Nvidias säkerhetskrets bruten – vbios-moddning åter möjligt

Permalänk
Melding Plague

Nvidias säkerhetskrets bruten – vbios-moddning åter möjligt

Efter många år med låst firmware har det nu plötsligt återigen blivit möjligt att exempelvis ladda firmware från ett premiumkort på ett billigare kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fönsterbaserad version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickykiddi:

Fönsterbaserad version?

Ja också ett sätt att förenkla "Grafiskt användargränssnitt".
Man undrar ju vad som händer med Sweclockers. Inte första gången de ska förenkla och försvenska något så att det blir obegripligt. Ibland verkar det nästan som man låtit google translate komma på ett svenskt uttryck.

Permalänk
Avstängd

Snart ger de väl sig själva namn efter spelkaraktärer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickykiddi:

Fönsterbaserad version?

Skrivet av Aleshi:

Ja också ett sätt att förenkla "Grafiskt användargränssnitt".
Man undrar ju vad som händer med Sweclockers. Inte första gången de ska förenkla och försvenska något så att det blir obegripligt. Ibland verkar det nästan som man låtit google translate komma på ett svenskt uttryck.

Låter kanske mer troligt att den är utvecklad till Windows?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Bara kl ära sig leva med copy paste på allt nu när AI skriver det mesta som kommer ut tyvärr...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av trickykiddi:

Fönsterbaserad version?

Skrivet av Aleshi:

Ja också ett sätt att förenkla "Grafiskt användargränssnitt".
Man undrar ju vad som händer med Sweclockers. Inte första gången de ska förenkla och försvenska något så att det blir obegripligt. Ibland verkar det nästan som man låtit google translate komma på ett svenskt uttryck.

”Fönsterbaserad” ska nog inte skyllas på sweclockers.. uttrycket har jag hört sedan Jesus gick i kortbyxor! Dvs någon gång på 1980 talet…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det var ett tag sen man sysslade med detta, senast var när jag flashade om mina GTX 680 till GTX 770's vilket låste upp alla nyheter som 700 serien kom med

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Låter kanske mer troligt att den är utvecklad till Windows?

Från originalartikeln:

Kefi is currently working on a GUI version that makes it easy to backup and flash the BIOS. You can also search our BIOS Collection from within the app and filter on various properties.

Permalänk
Medlem

Fönsterbaserad version, strålspårning m.m. är lite charmigt tycker jag men det kanske behövs en fotnot med förklaringar för dom ej insatta. Den här diskussionen har jag sett förut...

Permalänk
Medlem

Att lägga in valfri bios på de kort man köpt 2080ti, 3090, 4090 osv har ju fungerat hela tiden. Liksom 1kW upplåst bios etc. Eller har jag missförstått artikeln ?

Eller avser de att man nu kan ändra volt över 1.1 också på alla kort och att den inte är låst längre ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Fönsterbaserad version, strålspårning m.m. är lite charmigt tycker jag men det kanske behövs en fotnot med förklaringar för dom ej insatta. Den här diskussionen har jag sett förut...

Absolut, och jag kan ofta tycka att vi använder alldeles för mycket engelska i onödan. Jag är 80-talist och jobbar helt i engelskspråkig miljö, men lider av svengelskan i tekniksammanhang, särskilt eftersom den sällan går att anpassa till svenska böjningar.
Tänk om alla fortfarande sade motherboard och memory? Motherboardet? Mina memoryn? 🙄

Det svåra blir ju såklart som du nämner mer specifika uttryck som inte har hunnit befästas i svenskan än, och teknologin går snabbare än språket hinner med...

Dock känns ju strålspårning ganska uppenbar, särskilt i ett sammanhang. Path tracing däremot har jag ingen aning om vad det skulle heta. Wiktionary föreslår banspårning vilket väl för vem som helst att grymta obekvämt 😯

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja också ett sätt att förenkla "Grafiskt användargränssnitt".
Man undrar ju vad som händer med Sweclockers. Inte första gången de ska förenkla och försvenska något så att det blir obegripligt. Ibland verkar det nästan som man låtit google translate komma på ett svenskt uttryck.

Ja, vad händer med Sweclockers när det direkt klagas på ett ord istället för att resonera om själva nyheten gällande grafikkort!

Jag tycker det låter intressant även fast jag inte äger en GPU från Nvidia.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Språk förändras och utvecklas, varken rätt eller del, bara så det är. Har inget emot det.

Sen så är jag mer intresserad av att vi/någon snart eventuellt kan snickra ihop nya biosar till våra Nvidia kort 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, det var ett tag sen man sysslade med detta, senast var när jag flashade om mina GTX 680 till GTX 770's vilket låste upp alla nyheter som 700 serien kom med

Nä. Detta handlar nog snarare om justeringar i själva v-bios, typ minnets trimning, core volt, etc mm

Permalänk
Avstängd

Ni har problem med "fönsterbaserad", men inte "övervolta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ni har problem med "fönsterbaserad", men inte "övervolta".

Ja, det heter burkinafasoera numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

”Fönsterbaserad” ska nog inte skyllas på sweclockers.. uttrycket har jag hört sedan Jesus gick i kortbyxor! Dvs någon gång på 1980 talet…

Ja precis, en av mina första programmeringsböcker.
https://www.bokus.com/bok/9789197761284/grunderna-i-fonsterba...

Permalänk
Medlem

Ett ”Windows-fönster” har man ju hört förut. Faktum är att jag förstod var fönsterbaserad version innebär, men så går det väl när majoriteten av ungdomarna idag bara spelar på datorn istället för att lära sig utveckla, programmera och använda datorn som ett verktyg.

Permalänk
Skrivet av BMac:

Ni har problem med "fönsterbaserad", men inte "övervolta".

Överspänna tycker jag vi borde använda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Att lägga in valfri bios på de kort man köpt 2080ti, 3090, 4090 osv har ju fungerat hela tiden. Liksom 1kW upplåst bios etc. Eller har jag missförstått artikeln ?

Eller avser de att man nu kan ändra volt över 1.1 också på alla kort och att den inte är låst längre ?

Förvirringen är total. Det har ju funnits upplåsta versioner av Nvflash hur länge som helst som gör att man kan strunta i Device ID missmatch. Så vad är egentligen nyheten här.

Om det var så att man kan modda själv nu utan att checksum blir fel så är det ju en verkligt trevlig nyhet. Men det framgår inte riktigt av nyheten.

Alltså: Att flasha vilket Vbios man vill till vilket kort man vill. Inklusive helt olåsta Vbios som Asus brukar "råka" släppa i det vilda har varigt möjligt sedan yngre stenåldern. Så om det är det nyheten avser så är det ju ingen nyhet.

Så det verkar som om detta gäller något annat, kanske relaterat. Vore kul att få reda på vad

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Behöver jag installera fönster 11 och köpa ett grafikkort som klarar många bildrutor per sekund med strålspårning igång?
Då undrar nog sambon om vi ska köpa Jodtabletter också samt om jag är frisk 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Ni har problem med "fönsterbaserad", men inte "övervolta".

När jag läste fönsterbaserad så antog jag att det var en makinöversatt variant på windows-based och så var ju inte fallet. Jag antog att nuvarande version kördes i någon form av minimalt OS bootat från usb eller dyl.
Över- och undervolta har man sett så många gånger kopplat till grafikkort att det är uppenbart.

OnT: Är detta bara applicerbart för inställningar eller skulle man även kunna låsa upp artificiella begränsningar av fuktionalitet? Har aldrig meckat med sådant själv.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

När jag läste fönsterbaserad så antog jag att det var en makinöversatt variant på windows-based och så var ju inte fallet. Jag antog att nuvarande version kördes i någon form av minimalt OS bootat från usb eller dyl.
Över- och undervolta har man sett så många gånger kopplat till grafikkort att det är uppenbart.

OnT: Är detta bara applicerbart för inställningar eller skulle man även kunna låsa upp artificiella begränsningar av fuktionalitet? Har aldrig meckat med sådant själv.

Olika kort brukar ju ha olika TDP, så vad gäller TDP så borde man kunna ställa det hur högt man vill, eller helt ta bort.

Mitt 1080 TI har ett Vbios där spänningen går upp till 1.25V, temperaturgränsen är helt borttagen, strömbudget är helt bottagen etc. Så nog går det att lyfta begränsningar om man vill

Nu just i mitt fall så är väl detta något XOC-Vbios som ASUS tagit fram avsett för LN2-klockning. Och det stog typ överallt att man inte ska köra det på luft.

Eftersom jag aldrig haft särskillt stor respekt för auktoriteter jag ine själv håller med om att de borde ha auktoritet så tänkte jag "Äh vad fan. Jag får väl testa om jag vill!!" Så jag gjorde det. Har ju ändå Kryonaut Extreme på kortet.

Efter lite pill så har jag nu mellan 3-7% bättre prestanda än vad jag hade med luft, räknat då att jag redan pressat kortet så högt det gick med nedlåst Vbios. Så för mig är det rätt tydligt att de här korten har rätt gott om prestanda som bara finns att hämta där som Nvidia försöker hemlighålla för att de vill att man ska köpa ett dyrare kort när inte den nedlåsta prestandan på det kortet man redan har räcker till.

Så är det så att detta får upp intresset för olåsta eller "egenlåsta" Vbios igen så är det kanon. Man ska komma ihåg att det är vi som äger våra grafikkort och Nvidia ska inte få bestämma vilket Vbios vi kör på dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ja, det heter burkinafasoera numera.

Den här stjäl jag för framtida bruk...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förvirringen är total. Det har ju funnits upplåsta versioner av Nvflash hur länge som helst som gör att man kan strunta i Device ID missmatch. Så vad är egentligen nyheten här.

Om det var så att man kan modda själv nu utan att checksum blir fel så är det ju en verkligt trevlig nyhet. Men det framgår inte riktigt av nyheten.

Alltså: Att flasha vilket Vbios man vill till vilket kort man vill. Inklusive helt olåsta Vbios som Asus brukar "råka" släppa i det vilda har varigt möjligt sedan yngre stenåldern. Så om det är det nyheten avser så är det ju ingen nyhet.

Så det verkar som om detta gäller något annat, kanske relaterat. Vore kul att få reda på vad

Stämmer det du skriver, men vad som inte varit möjligt sedan Nvidia låste ner från 900-serien är att själv sätta minnets hastighet eller core-hastigheten på GPU och flasha in den nya hastigheten i BIOS. Det är högst troligt detta artikeln syftar på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Överspänna tycker jag vi borde använda.

Vi borde, men det låter ju ännu värre.

Om man övervattnar en blomma så säger ju inte överlitrar.

Jag har ingen bra lösning mer än att skriva om meningen helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Stämmer det du skriver, men vad som inte varit möjligt sedan Nvidia låste ner från 900-serien är att själv sätta minnets hastighet eller core-hastigheten på GPU och flasha in den nya hastigheten i BIOS. Det är högst troligt detta artikeln syftar på.

Då är det ju faktiskt en nyhet så det är logiskt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Efter lite pill så har jag nu mellan 3-7% bättre prestanda än vad jag hade med luft, räknat då att jag redan pressat kortet så högt det gick med nedlåst Vbios. Så för mig är det rätt tydligt att de här korten har rätt gott om prestanda som bara finns att hämta där som Nvidia försöker hemlighålla för att de vill att man ska köpa ett dyrare kort när inte den nedlåsta prestandan på det kortet man redan har räcker till.

Okunskap från din sida om hur verkligheten fungerar.

Du tror väl inte på fullaste allvar att alla kretsar i världen är identiska med just dina på dessa 1080-kort?
Det handlar om massproduktion och det behövs toleranser i konstruktionen som tillåter en vettig förutsägbarhet med hänseende på livslängd och mängden garantiärenden.

Du och ditt exemplar är inte representativt för hela detta jordklotet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Absolut, och jag kan ofta tycka att vi använder alldeles för mycket engelska i onödan. Jag är 80-talist och jobbar helt i engelskspråkig miljö, men lider av svengelskan i tekniksammanhang, särskilt eftersom den sällan går att anpassa till svenska böjningar.
Tänk om alla fortfarande sade motherboard och memory? Motherboardet? Mina memoryn? 🙄

Det svåra blir ju såklart som du nämner mer specifika uttryck som inte har hunnit befästas i svenskan än, och teknologin går snabbare än språket hinner med...

Dock känns ju strålspårning ganska uppenbar, särskilt i ett sammanhang. Path tracing däremot har jag ingen aning om vad det skulle heta. Wiktionary föreslår banspårning vilket väl för vem som helst att grymta obekvämt 😯

Problemet är att försvenskningen är inkonsekvent, och vad ska man göra med förkortningarna? Blir ju konstigt om vi har svenska ord för saker men använder den engelska förkortningen. Vi säger t.ex. "RAM", d.v.s. "slumpmässig åtkomst minne". RAM borde förkortas "SÅM" på svenska. Vi säger "SSD" vilket står för Solid State Drive. Den svenska förkortningen borde i så fall vara "FTD", "Fast Tillstånd Drev". Den svenska förkortningen av engelskans "RT" för ray-tracing borde vara SP för strålspårning... och vad ska vi kalla flash-minne? Blixtminne?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD