Snabbkoll: Har du fri surf i telefonen?

Permalänk
Medlem

Har 50 gb/månad men kommer nästan aldrig upp så högt, fortfarande bara 4G men känner inte att det spelar så stor roll med hastigheten när det är på mobilen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är allt annat obegränsat sms, samtal, MMS ?

Jepp, samt så kan man använda 15gb i eu per månad

Permalänk
Medlem

Tror det. Har nåt företagsabonnemang, tror det kostade runt 300kr omomsat för obegränsat.

Använder oftast bara några gig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Betalar en hundring i månaden för vimla , tror de är 8 gb per månad, har ca 140 gig sparat , man använder ju så lite , speciellt när man sällan pendlar längre ,

Är du student eller? Har aldrig sett 8gb för 100 på vimla

Permalänk
Medlem

100GB i månaden aldrig fått slut någonsin så känner inget behov att uppgradera till obegränsat.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Är du student eller? Har aldrig sett 8gb för 100 på vimla

Det är något gammalt pris jag fick när de var nya under studietiden, men även nu såhär 15 år senare och långt efter studenten eller vad det är lever priset kvar, eller ja de höjde faktiskt med en 10a nyligen till 110 så 110 är det och inte 100, skrev fel i första , så van betala 100

Permalänk
Avstängd

100GB per månad. 2 års deal under BF.
Finland har bättre deals, 25 euro per månad gav obegränsad data

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

6 GB här. Räcker till vardags mellan olika WiFi-nätverk. Fyller på med 12 - 24 GB inför längre resor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Privat: 3gb/mån som även sparar i pott
Jobbet: 15gb/mån som jag kan använda hur jag vill, även privat

Så mitt privata bara ökar och ökar

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag använder typ 1gb i månaden, så nej.

Wifi ~70gb/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Kan någon berätta hur det kommer sig att Finland och Sverige otroligt skillnad på hur mobil Abbonemang säljs?

I Finland är ju 99% obegränsade, 1% är nischade Abbonemang för specifika behov, larm och dylikt.

Jag undrar också det. Verkar vara mycket bättre abb i Finland jämfört med Sverige.

Permalänk
Medlem

Hotade med att byta så nu har jag och frugan obegränsad Tele2 för 199kr/månad

Halva priset på deras nya standardpris 399kr

Permalänk
Medlem

De här 12 första dagarna ligger jag på 21GB. Vilket inte är så mycket, ibland kommer man upp i 5-10GB på en dag. Mestadels youtube, netflix, HBO.

Med "Unlimited" abonnemang (tele2) så slipper man bry sig om datamängd vilket är väldigt skönt

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Är allt annat obegränsat sms, samtal, MMS ?

Ja det stämmer. Fattar inte folk som betalar 300-400 kr i månaden för ett abbonemang hos Telia, 3 etc. Dom måste vara sjuka i huvudet!

Själv pendlar jag mellan Vimla och Hallon, och har gjort i flera år. Tar och byter då något av företagen har bra erbjudande typ 4 GB surf för 49 kr/månaden i sex månader, därefter 99 kr/månaden, till exempel.

Permalänk
Medlem

Jag har fri surf använder typ 60 - 80 GB per månad kan hända att de går över 100+ GB men då är man ofta borta.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Expertgissare

Har inte fri surf, men har långt mer än jag någonsin kommer att använda utan att betala något extra för det.
Så skulle nästan säga att jag har "fri" surf

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions

Obegränsat med surf genom 3 från jobbet. Väldigt skönt på sommaren, men på vintern inte lika användbart

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Får bara lite surf varje gång jag tankar kontantkortet ca 4 ggr / år😁

Permalänk
Medlem

Obegränsad existerar väll inte hos någon operatör idag? Alla har väll max tak runt 1-2 tb

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Får en kraftig begränsning efter X antal GB såvitt jag vet. Bara råkat ut för det en gång och det påverkade surfande osv. Men messenger, BankID osv fungerade utan problem fortfarande eftersom så lite data skickas där.

Så jag tror detta går under punkt 2? Valde det iaf. Viktiga funktioner fungerade perfekt men allt annat var liksom tvärnit.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har 6gb tror jag, klarar mig lugnt på det förutom vid resor, då brukar jag få fylla på med extra surf.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

Kan någon berätta hur det kommer sig att Finland och Sverige otroligt skillnad på hur mobil Abbonemang säljs?

I Finland är ju 99% obegränsade, 1% är nischade Abbonemang för specifika behov, larm och dylikt.

Räknade lite snabbt jag använder typ 40GB/månad på mobilnätet

Skrivet av m4gnify:

Jag undrar också det. Verkar vara mycket bättre abb i Finland jämfört med Sverige.

Finland har lagstiftat om rätten till bredband och att operatörerna också måste tillåta andra att använda deras nät, det gör i praktiken att man måste erbjuda bredband över hela Finland och inte kan lägga in artificiella begränsningar så det är allt eller inget som gäller för operatörerna i Finland och bråkar nån om det så pekar staten först bestämt med hela handen innan knytnäven flyger ut.
Klippte ut lite ur deras lagstiftning nedan.

Lag om sambyggnad och samutnyttjande av nätinfrastruktur
Samutnyttjande
En nätaktör är skyldig att på skriftlig begäran av en annan nätaktör överlåta nyttjanderätten till sin fysiska infrastruktur på rättvisa och skäliga villkor.
En nätaktör ska skriftligen besvara en begäran som avses i 1 mom. inom en månad från det att begäran mottogs samt motivera sin eventuella vägran. Om nätaktören vägrar att upplåta nyttjanderätt till sin fysiska infrastruktur eller låter bli att besvara en begäran om nyttjanderätt inom ovannämnda tidsfrist, eller om en överenskommelse om villkoren för nyttjanderätten inte har nåtts inom två månader från det att begäran om nyttjanderätt mottogs, kan den nätaktör som framställt begäran föra ärendet till Transport- och kommunikationsverket för avgörande.

https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2016/20160276?search%5...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Många skriker sig hesa för inget.
Det är ett så kallar EU direktiv som går ut på att Telia, Telenor och övriga får inte erbjuda gratis tjänster för det anses vara monopol. Tjänster innebär till exempel fri musik eller annat. Det handlar inte om vanlig obegränsad data surf paket. SweC kanske borde skriva en artikel som beskriver ämnet.
Fler ämnen utan någon som helst fakta.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan alltid hemma eller på kontoret, så jag har inget större behov av mycket data i abonnemanget. Kör 5 GB idag och klarar mig fint på det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Mobil: Fello 21GB/månad för 135kr eller något sådant. 145kr? Överkomligt. Går i Telias nät dessutom.

Kör dessvärre även 4G för hem-internet. Telia Obegränsad. Den är inte obegränsad datamässigt men har inte slagit i taket ännu. 1TB data är inte ovanligt på en månad direkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finland har lagstiftat om rätten till bredband och att operatörerna också måste tillåta andra att använda deras nät, det gör i praktiken att man måste erbjuda bredband över hela Finland och inte kan lägga in artificiella begränsningar så det är allt eller inget som gäller för operatörerna i Finland och bråkar nån om det så pekar staten först bestämt med hela handen innan knytnäven flyger ut.
Klippte ut lite ur deras lagstiftning nedan.

Lag om sambyggnad och samutnyttjande av nätinfrastruktur
Samutnyttjande
En nätaktör är skyldig att på skriftlig begäran av en annan nätaktör överlåta nyttjanderätten till sin fysiska infrastruktur på rättvisa och skäliga villkor.
En nätaktör ska skriftligen besvara en begäran som avses i 1 mom. inom en månad från det att begäran mottogs samt motivera sin eventuella vägran. Om nätaktören vägrar att upplåta nyttjanderätt till sin fysiska infrastruktur eller låter bli att besvara en begäran om nyttjanderätt inom ovannämnda tidsfrist, eller om en överenskommelse om villkoren för nyttjanderätten inte har nåtts inom två månader från det att begäran om nyttjanderätt mottogs, kan den nätaktör som framställt begäran föra ärendet till Transport- och kommunikationsverket för avgörande.

https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2016/20160276?search%5...

Det vet jag att Finlands Rikdsdsg/Regering har godkänt den lagen. Version 1.0 är ju mer än 10 år gammal.
Men varför har inte Sverige gott på samma linje eller något dylikt?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

Hade 100gb innan. Räckte inget speciellt länge. Nu kör jag helt obegränsat. Snålar jag lite brukar jag spendera runt 125gb i månaden. Sen när jag delar till barnen under semestern så blir det lätt det dubbla.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

3 GB i månaden, fullt tillräckligt för min del. Har nog runt 50-60 GB i pott liggande också om det skulle gå över lite någon månad.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wyver:

Det vet jag att Finlands Rikdsdsg/Regering har godkänt den lagen. Version 1.0 är ju mer än 10 år gammal.
Men varför har inte Sverige gott på samma linje eller något dylikt?

Vi har politiker som tycker att "marknaden" ska lösa allt och av ideologiska skäl så vill de inte reglera sånt som måste regleras för att fungera, marknaden vill bara maximera vinsten i stället för att göra bra saker för kunderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Helt fri surf i 5G - går undan

Fri surf utan begränsning - Telenor

Familjeabonnemang

1st Huvudabonnemang 299:- /mån fri surf utan begränsning
3st Extraanvändare 169:- /mån fri surf utan begränsning

806:- totalt eller 201,50kr per abonnemang/användare i snitt

Sjukt värt det.

Använder telefonen som 5G-router när jag laddar ned spel till PS5 - The Crew 2 ligger nära på 63 GB tog ynka 26 minuter att ladda ner.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.