Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

En dum sak att spara in på. Informationen ska vara framför en. Inte åt sidan.

Fast skall du ha information framför dig så är det endast HUD som löser det.

Personligen så tittar jag lika snabbt åt höger som jag tittar neråt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Tyckte det kändes lite konstigt i början men man vande sig väldigt fort.
Nu tänker jag inte ens på det och har kört så sen 2019.
Håller med om att en HUD är vettig väg framåt.

Kompisen hade en Nissan för en massa år sedan och där sitter instrumentklustret i mitten. Jag tyckte det var konstigt men han sa att man vänjer sig snabbt.
<Uppladdad bildlänk>

Jo, folk är generellt rätt konservativa av sig av naturen (har oftast inte så mycket med fakta eller objektivitet att göra).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ska låna farsans elbil en vecka. Tror det är en Kia E-niro Advance i något utförande. Finns det något som kan vara bra att tänka på? Aldrig kört elbil mer än några mil förut och nu lär det bli desto fler. Kommer utgå från Rimforsa och behöva röra mig in mot Norrköping ett par gånger och sen hemåt mot katrineholm i slutet av veckan. Finns det några oskrivna regler när man laddar? Hur hittar man vettigast laddning? Kommer räckvidden halveras när det blir 30c varmt och jag kör acc på full blast för att överleva i veckan osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Ska låna farsans elbil en vecka. Tror det är en Kia E-niro Advance i något utförande. Finns det något som kan vara bra att tänka på? Aldrig kört elbil mer än några mil förut och nu lär det bli desto fler. Kommer utgå från Rimforsa och behöva röra mig in mot Norrköping ett par gånger och sen hemåt mot katrineholm i slutet av veckan. Finns det några oskrivna regler när man laddar? Hur hittar man vettigast laddning? Kommer räckvidden halveras när det blir 30c varmt och jag kör acc på full blast för att överleva i veckan osv?

1. Ionity finns i Norrköping, Circle K gamla vägen. Kräver Ionity app eller Kia Charge om du har det. Se ChargeFinder för laddare. Bra att skapa konto i förväg för den laddstation som passar bäst.
2. Oskrivna regeln är att du laddar till max 80% ifall det är kö.
3. Räckvidden påverkas ja, men knappast halveras. Min bil visar hur mycket AC påverkar räckvidd när den är på. Kanske syns i E-Niro också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Största förlusterna ligger då i bilens växelriktare (eng. inverter), bl.a. Tesla 3 LR har bara en effektivitet på 75 % om man laddar med 10 A och en fas (2,3 kW), medan samma komponent har en effektivitet på ~95 % vid 11 kW (och 85-90 % vid 4 kW).

När du laddar är det ingen växelriktare inblandad. På den sidan sitter det en likriktare.

Växelriktaren är den som förser motorerna med ström när man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast skall du ha information framför dig så är det endast HUD som löser det.

Personligen så tittar jag lika snabbt åt höger som jag tittar neråt.

Men det här är ju bara dumt att försvara, att inte ha centralt instrumentkluster är en besparing, inte en förbättring. Precis samma som att inte ha rattspakar eller inte ha parkeringssensorer.
Hur kan ni försvara försämringar med argument att det är bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Men det här är ju bara dumt att försvara, att inte ha centralt instrumentkluster är en besparing, inte en förbättring. Precis samma som att inte ha rattspakar eller inte ha parkeringssensorer.
Hur kan ni försvara försämringar med argument att det är bättre?

En skum sak är ju att "syskonen" Zeekr X och Smart #1 har en förardisplay, så Volvo har uppenbarligen tänkt till när de plockade bort den. Att de gjorde om samma misstag som VW gjorde med Id.3 med bara två knappar för fönsterhissarna, något som VW nu har gått tillbaka på, känns också lite väl snålt.

Permalänk
Medlem

Volvo sa själva i presentationen dom hade för journalister på plats att både förardisplayen och knapparna till rutorna var för att spara in på kostnader. Sen kom dom såklart med andra marknadsargument också om hur smart och bra det var. Jag tycker personligen man vänjer sig väldigt snabbt i en Tesla, ett par timmar på sin höjd. Däremot föredrar jag en HUD eller display framför mig, tycker man hamnar så långt bort från övriga skärmen i en Tesla, t.ex. vid navigering. Återstår att se om det blir bättre när skärmen står upp istället...

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av BMac:

När du laddar är det ingen växelriktare inblandad. På den sidan sitter det en likriktare.

Växelriktaren är den som förser motorerna med ström när man kör.

Helt rätt!

De "inverters" jag jobbar med kan ju köras i båda riktningarna och vi säger aldrig något annat än "inverter". "Växelriktare" var den första svenska term som poppade upp. Vad vore den korrekta svenska termen för en "inverter" som är dubbelriktad?

Och mer till poängen: även dessa industri-inverters ser precis samma beteende. De typiskt väldigt effektiva (>90 %) från sin max-kapacitet till någon punkt där de snabbt börjar tappa effektivitet. Använder en 30 kW inverter för en del tester, den är väldigt effektiv till ca 7 kW, går man under det faller effektiviteten brant nedåt.

Så är inte så att alla elbilar/PHEV har dålig effektivitet vid t.ex. 2,2 kW (10 A en fas). De flesta PHEV har ju en maxkapacitet på ~4 kW på sin inverter, så de lär ligga >90 % även vid 2,2 kW medan typ alla BEV lär ha 11 eller 22 kW inverters som är väldigt långt från sin optimala arbetsområdet om man kör 2,2 kW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Helt rätt!

De "inverters" jag jobbar med kan ju köras i båda riktningarna och vi säger aldrig något annat än "inverter". "Växelriktare" var den första svenska term som poppade upp. Vad vore den korrekta svenska termen för en "inverter" som är dubbelriktad?

Och mer till poängen: även dessa industri-inverters ser precis samma beteende. De typiskt väldigt effektiva (>90 %) från sin max-kapacitet till någon punkt där de snabbt börjar tappa effektivitet. Använder en 30 kW inverter för en del tester, den är väldigt effektiv till ca 7 kW, går man under det faller effektiviteten brant nedåt.

Så är inte så att alla elbilar/PHEV har dålig effektivitet vid t.ex. 2,2 kW (10 A en fas). De flesta PHEV har ju en maxkapacitet på ~4 kW på sin inverter, så de lär ligga >90 % även vid 2,2 kW medan typ alla BEV lär ha 11 eller 22 kW inverters som är väldigt långt från sin optimala arbetsområdet om man kör 2,2 kW.

Vet ej. Omformare är säkert upptaget och inte helt beskrivande.

"Omskolare"

"Partipiskare". Tänker på Parlamentet när deltagarna ska helt byta åsikt på en sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Vet ej. Omformare är säkert upptaget och inte helt beskrivande.

"Omskolare"

"Partipiskare". Tänker på Parlamentet när deltagarna ska helt byta åsikt på en sekund.

Omformare har man på järnvägen för att mata kontaktledningen med rätt frekvens, antingen roterande eller statisk (egentligen omriktare). Detta eftersom nätfrekvensen (50 Hz) avviker från den man vill ha i kontaktledningen i bl a Sverige (16 2/3 Hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

En dum sak att spara in på. Informationen ska vara framför en. Inte åt sidan.

Skrivet av martinot:

Jo, folk är generellt rätt konservativa av sig av naturen (har oftast inte så mycket med fakta eller objektivitet att göra).

Skrivet av Chippen2188:

Volvo sa själva i presentationen dom hade för journalister på plats att både förardisplayen och knapparna till rutorna var för att spara in på kostnader. Sen kom dom såklart med andra marknadsargument också om hur smart och bra det var. Jag tycker personligen man vänjer sig väldigt snabbt i en Tesla, ett par timmar på sin höjd. Däremot föredrar jag en HUD eller display framför mig, tycker man hamnar så långt bort från övriga skärmen i en Tesla, t.ex. vid navigering. Återstår att se om det blir bättre när skärmen står upp istället...

Baserat på det faktum att Model Y är världens bäst säljande bilmodell så verkar inte nybilsköpare av elbilar hålla med dig, Dizzö. Jag håller med dig. Vill inte bli påmind om spariver när jag kliver in i min i 700000-kronorsbil (MYP, om jag skulle ha en). I en EX30, är det en annan sak. Smart av Volvo. Ska man kopiera av någon, kopiera av dom bästa, heter det ju. Hoppas att man kopierar, och förbättrar också. Fräscht av Volvo också att vara transparenta om att det handlar om att spara på kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Baserat på det faktum att Model Y är världens bäst säljande bilmodell så verkar inte nybilsköpare av elbilar hålla med dig, Dizzö. Jag håller med dig. Vill inte bli påmind om spariver när jag kliver in i min i 700000-kronorsbil (MYP, om jag skulle ha en). I en EX30, är det en annan sak. Smart av Volvo. Ska man kopiera av någon, kopiera av dom bästa, heter det ju. Hoppas att man kopierar, och förbättrar också. Fräscht av Volvo också att vara transparenta om att det handlar om att spara på kostnader.

Beror mycket på att de har bra priser utanför Sverige.

Och Tesla har stort mindshare ungefär som Apple.

Vissa kallar deras bilar t.o.m premium.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Baserat på det faktum att Model Y är världens bäst säljande bilmodell så verkar inte nybilsköpare av elbilar hålla med dig, Dizzö. Jag håller med dig. Vill inte bli påmind om spariver när jag kliver in i min i 700000-kronorsbil (MYP, om jag skulle ha en). I en EX30, är det en annan sak. Smart av Volvo. Ska man kopiera av någon, kopiera av dom bästa, heter det ju. Hoppas att man kopierar, och förbättrar också. Fräscht av Volvo också att vara transparenta om att det handlar om att spara på kostnader.

Skrivet av Dizzö:

Beror mycket på att de har bra priser utanför Sverige.

Och Tesla har stort mindshare ungefär som Apple.

Vissa kallar deras bilar t.o.m premium.

Ja det är ju omöjligt att veta vad folk faktiskt föredrar. Största anledningen till att Model Y säljer bra är leveransförmågan, skulle jag säga. Och att den erbjuder bra teknik, många funktioner, och gott om utrymme och rent allmänt upplevs som något nytt.

Att den saknar display i mitten kan man nog inte säga är nåt som folk föredrar. Det enda man kan konstatera är att det inte inte är ett tillräckligt stort problem för att folk ska välja bort bilen. Dvs det kan vara sämre för de flesta, men kanske så pass lite sämre att det inte avgör. Kan ju alltså vara så att de flesta bilköpare visst håller med Dizzö, men kan leva med det. Vem vet 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja det är ju omöjligt att veta vad folk faktiskt föredrar. Största anledningen till att Model Y säljer bra är leveransförmågan, skulle jag säga. Och att den erbjuder bra teknik, många funktioner, och gott om utrymme och rent allmänt upplevs som något nytt.

Att den saknar display i mitten kan man nog inte säga är nåt som folk föredrar. Det enda man kan konstatera är att det inte inte är ett tillräckligt stort problem för att folk ska välja bort bilen. Dvs det kan vara sämre för de flesta, men kanske så pass lite sämre att det inte avgör. Kan ju alltså vara så att de flesta bilköpare visst håller med Dizzö, men kan leva med det. Vem vet 🙂

Håller med. Hör många Teslaägare på jobbet beklaga sig på andra detaljer som att det t.ex. bara går att öppna handskfacket från skärmen o.s.v. men det är ju en Tesla och det är så det är utformat, så de gillar läget liksom. Finns andra fördelar med bilen och det anses inte vara en dealbreaker.

Tror inte det gått tillräckligt lång tid för att den stora massan ska ha hunnit "rösta med plånböckerna" ännu. Den stora majoriteten Teslaägare är väl ändå bara inne på sin första? En av mina vänner som har en Tesla Model 3 nu är iaf ute efter en mer "traditionell" elbil som nästa.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt rätt!

De "inverters" jag jobbar med kan ju köras i båda riktningarna och vi säger aldrig något annat än "inverter". "Växelriktare" var den första svenska term som poppade upp. Vad vore den korrekta svenska termen för en "inverter" som är dubbelriktad?

Tror det är omvandlare, det är ju det den gör, omvandlar från AC till DC och tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, folk är generellt rätt konservativa av sig av naturen (har oftast inte så mycket med fakta eller objektivitet att göra).

Fast om man är objektiv så kan det omöjligt vara bättre att behöva titta snett ned åt höger än att kolla rakt ner.

Bäst är givetvis headup display.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men det här är ju bara dumt att försvara, att inte ha centralt instrumentkluster är en besparing, inte en förbättring. Precis samma som att inte ha rattspakar eller inte ha parkeringssensorer.
Hur kan ni försvara försämringar med argument att det är bättre?

Jag tycker det är bättre, ja.

Ledsen om det upprör dig så mycket som det verkar göra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Fast om man är objektiv så kan det omöjligt vara bättre att behöva titta snett ned åt höger än att kolla rakt ner.

Jo, det är klart bättre IMO.

Dels så är all information samlad på samma skärm. Går snabbare att få överblick över all relevant information när man inte måste hoppa med blicken mellan två olika skärmar.

Dels så skyms inte mittskärmen på samma sätt som instrumentkluster oftast gör.

Skrivet av LeonHart:

Bäst är givetvis headup display.

Jo, skall man se information rakt fram, och utan att flytta blicken, så är HUD det enda alternativet.

Är ju ett skämt med de som felaktigt påstår att man inte behöver flytta blicken med ett instrumentalister!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är klart bättre IMO.

Dels så är all information samlad på samma skärm. Går snabbare att få överblick över all relevant information när man inte måste hoppa med blicken mellan två olika skärmar.

Dels så skyms inte mittskärmen på samma sätt som instrumentkluster oftast gör.

Jo, skall man se information rakt fram, och utan att flytta blicken, så är HUD det enda alternativet.

Är ju ett skämt med de som felaktigt påstår att man inte behöver flytta blicken med ett instrumentalister!

Hur det kan vara bättre att ta ögonen längre bort från vägen frångår mitt förstånd men jag får erkänna att jag inte forskat på området. Jag förstår inte vad det är för info man behöver från mittskärmen när man kör om man har en skärm ovanför ratten, då finns ju infon där…

Att gå ifrån något som varit standard hur länge som helst behöver inte vara fel men då ska det vara uppenbart att det är bättre. Jag och många andra ser inte den här förbättringen. Man vinner inget alls på att den här skärmen är borta.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men det här är ju bara dumt att försvara, att inte ha centralt instrumentkluster är en besparing, inte en förbättring. Precis samma som att inte ha rattspakar eller inte ha parkeringssensorer.
Hur kan ni försvara försämringar med argument att det är bättre?

Förmodligen av samma anledning som Playstation är bättre än Xbox och så vidare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De "inverters" jag jobbar med kan ju köras i båda riktningarna och vi säger aldrig något annat än "inverter". "Växelriktare" var den första svenska term som poppade upp. Vad vore den korrekta svenska termen för en "inverter" som är dubbelriktad?

Är det helvågslikriktare du söker efter? Annars förstår jag inte vad du menar med "dubbelriktad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Hur det kan vara bättre att ta ögonen längre bort från vägen frångår mitt förstånd men jag får erkänna att jag inte forskat på området. Jag förstår inte vad det är för info man behöver från mittskärmen när man kör om man har en skärm ovanför ratten, då finns ju infon där…

Att gå ifrån något som varit standard hur länge som helst behöver inte vara fel men då ska det vara uppenbart att det är bättre. Jag och många andra ser inte den här förbättringen. Man vinner inget alls på att den här skärmen är borta.

Som med det mesta, när det kommer till Tesla, så handlar det ofta om uppfattningar om än det ena än det andra, om saker som man bara vet, ofta utan att ha testat själv. Många förlitar sig även på Youtube-klipp (så även jag förstås) om hur saker och ting är. Problemet är att det oftast är testade under korta perioder, så många av de lösningar som det klagas över, hinner inte riktigt testas ordentligt. Hur många är det som lägger stor vikt på att nyckeln är ett plastkort, något som en ägare förmodligen använder någon enstaka gång under ägandet. Ställa in ratt och sidobakspeglar är också något som beskrivs negativt, men som en ägare ställer in en gång. Sedan kommer bilen ihåg dina inställningar så fort du närmar dig bilen med din telefon. Har fler i familjen tillgång till bilen, så har de egna konton, som bilen kommer ihåg och växlar mellan beroende på vilken mobil som närmar sig bilen.
Vanligt är ju att det sägs samma saker från många testare, för då måste ju stämma. Visst kan olika personer ha samma uppfattningar om saker, men när exakt samma uttryck används så blir det svårare med trovärdigheten - för mig.

När det gäller hastighetsmätarens placering, så har den alltid varit på samma ställe historiskt. Även om det finns flera exempel innan Tesla som haft hastighetsmätaren på andra platser än bakom ratten. Det finns de som hävdar att det kan mycket väl vara en fördel att ha hastigheten på den platsen där Tesla har den på sina nya bilar, uppe till höger om ratten. Detta då föraren inte behöver ställa om synskärpan för att titta ner i djupet bakom ratten. Detta gäller främst äldre förare, vars syn påverkas av ålder. Något som en ungdom har svårt att sätta sig in i, samma gäller mörkerseende. Toyota har flera modeller där de har hastighetsmätaren en bit upp på instrumentpanelen, just för att deras förare ska slippa fokusera om blicken när de vill se hastigheten.

Det har ju redan nämnts, att det inte sitter någon hastighetsmätare, eller någon annan information bakom ratten på en Tesla, är för att slippa den kostnaden i tillverkningen. Det är en del ägare som anser att det borde finnas en HUD på en sådan dyr bil, men vet inte om det är många som lämnat tillbaka sin bil för att de inte klarade av att vara utan hastighetsmätare bakom ratten. Plus, som redan konstaterats här i tråden, det verkar ju inte som att Tesla tappar i försäljning då de allra flesta som har en Tesla inte kan tänka sig att någonsin köpa någon annan bil. Just därför att Tesla gör bilar på ett annorlunda sätt än vad som gjorts historiskt.

Gillar man inte Tesla, då finns det andra tillverkare som säljer bilar.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att det är precis lika "farligt" att titta på mittskärmen som på en mobil när man kör och det är ju inte tillåtet.
Att sänka blicken till ett instrumentkluster framför dig är ju inte samma som att vrida huvudet (om än så lite) för att se skärmen i mitten.

Finns studier på att även korta blickar bort från vägen är farliga.
https://www.forskning.se/2014/09/03/aven-korta-blickar-bort-f...

Att man sen kan vänja sig vid att ha hastigheten på mittskärmen tvivlar jag inte på, men det är mycket man kan vänja sig vid utan att det för den saken är bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bart:

Som med det mesta, när det kommer till Tesla, så handlar det ofta om uppfattningar om än det ena än det andra, om saker som man bara vet, ofta utan att ha testat själv. Många förlitar sig även på Youtube-klipp (så även jag förstås) om hur saker och ting är. Problemet är att det oftast är testade under korta perioder, så många av de lösningar som det klagas över, hinner inte riktigt testas ordentligt. Hur många är det som lägger stor vikt på att nyckeln är ett plastkort, något som en ägare förmodligen använder någon enstaka gång under ägandet. Ställa in ratt och sidobakspeglar är också något som beskrivs negativt, men som en ägare ställer in en gång. Sedan kommer bilen ihåg dina inställningar så fort du närmar dig bilen med din telefon. Har fler i familjen tillgång till bilen, så har de egna konton, som bilen kommer ihåg och växlar mellan beroende på vilken mobil som närmar sig bilen.
Vanligt är ju att det sägs samma saker från många testare, för då måste ju stämma. Visst kan olika personer ha samma uppfattningar om saker, men när exakt samma uttryck används så blir det svårare med trovärdigheten - för mig.

När det gäller hastighetsmätarens placering, så har den alltid varit på samma ställe historiskt. Även om det finns flera exempel innan Tesla som haft hastighetsmätaren på andra platser än bakom ratten. Det finns de som hävdar att det kan mycket väl vara en fördel att ha hastigheten på den platsen där Tesla har den på sina nya bilar, uppe till höger om ratten. Detta då föraren inte behöver ställa om synskärpan för att titta ner i djupet bakom ratten. Detta gäller främst äldre förare, vars syn påverkas av ålder. Något som en ungdom har svårt att sätta sig in i, samma gäller mörkerseende. Toyota har flera modeller där de har hastighetsmätaren en bit upp på instrumentpanelen, just för att deras förare ska slippa fokusera om blicken när de vill se hastigheten.

Det har ju redan nämnts, att det inte sitter någon hastighetsmätare, eller någon annan information bakom ratten på en Tesla, är för att slippa den kostnaden i tillverkningen. Det är en del ägare som anser att det borde finnas en HUD på en sådan dyr bil, men vet inte om det är många som lämnat tillbaka sin bil för att de inte klarade av att vara utan hastighetsmätare bakom ratten. Plus, som redan konstaterats här i tråden, det verkar ju inte som att Tesla tappar i försäljning då de allra flesta som har en Tesla inte kan tänka sig att någonsin köpa någon annan bil. Just därför att Tesla gör bilar på ett annorlunda sätt än vad som gjorts historiskt.

Gillar man inte Tesla, då finns det andra tillverkare som säljer bilar.

Jag har egentligen ingen preferens just när det gäller placeringen av hastighetsmätaren och det (eller jag föredrar nog framför mig men mest av vana), men många av Toyotas modeller som har dessa i mitten har också en speciell form av skärm som gör att fokus liksom ligger längre bort än på själva skärmen. Således behöver faktiskt inte ögonen ställa om så mycket. En skärm som är 40 eller 60 cm bort gör nog inte så stor skillnad dock.

Att det handlar om en kostnadsbesparing att inte ha en skärm framför föraren är förstås inget att diskutera. Man kan ju tänka sig en framtid där skärmarna är fler men kanske inte aktiva hela tiden, så kan man välja själv om man vill att skärmen framför en eller någon annan ska vara den viktiga eller aktiva. Lite som

Permalänk
Medlem

Någon som har en BYD Atto 3 och barn?

Funderar på att ta en 12mån leasing i väntan på att priser går ner på begagnatmarknaden, och det är ett av få alternativ som är hyfsat prisvärda.

Men är lite orolig för att all kromfärgad plast och utskickande detaljer i baksätet är som upplagt för att på olika sätt förstöras av barnen. (Uppenbart en designer som inte har barn som gjort bilen...)

Andra alternativet på ~12mån och med hyfsat pris är Leaf på 13mån strax under 4k, men bara 40kWh batteri (jämfört med 60 i en förvisso mer törstig Atto) och Chademo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Som med det mesta, när det kommer till Tesla, så handlar det ofta om uppfattningar om än det ena än det andra, om saker som man bara vet, ofta utan att ha testat själv. Många förlitar sig även på Youtube-klipp (så även jag förstås) om hur saker och ting är. Problemet är att det oftast är testade under korta perioder, så många av de lösningar som det klagas över, hinner inte riktigt testas ordentligt. Hur många är det som lägger stor vikt på att nyckeln är ett plastkort, något som en ägare förmodligen använder någon enstaka gång under ägandet. Ställa in ratt och sidobakspeglar är också något som beskrivs negativt, men som en ägare ställer in en gång. Sedan kommer bilen ihåg dina inställningar så fort du närmar dig bilen med din telefon. Har fler i familjen tillgång till bilen, så har de egna konton, som bilen kommer ihåg och växlar mellan beroende på vilken mobil som närmar sig bilen.
Vanligt är ju att det sägs samma saker från många testare, för då måste ju stämma. Visst kan olika personer ha samma uppfattningar om saker, men när exakt samma uttryck används så blir det svårare med trovärdigheten - för mig.

När det gäller hastighetsmätarens placering, så har den alltid varit på samma ställe historiskt. Även om det finns flera exempel innan Tesla som haft hastighetsmätaren på andra platser än bakom ratten. Det finns de som hävdar att det kan mycket väl vara en fördel att ha hastigheten på den platsen där Tesla har den på sina nya bilar, uppe till höger om ratten. Detta då föraren inte behöver ställa om synskärpan för att titta ner i djupet bakom ratten. Detta gäller främst äldre förare, vars syn påverkas av ålder. Något som en ungdom har svårt att sätta sig in i, samma gäller mörkerseende. Toyota har flera modeller där de har hastighetsmätaren en bit upp på instrumentpanelen, just för att deras förare ska slippa fokusera om blicken när de vill se hastigheten.

Det har ju redan nämnts, att det inte sitter någon hastighetsmätare, eller någon annan information bakom ratten på en Tesla, är för att slippa den kostnaden i tillverkningen. Det är en del ägare som anser att det borde finnas en HUD på en sådan dyr bil, men vet inte om det är många som lämnat tillbaka sin bil för att de inte klarade av att vara utan hastighetsmätare bakom ratten. Plus, som redan konstaterats här i tråden, det verkar ju inte som att Tesla tappar i försäljning då de allra flesta som har en Tesla inte kan tänka sig att någonsin köpa någon annan bil. Just därför att Tesla gör bilar på ett annorlunda sätt än vad som gjorts historiskt.

Gillar man inte Tesla, då finns det andra tillverkare som säljer bilar.

Nä det kan jag hålla med om. Vissa funktioner kan man vänja sig vid, men det kanske ger negativt intryck till en början men upplevs som smidigt senare. Inställning av speglar och sånt kan vara en sån sak (så länge man aldrig lånar ut sin bil). Sen finns ju andra saker som man kanske reagerar på vid provkörning, och bara just för att man reagerar på det på så kort tid så vet man att det kommer bli ett problem i längden (t.ex högt buller och stötig fjädring).

Däremot köper jag inte att placeringen av hastighetsmätaren skulle göra någon skillnad för att fokusera om. Avståndet är ju i princip detsamma oavsett, förutom att man dessutom måste leta blicken åt sidan istället för att bara titta neråt. Det enda som gör att man inte behöver fokusera om är HUD. Men då är ju ett av argumenten för att ha allt i mittskärmen just att man får all information samlad på en plats, och en HUD bygger ju på att man har så lite information som möjligt så där faller ju det (antingen argumentet om att samla all information i mitten, eller argumentet att ha HUD).

Tycker dock man får vara lite mer nyanserad än så. Är ju egentligen novis och har bara provat 4 elbilar - Tesla Model Y, VW ID.4, Skoda Enyaq och Hyundai Ioniq 5. Tyckte att Model Y gick helt OK, mätaren är ju uppe i hörnet. Ioniq 5 däremot har ju displayen i mitten, men den är så pass stor och innehåller så pass mycket annan information, och mätaren är så pass inrotad bland all annan information att där var inte problemet att hitta displayen med blicken, utan snarare att hitta rätt information på displayen. Man vänjer sig säkert men jag upplevde det som grötigt. VAG-bilarna däremot är ju extremt tydlig just vad gäller hastighet, så den information man oftast behöver var lättast att hitta där.

Men som sagt, man kan ju välja en bil med en nackdel även om man inte gillar den nackdelen. Man kan ju gilla Tesla utan att gilla placeringen av hastighetsmätaren. Kan tycka att besparingen är befogad i en billig bil som Volvon, till viss mån även i M3/MY, men att försöka maskera det som att det skulle vara bättre samtidigt som man sätter displayer i mitten på sina dyrare bilar blir ju lite väl genomskinligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle vilja påstå att det är precis lika "farligt" att titta på mittskärmen som på en mobil när man kör och det är ju inte tillåtet.
Att sänka blicken till ett instrumentkluster framför dig är ju inte samma som att vrida huvudet (om än så lite) för att se skärmen i mitten.

Finns studier på att även korta blickar bort från vägen är farliga.
https://www.forskning.se/2014/09/03/aven-korta-blickar-bort-f...

Att man sen kan vänja sig vid att ha hastigheten på mittskärmen tvivlar jag inte på, men det är mycket man kan vänja sig vid utan att det för den saken är bättre.

Det är ingen skillnad att ha den på mittskärmen som att ha den i instrumentklustret. Man behöver inte röra huvudet i något av fallen då de sätter hastigheten i toppen till vänster.

Skulle säga det som är problemet är navigationen, den hamnar längre till höger och kräver att man vrider på huvudet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snudge_B:

Tror inte det gått tillräckligt lång tid för att den stora massan ska ha hunnit "rösta med plånböckerna" ännu. Den stora majoriteten Teslaägare är väl ändå bara inne på sin första?

Du kan mycket väl ha rätt i det, men majoriteten är möjligen inte så stor som man kanske tror: i de elbilsfora, och särskilt Tesla-diton, jag frekventerar låter det förvånansvärt ofta som att man självklart "plockar ut" en ny bil med högst tre års mellanrum. Visste man inte bättre skulle man nästan kunna tro att bilarna är gratis.

Och givet att Model 3 vid det här laget funnits i Sverige i över tre år – och ännu längre globalt sett – tror jag att det finns en hel del som bytt upp sig till en nyare. Och jag skulle gissa att Tesla-ägare är mer märkeslojala än genomsnittet, ungefär som Apple-användare.

Citat:

En av mina vänner som har en Tesla Model 3 nu är iaf ute efter en mer "traditionell" elbil som nästa.

Det är nog inte mig du menar då, för jag känner ingen lockelse att gå tillbaka till en bil med 5-tumsskärm, hundratals fysiska knappar och allt vad det är. Men jag har väl tänkt behålla min Model 3 2021 såpass länge att det inte är meningsfullt att redan nu spekulera i vad jag kommer vilja byta till efter den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Helt rätt!

De "inverters" jag jobbar med kan ju köras i båda riktningarna och vi säger aldrig något annat än "inverter". "Växelriktare" var den första svenska term som poppade upp. Vad vore den korrekta svenska termen för en "inverter" som är dubbelriktad?

Och mer till poängen: även dessa industri-inverters ser precis samma beteende. De typiskt väldigt effektiva (>90 %) från sin max-kapacitet till någon punkt där de snabbt börjar tappa effektivitet. Använder en 30 kW inverter för en del tester, den är väldigt effektiv till ca 7 kW, går man under det faller effektiviteten brant nedåt.

Så är inte så att alla elbilar/PHEV har dålig effektivitet vid t.ex. 2,2 kW (10 A en fas). De flesta PHEV har ju en maxkapacitet på ~4 kW på sin inverter, så de lär ligga >90 % även vid 2,2 kW medan typ alla BEV lär ha 11 eller 22 kW inverters som är väldigt långt från sin optimala arbetsområdet om man kör 2,2 kW.

Trodde inverter som fungerade åt båda hållen kallades frekvensomformare, iallafall förut, sedan kan de som gillar o debattera ta upp frekvensomformare o saker som likspänning osv Och som sagt trodde, nomenklatur förändras o tänjs ju åt alla håll .)