Permalänk
Medlem

hitta nytt yrke

jobbar just nu som snickare men min kropp börjar ge upp (är bara 29år). var med om en bilolycka som har satt spår i ryggen för ett antal år sedan och nu har händerna börjat ge upp. kan inte använda några verktyg som vibrerar tex tigersåg/multimaster/slagborr eller större slagverktyg som släggor mm. händerna låser sig så jag behöver bryta upp dom och det gör något förbannat ont.

men nu till yrke

behöver hitta något som inte är lika slitsamt på händerna/rygg, vet att det är garanterat inte bättre att sitta i en kontorsstol hela dagarna heller. men jag kan verkligen inte hitta något som jag verkligen känner att jag vill göra och som i dagens läge med inflation och allt möjligt så är det svårt att gå ner hur mycket som helst i lön. (2 barn som behöver mat på bordet)

kan det finnas någon som har något tips på något som kan fungera som inte innebär att stå vid ett fabriksband hela dagarna

Permalänk

Yrkeslärare på gymnasiet kanske, om du fortfarande gillar byggbranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

jobbar just nu som snickare men min kropp börjar ge upp (är bara 29år). var med om en bilolycka som har satt spår i ryggen för ett antal år sedan och nu har händerna börjat ge upp. kan inte använda några verktyg som vibrerar tex tigersåg/multimaster/slagborr eller större slagverktyg som släggor mm. händerna låser sig så jag behöver bryta upp dom och det gör något förbannat ont.

men nu till yrke

behöver hitta något som inte är lika slitsamt på händerna/rygg, vet att det är garanterat inte bättre att sitta i en kontorsstol hela dagarna heller. men jag kan verkligen inte hitta något som jag verkligen känner att jag vill göra och som i dagens läge med inflation och allt möjligt så är det svårt att gå ner hur mycket som helst i lön. (2 barn som behöver mat på bordet)

kan det finnas någon som har något tips på något som kan fungera som inte innebär att stå vid ett fabriksband hela dagarna

Nu svarar jag inte riktigt på det du kanske vill ha hjälp med primärt, men vill bara upplysa kort att du kan ha rätt till omprövning om du blivit väsentligt försämrad i dina besvär som orsakades i samband med trafikolyckan. Kontakta isåfall det bolag som reglerade din personskada efter trafikolyckan och begär förnyad prövning då du blivit väsentligt sämre och inte längre mäktar med ditt arbete. Går utredningen din väg kan du få kompensation även för inkomstbortfall om det skulle vara så att du behöver gå ner i lön i ditt nya arbete.

Vad gäller din primära fråga har jag tyvärr spontant inget vidare bra svar/förslag.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakskungen:

Yrkeslärare på gymnasiet kanske, om du fortfarande gillar byggbranschen.

har aldrig provat något annat än byggbranschen så skulle även vilja testa något helt annat glömde skriva med det i första inlägget

Permalänk
Medlem

Hm industrin kanske har något att erbjuda, om man saknar utbildning? Kanske leta där, finns olika arbetsuppgifter något som man skulle kunna göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Nu svarar jag inte riktigt på det du kanske vill ha hjälp med primärt, men vill bara upplysa kort att du kan ha rätt till omprövning om du blivit väsentligt försämrad i dina besvär som orsakades i samband med trafikolyckan. Kontakta isåfall det bolag som reglerade din personskada efter trafikolyckan och begär förnyad prövning då du blivit väsentligt sämre och inte längre mäktar med ditt arbete. Går utredningen din väg kan du få kompensation även för inkomstbortfall om det skulle vara så att du behöver gå ner i lön i ditt nya arbete.

Vad gäller din primära fråga har jag tyvärr spontant inget vidare bra svar/förslag.

Lycka till!

även om det inte var svar på frågan var det ändå väldigt bra att veta för det hade jag ingen aning om så tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellion:

Hm industrin kanske har något att erbjuda, om man saknar utbildning? Kanske leta där, finns olika arbetsuppgifter något som man skulle kunna göra.

har bara gymnasieutbildning från byggprogrammet men skulle det vara så att jag behöver plugga ett tag så får det ju vara så

Permalänk
Medlem

Säljare inom byggbranschen?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Om du bor i eller nära en större stad, kundservice. Folk tror att det bara är för yngre; men olika livserfarenheter uppskattas. Lönen är nog rätt kass, ofta under 30 000 i månaden.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om att köra truck?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av minivarg:

har aldrig provat något annat än byggbranschen så skulle även vilja testa något helt annat glömde skriva med det i första inlägget

Kolla upp vad du behöver läsa in för att jobba som yrkeslärare, du lär inte ha något problem att få jobb, eller varför inte "vanlig" lärare, ett mycket varierande yrke som för det mesta är väldigt roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Säljare inom byggbranschen?

har kikat lite på det och hade kunnat vara något eftersom jag redan kan branschen men finns ingenting i närheten av där jag bor som sökt något det senaste året vad jag kunnat hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakskungen:

Kolla upp vad du behöver läsa in för att jobba som yrkeslärare, du lär inte ha något problem att få jobb, eller varför inte "vanlig" lärare, ett mycket varierande yrke som för det mesta är väldigt roligt.

bara för att ha egen insikt så minns jag bara hur jag själv var i dom åldrarna och jag hade fått panik att ta hand om mig själv i hela skolgången och det finns garanterat ungar som är lika jobbiga som jag var

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Keffmode:

Vad tror du om att köra truck?

Truckförare kan mycket väl få lyfta med kroppen, låt oss inte glömma bort hur mycket det kan vibrera och skaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Truckförare kan mycket väl få lyfta med kroppen, låt oss inte glömma bort hur mycket det kan vibrera och skaka..

Precis, därför jag fråga om det ens är i närheten av att vara relevant Det är oftast mycket runt om att köra truck med, men kanske lagom mycket för någon som är van att använda kroppen till 100%. Det verkar som att TS inte vill sitta och ruttna vid ett skrivbord resten av livet om man säger så.

Det skakar en del med, även när sätet är luftfjädrat, for sure.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Om du bor i eller nära en större stad, kundservice. Folk tror att det bara är för yngre; men olika livserfarenheter uppskattas. Lönen är nog rätt kass, ofta under 30 000 i månaden.

Jag jobbar med kundservice sedan många år tillbaka och försöker nu plugga till kyl och värmepumpstekniker för att komma ifrån det.

Lönen är väldigt dålig. 22k innan skatt och det är med kollektivavtal. Jobbet innan tjänade jag 16k när jag började 2012 och 17500kr när jag slutade 2016.

Man kan tjäna mer om man har provision men då måste man vara bra på att sälja. Jag gillar inte kundservice som går ut på att sälja saker till de som ringer in.

Vad som helst betalar bättre än kundservice. Stå i butik och sälja verktyg skulle betala bättre.

Lärare tycker jag låter som bra idé du kan dra nytta av vad du lärt dig men samtidigt ha ett annat typ av arbete. Du lär samtidigt ut till andra.

Annars är ju IT alltid bra betalt men då måste man ha talang för det. Inte alla som passar för att programmera.

Lycka till.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag jobbar med kundservice sedan många år tillbaka och försöker nu plugga till kyl och värmepumpstekniker för att komma ifrån det.

Lönen är väldigt dålig. 22k innan skatt och det är med kollektivavtal. Jobbet innan tjänade jag 16k när jag började 2012 och 17500kr när jag slutade 2016.

Man kan tjäna mer om man har provision men då måste man vara bra på att sälja. Jag gillar inte kundservice som går ut på att sälja saker till de som ringer in.

Vad som helst betalar bättre än kundservice. Stå i butik och sälja verktyg skulle betala bättre.

Lärare tycker jag låter som bra idé du kan dra nytta av vad du lärt dig men samtidigt ha ett annat typ av arbete. Du lär samtidigt ut till andra.

Annars är ju IT alltid bra betalt men då måste man ha talang för det. Inte alla som passar för att programmera.

Lycka till.

Du tjänar uselt, du skulle till och med tjäna betydligt bättre om du bytte till offentligt bolag med kundservice. Låter lite som du jobbar på ett callcenter istället för direkt pp rtt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Vad tror du om att köra truck?

Missar helt att du skrivit men har haft tanken just för det ni diskuterade att ändå röra på sig en del under dagarna

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Keffmode:

Precis, därför jag fråga om det ens är i närheten av att vara relevant Det är oftast mycket runt om att köra truck med, men kanske lagom mycket för någon som är van att använda kroppen till 100%. Det verkar som att TS inte vill sitta och ruttna vid ett skrivbord resten av livet om man säger så.

Det skakar en del med, även när sätet är luftfjädrat, for sure.

Förstår honom - jag måste jobba fysiskt, skulle dö om jag satt 8-9hr vid ett skrivbord.
Jag är ju såklart certad truckförare (så brudar kan slajda in i DM's hehe) och lyfter en hel del men absolut så varierar truckföraryrket mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

sitta i en kontorsstol
[...]
svårt att gå ner hur mycket som helst i lön
[...]
inte innebär att stå vid ett fabriksband hela dagarna

Om du inte talar om vad du tjänar så lär du nog inte få några förslag som uppfyller dina förväntningar. Inte om du gör det heller gissar jag, det är nog få saker som slår hantverkare och inte innebär kontorsstol.

Yrkesförare? Lokförare har betald utbildning tror jag. Polis/väktare?

Annars tycker jag att du ska titta på någon utbildning i industrisvängen. CNC-operatör? Processoperatör? Automationsingenjör? Verktygsmakare? De två sista är bland de yrkeskategorier som ser till att det finns ett löpande band för någon annan att stå vid.

Permalänk
Medlem

Lokförare/Tågvärd.

Ryggen kanske kan bli ett problem som tågvärd dock, kan bli rätt stötigt under färd.

Tågklarerare kan också vara ett alternativ, iirc får dom betald ubildning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Förstår honom - jag måste jobba fysiskt, skulle dö om jag satt 8-9hr vid ett skrivbord.
Jag är ju såklart certad truckförare (så brudar kan slajda in i DM's hehe) och lyfter en hel del men absolut så varierar truckföraryrket mycket.

Samma här. Min kropp hade varit ännu mer förstörd om jag hade suttit stilla på jobbet med. Jag måste ha den balansen helt klart.

Truckföraryrket varierar väldigt mycket. Jobbar inte med det längre men har haft en del olika typer av truckjobb innan. Det är allt från att sitta i trucken 90% till typ 50%. Det beror helt på som du säger.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Lokförare? Det är brist på lokförare och utbildningen är inte så lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Lokförare? Det är brist på lokförare och utbildningen är inte så lång.

Mycket statiskt med händerna däremot.

Jag skulle rekommendera att du eventuellt kollar på att sadla om till IT-administratör eller annat administratörsjobb.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

jag förstår verkligen ditt yrke eftersom jag själv var involverad inom byggsektorn (så nära ditt yrke som det går) och började redan 1989. Jag vet att det är svårt för andra att helt förstå utmaningarna. Det kräver mycket mer fysiskt arbete och tålmodighet än vad folk tror. Du vet säkert hur många nya personer som kommer och inte riktigt klarar av kraven. Vi inom byggbranschen är verkligen eliten. Vi arbetar hårt varje dag, oavsett väder, även när vi inte mår helt bra. Människor på kontoret sitter på sina stolar, dricker te och kan välja bort träningen den dan om dom känner sig lite krasslig.

Jag är i precis samma situation men nått alla fall litet steg för jag vet vad jag vill men det visste jag ju inte när jag var i ditt läge.

om vi säger så här jag är på 2
1 Måste av någon anledning byta yrke.
2 Vet vad man vill bli.
3 Kommit in på utbillding
4 Fått jobb.

Jag skulle råda dig att reflektera över vem du är och vad du faktiskt gillar att göra. Vad har du eller vilka hobies har du haft. Låt detta vara utgångspunkten, men samtidigt, håll ditt sinne öppet. Det finns så många olika utbildningar och vägar att utforska. Det finns ju tiotusen olika utbildningar och vägar att gå.

Du är på nummer ett

jag skulle föreslå att du frågar olika vänner om deras åsikter. Ställ frågan: Om jag skulle byta till ett helt nytt jobb, vad tror ni att jag skulle passa med? Jag själv fick ett förslag om att bli bostödjare. Rollen är något liknande en "hemsamarit", men man utför inte städning åt människor. Istället erbjuder man stöd i olika aspekter av deras liv. Det kan handla om att ta en promenad, hantera räkningar, närvara vid möten med myndigheter eller helt enkelt vara det stöd som behövs för att förverkliga brukarens mål i vardagen.

Lite så har jag tänkt i mitt val men valt något där det kan ingå att röra sig och lyfta något eller dra en kabel i bland eller kanske ta fram en skruvmejsel.

Tycker du kan börja med att kolla genom alla utbildningar på YH gör även en koll på alla utbildningar som ligger på Arbetsförmedlingens hemsida. Kanske på skoj göra en yrkestest men ta det med en skopa salt, oftast vill man leda in folk inom få yrken där det råder brist på folk där man vill pressa ner lönerna som vården och dylikt. ofta yrken som gör at man bara kan jobba inom just det yrkesområdet.

Det bästa man kan göra är ju så klart att gå en utbildning som är väldigt bred, där man kan syssla med mycket olika.

Brinner du för snickeriet så finns det ju en del inom det som du kan kolla på, något industritekniks utbillding kanske där det är bra att ha din bakgrund. Något liknade CNC eller något. Du kan ju mäta och läsa en ritning. Jag såg en utbillding för en massa år sen som är inriktat mot att rita trähus. Tyckte det såg kul ut men jag hoppade inte på den för den var för nischad tyckte jag.

Du vill inte klättra upp från golvet och bli någon som ritar byggnader, Eller bli arkitekt till o med, du har ju en skarp fördel som snickare.. Håller på med BIM (Vet att det finns brist på folk där). Bli arbetsledare inom bygg.

Du kan göra så att du söker en del utbildningar på skoj för sökandet skull (Som en bra övning) du kan ju tacka nej också

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Meto:

Lokförare? Det är brist på lokförare och utbildningen är inte så lång.

Mmm det var nog väldigt bra yrke för 20 år sen. vad gör man i dag ? Lägger upp sjukt dåliga scheman, sänker löner och håller på och bråkar med facket. man jobbar ju i bland flera tider om dygnet dygnet runt i det yrket. Folk lägger av i detta yrket så det är ju därför som det är brist. Senaste skandalen är väl när folk ska köra tåget själv, tänk er det ansvaret om det blir stopp någonstans och du står där helt själv men en mängd passagerare som du har ansvar över.
Man ska nog tänka efter femtio gånger innan man ger sig in i det där, och hur kul kan det vara att glo in i mörkret kl ett på natten mitt i nån snöstorm och stå där helt själv timme efter timme.

Aldrig.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om du inte talar om vad du tjänar så lär du nog inte få några förslag som uppfyller dina förväntningar. Inte om du gör det heller gissar jag, det är nog få saker som slår hantverkare och inte innebär kontorsstol.

Yrkesförare? Lokförare har betald utbildning tror jag. Polis/väktare?

Annars tycker jag att du ska titta på någon utbildning i industrisvängen. CNC-operatör? Processoperatör? Automationsingenjör? Verktygsmakare? De två sista är bland de yrkeskategorier som ser till att det finns ett löpande band för någon annan att stå vid.

Jobbar som automations ingenjör och måste påpeka att om man ogillar att sitta vid skrivbord hela dagarna så är det fel yrke.
Ja det förekommer att man är ute i industri miljö och felsöker eller startar upp maskiner. Men mycket av tiden läggs bakom ett skrivbord där du programmerar, dokumenterar eller ritar upp nya lösningar eller förbättrar gamla.

Finns många automations ingenjörer som jobbar på underhålls avdelningar men då blir det lite samma skit där att du jobbar mycket med verktyg som vibrerar och kan orsaka problem för OP.

Finns många möjligheter inom automations fältet så om det är några frågor angående yrket så besvarar jag dom mer än gärna.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Skrivet av minivarg:

jobbar just nu som snickare men min kropp börjar ge upp (är bara 29år). var med om en bilolycka som har satt spår i ryggen för ett antal år sedan och nu har händerna börjat ge upp. kan inte använda några verktyg som vibrerar tex tigersåg/multimaster/slagborr eller större slagverktyg som släggor mm. händerna låser sig så jag behöver bryta upp dom och det gör något förbannat ont.

men nu till yrke

behöver hitta något som inte är lika slitsamt på händerna/rygg, vet att det är garanterat inte bättre att sitta i en kontorsstol hela dagarna heller. men jag kan verkligen inte hitta något som jag verkligen känner att jag vill göra och som i dagens läge med inflation och allt möjligt så är det svårt att gå ner hur mycket som helst i lön. (2 barn som behöver mat på bordet)

kan det finnas någon som har något tips på något som kan fungera som inte innebär att stå vid ett fabriksband hela dagarna

Lås dig inte vid att kontorsjobb är stillasittande, det finns dom där man rör sig ändå. Att arbetsgivare vill att man tränar då och då (På arbetstid dessutom självklart) och att man får lov att resa sig upp och gå en sväng är nog mer en norm. Det måste man ju, man kan få blodproppar man man sitter för länge. Samtidigt som att du kan få ork och energi att faktiskt träna regelbundet.

Ja har allså 25 år inom bygg och suttit på kontor ett år nu och jag tycker det är totalt jävla underbart. i höstas blåste och regnade det, jag kollade ut lite och tänkte brrr. Tog en sväng till minygymmet vi har. Tränade rygg i en maskin i åtta minuter. Gick till kaffebryggaren och slog upp en kopp. Satte mig vid skärmen och kollade ut och tänkte att fan för två år sen stod jag kanske där i blåsten och pissregnat. tänkte det här är fan lyx, jag bara log och jobbade vidare.

Ja man kan bli bra seg i bland men det är aldrig så jobbigt som när man har trötta muskler, klockan ringer om man har bara en ny dag med slit där fan alla muskler bara skriker efter vila. Men går man lite till och från jobbet och rör sig då och då så funkar det. Japp mina muskler har låst sig så där som du säger så man får bända loss verktyget och nån sånt har aldrig hänt när man sitter på en stol.

Det gäller bara att ha den disciplinen att röra på sig då och då så går det galant.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k