Lurad på 200k av bedragare.

Permalänk
Medlem

Han verkar gått bananas med signering och låtit dom maxa banköverföring, swish och kortköp. Ser mörkt ut.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Han verkar gått bananas med signering och låtit dom maxa banköverföring, swish och kortköp. Ser mörkt ut.

Har han signerat allt det där eller har de bara lyckats få honom att godkänna utfärdandet av ett nytt bankid så att de sedan kunde signera fritt själva?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Förr när man hade bankdosor så var man ju tvungen att mata in beloppet när man signera. Men med tanke på alla varningar som står i bankid idag så kanske ens inte det skulle hjälpa.

Om jag förstår rätt så såg han beloppet men han fick det förklarat att de skulle flytta över pengarna till ett ”spärrkonto” vilket väl lät logiskt även om det är något som bedragarna hittat på.

Viktigast är att aldrig ringa nummer man får vid sms eller mejl utan kolla upp numret till de man ska ringa till på deras hemsida.

Personligen är jag så paranoid över allt sånt där att jag inte ens litar på riktiga mejl vilket kan ställa till problem ibland men i dagens läge vågar man inte lita på något.

Svarar aldrig på nummer jag inte känner igen heller vilket ofta blir problem när man missar att dotterns skola ringer eller nått. Även om man lagt in deras nummer kan de ringa från en privat mobil eller annan telefon än den man har men man litar inte på något för ringer försäljare och lurendrejare hela tiden. Så jag tar det säkra före det osäkra ”Trust no one!” Som de sa i kultserien X-files.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har han signerat allt det där eller har de bara lyckats få honom att godkänna utfärdandet av ett nytt bankid så att de sedan kunde signera fritt själva?

som jag fatta signera han typ 4ggr

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att höra att ytterligare en äldre blir lurad på detta sätt. Jag är ofta på mina gamla föräldrar för att förhindra just såna här grejer. Som tur är så är det morsan som sköter deras ekonomi och hon är väldigt "vaken" och uppdaterad när det gäller bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Väldigt tråkigt att höra att ytterligare en äldre blir lurad på detta sätt. Jag är ofta på mina gamla föräldrar för att förhindra just såna här grejer. Som tur är så är det morsan som sköter deras ekonomi och hon är väldigt "vaken" och uppdaterad när det gäller bedrägerier.

Farsgubben är bonde, och under jag och syrrans uppfostran så var alla maskiner "totalt livsfarliga, och blodet skulle spruta om vi rörde dem" osv osv.. Har anammat samma uppfostransmetod nu med gubben, allt på nätet som han inte känner igen är totalt livsfarligt och alla försöker blåsa honom

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Glöm det, bankerna och ARN nekar ersättning för mindre allvarliga fall. Här handlar det mer om särskilt klandervärd. Ta diskussionen med banken givetvis, men full ersättning eller ens att enbart förlora 12 000 är nog kört.

Var uppe i media för inte länge sedan, https://www.svt.se/nyheter/manga-lurade-bankkunder-far-ingen-....

Det det 200k det handlar om. Inte 12k.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det det 200k det handlar om. Inte 12k.

Jag tror helt missade vad det stod om 12k i domen som länkades i inlägget du svarade på...

Här är avsnittet som verkar relevant, men läs gärna resten för att se sammanhanget:

"15. När ett belopp har betalats ut till följd av en obehörig transaktion är alltså
utgångspunkten att konsumenten inte ska svara för någon del. Beroende på hur
konsumenten har agerat föreligger ett allt större ansvar för konsumenten, där
ansvaret
• begränsas till högst 400 kronor om konsumenten inte har skyddat
sin personliga behörighetsfunktion,
• begränsas till högst 12 000 kronor om konsumenten har agerat
grovt vårdslöst och
• är obegränsat om konsumenten har agerat särskilt klandervärt."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Hej. Farsan brukar alltid ringa mig om allt tekniskt och intenetrelaterat. Men idag har han tydligen fått SMS eller mail att han beställt 2 Iphone varpå han klickat på nr att ringa upp "mediamarkt" och sedan blivit kopplad till "swedbank" Nu saknas 200k på kontot. Han har ringt upp riktiga swedbank som uppger att överföring inte går att stoppa, men dom har spärrat alla konton. Min fråga är:

1. Vad mer kan/bör man göra?

2. Hur gör dom? Jag kan inte logga in på min swedbank utan att scanna QR-kod

Som alla sagt: polisanmäl genast. Detta ger befogenheter för Swedbank att påbörja arbetet med att försöka få tillbaka så mycket av pengarna som finns. Sätt gärna även press på Swedbank genom hänvisning till relativt färskt domstolsbeslut: https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2022/11559...

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Banker borde väl ha "GARANTI" i sådana ärenden eller?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Jo precis det är vanligt. Men i detta fall så verkar det inte var det. Swedbank verkar redan ha att man måste nfc-scanna pass/nationellt idkort för att skaffa nytt bankid.

https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Nått som troligen kommer komma till alla banker "snart".

Råkade ut för just denna idiotin för ett par veckor sedan. Det visar sig att det inte går att få Swedbank att utfärda Mobilt BankID på enheter som saknar NFC (i mitt fall en äldre surfplatta).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Man kan tycka banker idag har värdelösa rutiner när 200k bara kan överföras sådär utan nån fördröjning, men ska du in i banken och växla in betydligt mindre pengar så kommer dom ställa massa pengar varifrån pengarna är.. helt värdelöst system har bankerna.... såna här stora summor ska aldrig gå iväg bara sådär.

Lär alla att man ska aldrig nånsin logga in på bank id på uppmaning av någon annan, ingen bank behöver göra detta för att kolla nåt det är ju precis så dom gör, dom har person nr inskrivet och redo att logga in genom att man godkänner och tror inget allvarligt händer.. och poof 200k borta....

Tyvärr har han varit väldigt oaktsam men kanske banken kommer hjälpa honom få tillbaka pengarna vem vet, det är ingen liten summa direkt.

Vi lever i en tid där tyvärr ett telefonsamtal kan förstöra en människa idag man måste vara kritisk och på sin vakt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Man kan tycka banker idag har värdelösa rutiner när 200k bara kan överföras sådär utan nån fördröjning, men ska du in i banken och växla in betydligt mindre pengar så kommer dom ställa massa pengar varifrån pengarna är.. helt värdelöst system har bankerna.... såna här stora summor ska aldrig gå iväg bara sådär.

Lär alla att man ska aldrig nånsin logga in på bank id på uppmaning av någon annan, ingen bank behöver göra detta för att kolla nåt det är ju precis så dom gör, dom har person nr inskrivet och redo att logga in genom att man godkänner och tror inget allvarligt händer.. och poof 200k borta....

Tyvärr har han varit väldigt oaktsam men kanske banken kommer hjälpa honom få tillbaka pengarna vem vet, det är ingen liten summa direkt.

Vi lever i en tid där tyvärr ett telefonsamtal kan förstöra en människa idag man måste vara kritisk och på sin vakt hela tiden.

Fast nu blandar du in helt irrelevanta saker. De ställer frågor om varifrån pengarna kommer för att förhindra penningtvätt, inte för att göra livet krångligt för deras kunder i allmänhet. Det är alltså av lagstiftaren påtvingade åtgärder.

Många verkar både vilja ha kakan, och äta den. Å ena sidan vill man kunna göra stora överföringar via mobilen om man exempelvis köper en bil (istället för att ha med sig kontanter, eller postväxel som förr i tiden), men samtidigt vill man ha möjlighet att "backa" stora transaktioner. Men jag kan då säga att du aldrig fått köpa en bil av mig, om du exempelvis sedan skulle ha 24 timmar på dig att backa transkationen efter att affären var klar och du fått nycklarna till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det det 200k det handlar om. Inte 12k.

1. Oaktsam

Det kan handla om en kund som skyddat sina koder dåligt. Den drabbade får stå för en symbolisk del själv – 400 kronor- resten ersätter oftast banken.

2. Grovt oaktsam

Här hamnar många fall av telefonbedrägerier, exempelvis om en kund lämnat ut sina koder till någon som påstår sig ringa från banken. Även här kan man enligt ny praxis få ersättning, men man får själv stå för 12 000 kronor - banken får ofta ersätta resten. Det högre beloppet kan jämföras med en förhöjd självrisk vid andra försäkringsärenden.

3. Särskilt klandervärd

För att detta ska anses gälla måste kunden enligt Högsta domstolen ha agerat värre än bara ”grovt vårdslöst”. Då ersätter banken ingenting. Kunden får stå för allt.

Före domen i Högsta domstolen ansåg bankerna ofta att kunder som lämnar ut sina koder varit ”klandervärda”. Där har HD ändrat praxis. HD skriver att det bara är om man anses ”likgiltig till risk för obehöriga transaktioner”, som man når upp till nivån ”särskilt klandervärd”. Och det är dessutom banken som har att bevisa att någon varit likgiltig.

I fråga om skillnaden mellan om det är kunden själv eller bedragaren som utför transaktionerna, så har HD ännu inte uttalat sig. Där råder alltså oklarhet om hur lagen ska tolkas.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

@Extremaz: Som sagt så har även ARN slagit ner på ärenden efter HD-domen.

Permalänk
Medlem

Undra då om banken o HD anser att den här personen har varit särskilt klandervärd nu med tanke på att ha klickat på bankID flera gånger under samtalet utan att verka ha läst vad det står på BankID vid signering eller ens börjat misstänka fuffens.

Känns som det ligger nåt lurt på G här. Att signera flera ggr utan att reflektera om det eller läsa vad som står i BankID vid signering låter väldigt konstigt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Polisanmäl, kontakta swedbank. Så mycket mer går ej att göra.

Problemet med många äldre är att de är faktaresistenta till den grad att det inte går att diskutera vissa saker med dem. Lösningen är då att försöka spärra deras möjligheter att kunna göra dumheter.
Vanliga personer gör ytterst sällan affärer för 200 000kr till helt nya personer, vid dessa få gånger så hade det varit naturligt att de hade varit tvungna att besöka banken för att få dem igenom.

Jag tycker det är helt galet att vanligt folk sent på natten ska kunna skicka över någon miljon eller så direkt från mobilen. Skitsamma vilken säkerhet det är i appen, personen kan vara utsatt för hot. Summan man kan göra affärer från borde vara begränsad till olika önskemål.

Man kan även ha flera konton, i olika banker. Ett man handlar med och ett i reserv. Då behöver man inte ha dumt mycket pengar i "transaktionsbanken" som man kan föra över till vem som.

Eller så kan man sätta in pengarna på ett konto med bindningstid på 30 dagar. Då får man en fördröjning på överföringen - samt en aningens bättre ränta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kwirek:

Man kan även ha flera konton, i olika banker. Ett man handlar med och ett i reserv. Då behöver man inte ha dumt mycket pengar i "transaktionsbanken" som man kan föra över till vem som.

Eller så kan man sätta in pengarna på ett konto med bindningstid på 30 dagar. Då får man en fördröjning på överföringen - samt en aningens bättre ränta.

De flesta nischbanker med högre sparränta tillåter bara uttag till ett föranmält konto. Sätt större delen av pengarna där, så har du alltid 1-3 bankdagar på dig att fundera på om du håller på att bli bedragen eller inte.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Så tråkigt, ännu ett brottsoffer. Det måste bli bättre säkerhet, annars kommer bedrägerierna bara att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Undra då om banken o HD anser att den här personen har varit särskilt klandervärd nu med tanke på att ha klickat på bankID flera gånger under samtalet utan att verka ha läst vad det står på BankID vid signering eller ens börjat misstänka fuffens.

Känns som det ligger nåt lurt på G här. Att signera flera ggr utan att reflektera om det eller läsa vad som står i BankID vid signering låter väldigt konstigt.

Ja i värsta fall kommer dom säga att kunden har flertal gånger klickat och godkänt bank-id transaktionerna och är man inte medveten om vad man gör så räknas man kanske som oaktsam jag vet inte?

Permalänk
Medlem

Vilken jävla soppa alltså! Svårt att få fram alla uppgifter då han mest bara gråter och varken äter eller sover. Han verkar dock till och med gett dom lösenord till routern. Han ska till banken imorgon för att få hjälp, men jag lär nog med få åka 50mil för att blåsa datorn och byta lösen på routern =C

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Råkade ut för just denna idiotin för ett par veckor sedan. Det visar sig att det inte går att få Swedbank att utfärda Mobilt BankID på enheter som saknar NFC (i mitt fall en äldre surfplatta).

Bra! Hoppas alla andra aktörer gör det samma. Vore nog en bra ide om att bekräfta större överföringar mha bank-id också genom att kräva att man bekräftar med pass/id-kort också så man vet att det är rätt person som gör det!

Sen ger man sina gamla föräldrar en mobil utan nfc läsare så slipper vi läsa om såna här bedrägerier.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Bra! Hoppas alla andra aktörer gör det samma. Vore nog en bra ide om att bekräfta större överföringar mha bank-id också genom att kräva att man bekräftar med pass/id-kort också så man vet att det är rätt person som gör det!

Sen ger man sina gamla föräldrar en mobil utan nfc läsare så slipper vi läsa om såna här bedrägerier.

Meningslösa säkerhetsåtgärder ökar möjligheterna för bedragare, inte tvärtom.
Ju mer komplicerat det blir för "gamla föräldrar" att leva sitt liv, ju STÖRRE är risken för att de blir lurade.
Jag förstår att du helst vill låsa in dina föräldrar nånstans, men de har faktiskt samma rätt till ett liv med tillgång till världen som du har.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Meningslösa säkerhetsåtgärder ökar möjligheterna för bedragare, inte tvärtom.
Ju mer komplicerat det blir för "gamla föräldrar" att leva sitt liv, ju STÖRRE är risken för att de blir lurade.
Jag förstår att du helst vill låsa in dina föräldrar nånstans, men de har faktiskt samma rätt till ett liv med tillgång till världen som du har.

Att blippa sitt pass/id-kort är väl knappast meningslöst utan snarare definitionen av två-faktor autentisering. Något man vet (koden till sitt bank-id) och något man har (fysiskt pass/id-kort). Gör det j-vligt svårt att utföra bedrägeri över telefon.

Och jag vet att bank-id är tänkt så (certifikatet+koden) men folk fattar ju inte, måste de sträcka sig efter pass/id-kort för överföringar till nya konton osv så kanske de tänker till…

Och mina föräldrar är redan döda, så de är tillräckligt inlåsta tack så mycket. Jag förstår däremot vad andra med åldrande föräldrar behöver hantera, en dag kanske du oxå får den insikten.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att blippa sitt pass/id-kort är väl knappast meningslöst utan snarare definitionen av två-faktor autentisering. Något man vet (koden till sitt bank-id) och något man har (fysiskt pass/id-kort). Gör det j-vligt svårt att utföra bedrägeri över telefon.

Och jag vet att bank-id är tänkt så (certifikatet+koden) men folk fattar ju inte, måste de sträcka sig efter pass/id-kort för överföringar till nya konton osv så kanske de tänker till…

Och mina föräldrar är redan döda, så de är tillräckligt inlåsta tack så mycket. Jag förstår däremot vad andra med åldrande föräldrar behöver hantera, en dag kanske du oxå får den insikten.

Mina päron är snart 80. De har avvärjt bedrägeriförsök vid ett flertal tillfällen. Jag är dock orolig att förr eller senare så kommer någon skicklig lurendrejare att passera deras sköld av vaksamhet. Det är därför jag blir så förbenad på bankernas usla säkerhetslösningar som struntar i alla rön från beteendevetenskapen. Tvåfaktorautentisering är ett bra skydd mot hackare men dåligt mot bedragare.

En bedragare lurar sitt offer att något är bråttom och att man måste göra några åtgärder. Bedragare har inga problem att få någon att slå in en BankID-kod fyra ggr, som OP's berättelse visar. En bedragare har inga problem att lura någon att blippa sitt kort en extra gång. Det är ju bara en extra åtgärd i mängden. I själva verket så uttnyttjar bedragaren mängden handgrepp för att öka stressen och känslan av att det är bråttom. Detta är alla beteendevetare överens om.

Att bankerna normaliserar en massa handgrepp även för enkla överföringar gör jobbet LÄTTARE för bedragaren. Ju fler banker som krånglar till det för sina kunder som Swedbank nu gjort, desto fler bedrägerier kommer vi att se.

Jag håller med om att det behövs bättre spärrar, men de måste vara kompatibla med folks normala beteende.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Att bankerna normaliserar en massa handgrepp även för enkla överföringar gör jobbet LÄTTARE för bedragaren. Ju fler banker som krånglar till det för sina kunder som Swedbank nu gjort, desto fler bedrägerier kommer vi att se.

Att kräva elektronisk avläsning av pass/id-kort som swedbank har gjort har omöjliggjort att skapa nytt bank-id på en enhet som du inte fysiskt har där är väl en uppenbar förbättring? Då blir attacken att först stjäla det fysiska pass/id-kort och sen ringa upp personen och be dom logga in med bank-id…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Att kräva elektronisk avläsning av pass/id-kort som swedbank har gjort har omöjliggjort att skapa nytt bank-id på en enhet som du inte fysiskt har där är väl en uppenbar förbättring? Då blir attacken att först stjäla det fysiska pass/id-kort och sen ringa upp personen och be dom logga in med bank-id…

Där har du nog missat hur det går till att skapa bankid. Krävs QR-kod från ett aktivt bankid eller användning av säkerhetsdosa.

Hjälper uppenbart inte när den bedragna lägger in och signerar betalningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Där har du nog missat hur det går till att skapa bankid. Krävs QR-kod från ett aktivt bankid eller användning av säkerhetsdosa.

Hjälper uppenbart inte när den bedragna lägger in och signerar betalningarna.

Swedbank kräver numer även att man scannar pass eller nationellt id-kort alternativt kommer in på kontor och legitimerar sig. Övriga lär också göra det framöver.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Swedbank kräver numer även att man scannar pass eller nationellt id-kort alternativt kommer in på kontor och legitimerar sig. Övriga lär också göra det framöver.

Du speglar inte riktigt hur det fungerar. För att ansöka om bankid behöver du redan säkerhetsdosa med QR eller en mobil med aktivt bankid och skanna QR, eller om du har gamla säkerhetsdosan med koder så måste du skanna en QR-kod inne på internetbanken med telefonen du ska installera på. Det har aldrig bara vart att bara logga in på banken.

Det är många år sedan du kunde skapa bankid utan "att vara på plats" med den som skapar det om du pratar Swedbank/Sparbankerna. För att använda det nya bankid på banken behöver du även vad Swedbank/Sparbankerna kallar utökad användning. Det finns de som lyckats få kunderna att filma QR-koder och liknande givetvis, men då har ju just Swedbank/Sparbankerna ett ytterligare steg med utökad användning (som givetvis bara påverkar banken).

Eftersom bedragarna redan sedan tidigare även arbetade med att besöka sina offer så har folk redan fattat att de kan komma över id-handlingar och förmå bankkunderna att göra allt detta när de får besök i sina hem.

Digital ID-kontroll används inte alltid för övrigt. Skapar du nytt bankid utan att du ansöker med ditt aktiva så ja, då krävs det hos alla banker.

I trådens fall handlar det om någon som frivilligt lägger in och signerar betalningar.

Permalänk
Medlem

Farsan sa nu att han började misstänka att nått va fel när dom skulle ha lösen till routern, men då sa dom typ oj nu ser vi att nån handlar med ditt kort här på Elgiganten nu gäller det att snabba på typ. Dom vet ju verkligen vilka knappar dom ska trycka på.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850