Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hafsblau:

Fast här lägger du bevisbördan på mig.

Vad menar du? Jag uttalar mig över huvud taget inte om någon bevisbörda, utan om din konversation med Googles support. De är inte part i din tvist med Elgiganten så det finns rimligen inget intresse för endera part att bevisa någonting i det sammanhanget.

Skrivet av hafsblau:

Att mönstret KAN orsakas av tryckskada räcker ju inte, inte utan det gäller ju (i teorin i alla fall) för dem att visa att mönstret INTE KAN ha orsakats av andra skäl (tillverkning osv). Förstår du skillnaden?

Jag har redan talat om detta i flera tidigare inlägg i tråden.

#20230395
#20232479

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad menar du? Jag uttalar mig över huvud taget inte om någon bevisbörda, utan om din konversation med Googles support. De är inte part i din tvist med Elgiganten så det finns rimligen inget intresse för endera part att bevisa någonting i det sammanhanget.

Jo det gör du, du skriver bland annat "Deras svar har helt enkelt ingen relevans för ditt sammanhang då det inte på något sätt falsifierar Elgigantens påstående". Detta stämmer endast om elgigantens påstående vore "regnbågsmönstret som syns på bilden KAN ha orsakats av yttre påverkan", men deras påstående är ju, och måste vara, "regnbågsmönstret som syns på bilden MÅSTE ha orsakats av yttre påverkan". Om google då säger att regnbågsmöstret kan ha ursprung i material/tillverkning och du säger att detta inte är tillräckligt så innebär det att du säger "elgiganten har ej bevisbörda att visa att felet ej är ursprungligt". Förstår du vad jag menar?

Skrivet av twit:

Jag har redan talat om detta i flera tidigare inlägg i tråden.

#20230395
#20232479

Ja, du skriver "Jo, och det ligger då på Elgiganten att visa att felet inte är ursprungligt - exempelvis genom att redogöra för tecken på fysisk åverkan" men om regnbågsmönstret (det ända beviset servicecentrat presenterat) även kan ha orsak i tillverkningen/materialet (om vi nu antar att det stämmer) så är ju det inte ett bevis för fysisk påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man brukar redan ha godkänt att telefonen kan bli obrukbar/wipead vid inlämning. Brukar stå på inlämningskvittot.

Och nej du behöver inte påvisa något, Elgiganten hävdar att bilden påvisar en tydlig tryckskada som enbart förekommer av onaturligt bruk ä.
Google säger att sådant kan förekomma vid normalt bruk.

Jag säger inte att felet inte är tryckskada men rent juridiskt är jag säker på att han skulle vinna i ARN pga Googles utlåtande

Själv är jag säker på att ARN skulle döma emot honom, läs gärna tråden om Sony telefonerna jag länkade till tidigare.

Men ingen av oss kan ju så klart veta med fullständig säkerhet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Själv är jag säker på att ARN skulle döma emot honom, läs gärna tråden om Sony telefonerna jag länkade till tidigare.

Men ingen av oss kan ju så klart veta med fullständig säkerhet.

Näe så är det dock säger Google att det är normalt och det är en Google telefon 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle börja med att meddela Elgiganten att Google anser att missfärgning kan anses vara normal, dvs inte nödvändigtvis bevisar en tryckskada, och se vad de svarar på det.

Du får formulera det hur du vill, självklart börjar man inte med hoten utan just varför man inte anser att det är en tryckskada (och därigenom måste Elgiganten bevisa att det är en).

Problemet är som jag sa från början, tillverkaren kommer inte ersätta det och är egentligen ingen part i frågan mer än att butiken använder verkstaden tillverkaren har avtal med. Det är Elgiganten som får stå för reklamation eller goodwill här, dit krav måste riktas.

Skrivet av Yorg:

...Förutsatt att inte den "oberoende verkstaden" gör samma bedömning som Elcare, i vilket fall TS med stor sannolikhet får stå för kostnaden för bägge verkstäder samt logistiken.

Återigen, skulle du kunna svara på vad som gör dig kvalificerad att svara på såna här absoluta säkra sätt?

Har ingen lust att svara på argumentationsfel.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du får formulera det hur du vill, självklart börjar man inte med hoten utan just varför man inte anser att det är en tryckskada (och därigenom måste Elgiganten bevisa att det är en).

Elgiganten har redan bevisat det. Displayen har en tryckskada, mobilen går följaktligen att ladda men skärmen är död till följd av yttre åverkan.

Permalänk
Skrivet av Sammanhang:

Elgiganten har redan bevisat det. Displayen har en tryckskada, mobilen går följaktligen att ladda men skärmen är död till följd av yttre åverkan.

Hur exakt har de bevisat det menar du? Genom att skicka en bild på skärmen i en vinkel med färgskiftningar som Google menar är helt normalt utseende? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur exakt har de bevisat det menar du? Genom att skicka en bild på skärmen i en vinkel med färgskiftningar som Google menar är helt normalt utseende? 🤔

Svårt att veta utan att undersöka telefonen själv, men ja skärmen kommer reflektera ljus och ha olika fenomen relaterat till detta även när skärmen inte används eller fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får formulera det hur du vill, självklart börjar man inte med hoten utan just varför man inte anser att det är en tryckskada (och därigenom måste Elgiganten bevisa att det är en).

Problemet är som jag sa från början, tillverkaren kommer inte ersätta det och är egentligen ingen part i frågan mer än att butiken använder verkstaden tillverkaren har avtal med. Det är Elgiganten som får stå för reklamation eller goodwill här, dit krav måste riktas.

Har ingen lust att svara på argumentationsfel.

Vad är det du hävdar är ett argumentationsfel? Enligt vem? Schopenhauer? Vilket i så fall? Det ser onekligen ut som att du bara läst lagtexten, trott att du förstått den och sedan börjar häva ur dig uttalanden baserade på din tolkning utan insyn i varken processen eller gängse norm i bedömningar. Det gör att du löper en mycket omfattande risk att "ge råd" som blir direkt skadliga för personer som tror att du sitter på en kunskap jag vill försöka förstå om du verkligen har.

Så, återigen, vad är det som gör dig kvalificerad att uttala dig så säkert som du gör?

Tillverkaren är självklart en part i ärendet eftersom de, precis som återförsäljaren, kan hantera ärendet via goodwill.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vad är det du hävdar är ett argumentationsfel? Enligt vem? Schopenhauer? Vilket i så fall? Det ser onekligen ut som att du bara läst lagtexten, trott att du förstått den och sedan börjar häva ur dig uttalanden baserade på din tolkning utan insyn i varken processen eller gängse norm i bedömningar. Det gör att du löper en mycket omfattande risk att "ge råd" som blir direkt skadliga för personer som tror att du sitter på en kunskap jag vill försöka förstå om du verkligen har.

Så, återigen, vad är det som gör dig kvalificerad att uttala dig så säkert som du gör?

Tillverkaren är självklart en part i ärendet eftersom de, precis som återförsäljaren, kan hantera ärendet via goodwill.

Istället för att ljuga ihop något ingen sagt och ingen ska svara på kan du titta på vilka råd myndigheterna ger, som Konsumentverkets Hallå konsument: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Verkstaden måste övertala tillverkaren i det här fallet. Konsumenten gör rätt i att vända sig mot ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Istället för att ljuga ihop något ingen sagt och ingen ska svara på kan du titta på vilka råd myndigheterna ger, som Konsumentverkets Hallå konsument: https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Verkstaden måste övertala tillverkaren i det här fallet. Konsumenten gör rätt i att vända sig mot ÅF.

Va?

Vad har jag ljugit om?

Vad menar du att Hallå konsument skriver som ger din spännande tolkning stöd?

Vad skulle verkstaden behöva övertala tillverkaren om? Varför?

Nu blir det bara snurrigt, men det är uppenbart att du inte har någon erfarenhet eller bakgrund som underbygger din argumentation. Jag hoppas att du i nåt läge förstår att du inte hjälper TS eller andra personer med dina "råd", du stjälper dem, gör det svårare för dem att få bra hjälp eftersom dina påhitt är direkt vilseledande.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Hur går det med El-giganten? Orkar inte riktigt läsa igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur går det med El-giganten? Orkar inte riktigt läsa igenom hela tråden.

De hävdar tryckskada pga reflektion i skärmen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Hur går det med El-giganten? Orkar inte riktigt läsa igenom hela tråden.

Elgigantens svar kan du kika på här och här. Bättre att läsa vad som faktiskt sagts istället för någon annans försök att förvanska förloppet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade den engelska Google-supporten igen och herre min jesus vad ohälpsamma de var denna gången. Han frågade så snart som möjligt om data som "Full name, IMEI number, country of purchase, point of purchase" samt frågade efter "consent to check your available options" och diverse annat trots att jag påpekade tydligt att det handlar om generella frågor om Pixel-hårdvara och att jag inte vill skapa ett garantiärende. Så höll det på ett tag till dess jag avtackade mig och lämnade chatten "we are sorry for any inconvenience we may have caused you". Kundtjänst kan verkligen bero extremt mycket på vilken medarbetare man talar med.

Jag kontaktade svenska Google-supporten istället som var mycket mer tillmötesgående. Passade på att fråga ett par frågor om garantin också. Jag laddar upp chatten här:

Permalänk
Medlem

Visst kan det hjälpa att skicka in telefonen igen på service, men tänk på att det sannolikt är Elcare som Google har som verkstad så de går efter samma regler som tidigare även om du kan ha tur och få någon annan medarbetare som tittar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Visst kan det hjälpa att skicka in telefonen igen på service, men tänk på att det sannolikt är Elcare som Google har som verkstad så de går efter samma regler som tidigare även om du kan ha tur och få någon annan medarbetare som tittar på den.

Nä jag har inga planer på att göra det just nu (då hade jag ju behövt hämta ut telefonen från elgiganten och betala undersökningskostnaden för att sedan behöva skicka in den till google), det var mer ett sidospår i konversationen.

Permalänk
Medlem

I bet att du kommer bli K*KAD! Sorry

Vi har exakt samma sak med Elgiganten gällande en Elscooter. den vägrar ta laddning, så antingen BMSen eller batteripacket.
"Serviceverkstaden" säger att det är yttre påverkan på "Styret"? som gör att den inte tar laddning.
Den är ca 2.5 år, och reservdelar till styret säljs ej längre......
Betala 450 kr i skrotningsavgift eller 1300 kr i felsökningsavgift och få den hemsickad trasig.

Vi vägarar att de "skrotar" den för 400 och sedan "lagar" och säljger vidare... du är precis lika k*kad av Elgigaten gällande din telefon som vår scooter. Du kommer verken vina via Garanti/reklemationsrätt eller något annat köpskydd som du tror att du har när du har handlat på elgiganten

Jag hoppas du vinner, vi förlorade, och fantastiskt att du orkar kämpa! Det ska du ha en eloge för! Kul att läsa om dina konturneliga uppdateringar och hoppas du bättrar dig ifrån din Covid!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Har inte haft tid att gå igenom tråden än. En sak som kan vara värt att tänka på, om det inte redan påpekats, är att även om garantin inte är tillämplig på grund av yttre åverkan hos enheten så har du alltjämt bestämmelserna om fel mm i konsumentköplagen att falla tillbaka på. Eftersom telefonen är köpt efter 1 maj 2022 så är det säljaren (elgiganten) som har bevisbördan för att felet inte är ursprungligt. Under de två första åren råder en presumtion om att felet fanns vid varans avlämnande, som säljaren har bevisbördan för att bryta (se 4 kap. 17 § konsumentköplagen).

Felet kan anses vara ursprungligt om t.ex. hållbarheten kraftigt avviker från vad du som konsument kunnat förutsätta vid köpet (4 kap. 2 § 3 st. konsumentköplagen). Felet behöver alltså inte ha visat sig från början. Med en telefon som din kan man förutsätta att den ska bibehålla sin funktion längre tid än den gjort.

Frågan i nästa led blir ju om elgiganten lyckas bryta presumtionen om att felet fanns vid avlämnandet genom att göra det troligt att felet uppkommit genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller annat förhållande på din sida.

Det behöver alltså finnas ett samband mellan det specifika felet och den av dig orsakade skadan. Det räcker inte med att det finns en synlig skada på enheten som är helt orelaterad till det fel du reklamerar varan för. Det utgör en väsentlig skillnad i förhållande till då garanti används som grund för reklamation eftersom alla former av synlig yttre åverkan i de flesta fall gör att garantin faller bort.

Jag hade prövat att argumentera för att det knappast kan handla om att felet beror på en tryckskada till följd av onormalt brukande om skadan i princip verkar vara så obefintlig att den inte ens går att dokumentera. Telefonen har ju dessutom Gorilla Glass 3 vilket kanske marknadsförts som relativt stryktåligt och i sådana fall kan användas som argument till din fördel. Annan publicerad information från säljaren eller tillverkaren som utfäster egenskaper hos produkten som kvalité, hållbarhet mm kan också användas som stöd.

Har ej tid att skriva mer nu. Men lycka till!

Rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_197:

Har inte haft tid att gå igenom tråden än. En sak som kan vara värt att tänka på, om det inte redan påpekats, är att även om garantin inte är tillämplig på grund av yttre åverkan hos enheten så har du alltjämt bestämmelserna om fel mm i konsumentköplagen att falla tillbaka på. Eftersom telefonen är köpt efter 1 maj 2022 så är det säljaren (elgiganten) som har bevisbördan för att felet inte är ursprungligt. Under de två första åren råder en presumtion om att felet fanns vid varans avlämnande, som säljaren har bevisbördan för att bryta (se 4 kap. 17 § konsumentköplagen).

Felet kan anses vara ursprungligt om t.ex. hållbarheten kraftigt avviker från vad du som konsument kunnat förutsätta vid köpet (4 kap. 2 § 3 st. konsumentköplagen). Felet behöver alltså inte ha visat sig från början. Med en telefon som din kan man förutsätta att den ska bibehålla sin funktion längre tid än den gjort.

Frågan i nästa led blir ju om elgiganten lyckas bryta presumtionen om att felet fanns vid avlämnandet genom att göra det troligt att felet uppkommit genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller annat förhållande på din sida.

Det behöver alltså finnas ett samband mellan det specifika felet och den handling av dig som ska ha orsakat skadan. Det räcker inte med att det finns en synlig skada på enheten som är helt orelaterad till det fel du reklamerar varan för. Det utgör en västenlig skillnad i förhållande till då garanti används som grund för reklamation eftersom alla former av synlig yttre åverkan i de flesta fall gör att garantin faller bort.

Jag hade prövat att argumentera för att det knappast kan handla om att felet beror på en tryckskada till följd av onormalt brukande om skadan i princip verkar vara så obefintlig att den inte ens går att dokumentera. Telefonen har ju dessutom Gorilla Glass 3 vilket kanske marknadsförts som relativt stryktåligt och i sådana fall kan användas som argument till din fördel. Annan publicerad information från säljaren eller tillverkaren som utfäster egenskaper hos produkten som kvalité, hållbarhet mm kan också användas som stöd.

Har ej tid att skriva mer nu. Men lycka till!

Tack för tips! Jag väntar just nu lite och ser vad jag får för råd här på sweclockers innan jag går vidare.

Permalänk
Skrivet av Nicke_197:

Har inte haft tid att gå igenom tråden än. En sak som kan vara värt att tänka på, om det inte redan påpekats, är att även om garantin inte är tillämplig på grund av yttre åverkan hos enheten så har du alltjämt bestämmelserna om fel mm i konsumentköplagen att falla tillbaka på. Eftersom telefonen är köpt efter 1 maj 2022 så är det säljaren (elgiganten) som har bevisbördan för att felet inte är ursprungligt. Under de två första åren råder en presumtion om att felet fanns vid varans avlämnande, som säljaren har bevisbördan för att bryta (se 4 kap. 17 § konsumentköplagen).

Felet kan anses vara ursprungligt om t.ex. hållbarheten kraftigt avviker från vad du som konsument kunnat förutsätta vid köpet (4 kap. 2 § 3 st. konsumentköplagen). Felet behöver alltså inte ha visat sig från början. Med en telefon som din kan man förutsätta att den ska bibehålla sin funktion längre tid än den gjort.

Frågan i nästa led blir ju om elgiganten lyckas bryta presumtionen om att felet fanns vid avlämnandet genom att göra det troligt att felet uppkommit genom olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller annat förhållande på din sida.

Det behöver alltså finnas ett samband mellan det specifika felet och den handling av dig som ska ha orsakat skadan. Det räcker inte med att det finns en synlig skada på enheten som är helt orelaterad till det fel du reklamerar varan för. Det utgör en västenlig skillnad i förhållande till då garanti används som grund för reklamation eftersom alla former av synlig yttre åverkan i de flesta fall gör att garantin faller bort.

Jag hade prövat att argumentera för att det knappast kan handla om att felet beror på en tryckskada till följd av onormalt brukande om skadan i princip verkar vara så obefintlig att den inte ens går att dokumentera. Telefonen har ju dessutom Gorilla Glass 3 vilket kanske marknadsförts som relativt stryktåligt och i sådana fall kan användas som argument till din fördel. Annan publicerad information från säljaren eller tillverkaren som utfäster egenskaper hos produkten som kvalité, hållbarhet mm kan också användas som stöd.

Har ej tid att skriva mer nu. Men lycka till!

Lustigt att man inte har tid att skumma igenom tråden men man har tid att göra ett jättelångt inlägg om saker som redan gått igenom tidigt i tråden 😉

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Lustigt att man inte har tid att skumma igenom tråden men man har tid att göra ett jättelångt inlägg om saker som redan gått igenom tidigt i tråden 😉

Fast hade dessa saker inte tagits upp så hade han behövt läsa igenom tråden och alla inlägg för att sedan skriva ett eget inlägg ändå. Vill man inte läsa hans inlägg så behöver man inte

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Fast hade dessa saker inte tagits upp så hade han behövt läsa igenom tråden och alla inlägg för att sedan skriva ett eget inlägg ändå. Vill man inte läsa hans inlägg så behöver man inte

Vad härligt forumet skulle bli om alla gjorde så! 😋

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Lite blandat

Skrivet av TobiasStockholm:

Lustigt att man inte har tid att skumma igenom tråden men man har tid att göra ett jättelångt inlägg om saker som redan gått igenom tidigt i tråden 😉

Skrivet av Gx rade:

Fast hade dessa saker inte tagits upp så hade han behövt läsa igenom tråden och alla inlägg för att sedan skriva ett eget inlägg ändå. Vill man inte läsa hans inlägg så behöver man inte

Skrivet av TobiasStockholm:

Vad härligt forumet skulle bli om alla gjorde så! 😋

OT - hälsning till Tobias i Stockholm

Ja, noterade det efter att ha gått igenom mer av tråden. Tack för det relevanta bidraget

Förövrigt skrev jag redan i den första meningen av mitt inlägg att jag ännu inte hunnit läsa igenom tråden (som då var på drygt 170 inlägg, vissa mer omfattande än andra). Med den informationen hade du ju helt enkelt kunnat göra ett eget val att sluta läsa, istället för att läsa ändå och sen bli ledsen över att delar av innehållet hade berörts tidigare. Alternativet var att inte skriva något överhuvudtaget - att du och vissa andra möjligen hade föredragit det har jag dock full respekt för. Men det är nog nu.

Allmän fråga.

Är det någon som vet hur ett intyg av en icke auktoriserad verkstad / reparatör står sig i förhållande till ett från en auktoriserad?

Det finns relativt gott om icke auktoriserade mobilverkstäder, möjlighet finns ju att rådfråga hur de ser på felet och vad de skulle göra för bedömning. Är det till TS fördel kan man fråga om de mot en avgift kan ställa ut ett intyg. Bevisvärdet av intyget kommer inte vara noll, men om det är tillräckligt för att vara av någon praktisk betydelse vet jag ej. Det finns emellertid inget som hindrar TS från att rådfråga ytterligare verkstäder vid behov.

Efter att ha läst tråden så tycker jag att det Yorg bla skriver verkar vettigt. Säljaren har troligen brutit presumtionen om säljarens felansvar genom att ha gjort det sannolikt att felet orsakats av TS - vilket inte är ett lika högt beviskrav som ex. "styrka" eller "visa". TS kan dock återställa presumtionen genom motbevisning som medför tillräckligt tvivel i det hänseende.

Vad som är tillräckligt är svårt att säga, men kan TS styrka att den typen av reflektioner i glaset kan uppkomma på annat sätt än genom tryckskada, är det kanske tillräckligt. Ungefär som TS redan till viss del lyckats åstadkomma i chatten med Google-supporten, dvs presentera inte helt osannolik alternativ förklaring.

Tips.

Jag skulle dock inte råda dig TS att driva det här, om du nu inte råkar tycka att just själva processen är rolig och givande. Inte så mycket för kostnadsrisken, utan för att det kommer stjäla så pass mycket tid och riskera att medföra sådan frustration att det helt enkelt inte är värt det. Sannolikt är det betydligt snällare mot dig själv att bara betala dig fri från problemet. Oavsett vad du väljer att göra så dra för din egen skull inte ut på processen längre än nödvändigt.

Vill du känna att du gjort vad du kunnat, så sammanställ det du har som motbevisning och gör en anmälan till ARN. Det går relativt snabbt och är kostnadsfritt. Du har möjlighet att skicka in kompletterande handlingar innan det slutligt avgörs så du behöver inte känna dig stressad över att det måste vara komplett direkt.

Telefonen ska ju antagligen lagas oavsett, så du kan ju se till att få den reparerad och se det som en bonus om processen hos ARN faller ut till din fördel.

Om du nu däremot tycker att tvistemål verkar roligt så finns ju som nämnts möjligheten att skicka in en stämningsansökan. Du skulle inte riskera mycket mer än ansökningsavgiften då varje part står sina rättegångskostnader (lär bli ekonomisk förlust för elgiganten oavsett utgång i målet, vilket kanske kan vara en liten tröst om du förlorar).

Väljer du att betala dig fri blir det sannolikt betydligt billigare att lämna in telefonen till en icke auktoriserad verkstad, men det har ju sina andra nackdelar och är allt som allt kanske inte värt det.

Off-topic är jag lite förvånad över att elgiganten inte visat sig vara medgörligare än såhär. Har tidigare haft ett relativt gott intryck av dem.

Permalänk
Medlem

Elgiganten och Elcare sitter nog och väntar på att de får skrota telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

I bet att du kommer bli K*KAD! Sorry

Vi har exakt samma sak med Elgiganten gällande en Elscooter. den vägrar ta laddning, så antingen BMSen eller batteripacket.
"Serviceverkstaden" säger att det är yttre påverkan på "Styret"? som gör att den inte tar laddning.
Den är ca 2.5 år, och reservdelar till styret säljs ej längre......
Betala 450 kr i skrotningsavgift eller 1300 kr i felsökningsavgift och få den hemsickad trasig.

Vi vägarar att de "skrotar" den för 400 och sedan "lagar" och säljger vidare... du är precis lika k*kad av Elgigaten gällande din telefon som vår scooter. Du kommer verken vina via Garanti/reklemationsrätt eller något annat köpskydd som du tror att du har när du har handlat på elgiganten

Jag hoppas du vinner, vi förlorade, och fantastiskt att du orkar kämpa! Det ska du ha en eloge för! Kul att läsa om dina konturneliga uppdateringar och hoppas du bättrar dig ifrån din Covid!

Vi betalde 1400 kr i undersökningsavgift.
Elscootern kom hem med avbruten framgaffel. Både fram och baktill. Vi lämnade in den hel för att de skulle felsöka batteriet!!!

Framgaffeln är supergrov och helt otorligt hur de knäckt den.

Edit: sorry att jag kapade tråden lite. Men detta rör elgiganten och deras serviceverkstad också.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Vi betalde 1400 kr i undersökningsavgift.
Elscootern kom hem med avbruten framgaffel. Både fram och baktill. Vi lämnade in den hel för att de skulle felsöka batteriet!!!

Framgaffeln är supergrov och helt otorligt hur de knäckt den. <Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Edit: sorry att jag kapade tråden lite. Men detta rör elgiganten och deras serviceverkstad också.

Skapa en egen tråd om du vill, beroende på dokumentation innan och när du skickade in elscootern så känns det som att du kan ha ett rätt starkt mål att driva. Försök inkludera så mycket info du kan, eventuella bilder innan du skickade, foto på inlämningskvitto med beskrivning av fel och scooterns skick, verkstadens bedömning osv.

Det kan vara men är inte nödvändigtvis samma verkstad som i TS fall, jag vet inte om Elcare nu är dominanter och tar allt men det kan också vara nån annan aktör.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Skapa en egen tråd om du vill, beroende på dokumentation innan och när du skickade in elscootern så känns det som att du kan ha ett rätt starkt mål att driva. Försök inkludera så mycket info du kan, eventuella bilder innan du skickade, foto på inlämningskvitto med beskrivning av fel och scooterns skick, verkstadens bedömning osv.

Det kan vara men är inte nödvändigtvis samma verkstad som i TS fall, jag vet inte om Elcare nu är dominanter och tar allt men det kan också vara nån annan aktör.

Jag har för mig att det inte är Elcare när det gäller Xiaomi.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag kontaktade den engelska Google-supporten igen och herre min jesus vad ohälpsamma de var denna gången. Han frågade så snart som möjligt om data som "Full name, IMEI number, country of purchase, point of purchase" samt frågade efter "consent to check your available options" och diverse annat trots att jag påpekade tydligt att det handlar om generella frågor om Pixel-hårdvara och att jag inte vill skapa ett garantiärende. Så höll det på ett tag till dess jag avtackade mig och lämnade chatten "we are sorry for any inconvenience we may have caused you". Kundtjänst kan verkligen bero extremt mycket på vilken medarbetare man talar med.

Jag kontaktade svenska Google-supporten istället som var mycket mer tillmötesgående. Passade på att fråga ett par frågor om garantin också. Jag laddar upp chatten här:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Påminner om när jag skulle ringa Hertz för vad jag skulle göra när bilen klagade på för lågt lufttryck i däcken.

Fick svara på olika ordernummer, fulla namn på alla i kontraktet, upphämntningsplats, model, serienummer och dussintals fler poänglösa saker, efter en inledande 40 minuters telefonkö, för att få svaret att jag skulle fylla på det själv och googla upp ungefär vilket tryck jag skulle ha.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att det inte är Elcare när det gäller Xiaomi.

Beror på vilken distributör den är inköpt ifrån. Tekpoint var de som var billigast innan vad jag vet och var där som de flesta scootrarna på Inet kom från. Men fanns även ett par andra verkstäder som användes.

Tekpoint var inga höjdare, varit med om flertalet scootrar som gått sönder på olika sätt efter de varit där. Elcare var ingen favorit de heller, men det gick iaf att få kontakt med dem.