Vilken quick release för mitt kamerastativ "Weifeng WF-5601H"

Permalänk
Medlem

Vilken quick release för mitt kamerastativ "Weifeng WF-5601H"

Jag köpte ett begagnat kamerastativ till min Sony ZV-E10 och när jag kom hem insåg jag att man behöver någon typ av quick release platta till kameran för att kunna använda det på stativet. Stativet är ett:

Weifeng WF-5601H

Kan någon hjälpa mig med vad det är för typ av platta eller cage jag behöver köpa till min kamera? Det är av största intresse att jag kan fortsätta använda mitt dummybatteri med sladd, dvs att jag kan ha batteriluckan öppen. Här är lite bilder på stativet:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

När du köpte stativet borde säljaren lagt med snabbplattan, kolla med säljaren om säljaren har den hemma.

Efter en snabbökning verkar det vara kamda.se som säljer stativet i Sverige.
De har en snabbplatta för Weifeng. Sannolikt, även om det står ett annat modellnamn för stativet, kommer den fungera, tillverkare brukar hålla sig till samma standard under en längre tid.

https://www.kamda.se/snabbplatta-53x44mm-wf571h-1
Kontakta Kamda och fråga om de vet om fungerar till ditt stativhuvud.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Detta var vad jag hittade när jag googlade. Ser inte ut som någon av standardplattorna (arca swiss eller manfrotto) utan verkar vara nån special. Ser inte heller ut som den som länkas ovan. Utan den plattan är ju verkligen inte stativet komplett så kolla med säljaren. Tyvärr verkar stativet inte säljas längre så kan vara lurigt att få tag i delar.

En variant kan ju vara att byta ut hela hållaren till en som är mer standard. https://www.amazon.se/-/en/Koolehaoda-Release-Compatible-Univ...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

<Uppladdad bildlänk>

Detta var vad jag hittade när jag googlade. Ser inte ut som någon av standardplattorna (arca swiss eller manfrotto) utan verkar vara nån special. Ser inte heller ut som den som länkas ovan. Utan den plattan är ju verkligen inte stativet komplett så kolla med säljaren. Tyvärr verkar stativet inte säljas längre så kan vara lurigt att få tag i delar.

En variant kan ju vara att byta ut hela hållaren till en som är mer standard. https://www.amazon.se/-/en/Koolehaoda-Release-Compatible-Univ...

Tack för svar. Ska kika med säljaren men han sålde den efter att hans mor hade gått bort som var fotograf så jag gissar att det nog är dött lopp. Men tack för tipset att byta ut hela hållaren, verkar nog lättast i det här fallet och var ju inte så farligt dyrt heller

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tack för svar. Ska kika med säljaren men han sålde den efter att hans mor hade gått bort som var fotograf så jag gissar att det nog är dött lopp. Men tack för tipset att byta ut hela hållaren, verkar nog lättast i det här fallet och var ju inte så farligt dyrt heller

Då sitter ju säkert plattan på någon av hennes kameror.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tack för svar. Ska kika med säljaren men han sålde den efter att hans mor hade gått bort som var fotograf så jag gissar att det nog är dött lopp. Men tack för tipset att byta ut hela hållaren, verkar nog lättast i det här fallet och var ju inte så farligt dyrt heller

Man brukar ju lämna snabbplattan på kameran så det är nog där den sitter.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata