Win95-laptop - tips på tillbehör

Permalänk
Skrivet av Mattihp:

Har flera kulmöss på väg nu! Förhoppningsvis funkar någon av dem med adaptern jag beställt!

Aha, synd att jag inte såg inlägget tidigare. Den jag har är visst seriell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmulatorII:

Aha, synd att jag inte såg inlägget tidigare. Den jag har är visst seriell.

Coolt! Hur mycket tänker du dig för den? De flesta kommer nog imorgon så jag kan testa

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010752064/pcmcia-card-read...

Den här borde väl funka som CF-läsare? Om inte någon har en beggad de vill bli av med

Permalänk
Skrivet av Mattihp:

https://www.dustinhome.se/product/5010752064/pcmcia-card-read...

Den här borde väl funka som CF-läsare? Om inte någon har en beggad de vill bli av med

Det kommer troligtvis inte fungera. Du kommer nog inte kunna välja denna som boot-device i bios.

Jag har en likadan dator och använder en sån här:

De finns på Ebay för 30-40 kr om du söker på cf ide adapter, men även på Tradera om du har mer bråttom och är villig att betala lite mer.

Jag hade problem att få datorn att boota från cf-kortet till en början eftersom jag inte hade möjlighet att sätta i varken disketter, cd-stationer eller en annan hårddisk, så jag fick göra kortet bootbart på en annan dator först, och därefter lägga alla setup-filer för Windows på kortet. Därefter kopplade jag in cf-kortet i datorn, bootade till DOS och installerade Windows därifrån.

Jag använder också ett generiskt pc-card med usb2 som jag hade i datorn när jag installerade Windows, den blev automatiskt installerad och funkar perfekt, så i den har jag kopplat in en usb-sticka med massa spel och program på samt dongeln till en modern Logitech-mus vilket gör datorn väldigt användbar. Jag har för mig att musen t o m funkar i DOS-spel så länge man kör dem via Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det kommer troligtvis inte fungera. Du kommer nog inte kunna välja denna som boot-device i bios.

Jag har en likadan dator och använder en sån här:

<Uppladdad bildlänk>

De finns på Ebay för 30-40 kr om du söker på cf ide adapter, men även på Tradera om du har mer bråttom och är villig att betala lite mer.

Jag hade problem att få datorn att boota från cf-kortet till en början eftersom jag inte hade möjlighet att sätta i varken disketter, cd-stationer eller en annan hårddisk, så jag fick göra kortet bootbart på en annan dator först, och därefter lägga alla setup-filer för Windows på kortet. Därefter kopplade jag in cf-kortet i datorn, bootade till DOS och installerade Windows därifrån.

Jag använder också ett generiskt pc-card med usb2 som jag hade i datorn när jag installerade Windows, den blev automatiskt installerad och funkar perfekt, så i den har jag kopplat in en usb-sticka med massa spel och program på samt dongeln till en modern Logitech-mus vilket gör datorn väldigt användbar. Jag har för mig att musen t o m funkar i DOS-spel så länge man kör dem via Windows.

Tänker nog inte boota från cf, utan ha för att föra över data enkelt. Usb verkar vara det klokaste att använda pc-cardslottet till efter att jag uppgraderat!

Permalänk
Skrivet av Mattihp:

Tänker nog inte boota från cf, utan ha för att föra över data enkelt. Usb verkar vara det klokaste att använda pc-cardslottet till efter att jag uppgraderat!

Har du provat att boota från hårddisken så du vet att den fungerar? Ofta brukar de vara trasiga eller åtminstone väldigt högljudda och långsamma i såna här gamla laptopar. Men visst, jag kan förstå att man vill ha en autentisk retro-upplevelse, jag är också en riktig purist, men personligen drar jag strecket vid just hårddiskar. Långsamma disketter, hjulmusar, dåliga bildskärmar - det hör till.

I fall du tänker köra riktig hårddisk och använda ett pc-card med usb så är det ganska onödigt att också skaffa cf kan jag tycka, det blir lite redundant. Jag använder som sagt en usb-sticka som hårddisk i min, tror det är usb2 och jag upplever att det blir snabbare läs och skriv från den. Du behöver installera NUSB i Windows 98 för att usb-stickor ska fungera:

https://www.vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=1035

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Har du provat att boota från hårddisken så du vet att den fungerar? Ofta brukar de vara trasiga eller åtminstone väldigt högljudda och långsamma i såna här gamla laptopar. Men visst, jag kan förstå att man vill ha en autentisk retro-upplevelse, jag är också en riktig purist, men personligen drar jag strecket vid just hårddiskar. Långsamma disketter, hjulmusar, dåliga bildskärmar - det hör till.

I fall du tänker köra riktig hårddisk och använda ett pc-card med usb så är det ganska onödigt att också skaffa cf kan jag tycka, det blir lite redundant. Jag använder som sagt en usb-sticka som hårddisk i min, tror det är usb2 och jag upplever att det blir snabbare läs och skriv från den. Du behöver installera NUSB i Windows 98 för att usb-stickor ska fungera:

https://www.vogonsdrivers.com/getfile.php?fileid=1035

Den fungerar oförskämt bra. Till och med pyttelite kräm kvar i batteriet. Hårddisken ska bytas ut om jag tycker det är kul med datorn!

Permalänk
Medlem

Nu lever jag i väntans tider, sd-kort i cf-adapter för att installera win98se xD
Hade glömt hur mycket windows 95 hänger sig

Permalänk
Medlem

Det här blev vinnaren! Komiskt nog har jag ett minne kopplat till en nyare version av Logitech Marble. När jag gick i högstadiet träffade jag och min kompis på ägaren till byns datorbutik som sa att han fått in den. Sen gick vi dit och då var det en kopia med grön kula för 270kr. Vi köpte varsin! Han spelade till och med Quake med sin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Just nu är planen att köra med hårddisken som är i, men vad är bästa alternativet om den skiter sig? IDE till cf-adapter eller görs det nya HDD? eller kan man rentav pula in en SSD med IDE-Interface?

Skrivet av Mattihp:

Det blir spännande med första drivrutinen som lär bli för cf-läsare får hitta någon med cd-brännare kanske.

Bästa alternativet är väl en DOM (Disk On Module). De tillverkas för industridatorer, och är tänkta som direkta ersättare till mekaniska IDE-diskar i gamla system. De kör garbage collection och sådant på firmwarenivå.

CF-kort med adapter är väl den rimligaste lösningen för retroburkar i hemmamiljö. Var bara med på att de allra flesta CF-IDE-adaptrar bara har stöd till ATA33, dvs det är kanske inte någon optimal lösning för nyare datorer. 440BX var väl det sista vanliga chipsetet som bara hade stöd upp till ATA33. En del senare 440BX-moderkort har dock separat snabbare controllerchip integrerat.

SSD med SATA-IDE-adapter funkar bra när man behöver snabbare överföring.

Båda sorters adaptrar kan beställas för nästan inga pengar alls från Aliexpress, Ebay, Amazon, osv. Vill du lyxa till det, tycker jag Startech har väldigt bra prylar. De kostar dock förstås lite mer.

Handen på hjärtat, man använder inte retrodatorerna jättemycket, och lagringen ser inte mkt I/O. Man dunkar på de spel man vill ha vid installation, sen är det ganska statiskt. Avsaknaden av TRIM, garbage collection och sådant blir inget riktigt problem. Med ett CF-kort eller SATA-ansluten SSD är det ju också lätt att kopiera av datan och fixa det där manuellt om man tycker det börjar bli segt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Bästa alternativet är väl en DOM (Disk On Module). De tillverkas för industridatorer, och är tänkta som direkta ersättare till mekaniska IDE-diskar i gamla system. De kör garbage collection och sådant på firmwarenivå.

CF-kort med adapter är väl den rimligaste lösningen för retroburkar i hemmamiljö. Var bara med på att de allra flesta CF-IDE-adaptrar bara har stöd till ATA33, dvs det är kanske inte någon optimal lösning för nyare datorer. 440BX var väl det sista vanliga chipsetet som bara hade stöd upp till ATA33. En del senare 440BX-moderkort har dock separat snabbare controllerchip integrerat.

SSD med SATA-IDE-adapter funkar bra när man behöver snabbare överföring.

Båda sorters adaptrar kan beställas för nästan inga pengar alls från Aliexpress, Ebay, Amazon, osv. Vill du lyxa till det, tycker jag Startech har väldigt bra prylar. De kostar dock förstås lite mer.

Handen på hjärtat, man använder inte retrodatorerna jättemycket, och lagringen ser inte mkt I/O. Man dunkar på de spel man vill ha vid installation, sen är det ganska statiskt. Avsaknaden av TRIM, garbage collection och sådant blir inget riktigt problem. Med ett CF-kort eller SATA-ansluten SSD är det ju också lätt att kopiera av datan och fixa det där manuellt om man tycker det börjar bli segt.

Jag tror du har rätt lite med att man inte använder jättemycket. Köpte Svea Rike 2 och Myst häromdagen som jag kommer spela lite. Med tanke på vad jag redan lagt på en massa möss som inte fungerat och CF-kort och grejor så kanske det inte är så klokt att fortsätta pumpa pengar. Det är ju redan en rätt rolig grej. Pajar hårddisken - den dagen den sorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Jag tror du har rätt lite med att man inte använder jättemycket. Köpte Svea Rike 2 och Myst häromdagen som jag kommer spela lite. Med tanke på vad jag redan lagt på en massa möss som inte fungerat och CF-kort och grejor så kanske det inte är så klokt att fortsätta pumpa pengar. Det är ju redan en rätt rolig grej. Pajar hårddisken - den dagen den sorgen.

Ja, glömde ju det om driver till CF-läsare. Om du menar en CF-IDE-adapter, så behövs ingen driver, det är precis som att plugga i vilken vanlig IDE-hårddisk som helst

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ja, glömde ju det om driver till CF-läsare. Om du menar en CF-IDE-adapter, så behövs ingen driver, det är precis som att plugga i vilken vanlig IDE-hårddisk som helst

Köpte en micro-sd till cf-adapter som jag hoppades skulle funka för att kunna använda sd-kort som lagring. Men gick bet, misstänker för att adaptern motsvarar CF extreme. Får hem ett större CF-kort idag som kommer duga ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Köpte en micro-sd till cf-adapter som jag hoppades skulle funka för att kunna använda sd-kort som lagring. Men gick bet, misstänker för att adaptern motsvarar CF extreme. Får hem ett större CF-kort idag som kommer duga ett tag.

Jo, SD-IDE och SD-CF-adapters har många försökt med, det är lite hit and miss. Poängen med CF är att dess interface elektriskt är IDE, den enda skillnaden är kontaktdonet. En CF-IDE-adapter är bara en "dum" kontaktadapter, den manipulerar inte datan alls, till skillnad från om du har ett SD-kort med i bilden.

Ganska lustigt i övrigt att det som var direkt vansinne back in the day - varför välja ett så tillkrånglat och dyrt parallellinterface till enkla minneskort där seriell överföring duger gott - har blivit så oerhört användbart för oss retromuppar idag

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

...Svea Rike 2...

Om jag inte minns fel så var det väldigt lätt att fuska i Svea rike 😀 savefilen är i vanligt txt-format, så det är bara att ändra summan pengar man har.

I övrigt en intressant och nostalgisk tråd att läsa.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett 2gb cf-kort som jag formaterade i fat32. Datorn hänger sig direkt :') är det för att det är ultra eller bör jag testa formatera i fat16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Fick hem ett 2gb cf-kort som jag formaterade i fat32. Datorn hänger sig direkt :') är det för att det är ultra eller bör jag testa formatera i fat16?

Förmodligen trivs inte IDE-kontrollern tillsammans med ditt CF-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Förmodligen trivs inte IDE-kontrollern tillsammans med ditt CF-kort.

Vilken IDE-kontroller? Har den i CF-läsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Vilken IDE-kontroller? Har den i CF-läsaren.

Jaha, ja då har du ett annat "intressant" problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jaha, ja då har du ett annat "intressant" problem

Kan CF-korter vara för nytt? Ändrades "guts" på cf-kort på något sätt när de blev snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Kan CF-korter vara för nytt? Ändrades "guts" på cf-kort på något sätt när de blev snabbare?

Nu har jag ingen erfarenhet av äldre CF-läsare, utan bara äldre IDE-kontrollerkort, men nyare CF-kort kan ibland fungera dåligt eller inte alls med äldre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att CF-läsaren har maxstorlek på CF-kort?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mattihp:

Kan det vara att CF-läsaren har maxstorlek på CF-kort?

Osannolikt men gamla datorer har en del gränser i filsystemens adressering, win 95 klarade väl inte större partitioner än 2 Gbyte med fat16 och kunde väl inte boota från fat 32.

Det var länge sedan jag häll på med win 95 så jag har glömt alla detaljerna men det var i vart fall en gräns på partitioner vid 2 Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testade fat16 och partitioner under 2gb. No dice :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Testade fat16 och partitioner under 2gb. No dice :/

Testar du med Windows 95 OSR 2.1? RTM-releasen bör ingen köra!

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_95#Editions

https://winworldpc.com/product/windows-95/osr-21

Ogillar OSR 2.5, då det försöker göra 95:an till en dålig Windows 98:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Testar du med Windows 95 OSR 2.1? RTM-releasen bör ingen köra!

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_95#Editions

https://winworldpc.com/product/windows-95/osr-21

Ogillar OSR 2.5, då det försöker göra 95:an till en dålig Windows 98:a

Osäker på version, men just nu får jag inte in win98 pga ingen fungerade lösning.. Om jag inte hittar en updateskiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattihp:

Osäker på version, men just nu får jag inte in win98 pga ingen fungerade lösning.. Om jag inte hittar en updateskiva.

Denna guide borde du kunna följa för att kontrollera version:
https://kb.iu.edu/d/aezm

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Denna guide borde du kunna följa för att kontrollera version:
https://kb.iu.edu/d/aezm

Rätt oviktigt eftersom jag inte kan byta än så länge :'D

Permalänk
Medlem

Varför vägrar cf-läsaren läsa cf-kort med partitioner långt under 2gb? Det enda cf-kort jag lyckats med hittills är 128mb. Vill verkligen få in windows98..

Permalänk
Medlem

Är det min mac som är problemet? Formaterar till fat32 så tänker att det borde fungera