Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har en exakt likadan och jag skulle tro att den ligger däromkring. Är nog en bra deal skulle jag säga.
Bilen är kanon, laddar riktigt snabbt på rätt stationer och är underbar att köra/äga. Se till så dom gör serviceb nu bara innan köp. Ska göra min den 25e..

Tack för svar!
Kostar dessa servicarna mycket? För det verkar som jag ska betala för det isåfall.
Men ska försöka göra så att dem gör den servicen.
Är det den på 350 hästar du också har? Vad skulle du säga är dåliga saker med EV6?
Strular den på något sätt? Något som kunnat bli bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag håller med att prisarna kommer att rasa på bilar med en räckvidd på 200 km, absolut (och det hoppas jag seriöst också!)

Men det finns en EU lagstiftning på gång som ska vara redo innan 2026 (no joke, 2026!) att det ska finnas en publik laddstation vare 60km på alla Europavägar.

Jag trodde inte riktig på Mazdas märkliga udda val av att bygga en bil med 200km räckvidd i 2020, och att dom även gjorde det på 2022 och 2023 modellerna - men jag börjar att fatta grejen.

Det man kan bekymra sig lite över med dedikerade el-bilar är byggkvalitén på dom framtida bilarna, men vi får se.
Jag hade INTE köpt en bil till 400K med en räckvidd på 200 km, så det är sagd, men till halva priset? Ja ok Accepted.
Än så länge har jag inte fått räckviddsångest, den gröna laddbrickan gör sitt - och jag märker inte när jag laddar på en snabb-laddstation, för varje 2 timmar har jag behov att vila ändå, och en bit mat är inte fel, läsa SMS, gå på toa etc. Jag har faktisk inte lagd märke till att det tar "lång" tid att ladda, den är alltid redo när jag har gjord mitt.

Tycker faktisk inte det är så illa som folk tänker sig att det är, finns mycket tyckande, men än så länge finns det bara en halv miljon elbilar i Sverige - så mycket tyckande, lite testande.

Kan tillägas att MX30 jag har kört är min fasters och dom är väldigt nöjda med bilen dock så används den endast för vardags pendling och inga lång resor som kräver laddning på vägen dock så duger den finfint till vardagsgärning om har tillgång till laddare hemma.

Men priset är alldeles för högt på MX30 för runt 250 000kr så skulle det vara en bra deal med för 400 000kr+ absolute inte.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Hallå Kamrater!
Jag har fått ett erbjudande på en Kia Ev6 AWD 340 HK GT Line som gått 3000 mil, 2 år gammal med vinterhjul för 610 000kr.
Jag har ingen aning om detta är en bra deal eller inte, någon som har något tips?

Jag fick offert på en sådan i veckan (ny då alltså), ex vinterhjul, med sol-lucka för 730k.
Så är 610k bra pris?
Kan nog bara du avgöra. Som priserna varit det senaste, så har ju man nästan tjänat pengar på att köpa bil, men så behöver det ju inte vara de kommande åren.

KIAn står väldigt högt på min lista, bra bil med skön körkänsla och snabbladdning.
Det enda som är lite negativt är avsaknad av trådlös Apple Carplay, men "det skall komma" enligt någon notis jag läste på nätet.

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av Cadoro:

Tack för svar!
Kostar dessa servicarna mycket? För det verkar som jag ska betala för det isåfall.
Men ska försöka göra så att dem gör den servicen.
Är det den på 350 hästar du också har? Vad skulle du säga är dåliga saker med EV6?
Strular den på något sätt? Något som kunnat bli bättre?

Tror han sa att det va bromsvätskebyte och allmän koll så lär inte va så dyr. Gissar på typ 3500kr kanske.

Ja det är gt-line 4WD 300+ nånting hp.

Det sämsta med EV6 som jag märkt på senaste tiden är att när man laddar på vissa Stationer som Tesla och Kempower så är man begränsad till 400V och då får man kass laddning. Tesla maxar just nu på ynkliga 43kW och Kempower (Recharge 200Kw stolpe) fick jag endast 103kw, alltså halva effekten pga begränsad till 400V.
Man får hålla sig till Cirkle K 300KW, Q8 och såklart Ionity så är det fart!
Annars är det inga större grejer jag stör mig på. Har en bakdörr som knarrar och känns ansträngd när den öppnas. Dom smörjde den lite snabbt sist men hjälpte ej, ska be dom kolla igen på servicen.
Infotainmentsystemet är ganska tråkigt och lite föråldrat men gör det den ska så är väl inget större bekymmer.

Nog ändå bästa bilen jag haft hittils. Vi är väldigt nöjda och utrymmet är fullt tillräckligt för en stor familj på 5 pers.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Jag fick offert på en sådan i veckan (ny då alltså), ex vinterhjul, med sol-lucka för 730k.
Så är 610k bra pris?
Kan nog bara du avgöra. Som priserna varit det senaste, så har ju man nästan tjänat pengar på att köpa bil, men så behöver det ju inte vara de kommande åren.

KIAn står väldigt högt på min lista, bra bil med skön körkänsla och snabbladdning.
Det enda som är lite negativt är avsaknad av trådlös Apple Carplay, men "det skall komma" enligt någon notis jag läste på nätet.

Sjukt ändå att dom inte sänkt priset än. 730K gav jag för 1 år sedan med sollucka och 20” fälgar. Fick köpa 20” vinterdäck med perellidäck för 15000 extra plus dragkrok.
Detta va ändå när det inte fanns bilar mm och allt va som dyrast. Hade definitivt inte köpt för det priset idag, med tanke på Teslas prissänkningar, räntor, antalet bilar dom har i lager mm.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Hallå Kamrater!
Jag har fått ett erbjudande på en Kia Ev6 AWD 340 HK GT Line som gått 3000 mil, 2 år gammal med vinterhjul för 610 000kr.
Jag har ingen aning om detta är en bra deal eller inte, någon som har något tips?

Data från WGE08D, med anpassat miltal.

Som vanligt rekommenderas man:
Ta offert från flera aktörer.
Pruta/matcha etc.
Syna bilarnas skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har själv kört en MX30 bra komfort och sådant med inte i närheten av bil för en 1 miljon.

Dock så tror jag att andrahandsvärdet kommer rasa rejält på MX30 på grund av räckvidden. Vem vill liksom ha en Elbil med 200km räckvidd om alla Elbilar om några år kommer att ha minst 500km räckvidd. Så i slut ändan så bli nog MX30 en väldigt dyr bil att äga om man inte har den på privat leasing.

Jag köpte vår MX30 på förbeställning. Gav 350k för den fullutrustad. Då fick man ju även tillbaka 70k av staten så inköp på 280000kr för snart 3 år sedan.

Den har tidigare rullat 10 mil om dagen då frun pendla till jobb med den, nu får hon nytt jobb bara 7km hemifrån så nu lär den rulla under 1000/mil om året.

Men jag är lite fundersam på hur mycket den kommer rasa i värde, är det värt att sälja den idag och köpa något annat eller ska man ha kvar den och köra den i 10 år tills garantin är slut…

Behovet av andra bil är typ lämna/hämta på förskola och köra 7km till jobbet dom dagarna det är dåligt väder, annars kommer frugan ta elcykeln.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag köpte vår MX30 på förbeställning. Gav 350k för den fullutrustad. Då fick man ju även tillbaka 70k av staten så inköp på 280000kr för snart 3 år sedan.

Den har tidigare rullat 10 mil om dagen då frun pendla till jobb med den, nu får hon nytt jobb bara 7km hemifrån så nu lär den rulla under 1000/mil om året.

Men jag är lite fundersam på hur mycket den kommer rasa i värde, är det värt att sälja den idag och köpa något annat eller ska man ha kvar den och köra den i 10 år tills garantin är slut…

Behovet av andra bil är typ lämna/hämta på förskola och köra 7km till jobbet dom dagarna det är dåligt väder, annars kommer frugan ta elcykeln.

Om vi säger såhär vem kommer vilja ha en Elbil om 3-5 år med 200km räckvidd.

Beroende på vad ni kan få för den idag om ni säljer den kan ni säkert få en begagnad Model SR+ för inte så mycket mer dom går för drygt 400 000kr för en 2021 med Faceliften.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Sjukt ändå att dom inte sänkt priset än. 730K gav jag för 1 år sedan med sollucka och 20” fälgar. Fick köpa 20” vinterdäck med perellidäck för 15000 extra plus dragkrok.
Detta va ändå när det inte fanns bilar mm och allt va som dyrast. Hade definitivt inte köpt för det priset idag, med tanke på Teslas prissänkningar, räntor, antalet bilar dom har i lager mm.

Vad jag vet så har de inga bilar i lager, jag fick 6-10månaders förväntad levtid av säljaren.
Tesla MY P/LR kostar ju 750k och de är inte bättre bilar enligt mig, iof baserat på enbart ca 1 timme provkörning.
För mig är EV6an den bättre bilen, sen har Teslan bättre laddnätverk och kortare levtid så för mig så är det val mellan dessa, med Mercedes EQE 350 SE som lite joker (billigast av dem alla, med ett pris på ca 710 ink dragkrok).

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Vad jag vet så har de inga bilar i lager, jag fick 6-10månaders förväntad levtid av säljaren.
Tesla MY P/LR kostar ju 750k och de är inte bättre bilar enligt mig, iof baserat på enbart ca 1 timme provkörning.
För mig är EV6an den bättre bilen, sen har Teslan bättre laddnätverk och kortare levtid så för mig så är det val mellan dessa, med Mercedes EQE 350 SE som lite joker (billigast av dem alla, med ett pris på ca 710 ink dragkrok).

Valde ju med EV6 så tycker den är bättre såklart. Men finns en hel del bilar på Blocket med 0 mil tänker jag mest på så dom borde vilja få ut dessa. Inte säljarens marknad just nu.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi är på jakt efter en liten andrabil.

Kraven är rätt få:

  • 15 mil i räckvidd även vintertid.

  • Plats för två vuxna och två barn (utan packning), så de kan sitta hyfsat bekvämt.

  • Kosta runt 200-250k

Krav från frun:
Inte skitful. Skitfula bilar, enligt henne, är: zoe och leaf.

Kikat lite på:

  • BMW i3 och i3s

  • Kia e-soul

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

Vi har en Opel Corsa-e Design & Tech 2023 som andra bil. Den kostar lite mer (det finns 2022:or med låga mil hos bilhandlare för runt 290), men det kanske går att pruta i och med att det är en facelift på gång?

Snygg liten bil med tillräcklig effekt (136 hk) och riktigt snål. Snittar runt 1,1-1,2 kWh/mil nu under sommaren. Bra med utrymme i kupén, men ingen packåsna även om den rymmer en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

Vet flera som köpt bmw i3 just som andrabil och är enormt nöjda med dem, köpta från BMW med deras kampanjer senaste månaderna. (Antar att det är återlämnade leasingbilar)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag köpte vår MX30 på förbeställning. Gav 350k för den fullutrustad. Då fick man ju även tillbaka 70k av staten så inköp på 280000kr för snart 3 år sedan.

Den har tidigare rullat 10 mil om dagen då frun pendla till jobb med den, nu får hon nytt jobb bara 7km hemifrån så nu lär den rulla under 1000/mil om året.

Men jag är lite fundersam på hur mycket den kommer rasa i värde, är det värt att sälja den idag och köpa något annat eller ska man ha kvar den och köra den i 10 år tills garantin är slut…

Behovet av andra bil är typ lämna/hämta på förskola och köra 7km till jobbet dom dagarna det är dåligt väder, annars kommer frugan ta elcykeln.

Låter som att frågan är om ni ska behålla en så pass "dyr" bil som andra bil eller köpa nåt billigare, I och med att behovet minskat. Om du säljer den nu så hittar du knappast nåt så mycket billigare utan att gå på ICE, och då drar ni på er högre fasta kostnader.

Jag skulle nog se att bilen fyller behovet med god marginal, och bara köra slut på den, eller åtminstone köra slut på garantin.

Skrivet av Felixark:

Om vi säger såhär vem kommer vilja ha en Elbil om 3-5 år med 200km räckvidd.

Beroende på vad ni kan få för den idag om ni säljer den kan ni säkert få en begagnad Model SR+ för inte så mycket mer dom går för drygt 400 000kr för en 2021 med Faceliften.

Alla bilar kommer inte ha 500lm räckvidd. Kommer garanterat bli mer populärt med dom som har runt 300km räckvidd och kostar mindre. En sån här bil har garanterat ett användningsområde för den som tittar på. En ICE-bil för 100k men kan tänkas sträcka sig till 150 för att få elbil istället. Sen är ju bara andrahandsvärdet intressant om man säljer bilen behöver man ändå en bil så måste man köpa en, och den kommer också tappa värde.

Att sälja en Mazda idag och köpa en Model S för att frugan oftast tar cykeln till jobbet, och få lägga kanske 150k emellan och dra på sig mycket dyrare försäkring och en mer komplex bil med risk för större reparationskostnader känns som fel väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Vad jag vet så har de inga bilar i lager, jag fick 6-10månaders förväntad levtid av säljaren.
Tesla MY P/LR kostar ju 750k och de är inte bättre bilar enligt mig, iof baserat på enbart ca 1 timme provkörning.
För mig är EV6an den bättre bilen, sen har Teslan bättre laddnätverk och kortare levtid så för mig så är det val mellan dessa, med Mercedes EQE 350 SE som lite joker (billigast av dem alla, med ett pris på ca 710 ink dragkrok).

EQE 350 för 710 000kr? Är det då en begagnad eller fick du så pass bra rabatt? Med dragkrok och utrustning så är det ju nästan 20% bort från listpris.

Skulle jag själv välja mellan EV6, MY eller EQE så skulle jag nog välja mercedesen varje dag i veckan. Oftast ligger de ju bara en bra bit högre i pris.

Skrivet av Lidodido:

Låter som att frågan är om ni ska behålla en så pass "dyr" bil som andra bil eller köpa nåt billigare, I och med att behovet minskat. Om du säljer den nu så hittar du knappast nåt så mycket billigare utan att gå på ICE, och då drar ni på er högre fasta kostnader.

Jag skulle nog se att bilen fyller behovet med god marginal, och bara köra slut på den, eller åtminstone köra slut på garantin.

Alla bilar kommer inte ha 500lm räckvidd. Kommer garanterat bli mer populärt med dom som har runt 300km räckvidd och kostar mindre. En sån här bil har garanterat ett användningsområde för den som tittar på. En ICE-bil för 100k men kan tänkas sträcka sig till 150 för att få elbil istället. Sen är ju bara andrahandsvärdet intressant om man säljer bilen behöver man ändå en bil så måste man köpa en, och den kommer också tappa värde.

Att sälja en Mazda idag och köpa en Model S för att frugan oftast tar cykeln till jobbet, och få lägga kanske 150k emellan och dra på sig mycket dyrare försäkring och en mer komplex bil med risk för större reparationskostnader känns som fel väg att gå.

Jag tror att det som menades var Model 3 SR+ (gamla basmodellen som har bytt namn). Men oberoende så kvarstår ju poängen - det är onödigt att betala för mer bil än man behöver. Själv skulle jag inte klara mig med en MX-30 som förstabil, men gör man det så är det ju fint. Som andrabil är den helt säkert ett bra alternativ med tanke på vad de kostnar begagnade.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadoro:

Hallå Kamrater!
Jag har fått ett erbjudande på en Kia Ev6 AWD 340 HK GT Line som gått 3000 mil, 2 år gammal med vinterhjul för 610 000kr.
Jag har ingen aning om detta är en bra deal eller inte, någon som har något tips?

Priset är bra, men personligen hade jag valt en Tesla Model Y LR för laddnätverket samt du har 8 år eller 192 000 km garanti på batterierna. Kia har du 5år kvar vilket inte är fel heller, men personligen skulle jag föredra 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

EQE 350 för 710 000kr? Är det då en begagnad eller fick du så pass bra rabatt? Med dragkrok och utrustning så är det ju nästan 20% bort från listpris.

Skulle jag själv välja mellan EV6, MY eller EQE så skulle jag nog välja mercedesen varje dag i veckan. Oftast ligger de ju bara en bra bit högre i pris.

...

De har sänkt priset med 165k på Mercan sedan två(?) veckor tillbaka, det är en "Special Edition" för 699k. Trodde också de var på tok för dyra, men onekligen har marknaden gjort att de behöver anpassa sig för att sälja några bilar

Jo det är fina bilar, med kort leveranstid, men är inte riktigt övertygad.
Tycker EV6an har en väldigt tilltalande kombo av räckvidd, laddhastighet, utrustning, lastförmåga och förmånsvärde (i fallande viktning för mig).
Mercan saknar lite laddhastighet och lastförmåga, har bra räckvidd och tillräcklig utrustning (inte riktigt EV6 klass) men snäppet högre förmånsvärde.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Priset är bra, men personligen hade jag valt en Tesla Model Y LR för laddnätverket samt du har 8 år eller 192 000 km garanti på batterierna. Kia har du 5år kvar vilket inte är fel heller, men personligen skulle jag föredra 8.

Anledningen till att Tesla öht ligger med på min bil-lista är laddnätverket, men är det fortfarande relevant nu när de håller på att öppna upp de flesta (?) av sina laddstationer för andra?

Personligen tycker jag EV6an känns som en bättre bil en Telsa MY, men det är ju högst personligt hur man uppfattar bilarna.
MY lite bullrigare och inte riktigt samma kvalitetskänsla i inredningen, men gigantiskt lastutrymme.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Priset är bra, men personligen hade jag valt en Tesla Model Y LR för laddnätverket samt du har 8 år eller 192 000 km garanti på batterierna. Kia har du 5år kvar vilket inte är fel heller, men personligen skulle jag föredra 8.

Det där skulle jag inte använda som ett starkt argument emot en begagnad EV6.

https://alltomelbil.se/studien-15-har-fatt-batteriet-utbytt-i...

Batterier byts sällan på garanti och även efter garantin utgått, täcks högvoltsbatteriet ,och kylningen av den, av Kia Originalförsäkring (som fö. har bäst villkor till bäst pris). Det är ett väldigt tryggt val, skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

De har sänkt priset med 165k på Mercan sedan två(?) veckor tillbaka, det är en "Special Edition" för 699k. Trodde också de var på tok för dyra, men onekligen har marknaden gjort att de behöver anpassa sig för att sälja några bilar

Jo det är fina bilar, med kort leveranstid, men är inte riktigt övertygad.
Tycker EV6an har en väldigt tilltalande kombo av räckvidd, laddhastighet, utrustning, lastförmåga och förmånsvärde (i fallande viktning för mig).
Mercan saknar lite laddhastighet och lastförmåga, har bra räckvidd och tillräcklig utrustning (inte riktigt EV6 klass) men snäppet högre förmånsvärde.

EQE är ju snabbare över laddningsspektret 10-80% än Model Y. EV6 är visserligen snabbare än båda, men bara på 800V laddare. Om du laddar på 400V, som ju är de flesta, så tappar EV6 rätt mycket.

I verkliga livet är det mycket möjligt att EQE är snabbast av dem alla, men alla är nog tillräckligt snabba.

evkx.net har följande medelhastighet för 10-80%
EQE: 132,2kW
EV6: 151,5kW
MY: 101,2kW

Min Audi Q4 40 har som referens 90kW i medeltal över 10-80%, och vi har aldrig behövt vänta på laddning, men då har vi också en 2-åring med oss som behöver pauser lite oftare och som brukar ta god tid på sig.

Men EV6 är också ett mycket bra val. Den skulle i tiderna ha varit mitt förstaval, om bara frun skulle ha gillat designen

Edit: En stor fördel med EV6 är att den håller höga hastigheter ändå upp till 80-85%. Därefter går det ner ganska fort. Själv har jag märkt att vårt batteri sällan går ner under 30%, vilket är spannet där de flesta elbilar är som snabbast. Så på många resor med pauser så blir EV6 väldigt snabb i praktiken ändå.

Ärligt talat tror jag att alla tre alternativen är mer än tillräckligt bra när det gäller räckvidd och laddning. Så jag skulle köra på den som känns bäst och mest tilltalande.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag tror att det som menades var Model 3 SR+ (gamla basmodellen som har bytt namn). Men oberoende så kvarstår ju poängen - det är onödigt att betala för mer bil än man behöver. Själv skulle jag inte klara mig med en MX-30 som förstabil, men gör man det så är det ju fint. Som andrabil är den helt säkert ett bra alternativ med tanke på vad de kostnar begagnade.

Makes sense. Oavsett onödigt, precis som du säger. Många gånger föreslås att man köper dyra saker ofta bara för att man får det bästa, helt i onödan. Nu är vi ju på ett teknikforum där många förmodligen tjänar bra, och det diskuteras bilar för upp mot miljonen så klart man tappar lite perspektiv, men det är inte många som har råd med en bil för 400k, särskilt inte som andrabil. Än om värdeminskningen gör att TCO hålls skaplig så blir det dyrare än en billigare bil, och pengarna ska ju faktiskt hostas upp. Man får ha lite förståelse för att en MX-30 kan vara ett bättre val än en Model 3 i vissa fall.

Jag skulle som sagt behålla bilen och köra slut på den. Tolkar det som att den är avbetald och det bara är drift och avgifter som kostar. Kanske lyxigt som andrabil men i det långa loppet blir det bra, håller den tills barnen tar körkort blir det en bra första bil för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

...

Ärligt talat tror jag att alla tre alternativen är mer än tillräckligt bra när det gäller räckvidd och laddning. Så jag skulle köra på den som känns bäst och mest tilltalande.

Det är lite där jag har hamnat också, så nu är det bara att bestämma det där svåra med "känns bäst", Mercan ger en väldigt solid/lyxig känsla, KIAn en mer rymlig och "hightech" känsla (och inte helt olyxig(, Teslan en (för mig) lite för mycket "coolt men opraktiskt" känsla.
Vissa tycker säkert att vrida huvudet för att se hastigheten inte är ett stort problem, men det är svårt att hävda att HUD inte skulle vara bättre osv. Sen att allt styrs på en skärm, som inte är fullt så intunitiv som hävdas, nja, jag är inte såld.

Så KIA vs Merca helt enkelt ... trodde man inte att det ens skulle kunna vara en match

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Så KIA vs Merca helt enkelt ... trodde man inte att det ens skulle kunna vara en match

Tänk hur världen har förändrats Men KIA har verkligen skärpt till sig senaste årtiondet! De har ju alltid varit bra värde för pengarna, men att kunna ge det i lägre lyx-segmentet är ju ganska tufft! Jag tycker också själv att EV6 är trevligare inuti än min Audi Q4.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Priset är bra, men personligen hade jag valt en Tesla Model Y LR för laddnätverket samt du har 8 år eller 192 000 km garanti på batterierna. Kia har du 5år kvar vilket inte är fel heller, men personligen skulle jag föredra 8.

Tycker Tesla känns så plastiga och billiga, men sköna att köra.
Kia EV6 AWD GT Line har verkligen allt.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en begagnad EV6 AWD GT för 620k cirka, detta kommer kosta mig drygt 7100kr i nettolöneavdrag.
Jag vet att räntan är mycket hög just nu och att det kan spela roll, men är det någon som beställt eller ska beställa som fått prisindikationer redan nu som också har reagerat på kostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tror han sa att det va bromsvätskebyte och allmän koll så lär inte va så dyr. Gissar på typ 3500kr kanske.

Ja det är gt-line 4WD 300+ nånting hp.

Det sämsta med EV6 som jag märkt på senaste tiden är att när man laddar på vissa Stationer som Tesla och Kempower så är man begränsad till 400V och då får man kass laddning. Tesla maxar just nu på ynkliga 43kW och Kempower (Recharge 200Kw stolpe) fick jag endast 103kw, alltså halva effekten pga begränsad till 400V.
Man får hålla sig till Cirkle K 300KW, Q8 och såklart Ionity så är det fart!
Annars är det inga större grejer jag stör mig på. Har en bakdörr som knarrar och känns ansträngd när den öppnas. Dom smörjde den lite snabbt sist men hjälpte ej, ska be dom kolla igen på servicen.
Infotainmentsystemet är ganska tråkigt och lite föråldrat men gör det den ska så är väl inget större bekymmer.

Nog ändå bästa bilen jag haft hittils. Vi är väldigt nöjda och utrymmet är fullt tillräckligt för en stor familj på 5 pers.

Det var som fan.
Infotaiment systemet som jag tyckte var helt magiskt och modernt.
Är det något du inte gillar med Infotainment systemet och som du stör dig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Låter som att frågan är om ni ska behålla en så pass "dyr" bil som andra bil eller köpa nåt billigare, I och med att behovet minskat. Om du säljer den nu så hittar du knappast nåt så mycket billigare utan att gå på ICE, och då drar ni på er högre fasta kostnader.

Jag skulle nog se att bilen fyller behovet med god marginal, och bara köra slut på den, eller åtminstone köra slut på garantin.

Alla bilar kommer inte ha 500lm räckvidd. Kommer garanterat bli mer populärt med dom som har runt 300km räckvidd och kostar mindre. En sån här bil har garanterat ett användningsområde för den som tittar på. En ICE-bil för 100k men kan tänkas sträcka sig till 150 för att få elbil istället. Sen är ju bara andrahandsvärdet intressant om man säljer bilen behöver man ändå en bil så måste man köpa en, och den kommer också tappa värde.

Att sälja en Mazda idag och köpa en Model S för att frugan oftast tar cykeln till jobbet, och få lägga kanske 150k emellan och dra på sig mycket dyrare försäkring och en mer komplex bil med risk för större reparationskostnader känns som fel väg att gå.

Kanske var lite otydligt med jag menade en model 3 SR+ som inte kostar så mycket mer en Mazda MX30 kanske man får lägga typ 50tkr i mellan för en bra mycket bättre elbil.

Bakterietekniken går ju fram i extremt snabb fart så skulle inte förvåna mig on nya "budget" elbilar når 50 mils räckvidd om 3-5år och bilar som ID4/Model y och uppåt kommer säker vara tillgängliga med 80mils räckvidd då Elbilar i miljonklassen som t.ex Model S och A6 E-tron kommer nog närma sig 100mils räckvidd.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Cadoro:

Det var som fan.
Infotaiment systemet som jag tyckte var helt magiskt och modernt.
Är det något du inte gillar med Infotainment systemet och som du stör dig på?

Är väl mest grafiskt och att det är lite segt. Lite många menyer och undermenyer för att nå vissa grejer osv. Absolut inte dåligt och det gör vad den ska, men har väl i stort sett varit samma i flera år nu.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Är väl mest grafiskt och att det är lite segt. Lite många menyer och undermenyer för att nå vissa grejer osv. Absolut inte dåligt och det gör vad den ska, men har väl i stort sett varit samma i flera år nu.

...och navigationen är helt värdelös men det går ju att komma runt om man kopplar in telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske var lite otydligt med jag menade en model 3 SR+ som inte kostar så mycket mer en Mazda MX30 kanske man får lägga typ 50tkr i mellan för en bra mycket bättre elbil.

Bakterietekniken går ju fram i extremt snabb fart så skulle inte förvåna mig on nya "budget" elbilar når 50 mils räckvidd om 3-5år och bilar som ID4/Model y och uppåt kommer säker vara tillgängliga med 80mils räckvidd då Elbilar i miljonklassen som t.ex Model S och A6 E-tron kommer nog närma sig 100mils räckvidd.

Vi är ju inte så långt därifrån ens, men mycket beror väl på vad man klassar som budget. MG4 64kWh har ju WLTP-range på 450km, och den är samma prisklass som en VW Golf Diesel. Personligen skulle jag väl säga att VW Golf är en bra representant för budgetsegmentet, även om man förstås hittar betydligt billigare bilar också.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske var lite otydligt med jag menade en model 3 SR+ som inte kostar så mycket mer en Mazda MX30 kanske man får lägga typ 50tkr i mellan för en bra mycket bättre elbil.

Bakterietekniken går ju fram i extremt snabb fart så skulle inte förvåna mig on nya "budget" elbilar når 50 mils räckvidd om 3-5år och bilar som ID4/Model y och uppåt kommer säker vara tillgängliga med 80mils räckvidd då Elbilar i miljonklassen som t.ex Model S och A6 E-tron kommer nog närma sig 100mils räckvidd.

50k? Snarare 150k. En MX-30 går få för runt 250k medan en Model 3 är runt 400k. Äger man dessutom redan en avbetald MX-30 som är svinbillig att äga och försäkra så är klivet rätt stort att hosta upp 150k och betala mer för att försäkra bilen.

Är dock enig i att det nog är dumt att behålla bilen i typ 3 år eftersom värdeminskningen för just den typen av bil kommer vara rätt stor mellan just nu och då. Men kör man den I 10 år och den fyller sin funktion och sen är "värdelös" så har den ändå gjort nytta och inte kostat så mycket utspritt över de åren.