Köpråd, Gamingburk budget 30-50k

Permalänk

Köpråd, Gamingburk budget 30-50k

Synpunkter på dessa komponenter?

Har inga krav på utseende, prestanda är prio.
Datorn kommer främst användas för gaming men även för programmering.

Spel som jag spelar:
Baldurs Gate 3
Cyberpunk
CSGO
Remnant 2
WoW

Kör med en 360hz skärm för FPS spel och 1440p för övriga spel just nu.
Vill inte bygga ihop datorn själv heller.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du, och du verkligen ville ha ett 4090, hade jag kikat på om det finns ett billigare någonstans. Typ Webhallens fyndvaror etc. Hade jag varit du hade jag hyvlat ner ett par tusen och köpt billigaste Ryzen 9 X3D-prollen, kostar typ 2k extra men grym prestandaboost för pengarna. Ev bara skippat de två hårddiskarna, och istället köpt en 2Tb PCIE4-nvme för typ 1.8k, har en read på 7k mb/s.

Hade jag varit du så hade jag också läst på om vad CAS etc gör för DDR5, undrar om det inte är värt att köpa DDR5-minnen med mycket lägre CL, typ CL30 eller nåt. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Definitivt det bästa man kan skaffa just nu men du lägger rätt så mycket extra på saker som inte egentligen ger dig någon prestanda.

1. Köp chassit med medföljande fläktar för typ 200kr extra och spara 1600 kr från noctua fläktarna
2. 7800X3D drar inte mycket ström och ger inte av mycket värme så en billigare luftkylaare runt 400-500 kr ger dig samma prestanda.
3. En 4090 kan köpas för 20k som billigast så du betalar en stor premie. Tyvär är Inets billigare modeller slut så ditt alternativ är att inte inkludera GPU i Inet bygget och installera ett själv.
4. Behöver du verkligen 64GB ram? Ett 32GB kit med 6000MHz och CL30 går för 1379 kr på Inet.

Angående SDDs kan jag inte så mycket men om du inte flyttar runt stora filer kommer din dator inte kännas snabbare på grund av skrivhastigheten eller har jag fel? En 2TB med 5000MB/s skrivhastighet känns mycket mer prisvärd.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/nGUZAfJfMi73pJhJrcph_GaX34U/dator

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Det här är bäst hittills, men jag hade inte lagt 2.3k för ett välventilerat chassi och 500kr på en liten tornkylare. Hellre ett billigare chassi och en D15, eller en mix av båda. Jag är en torsk på AIOs så hade hellre gått på den 420mm du länkade först, men det kanske bara är jag. Den ovan har rätt i att med en så stor radiator kommer du inte behöva köra fläktarna på tokhög rpm, och då kanske du inte behöver bränna så mkt pengar på massa Noctua, utan de fläktar som inkluderas i AIOn kan funka. Aldrig kört Arctic så kan dock inte gå i god för det. Jag brukar för egen del aldrig använda Fractals default-fläktar, då jag vill ha det så nära knäppt tyst man kan komma, och Fractals är aldrig det. Ett Torrent hade jag köpt för layouten, aldrig för fläktarna. Det är synd att inte fler chassitillverkare säljer chassin utan fläktar, för random chassifläktar är verkligen dåliga.

EDIT: En kompromiss kan vara att köra Torrent compact (sparar typ 700kr), och sedan köra in Phanteks nya 360mm-aio, den med de 3cm djupa fläktarna som har riktigt duktigt statiskt tryck, optimerat för dessa AIOs, AIOn kostar runt 2k. Skulle tro att den kyler närmare den 420mm-aio du länkar, men dessa fläktar är riktigt bra, och då slipper du köpa så mkt Noctua. Vet dock inte om dina 4090s går in i ett Torrent Compact - troligen. Compact har lite bättre kylningsstats än den största Torrent, för övrigt. Känner du för det kan du alltid slänga ut fläktarna som finns i botten på Torrent Compact och köra några bättre, för grafikkortet.

I övrigt är detta förslag mer optimerat än ursprungsförslaget. Kanske kan du köra på denna prollen, spara in lite, för att sedan vara redo att köpa AM5-plattformens sista dunderprolle, så räcker basen i ditt bygge ett bra tag till. Var uppmärksam på vilka minnen du väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Jag är en torsk på AIOs så hade hellre gått på den 420mm du länkade först, men det kanske bara är jag. Den ovan har rätt i att med en så stor radiator kommer du inte behöva köra fläktarna på tokhög rpm, och då kanske du inte behöver bränna så mkt pengar på massa Noctua, utan de fläktar som inkluderas i AIOn kan funka. Aldrig kört Arctic så kan dock inte gå i god för det.

Har märkt att Ryzen med 8 kärnor och 105w TDP är grymt svåra att kyla bättre med bättre kylare så min 420mm Liquid Freezer II med 3st Noctua NF-A14 fläktar kyler sämre än min Noctua NH-U12A och radiatorn blir inte ens varm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att du satsar så mycket på själva datorn, men det som kan göra absolut störst skillnad i inlevelse och "feeling" är ju skärm, stol & bord mm. Så lätt att fastna i bara datorhårdvara, medans tex en fet ultrawide bra skärm med HDR kan sluka in dig så mycket bättre i tex Cyberpunk 2077 och RTS strategispel då man för en så mycket större bild utav läget/kartan mm.
Och behöver du verkligen en RTX 4090 då du kör i 1440p/360hz(1080p)?

Och som många säger, du lägger kanske för mycket focus på dyra delar utan att du ens behöver dom.
Ta tex kylaren till CPU.
En Peerless assasin 120 kostar 419kr på Inet med och presterar bättre än många i 1-2k klassen.. Orsaken nog varför inet tog in dom ens, för att alla beställde dom från amazon just för att dom var så bra och billiga..
Och den tanken verkar vara en röd tråd i ditt bygge.. Du tar delar som kostar det dubbla, utan att egentligen ha behov utav dom.

Har många vänner som jobbar med programmering mm på hög nivå, och dom fan sitter på bra mycket enklare grejer än en själv.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7mUZASP4IjWo0sxDsPF9-6SJLfA/namnlos

något sånt hade jag nog kört på, kanske lägga till mer chassifläktar och lägga till en extra ssd om man vill men 4090 för dina ändamål känns lite som pengar i sjön.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Tack för all input, lutar mer åt detta nu:

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |