Formatera till FAT32 via bios?

Permalänk

Formatera till FAT32 via bios?

Så, jag har nu klantat till mig till den grad att jag inte kan boota windows. Jag skulle installera om datorn och formaterade någon systemgrej av misstag som nu gör att datorn inte bootar.

Jag kan inte heller installera windows på min nya NVME-m2-disk för den är NTFS och inte FAT32, så det sket sig. Vilket det står att alla mina diskar är när jag försöker installera på någon annan disk.

Jag sitter nu fast och behöver lite hjälp! 😅

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

du kan inte installera windows på fat32.

samtliga av dina diskar bör rimligen vara NTFS och inte Fat32, fat32 har max storlek på 4gb och jag antar du har större diskar än så.

https://softwarekeep.com/help-center/how-to-install-windows-1...

följ guiden så borde det ordna sig

Permalänk
Skrivet av Hansar:

du kan inte installera windows på fat32.

samtliga av dina diskar bör rimligen vara NTFS och inte Fat32, fat32 har max storlek på 4gb och jag antar du har större diskar än så.

https://softwarekeep.com/help-center/how-to-install-windows-1...

följ guiden så borde det ordna sig

Hmm, fan va skumt! Ja jag har ju alltid formaterat i NTFS men när det nu stod att det inte gick pga just det så blev jag osäker. Får kika på den där sidan och återkomma.

Jag har en USB med windows media creation eller vad den heter och kan boota med EFI.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

FAT32? Ska du installera Win98? XD

Du ska som sagt ha NTFS.
Vad säger installationprogrammet när du försöker installera på din nvme disk?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

du kan inte installera windows på fat32.

samtliga av dina diskar bör rimligen vara NTFS och inte Fat32, fat32 har max storlek på 4gb och jag antar du har större diskar än så.

https://softwarekeep.com/help-center/how-to-install-windows-1...

följ guiden så borde det ordna sig

Gränsen är i och för sig inte 4 GB (det är per fil med LFS), men är det inte en retroburk med DOS-baserat Windows är det onekligen NTFS som gäller. USB-minnen upp till 32 GB formateras som standard med FAT32... Över det med exFAT, men FAT32 stöder egentligen större volymer än så i sig.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

FAT32? Ska du installera Win98? XD

Du ska som sagt ha NTFS.
Vad säger installationprogrammet när du försöker installera på din nvme disk?

Nu står det "Windows upptäckte att EFI-systempartitionen var formaterat som NTFS. Formatera EFI-systempartionen och starta om installationen".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk

Ah, jag tog bort varenda partition nu tills jag hade mina tre hårddiskar kvar. Tyvärr är min NVME och min vanliga SATA på 1tb och exakt samma utrymme så kunde inte särskilja vilken som faktiskt var min nya NVME, så får installera på Samsung 850 EVO igen ändå... Fan vad irriterande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av krisljungberg:

Ah, jag tog bort varenda partition nu tills jag hade mina tre hårddiskar kvar. Tyvärr är min NVME och min vanliga SATA på 1tb och exakt samma utrymme så kunde inte särskilja vilken som faktiskt var min nya NVME, så får installera på Samsung 850 EVO igen ändå... Fan vad irriterande.

Koppla ur alla diskar förutom systemdisken eller stäng av SATA-portarna i UEFI då? Som man borde göra alltså;)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Koppla ur alla diskar förutom systemdisken eller stäng av SATA-portarna i UEFI då? Som man borde göra alltså;)

Ska göra det nu. Gud vilken bra och lärorik process det här är för mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av krisljungberg:

Ska göra det nu. Gud vilken bra och lärorik process det här är för mig.

Små steg, fråga här så hjälper vi till så gott vi kan. Nån kanske kan hjälpa på plats?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Små steg, fråga här så hjälper vi till så gott vi kan. Nån kanske kan hjälpa på plats?

Nu är allt i sin ordning! Är så ivrig alltid så det blir minst två fel först innan något blir rätt.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det kanske kan tilläggas att EFI-partitionen inte är där själva Windows installeras, utan det är en liten partition på ~100 MB som används vid start. När installationsprogrammet får möjligheten på en tom enhet så skapas den och en återställningspartition med lite reparationsverktyg automatiskt. De här extra partitionerna ser man inte normalt när man använder datorn eftersom de saknar enhetsbokstav, men det går att se att de finns om man går in i diskhanteringen.

Permalänk
Medlem

UEFI är i FAT32 och bara det, så det är inte helt sant att alla partitioner måste vara i NTFS på en systemdisk.

har man knölat sönder disken så är det bästa att ta bort alla partitioner (och även kanske skriva över en bit av diskens början med '0' för att det inte skall finnas några spår av gammal data och som ev. installationsprogram till varje pris försöker återanvända (läs windows...)) och sedan låta installationsprogrammet själv sköta om hela partitioneringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

UEFI är i FAT32 och bara det, så det är inte helt sant att alla partitioner måste vara i NTFS på en systemdisk.

har man knölat sönder disken så är det bästa att ta bort alla partitioner (och även kanske skriva över en bit av diskens början med '0' för att det inte skall finnas några spår av gammal data och som ev. installationsprogram till varje pris försöker återanvända (läs windows...)) och sedan låta installationsprogrammet själv sköta om hela partitioneringen.

Tolkningen utifrån den ursprungliga informationen var förstås att det var "C:" som avsågs. Lite svårt att installera Windows på en EFI-partition med tanke på storleken... Även installations-USB för Windows är FAT32, vilket är något irriterande om man tar ett större USB-minne som då magiskt krymper till Windows egen satta maxgräns på 32 GB. Det går ju sedan inte bara att formatera bort, utan man får ju ta till diskhanteringen e dyl för att få ordning på det igen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xxargs:

UEFI är i FAT32 och bara det, så det är inte helt sant att alla partitioner måste vara i NTFS på en systemdisk.

har man knölat sönder disken så är det bästa att ta bort alla partitioner (och även kanske skriva över en bit av diskens början med '0' för att det inte skall finnas några spår av gammal data och som ev. installationsprogram till varje pris försöker återanvända (läs windows...)) och sedan låta installationsprogrammet själv sköta om hela partitioneringen.

UEFI är modernt gränssnitt och uppdatering av BIOS. EFI-partitionen är något annat.

Skrivet av ztenlund:

Tolkningen utifrån den ursprungliga informationen var förstås att det var "C:" som avsågs. Lite svårt att installera Windows på en EFI-partition med tanke på storleken... Även installations-USB för Windows är FAT32, vilket är något irriterande om man tar ett större USB-minne som då magiskt krymper till Windows egen satta maxgräns på 32 GB. Det går ju sedan inte bara att formatera bort, utan man får ju ta till diskhanteringen e dyl för att få ordning på det igen.

En ISO-fil är på några få GB, varför måste den vara mer än 32GB? Det gör liksom inget att USB-minnet är FAT32. Förvisso om den krymper till 32GB så är det ett ilandsproblem egemtligen. Formatera bort? Du kan hyffsat enkelt utöka och använda hela USB-minnet med en partition?