Remote management, hemmaserver för spel

Permalänk
Medlem

Remote management, hemmaserver för spel

Hej,

Jag är helt grön på det här med servrar, jag har en enklare mITX dator som jag använder i mitt hemmanätverk för att hosta dedikerade spelservrar för mig och några polare.
Det är helt vanliga konsumentprylar, ett ASUS-moderkort (kommer inte ihåg exakt modell), en AMD 5600G, 16GB DDR4 3600MHz (ska uppgradera till 32GB i dagarna) och 1TB NVME SSD.
Den duger för mina syften, som nämnt ovan.
Nu till saken då:

Burken kör idag Windows 10 Pro, och jag ansluter till den genom vanliga WRDM, dvs Fjärrskrivbord.
Jag vill överlåta till en vän till mig, som är mycket mer kunnig i att sätta upp vissa servrar och skriva skript, att kunna fjärransluta till servern.
Idag kör vi via TeamViewer, vilket funkar okej.

Problemet är att jag måste vara inloggad på serverdatorn via Fjärrskrivbordet, etablera en anslutning, och ha Fjärrskrivbordet konstant aktivt.
Det vill säga jag kan inte fortsätta göra annat på min speldator, utan är låst till att sitta och titta på när han lägger till en mod till spelservern, eller något annat.

Finns det någon smidig lösning för att ta sig runt detta?
Måste jag ha ett moderkort med IPMI eller motsvarande, eller finns det mjukvara som kan göra processen hanterbar?

Tacksam för tips!

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Du kan söka på "windows 10 concurrent sessions". Jag lekte med sådant på Win7-tiden (kanske xp-tiden) men fick det inte att fungera med 10an, men jag kanske inte försökte tillräckligt då intresset svalnat.

Permalänk
Medlem

Använder du unattended access? Då krävs bara att datorn är på och har internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Hej,

Jag är helt grön på det här med servrar, jag har en enklare mITX dator som jag använder i mitt hemmanätverk för att hosta dedikerade spelservrar för mig och några polare.
Det är helt vanliga konsumentprylar, ett ASUS-moderkort (kommer inte ihåg exakt modell), en AMD 5600G, 16GB DDR4 3600MHz (ska uppgradera till 32GB i dagarna) och 1TB NVME SSD.
Den duger för mina syften, som nämnt ovan.
Nu till saken då:

Burken kör idag Windows 10 Pro, och jag ansluter till den genom vanliga WRDM, dvs Fjärrskrivbord.
Jag vill överlåta till en vän till mig, som är mycket mer kunnig i att sätta upp vissa servrar och skriva skript, att kunna fjärransluta till servern.
Idag kör vi via TeamViewer, vilket funkar okej.

Problemet är att jag måste vara inloggad på serverdatorn via Fjärrskrivbordet, etablera en anslutning, och ha Fjärrskrivbordet konstant aktivt.
Det vill säga jag kan inte fortsätta göra annat på min speldator, utan är låst till att sitta och titta på när han lägger till en mod till spelservern, eller något annat.

Finns det någon smidig lösning för att ta sig runt detta?
Måste jag ha ett moderkort med IPMI eller motsvarande, eller finns det mjukvara som kan göra processen hanterbar?

Tacksam för tips!

Installera TeamViewer eller AnyDesk på servern och sätt upp åtkomst för din kompis direkt servern... AnyDesk kan konfigureras med MFA för ökad säkerhet, vet inte hur det ser ut med TV eller Windows egen fjärråtkomst.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Slår ett slag för ConnectWise Control , som har en gratislicens där man kan installera en accessagent på maskinen.
Använder en egenhostad med tillhörande RMM på jobbet och cloud-varianten för privat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Använder du unattended access? Då krävs bara att datorn är på och har internet.

Detta är rätt svar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!
Ska testa dem senare.

En fundering bara - så fort jag idag går ifrån fjärranslutningen lokalt från mitt LAN alternativt försöker göra något på min egen speldator, så blockeras min vän från min server.
Även när han sitter med Teamviewer så blir skärmen bara svart för honom.

Läste något om att det är som att servern stänger ner "gui" när jag släpper inloggningen/prioriterar en annan skärm.
Kan det ligga något i det, eller är det något annat som blockerar?

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

När de gäller att flera personer skall in samtidigt eller spel och liknande så är de parsec som gäller för mig. Dont know hur säkerheten är men det fungerar alldeles utmärkt att spela remote via det. Man kan ansluta flera personer samtidigt utan problem, låg latens så spela via parsec är fint också om man vill det.

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte VNC som du tunnlar?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Men vänta nu, har dom ändrat något i teamviwer? Vet att jag för 2-2,5 år sen lämnade datorn igång hemma med teamviwer igång och kunde utan problem remota in via mobilen hela dagen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Eller så låter du han connecta via Fjärrskrivbord som redan finns i systemet

Permalänk
Medlem

Jag antar att du installerat TV via fjärrskrivbord, då blir det precis som du skriver.
Om du däremot installerar direkt på servern eller via VNC så fungerar det utan att du behöver vara inloggad.
Testade precis själv då jag tröttnat på Ultra-VNC.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Parsec jag med, som äntligen gav mig möjligheten att slänga in speldatorn i serverhallen (klädkammaren) där även NAS:en står. Spelar nu på en Linux-NUC vid skrivbordet eller soffan där TV:n är HDMI-ansluten. PS5-kontrollern är ansluten via Bluetooth till NUC:en men vidarebefordras felfritt över Parsec. Det enda problem jag har är att Parsec inte kan ta upp mikrofon från Linux som det kan i Windows/Mac, utan den adaptern är kopplad i servern men anslutningen når genom väggarna. Detta kan nog lösas med USB över IP, men då är jag fortfarande tvungen att köra VOIP utanför Linux. Videofördröjningen är noterbar, men okej för vad jag spelar. Notera att burken kör med ett klenare grafikkort och att jag inte petat på några parametrar ännu.

Nu har jag även ursäkt att köpa en 4U och kasta in grafikkort i den för allehanda roliga projekt...

Permalänk

Vad spelas/delas ut på servern?
Remote desktop på Win10 är väl som på servers 1 anv (ev två efter som administratören kan köra samtidigt som en annan) ska man ha flera som kör fjärrskrivbord krävs licenser för det (tvek om det går att installera fler licenser på win10, aldrig testat)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Alternativa lösningar

Nu har du redan fått ett gäng alternativ på hur man kan lösa detta.

För min egna del så försvann TeamViewer som ett alternativ för ett par år sedan (många anledningar som inte hör hemma i den här tråden). Hur som helst så har jag kört med tailscale under nästan ett år nu för alla maskiner som jag vill kunna nå. Och det smidiga här blir att inga portar behöver öppnas upp + att jag i de fall har en windows-maskin så kan jag använda vanliga RDP.

Om det här är en bra lösning för dig vågar jag inte svara på. Men om din vän är så pass tekniskt lagd som du skriver, så tror jag även denna skulle föredra tailscale alternativet.

Mer info kan du hitta här: https://tailscale.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Använder du unattended access? Då krävs bara att datorn är på och har internet.

Tack för tipset, då CRD är helt oanvändbart under win11 så får TW rycka in igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sitter det en skärm kopplad till burken? TeamViewer och även VNC kan inte operera om det inte finns ett ”skrivbord” som Windows håller aktivt. Vilket Windows inte gör om ingen skärm alt fjärrskrivbord finns anslutet.

Alternativen som finns:
- HDMI-dummy som håller en ”skärm” aktiv 24/7

Eller ännu bättre… Snurra upp en VPN server som polaren får ansluta till och sedan köra RDP själv?

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk

Vid en disconnect/log out från RDP kommer windows display adapter att stängas ner och Teamviewer har då ingen "skärm" att ta över. Windows har ingen API för att aktivera en skärm men finns inbyggt i RDP. Har själv inte hittat någon bättre lösning än att starta om Windows. Vid omstart fungerar Teamviewer tills någon använder RDP. En skärm kopplad till servern kan eventuellt också lösa problemet.

Ifall Teamviewer ska användas. Se till att det körs som en windows service och checkboxen connect to windows login screen samt att unattended access med statiskt lösenord är aktiverat i Teamviewers inställningar. Det ska räcka för att slippa använda RDP för att godkänna sessionen.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Bra tråd, är på.gång att fixa en server jag med med vänner, där jag ska ha servern hos mig. Min erfarenhet har ju varit VNC så det kanske jag ska testa igen men bra att kunna läsa om fler alternativ här.
Dock har jag en fundering, dock inte kollat upp så mycket, men mest optimala operativsystem för hemma server för spel är? Tänkt mig windows 10 till att börja med eftersom jag redan har den, men senare updatera till 11 om de gör nån nytta. Alternativ linux, men ingen erfarenhet mem går ju att lära sig.
Används win server eller är det gammalt?

Tack för svar

Permalänk

Jag fick det att fungera med RDP i windows 10

RDPWrapper från GITHUB (https://github.com/stascorp/rdpwrap/releases)

GPEDIT.MSC
administrativa mallar
- windows-komponenter
-- fjärrskrivbordstjänster
--- Värddator för fjärrskrivbordssession
---- Anslutningar
Begränsa antal anslutningar = aktivera
Begränsa antal anslutningar = 999999
Begränsa användare av fjärrskrivbordstjänster till en enda session = inaktivera

Sök i TERMSRV.DLL efter 39813C0600000F84 (757A0100) och ändra till B80001000089813806000090
Det som står inom parantes stämde inte överens med min dll-fil, troligtvis pga annan version

Information jag samlade på mig kom från sidorna:
https://woshub.com/how-to-allow-multiple-rdp-sessions-in-wind...
https://www.itechtics.com/allow-multiple-rdp-sessions/

Hoppas jag kom ihåg allt...

EDIT: För att få modifiera TERMSRV.DLL var jag tvungen att ge mig rättigheter på den filen, annars får endast TrustedInstaller pilla på den.

Permalänk

Enklast är väl ändå bara att köra RDP och skapa upp ett admin konto? Eftersom det är W10 Pro är det inbyggt.
Skrivbordet blir virtuellt och anpassas efter användarens skärm också vill jag minnas.

Edit: Såg nu att det var på din speldator.
Skapa en Hyper-V Virtuell maskin och kör allt server-relaterat på den kanske? Då kan dem koppla upp sig via RDP utan att din dator berörs.

Permalänk
Skrivet av Olaeli:

Problemet är att jag måste vara inloggad på serverdatorn via Fjärrskrivbordet, etablera en anslutning, och ha Fjärrskrivbordet konstant aktivt.
Det vill säga jag kan inte fortsätta göra annat på min speldator, utan är låst till att sitta och titta på när han lägger till en mod till spelservern, eller något annat.

Om du lyckas få till det så som jag skrev nyss kan du vara inloggad samtidigt som din polare är inloggad med RDP. Kanske bäst med 2 olika konton då, jag vet att man kan vara inloggad flera gånger på samma användare och ändå ha olika sessioner, men det känns inte bra. Hellre 2 olika konton.

Nackdel är att du i detta fall ej kan se när han gör något, allt sker i bakgrunden.

Permalänk

Alla krav som han ställt och behöver är uppfyllda med hjälp av ConnectWise ScreenConneect som till och med har en gratisversion.
Enda som kan behövas göra är att se till att headless mode är ordnat om ingen skärm ska vara inkopplad , men det är ju oavsett vad man behöver ställa in i Windows.

ConnectWise ScreenConnect Free Trial

Göra saker lite tydligare
Permalänk
Skrivet av Klaffatron:

Skapa en Hyper-V Virtuell maskin och kör allt server-relaterat på den kanske? Då kan dem koppla upp sig via RDP utan att din dator berörs.

Det var en intresant tanke! Om man får allt att fungera i en Hyper-V Virtuell maskin, kan man då ta och flytta den till annan burk om behovet uppstår och allt är fullt fungerade? Låter onekligen enkelt att bara flytta hela arbets-filen för emulatorn istället för att installera om och sätta upp på ny burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Bra tråd, är på.gång att fixa en server jag med med vänner, där jag ska ha servern hos mig. Min erfarenhet har ju varit VNC så det kanske jag ska testa igen men bra att kunna läsa om fler alternativ här.
Dock har jag en fundering, dock inte kollat upp så mycket, men mest optimala operativsystem för hemma server för spel är? Tänkt mig windows 10 till att börja med eftersom jag redan har den, men senare updatera till 11 om de gör nån nytta. Alternativ linux, men ingen erfarenhet mem går ju att lära sig.
Används win server eller är det gammalt?

Tack för svar

Ett tips är någon smak av linux och LinuxGSM på det förutsatt att spelen du vill hosta finns med där. Enkelt att komma igång med

https://linuxgsm.com/servers/

Annars så skulle jag ärligt talat säga att ta det du är van vid, att hosta lite servrar hemma är inget som kräver Windows Server, man klarar sig bra med 10 eller 11.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Själv har man en sådan server men just nu är de bara TS Server, Mail box, sen små saker.
Använder runt 30 40 GB av 768 GB Ram.
Holt på bygga servrar många års tid har en stor kunskap av såna maskiner.

+2st: Intel Xeon E-2388G 8 Cores 3.7 GHz Turbo Boost Technology 2.0, 5.1 GHz
+3.60 GHz 25 MB Intel® Smart Cache
+768GB Ram DDR4 3200 Mhz.
+GPU: PNY Quadro P4000 8GB
+3st 4TB HDD, 4 st SSD 500GB, M.2 500GB. Hyper v + 3st Windows Server.
+2x 850Watt 80+.
+1000 x 1000 Mbit.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jag fick det att fungera med RDP i windows 10

RDPWrapper från GITHUB (https://github.com/stascorp/rdpwrap/releases)

GPEDIT.MSC
administrativa mallar
- windows-komponenter
-- fjärrskrivbordstjänster
--- Värddator för fjärrskrivbordssession
---- Anslutningar
Begränsa antal anslutningar = aktivera
Begränsa antal anslutningar = 999999
Begränsa användare av fjärrskrivbordstjänster till en enda session = inaktivera

Sök i TERMSRV.DLL efter 39813C0600000F84 (757A0100) och ändra till B80001000089813806000090
Det som står inom parantes stämde inte överens med min dll-fil, troligtvis pga annan version

Information jag samlade på mig kom från sidorna:
https://woshub.com/how-to-allow-multiple-rdp-sessions-in-wind...
https://www.itechtics.com/allow-multiple-rdp-sessions/

Hoppas jag kom ihåg allt...

EDIT: För att få modifiera TERMSRV.DLL var jag tvungen att ge mig rättigheter på den filen, annars får endast TrustedInstaller pilla på den.

Använde RDPwrapper i MÅNGA år när jag körde Windowsservrar, aldrig några problem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Superthug:

Eller så låter du han connecta via Fjärrskrivbord som redan finns i systemet

Som är totalt värdelöst för spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Som är totalt värdelöst för spelande

Vad har spelande med saken att göra?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av macmann1:

Vad har spelande med saken att göra?

Han vill låta sig själv och andra spela på den? Då funkar inte RDP. Eller är det bara faktiskt management? Dubbla budskap.
Om det inte är för spel kan man lika bra använda TW eller VNC så slipper man exponera port/konfa vpn