Permalänk
Medlem

Tog 10 en-timmeslektioner på trafikskola, väldigt sparsamt med körning privat vad jag minns. Det var typ det, kostade väl 10-12k.
2 år senare utökades det med C-kort i lumpen och nu för en månad sedan blev det BE helt privat.

Fordon har alltid varit ett stort intresse och det fanns inget behov att köra privat för att få körkortet. Därefter har det väl blivit iaf 30000 mil i bil, varav 4000 mil det senaste året. Sen tillkommer alla mil i lastbil under 2 år..

Har förövrigt haft körkort i 17 år nu

Permalänk
Medlem

Tog två lektioner med körskola för mitt B-kort och en lektion för mitt BE. i övrigt körde jag väldigt mycket privat inför mitt B-kort, och inför BE kortet så körde jag dels inom hemvärnet, men massvis av lättare släp med min egna bil och med det tidigare sommarjobbet. vikten gör det inte nå svårare at köra, utan BE känns som mest teori.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Enbart trafikskola. Tog knappt tre veckor, men det blev ganska intensivt.

Permalänk
Medlem

Trafikskola, efter ett par lektioner med mina föräldrar insåg vi det skulle bli pannkaka att övningsköra med dom.

Var en ytterst omotiverad elev som sköt upp allt in i det sista. Tog körkort för mina föräldrar var på mig om det hela tiden.

Nu i efterhand känns det ju rätt bra och en självklarhet om man inte bor och verkar hela livet inom räckvidden för kollektivtrafiken.

Motorsåg och sånt har jag också körkort för, men där fanns mer ett eget intresse i att minska risken att kvista och avverka sig själv...

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Många av oss har nog ett härligt minne från när man fick det det där körkortet som skulle förändra hela ens liv.
I mitt fall gjorde det definitivt det.

Friheten att få köra bil helt själv utan någon som säger till en hur man ska göra.
Friheten att kunna ta sig från punkt A till B utan att behöva invänta tåg och buss.
Eller tjata på föräldrar/vänner som ska skjutsa en.

Jag är nyfiken på...

Hur såg din resa till körkortet ut?
Var det enbart via en trafikskola?
Körde du enbart privat med familj/vänner eller någon helt random eller bekant till en bekant?
Kanske gjorde du en blandning av att både köra privat hemma och med en trafikskola?

Vad gjorde att det blev just det valet?

Släng gärna in hur länge ni har haft körkortet också!

Snabbkurs på 2 veckor på trafikskola, ingen privat övning, när jag var 30. Kändes inte som nån stor grej. Enkel teori, enkel uppkörning, rätt chill helt enkelt.

Bodde i Malmö innan dess, så inget behov av körkort, men när jag flyttade hem till Dalarna igen så behövdes det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tog en intensivkurs i Stockholms innerstad. Skönt att öva på jobbig trafik från början. 2 veckor teori + praktik, sen uppkörning efter ytterligare 2 veckor.

Permalänk
Medlem

Gjorde min utbildning på körskolan med med en massa körning hemma mellan varven. Klarade min andra uppkörning, första var på hösten, och den andra strax efter nyår med lagom slirigt väglag, vilket var intressant. Var i alla fall glad att jag fick ordning på körkortet innan lumpen så man slapp springa runt och släpa på kulsprutorna, utan man fick en TGB20 att leka med istället.

Skrivet av OSkar000:

Körde upp i snöstorm och 15cm blötsnö i Linköping

Skrivet av Bussović:

Blev samma för mig på provdagen. Snöstorm deluxe dök upp från ingenstans

Hjälpte min lillasyster att ta körkortet nyss i vuxen ålder, och enligt hennes körskolelärare så är skitväder nog något man vill ha på sin uppkörning. Då alla måste köra långsamt samt att man inte kan se strecken på vägen vilket gör placeringen mycket friare, vilket leder till högre procent som klarar uppkörningen enligt statistiken jämfört med en dag som har fint väder.

Permalänk
Medlem

Tog det stora körkortet den 17:e maj 1993.

Övningskörde privat med en lektion på bilskola. Blev kuggad första gången, då jag var dum nog att ha två kontrollanter (en under upplärning) i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hjälpte min lillasyster att ta körkortet nyss i vuxen ålder, och enligt hennes körskolelärare så är skitväder nog något man vill ha på sin uppkörning. Då alla måste köra långsamt samt att man inte kan se strecken på vägen vilket gör placeringen mycket friare, vilket leder till högre procent som klarar uppkörningen enligt statistiken jämfört med en dag som har fint väder.

Fast samtidigt är en ovan förare farligare än en rutinerad förare i farligt väglag, så det är bra om det framkommer om föraren är en risk att släppa ut i trafiken. Så av det skälet är det nog också bra med lite dåligt väder

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Gick en veckas intensivkurs när det begav sig, teorin hade jag gjort o skrivit redan då så avslutade med köra upp o fick kortet på 1a försöket (på den tiden så gällde teori skrivningen 1 år eller vad de var)

Permalänk
Medlem

Körde privat sporadiskt i typ två år, passade på när vi skulle någonstans. Sen köpte jag ett paket från en körskola med några lektioner, halkbana osv.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Tog körkort på åttiotalet. Gjorde min uppkörning, gick fint.
Instruktören: ”Det här gick bra. Har du någon legitimation?”
Jag, intern dialog: ”Skit, det är klart att jag måste kunna legitimera mig. Annars kan någon annan köra upp för mig”
Jag, till instruktören, sprucken röst: ”Nej”
Instruktören: ”Nu har du det” Räcker över körkortet.

På den tiden fick man körkortet direkt i handen efter uppkörningen. Undrar hur många elever instruktören har plågat på detta sättet.

Permalänk

Lätt mc 1991 på trafikskola
B 1999 enbart privat
C/CE 2004 på trafikskola

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag körde överallt vi skulle så fort jag fyllde 16 och tog teorin och uppkörningen inom en vecka efter jag fyllt 18.
Blev rätt lätt när man i praktiken hade 2 års körerfarenhet inför uppkörningen.

Permalänk
Medlem

B kort tog jag med hjälp av föräldrarna och körskola. 2014
A kort tog jag med hjälp av en väns mor och körskola. 2020

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Tog körkort på åttiotalet. Gjorde min uppkörning, gick fint.
Instruktören: ”Det här gick bra. Har du någon legitimation?”
Jag, intern dialog: ”Skit, det är klart att jag måste kunna legitimera mig. Annars kan någon annan köra upp för mig”
Jag, till instruktören, sprucken röst: ”Nej”
Instruktören: ”Nu har du det” Räcker över körkortet.

På den tiden fick man körkortet direkt i handen efter uppkörningen. Undrar hur många elever instruktören har plågat på detta sättet.

Själv fick jag höra efter ca 10 minuter: ”Det räcker så. Du kan köra tillbaka nu.”

”Vaddå, har jag gjort något fel?”

”Nej, det märks att du kan köra bil så det är bara onödigt att slösa mer tid på det här”

Permalänk
Medlem

Har inget körkort då jag inte behöver.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Körde privat bara, haft den i mer än 10 år

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hade tur.

Permalänk
Medlem

Fåtal lektioner på körskola, resten privat. Billigt och enkelt!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Då får vi backa tiden till 1967 när jag som 16 år redan jobbade och hade köpt min första bil - en SAAB 93 av årsmodell 1956. Körde för övrigt både bil, traktor och truck på jobbet som 16-åring. Min arbetsgivare fick "påstötning" från "högre ort" att när jag närmade min 18-årsdagen så skulle arbetsgivaren se till att jag fick ett körkort. Fick tid hos körskola och körde 5 lektioner sedan tog jag bilen till uppkörningen och sedan kom körkortet med posten.

Detta var alltså drygt 50 år sedan. Har fått några fortkörningar under åren men aldrig fått någon "prick" i kortet. Har kört mycket bil och har kört bil i samtliga världsdelar men främst naturligtvis i Europa samt USA där jag bott kortare och längre tider. Samt Asien (Thailand) och Australien. Värsta världsdelen är nog Afrika och även på senare år även Sydamerika.

Har aldrig jobbat som chaufför sedan början av 1970-talet utan bara kört för min egna "road trips" och tycker faktiskt än idag att det är lika roligt... trots de höga bränslepriserna.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Trafiksola dels för att trafikskolan drevs av Scania där jag arbetade (blev billigare), men även för att farsan, som hade makt över bilen, och jag inte var bästa vänner.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skäggig legend

Hej kungen @Bussović eller Bussovi_ som jag säger höhöhöhöhö.

Jag körde mycket moped när jag var 15 (EU 45km/h). Vid 16 tog jag lätt mc och hade redan mycket erfarenhet av trafiken/trafikvett kändes det som att jag inte behövde så mycket mer utbildning förutom regler och trafiksäkerhet, då man även får köra på motortrafikled och motorväg. Med erfarenheten i bagaget tog jag ändå 3 lektioner 2x30 minuter - på tre veckor för att höra vad jag gjorde för fel/vad jag gjorde rätt och putsade lite på det. Gick även teori och riskettan för att hantera broms etc - vilket är ett krav.

Bokade in teorin och uppkörningen och satte båda på första försöket.

Vid 18 år efter lätt mc tog jag vad det kallades då för "beg motorcykel" idag "A2". Detta då det automatiskt blev till "tung mc" "A" efter 2 års innehav, även om man inte hade rört en motorcykel. Sjukt konstig regel, men man utnyttjar systemet..

Vid 19 var det dags för bil. Tog 5st lektioner 2x30 minuter och samma sak där, bad läraren ge mig pest eller kolera och han var rätt trygg i hur trafikvan jag var och frågade om vi skulle skippa sista lektionen.

Min syster och bror var det en annan femma. De gick tametusan på säkert 20 lektioner var och kuggade hela tiden. Vissa har fallenhet för vissa saker, andra inte.

Kontentan tycker jag är: Att börja köra med en kompis/mamma/pappa osv är rätt bra, för att känna bilen. Ur trafikvett tycker jag det kan vara rätt dumt att välja någon som är mycket äldre än dig. Detta pga. andra regler som gäller nu jämfört med förr. Vi pratar om cirkulationsplatser, ekodriving, gamla inlärda vanor osv.

Detta har jag erfarenhet av när jag hör min bonusdotters erfarenhet med att köra med hennes pappa. Hon blir så arg när jag påpekar att hon måste tänka på hur hon växlar, "ekodriving" med hennes var: Men detta är vad jag lärt mig av pappa?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Gjorde som många andra här ute på landet, fixade intyg så jag kunde börja köra med föräldrarna så fort jag fyllde 16, ett fåtal lektion på körskola (4-5st) för att man skulle vara medveten om sina ovanor och sen teori och uppkörning direkt när man fyllt 18. Kommer inte ihåg exakt men tror jag hade uppkörningen 3 dagar efter jag fyllde år.
Förövrigt en av de slappaste uppkörningarna i i "modern" tid då de skulle ha mörkeruppkörningar på prov för första gången i mitt distrikt samma kväll så kontrollanten sa åt mig att följa skyltarna mot närmsta stad, sen vända och köra tillbaka typ medans han satt i telefonen hela tiden och diskuterade inför kvällen.

Enda slappare uppkörningen jag känner till var en kompis som fastnade i kön till en trafikolycka efter typ 5min, där satt de resten av uppkörningstiden utan att kunna rulla en meter

Har varit handledare åt min sambo som tog körkort nu i efterhand, hon körde privat med mig och avslutade med en intensivkurs under semestern en sommar.

Permalänk
Medlem

När jag tog körkort vid 32 års ålder gjorde jag det med hjälp av App för teorin och privat körning.

Hade dock gått på trafikskola när jag var 18 men inte mycket det hjälpte. Stora hjälpen var appen som inte fanns när jag var 18 för boken är inte i närheten så bra för att lära sig. Åtminstone inte för mig. Jag bara körde igenom appen Ta Körkort en gång och så gick det bra på provet. Medan boken inte hjälpa alls.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Körde 8 år utan körkort innan jag tänkte att det ändå kan vara ganska bra att ha ett om det skulle hända något. Dagen efter jag tog körkortet blev jag stoppad i en flygande inspektion. Bra tajming

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Trafikskola och privat, tog körkortet 2022. När covid regerade så fick alla grannars farmors fängslad farbrors hund samma idé om Mathem och dess leveranser, och då blev det 2 veckors leveranstid och kände "happ" det fick bli körkort. Det tog en aning tid pga covid där trafikverket skjöt upp tider samt lektioner kostade en del som jag själv fick finansiera. Klarade på 5e uppkörningen den 29e Juni 2022 utan några som helst anmärkningar.

Hade flera vänner mötandes på trafikverket då det fanns tillfälle, en av vännerna bjöd på segermat medans hjärnan simmade i dopamin. Sen tog jag min egna bil och körde till föräldrarna och spred nyheten - som i sin tur bjöd på mat.

Jag tog manuell då bilen jag hade då var manuell.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Själv fick jag höra efter ca 10 minuter: ”Det räcker så. Du kan köra tillbaka nu.”

”Vaddå, har jag gjort något fel?”

”Nej, det märks att du kan köra bil så det är bara onödigt att slösa mer tid på det här”

Samma både på bil och MC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Körde 8 år utan körkort innan jag tänkte att det ändå kan vara ganska bra att ha ett om det skulle hända något.

Helt galet att ens göra det. Varför inte bara ta körkortet på en gång?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

40 år gammal men tog körkort först för snart 2 år sedan (5 december) och gick endast via Trafikskola då min fru hade också tagit sitt körkort (dock haft ett utomlands sedan hon var 18) och kunde inte övningköra med mig. Så 100% trafikskola och med barn och grejer tog jag kortet på cirka 2 månader. Kuggade på första teoriprovet, klarade andra och körde upp direkt utan problem.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)