till den för att undersöka buggig CEC (dessutom saknar den högtalare).

Ja, händer det igen i den uppsättningen borde problemet ligga i TV:n.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Ja, händer det igen i den uppsättningen borde problemet ligga i TV:n.

Lyssnade på musik en stund igår och såg även en film på Xboxen (hittade både Spotify och ViaPlay). CEC aktiverad. Inget avbrott.

Ska kolla mer idag och sen växla till Apple TV (med CEC fortsatt aktiverat). Om det bara händer med Apple TV så antar jag att det är den som strular och inte teven (om inte Xbox får avbrott nån gång).

Bättre om det är Apple TV som krånglar då den är mycket enklare att transportera än en 55-tums TV...

Permalänk
Inaktiv

Inget hände med Xbox så kopplade in Apple TV igen och hade först inga avbrott. Kopplade sen in soundbaren igen och nu precis svartnade teven igen (medan Apple TV visade skärmsläckare som fortsatte under omstart). Ska prova en gång till med Xbox och soundbar för att utesluta att det inte är något med soundbaren också. Annars antar jag att det är Apple TV då om jag inte kan återskapa problemet med Xbox.

Händer inget med Xbox och soundbar så antar jag att det är Apple TV. Om det skulle hända även med Xbox + soundbar så ska jag kolla hur det är om jag bara har soundbar dvs. TV-sändningar som aldrig har svartnat vad jag kan minnas (kollar dock sällan).

CEC är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Inte fått kabeln än men provade starta det idag igen och nu har den slutat blinka. Provade trycka in kablarna igen (ifall nån satt löst vilket de inte gjorde dock) men vet fortfarande inte vad problemet var/är. Inväntar som sagt ny kabel innan jag försöker felsöka igen.

Blinkar det igen ska jag prova koppla Apple TV till mig 4K datorskärm för att ta reda på om det är den eller teven. Min datorskärm har fungerat felfritt sedan start med Mac mini.

Testa även en annan hdmi port på TVn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weenan:

Testa även en annan hdmi port på TVn.

Finns bara 3 st och jag använder 2 av dessa. Endast en verkar stödja ARC (omärkt) då min soundbar ej fungerar med övriga 2. Du menar alltså att jag ska testa byta kontakt på den andra bara? Kan jag ju göra men ologiskt om Xbox inte också får teven att starta om sig. Då måste problemet ligga hos Apple TV tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Finns bara 3 st och jag använder 2 av dessa. Endast en verkar stödja ARC (omärkt) då min soundbar ej fungerar med övriga 2. Du menar alltså att jag ska testa byta kontakt på den andra bara? Kan jag ju göra men ologiskt om Xbox inte också får teven att starta om sig. Då måste problemet ligga hos Apple TV tänker jag.

Möjlighet att testa Apple TV:n på en kompis TV? Ta Apple TV:n till NoN å testa den där?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Finns bara 3 st och jag använder 2 av dessa. Endast en verkar stödja ARC (omärkt) då min soundbar ej fungerar med övriga 2. Du menar alltså att jag ska testa byta kontakt på den andra bara? Kan jag ju göra men ologiskt om Xbox inte också får teven att starta om sig. Då måste problemet ligga hos Apple TV tänker jag.

Min tanke var att om du misstänker att det är Apple TV som orsakar det så kan du prova Apple TV på en annan HDMI port för att utesluta att det inte är porten den är kopplad på nu som är trasig/glapp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seville57:

Möjlighet att testa Apple TV:n på en kompis TV? Ta Apple TV:n till NoN å testa den där?

Ej köpt via Netonnet, endast teven kommer från Netonnet. Behövs det om Xboxen funkar med teven då? Varför skulle Xbox funka men inte Apple TV om man nu ska säga att det är teven som strular?

Skrivet av weenan:

Min tanke var att om du misstänker att det är Apple TV som orsakar det så kan du prova Apple TV på en annan HDMI port för att utesluta att det inte är porten den är kopplad på nu som är trasig/glapp.

Fast om det är HDMI-porten på teven borde det ju påverka Xboxen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ej köpt via Netonnet, endast teven kommer från Netonnet. Behövs det om Xboxen funkar med teven då? Varför skulle Xbox funka men inte Apple TV om man nu ska säga att det är teven som strular?

Fast om det är HDMI-porten på teven borde det ju påverka Xboxen också?

Tanken var att se om Apple TV:n uppför sig likadant på en annan TV eller inte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seville57:

Tanken var att se om Apple TV:n uppför sig likadant på en annan TV eller inte.

Okej. Mer märkligt att det är teven om Xboxen inte har samma problem? Såg en film på Xboxen igår (med soundbar) utan avbrott. Så Jag verkar inte kunna återskapa problemet på Xbox. Däremot hade den problem vid uppstart av filmen (första gången dock, felfritt tidigare) med någon text från teven om nått i stil med "växlat till HDMI reguljär linje för bättre kompatibilitet" och sen fick jag felkod 1003 i ViaPlay. Backade bara och startade filmen på nytt och då funkade det felfritt. Ingen svart skärm eller nått sånt dock.

Får väl se om jag kan testa Apple TV på en annan TV. Vet inte vem jag ska fråga men får höra mig för. Att prova i butik hos Netonnet känns inte rimligt. Kan ju dröja en timme eller mer ibland innan avbrott sker.

Permalänk
Inaktiv

En fråga. För att testa Apple TV måste det vara en TV med CEC? Har även äldre TV-apparater detta? Tänker på vem jag ska fråga. En har en äldre TV (dock ej 4K) så vet inte om det blir bra? Min farsa har en ny Andersson TV så den kan ju vara ett alternativ också.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vill bara flika in det som jag skrev om tidigare om varför jag generellt avråder från OEM- och bottenskrapsprodukter. Hela den här tråden belyser det så tydligt. TV:n krånglar och nu hamnar TS i någon slags limbo där det ägnas tid, pengar och energi på att felsöka AppleTV, en av de mest spridda och sålda produkterna någonsin inom sin kategori. Den är inte perfekt den heller, men hur rimlig är den här situationen?

Den där initialt sparade 500-lappen eller kanske 1000-lappen mot en etablerad tillverkares snarlika produkt: jag säger inte att det alltid är bättre hos LG, Samsung och Philips med flera. Finns skräckhistorier där med.

Däremot tenderar de globala namnen att säkra sina TV-apparaters funktion mot de vanligaste miljonprodukterna, likt AppleTV, och senare tillföra mjukvarufixar när det krävs. Dessutom får man oftare kontakt med tillverkarnas supportorganisation istället för en pruttig butik som hotar med felsökningsavgift tillförd enligt deras godtycke. Extra dessutom att när det är problem, då är man sällan ensam om problemen. Felen kan ofta bekräftas av andra användare och det kan finnas kända vägar runt problemen. Information är alltid så mycket enklare att komma över.

Sitter man med en TV av märket UGGLO BUGGLO finns inte längre miljoner andra användare som kan peka ut kända problem eller ifall man bara missat någon simpel inställning. Det är ingen som riktigt vet hur UGGLO BUGGLO-TV:n fungerar – inte ens butiken som säljer den. Och skulle det vara faktiskt fel är det inte troligt att OEM-tillverkaren bakom UGGLO BUGGLO någonsin kommer kunna ordna några mjukvarufixar (eller kan fixa men kräver då betalt av butiken). Den där "leta efter uppdatering"-funktionen är förmodligen mest bara där för syns skull. Det lär inte komma någon ny mjukvara.

@anon315148: önskar jag kunde hjälpa dig mer, men har tyvärr inga andra idéer.