Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jämförelsen fungerar inte eftersom det är två helt olika produkter, men jag har för mig att det konstaterades att vissa IKEA spisar hade glas som kunde "sprängas" på grund av ett internt tryck, där gjordes en återkallning så vitt jag vet och IKEA ersatte/bytte ut de som innefattades av det potentiella felet. Samma sak sker på mobiler, bilar osv. Det gör inte att du kan råka knäcka glaset på din ugn där hemma och hävda att det ska gå på garanti för att det hänt en spis av en annan modell, har det inte hänt fler av just din modell av spis/ugn så är det inte en sannolik förklaring.

Det är inte samma beviskrav som i en mordrättegång, det handlar om tillräcklig sannolikhet.

Nu var det ju en hypotetisk frågeställning, baserat på den info TS leverat; en köpt produkt som slutat att fungera, till synes utan orsak, verkstaden/Elgiganten hävdar ingen reklamation på grund av specifik skadetyp.
Vi är överens om att det skulle vara en felaktigt nekad reklamation i mitt exempel eftersom det är en tillverkningsdefekt som lett till att den gått sönder, eller hur?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här upprepas emellanåt men är helt felaktigt. Återförsäljaren måste inte alls "bevisa hur skadan uppkommit", de behöver visa att felet inte är ursprungligt. Att visa exakt hur en skada uppstått är naturligtvis helt omöjligt för alla andra parter än ägaren till telefonen eller den som orsakat skadan.

Det återförsäljaren exempelvis säger är att "denna typ av skada uppstår då telefonen utsätts för yttre tryck", och "här har vi ett utlåtande från en part som sysslar med denna typ av skadebedömningar professionellt". Fabrikationsdefekter har en tendens att drabba en märkbar del av de tillverkade produkterna, och finns då inga andra exempel på samma typ av fel blir det än mer osannolikt att det skulle röra sig om ett fel som är ursprungligt. Lägg då till att produkter funktionstestas innan de lämnar fabrik och det blir väldigt många faktorer som talar mot en tillverkningsdefekt. - "Produkten hade inte denna skada då den funktionstestades i fabrik, köparen har haft produkten i sin ägo si och så länge utan att påtala något fel, ett professionellt utlåtande säger att skadan uppstår genom yttre åverkan". Det handlar alltså ofta om en rimlighetsbedömning, där köparen av produkten har en rejäl uppförsbacke att klättra för att styrka sin sida av saken.

Sedan är, återigen, det material (en svårtolkad bild) Elgiganten hittills producerat gravt undermåligt för att styrka yttre åverkan, i just detta specifika fall.

Det blir extra bra när alla instanser av denna typ av fel avskrivs som "yttre åverkan" så blir det heller ingen statistik som visar att de är drabbade.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu var det ju en hypotetisk frågeställning, baserat på den info TS leverat; en köpt produkt som slutat att fungera, till synes utan orsak, verkstaden/Elgiganten hävdar ingen reklamation på grund av specifik skadetyp.
Vi är överens om att det skulle vara en felaktigt nekad reklamation i mitt exempel eftersom det är en tillverkningsdefekt som lett till att den gått sönder, eller hur?

Jag ser nog inte poängen med att hitta på exempel med påhittade skador av påhittade orsaker tillsammans med påhittade ställningstaganden, jag kan inte se hur det hjälper TS eller bidrar till diskussionen i tråden.

Utöver det så försökte jag hitta en koppling till det aktuella ärendet och har redan svarat utifrån det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Som kvällsläsning kan man ju läsa en tråd på Swedroid om en modell som faktiskt hade rätt omfattande problem utifrån skörhet och sprickor som verkade uppstå vid laddning och batteri som svällde, med tanke på omfattningen av problemen så borde nog telefonen återkallats eller utbyten ha gjorts i mycket större omfattning än de få som verkar ha gjorts och då via goodwill. De ärenden som är applicerbara för den här tråden är alltså de som fått problem inom 6 månader (eftersom tråden är från 2016).

https://swedroid.se/forum/threads/skaermen-glaset-spricker-av...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ursäkta avsaknad av uppdateringar. Fick covid och hög feber, orkade inte riktigt hålla på med reklamationsärenden

Jag fick lite mer information från elgiganten (eller snarare från servicecentralen), närmare bestämt följande mail:

Jag kontaktade också Googles hårdvarusupport och skickade bilden på skärmen med regnbågsmönster. De svarade (intressant nog) att det är inom förväntningarna för skärmtypen och inte är en hårdvarudefekt. Jag bifogar chatten nedan:

Permalänk
Medlem

Förstår din tanke och du kan ju testa att skicka in de där bilderna till verkstaden, men jag tror att du hade haft mer att vinna om du i konversationen också hade beskrivit verkstadens bedömning så de kunde ta ställning till det.

Följer det med intresse dock.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Förstår din tanke och du kan ju testa att skicka in de där bilderna till verkstaden, men jag tror att du hade haft mer att vinna om du i konversationen också hade beskrivit verkstadens bedömning så de kunde ta ställning till det.

Följer det med intresse dock.

Då hade det inte varit oberoende. Men jag kan eventuellt skapa en till chatt och fråga supporten det också, tack för tipset.

Permalänk
Inaktiv

Jobbig tråd att läsa då jag har planer på att köpa exakt samma modell från Elgiganten. Funderar på hur en telefon kan få tryckskada utan att man vet om det eller kan se det (låter som en dålig konstruktion i varje fall). Borde inte tryckskadan uppenbara sig direkt efter tryckskadan uppstår så man kan göra en koppling? Annars reagerade jag på tråden från Reddit om samma påstådda problem och Googles agerande. Så frågan är om det gör skillnad att köpa direkt från Google eller Amazon istället. Om det är fel på modellen spelar det ju ingen roll varifrån den köps.

Aldrig haft sönder en telefon (alltid skal på mina) förutom den jag har nu men som redan hade bl.a. sprucken skärm när jag tog över den (8 år gammal!). Den har fått ytterligare skärmskador av mig som är helt ovarsam med den men den fungerar fortfarande. En simpel Moto G5. Helt sanslöst när man hör om hur andra telefoner slutar fungera av osynliga skador när denna gamla luren verkar mer eller mindre odödlig, bortsett från batteriet som laddas ur snabbt (inte konstigt, 8 år gammal ju). När den tappas eller bara får en lättare stöt så startar den om och batteriet tror plötsligt att den är urladdad. Strömknappen fungerar inte heller men då den har löstagbart batteri är det bara att öppna bakluckan och trycka direkt bakom knappen istället. Vid fall flyger baksidan och batteriet ut - inga problem, bara sätta ihop och starta upp.

Följer tråden. Överväger en Fairphone istället men vill ha Pixel främst för GrapheneOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Då hade det inte varit oberoende. Men jag kan eventuellt skapa en till chatt och fråga supporten det också, tack för tipset.

Smart, då har du bägge varianter. Om de i den chatten säger att verkstadens bedömning är fel och att det inte är en tryckskada så har du väldigt goda chanser att få det löst skulle jag tro. En krass tolkning av chatten du har nu är ju att de inte motsagt verkstadens bedömning, bara uttryckt att det kan se ut så utan att vara något fel. Det kanske kan funka att skicka in men jag skulle inte bli förvånad om det inte förändrar verkstadens eller Elgigantens ställningstagande. Det skadar ju inte att försöka så klart, men om du också kunde visa att de bedömer att verkstaden gjort en felaktig bedömning så tror jag att det skulle göra stor skillnad!

Skrivet av anon315148:

Jobbig tråd att läsa då jag har planer på att köpa exakt samma modell från Elgiganten. Funderar på hur en telefon kan få tryckskada utan att man vet om det eller kan se det (låter som dålig konstruktion i varje fall). Borde inte tryckskadan uppenbara sig direkt efter tryckskadan uppstår så man kan göra en koppling? Annars reagerade jag på tråden från Reddit om samma påstådda problem och Googles agerande. Så frågan är om det gör skillnad att köpa direkt från Google eller Amazon istället. Om det är fel på modellen spelar det ju ingen roll varifrån den köps.

Aldrig haft sönder en telefon (alltid skal på mina) förutom den jag har nu men som redan var sönder när jag tog över den (8 år gammal!). Den har fått ytterligare skärmskador av mig som är helt ovarsam med den men den fungerar fortfarande. En simpel Moto G5. Helt sanslöst när man hör om hur andra telefoner slutar fungera av osynliga skador när denna gamla luren verkar mer eller mindre odödlig, bortsett från batteriet som laddar ur snabbt och när den tappas eller bara få lättare stöt så startar den om och batteriet plötsligt tror den är urladdad. Strömknappen fungerar inte heller men då den har löstagbart batteri är det bara att öppna och trycka direkt bakom knappen istället. Vid fall flyger baksidan och batteri ut - inga problem, bara sätta ihop och starta upp.

Följer tråden.

Tror tyvärr inte att det skulle vara säkrare eller bättre med Samsung, Apple eller någon annan tillverkare. Däremot upplever jag vissa av de mindre märkena som betydligt sämre och med större risk.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Tror tyvärr inte att det skulle vara säkrare eller bättre med Samsung, Apple eller någon annan tillverkare. Däremot upplever jag vissa av de mindre märkena som betydligt sämre och med större risk.

Reagerar mer på att det är specifikt Pixel 6A som omnämns här och i Reddit-tråden. Är detta kanske ett utbrett problem med modellen? Bör man slanta upp extra för Pixel 7A eller är det same.

Skulle inte köpa Samsung eller Apple heller. Däremot håller jag inte med om att mindre märken behöver vara sämre. Har haft väldigt positiv upplevelse av Motorola. Flyter på som smör trots sitt låga pris, även 8 år senare (när en nyare Samsung är seg som sirap) och går inte sönder trots lätt misshandel. Hört folk med dyra telefoner som lägger av långt före. Tyvärr rekommenderar jag inte Motorola då de är dåliga på uppdateringar och jag vet ju inte hur deras nya telefoner är. Jag menar, Moto G5 var ju unik även på sin tid med sitt löstagbara batteri.

Nä, ska man vara säker på att enkelt kunna fixa sin telefon vid ev. skada är nog Fairphone the shit. Orimligt att en reparation ska kosta lika mycket som telefonen. Alla förstår att en sådan telefon hamnar på soptippen och bidrar till e-avfall.

Nu går vi off topic dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Reagerar mer på att det är specifikt Pixel 6A som omnämns här och i Reddit-tråden. Är detta kanske ett utbrett problem med modellen? Bör man slanta upp extra för Pixel 7A eller är det same.

Skulle inte köpa Samsung eller Apple heller. Däremot håller jag inte med om att mindre märken behöver vara sämre. Har haft väldigt positiv upplevelse av Motorola. Flyter på som smör trots sitt låga pris, även 8 år senare (när en nyare Samsung är seg som sirap) och går inte sönder trots lätt misshandel. Hört folk med dyra telefoner som lägger av långt före. Tyvärr rekommenderar jag inte Motorola då de är dåliga på uppdateringar och jag vet ju inte hur deras nya telefoner är. Jag menar, Moto G5 var ju unik även på sin tid med sitt löstagbara batteri.

Nä, ska man vara säker på att enkelt kunna fixa sin telefon vid ev. skada är nog Fairphone the shit. Orimligt att en reparation ska kosta lika mycket som telefonen. Alla förstår att en sådan telefon hamnar på soptippen och bidrar till e-avfall.

Nu går vi off topic dock.

Tror att du kan hitta liknande trådar om alla modeller av de större märkena och köpte 6A till ena sonen, 7A till andra, har inte upplevt någon skillnad kvalitetsmässigt mellan någon av dem.

Sen menade jag inte att alla modeller av mindre märken är sämre/dåliga så klart, de allra flesta telefoner fungerar ju bra. Men sannolikheten att konstruktionen är dålig ur någon aspekt upplevde jag betydligt högre i de mindre märkena som inte hade samma erfarenhet/test av sina modeller.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hafsblau:

Då hade det inte varit oberoende.

Det är inte oberoende nu heller. Du frågade om det färgade mönstret som kan ses på denna modell av telefon, och på just ditt exemplar, anses vara en defekt eller normalt, och chattboten du talade med meddelar att det inte anses vara en defekt.

Citat:

Based on what you've said, it sounds like you're experiencing a rainbow gleam on your display, is that right?
...
I understand you have a concern regarding the rainbow effect on your Pixel 6a is considered as defective or working as intended.

Fallet nu är ju dock att Elgiganten hävdar att det färgade mönstret beror på en tryckskada, vilket Googles chattbot inte tar ställning till eftersom den inte har tillgång till den informationen.

Å andra sidan är det häpnadsväckande dåligt att Elgiganten inte lyckas få till en vettig undersökning och utlåtande.
Gnälla om att "Det är så svårt att ta bilder..." - Ja men öppna då upp telefonen och gör en ordentlig undersökning så ni kan utröna felkällan, det där som råkar vara del av ert ansvar och ett uppdrag som betalar era löner.

Så länge Elgiganten misslyckas med att producera ett rimligt undersökningsprotokoll ser jag ingen anledning att ge sig i ärendet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är inte oberoende nu heller. Du frågade om det färgade mönstret som kan ses på denna modell av telefon, och på just ditt exemplar, anses vara en defekt eller normalt, och chattboten du talade med meddelar att det inte anses vara en defekt.

Fallet nu är ju dock att Elgiganten hävdar att det färgade mönstret beror på en tryckskada, vilket Googles chattbot inte tar ställning till eftersom den inte har tillgång till den informationen.

Å andra sidan är det häpnadsväckande dåligt att Elgiganten inte lyckas få till en vettig undersökning och utlåtande.
Gnälla om att "Det är så svårt att ta bilder..." - Ja men öppna då upp telefonen och gör en ordentlig undersökning så ni kan utröna felkällan, det där som råkar vara del av ert ansvar och ett uppdrag som betalar era löner.

Så länge Elgiganten misslyckas med att producera ett rimligt undersökningsprotokoll ser jag ingen anledning att ge sig i ärendet.

Varför säger du att det är en bot?

Varför är det inte oberoende?

"inte har tillgång till den informationen."
Fast "informationen" i fråga är just det yttre utseendet, dvs det som fotot visar. Märk väl att de inte har öppnat telefonen och tittat på insidan. Eller vad menar du för information?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara meddela Elgiganten att du inte anser att det är en tryckskada och att du ämnar att skicka telefonen till oberoende verkstad och att Elgiganten då får stå för den verkstadens felsökning?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Varför inte bara meddela Elgiganten att du inte anser att det är en tryckskada och att du ämnar att skicka telefonen till oberoende verkstad och att Elgiganten då får stå för den verkstadens felsökning?

Skulle börja med att meddela Elgiganten att Google anser att missfärgning kan anses vara normal, dvs inte nödvändigtvis bevisar en tryckskada, och se vad de svarar på det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Varför säger du att det är en bot?

Varför är det inte oberoende?

"inte har tillgång till den informationen."
Fast "informationen" i fråga är just det yttre utseendet, dvs det som fotot visar. Märk väl att de inte har öppnat telefonen och tittat på insidan. Eller vad menar du för information?

Hade du frågat något i stil med:

"My pixel 6A isn't working and when I turned to my re-seller to get it fixed I got sent this photo and told it means my display is broken and thus something I have to pay for myself to get repaired. Do you agree with their assessment from this photo or do you consider this to be what a fully functioning 6A looks like?"

Så hade du gett dem tillgång till hela bilden och chans att svara utifrån det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför inte bara meddela Elgiganten att du inte anser att det är en tryckskada och att du ämnar att skicka telefonen till oberoende verkstad och att Elgiganten då får stå för den verkstadens felsökning?

...Förutsatt att inte den "oberoende verkstaden" gör samma bedömning som Elcare, i vilket fall TS med stor sannolikhet får stå för kostnaden för bägge verkstäder samt logistiken.

Återigen, skulle du kunna svara på vad som gör dig kvalificerad att svara på såna här absoluta säkra sätt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Hade du frågat något i stil med:

"My pixel 6A isn't working and when I turned to my re-seller to get it fixed I got sent this photo and told it means my display is broken and thus something I have to pay for myself to get repaired. Do you agree with their assessment from this photo or do you consider this to be what a fully functioning 6A looks like?"

Så hade du gett dem tillgång till hela bilden och chans att svara utifrån det.

Fast då insinuerar han att den är trasig.
Oberoende är att man frågar vad en skärm med denna reflektion betyder/antyder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast då insinuerar han att den är trasig.
Oberoende är att man frågar vad en skärm med denna reflektion betyder/antyder

Då tänker vi olika, oberoende är för mig att man ger någon tillgång till antingen telefonen i sig för att undersöka (utan någon information alls) eller ger tillgång till all information som finns tillgänglig för att ta ställning utifrån det. Men där kan man säkert ha olika definitioner eller åsikter.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Då tänker vi olika, oberoende är för mig att man ger någon tillgång till antingen telefonen i sig för att undersöka (utan någon information alls) eller ger tillgång till all information som finns tillgänglig för att ta ställning utifrån det. Men där kan man säkert ha olika definitioner eller åsikter.

Då Elgigantens verkstad inte har öppnat telefonen så skall en oberoende verkstad antingen ha mobilen eller enbart bedöma felet av bilden.

Då Elgiganten bedömer att felet syns pga regnbågen

Det är mina 2 cent iaf...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då Elgigantens verkstad inte har öppnat telefonen så skall en oberoende verkstad antingen ha mobilen eller enbart bedöma felet av bilden.

Då Elgiganten bedömer att felet syns pga regnbågen

Det är mina 2 cent iaf...

Men även där behöver ju den oberoende få veta att det är ett fel den ska bedöma?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men även där behöver ju den oberoende få veta att det är ett fel den ska bedöma?

Varför? Verkstaden har ju sagt att ingen vidare felsökning behövs pga regnbågen säger allt? Oavsett vad som hänt där inne...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hafsblau:

Varför säger du att det är en bot?

Baserat på språkbruk, namn och att Google är en av de största aktörerna och marknadsförarna inom just virtuella assistenter. Det kan givetvis vara en människa som slaviskt följer ett manus och använder sig av en massa redan i förväg skrivna fraser, vilket inte är så värst mycket bättre.

Citat:

Varför är det inte oberoende?

Du ställer en allmän fråga till supporten och vill sedan applicera deras svar på just din situation, när du helt exkluderat din specifika situation i frågeställningen. Deras svar har helt enkelt ingen relevans för ditt sammanhang då det inte på något sätt falsifierar Elgigantens påstående. Ett regnbågsmönster kan vara helt normalt på denna telefon, och det kan vara resultatet av en tryckskada. Det är inte två ömsesidigt uteslutande påståenden. Hade du istället frågat "Kan detta regnbågsmönster orsakas av en tryckskada?" hade svaret direkt relaterat till ditt ärende med Elgiganten.

Citat:

"inte har tillgång till den informationen."
Fast "informationen" i fråga är just det yttre utseendet, dvs det som fotot visar.

Du ställer en generell fråga, hänvisar till en tråd på reddit och frågar sedan om just ditt regnbågsmönster utgör en defekt. Du utelämnar helt att skärmen över huvud taget inte fungerar och att en verkstad hävat att mönstret beror på en tryckskada. Supporten du talar med har med andra ord inte en aning om att någonting faktiskt är trasigt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Baserat på språkbruk, namn och att Google är en av de största aktörerna och marknadsförarna inom just virtuella assistenter. Det kan givetvis vara en människa som slaviskt följer ett manus och använder sig av en massa redan i förväg skrivna fraser, vilket inte är så värst mycket bättre.

Du ställer en allmän fråga till supporten och vill sedan applicera deras svar på just din situation, när du helt exkluderat din specifika situation i frågeställningen. Deras svar har helt enkelt ingen relevans för ditt sammanhang då det inte på något sätt falsifierar Elgigantens påstående. Ett regnbågsmönster kan vara helt normalt på denna telefon, och det kan vara resultatet av en tryckskada. Det är inte två ömsesidigt uteslutande påståenden. Hade du istället frågat "Kan detta regnbågsmönster orsakas av en tryckskada?" hade svaret direkt relaterat till ditt ärende med Elgiganten.

Du ställer en generell fråga, hänvisar till en tråd på reddit och frågar sedan om just ditt regnbågsmönster utgör en defekt. Du utelämnar helt att skärmen över huvud taget inte fungerar och att en verkstad hävat att mönstret beror på en tryckskada. Supporten du talar med har med andra ord inte en aning om att någonting faktiskt är trasigt.

I detta fall skall väl svaret från Google vara "kan vara normalt eller tryckskada" oberoende om telefonen fungerar eller inte

Regnbågen skall säga uteslutande att det är en tryckskada oavsett funktion på telefonen.

Tänk om felet är något helt annat? Elgiganten har ju inte ens öppnat telefonen...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför? Verkstaden har ju sagt att ingen vidare felsökning behövs pga regnbågen säger allt? Oavsett vad som hänt där inne...

Nja, riktigt så har de väl inte uttryckt sig? De har gjort en bedömning de är trygga med, de inväntar kundens svar för att dels inte lägga arbetstimmar de inte får betalt för men också för att om de öppnar den riskerar skärmen att läcka och telefonen blir helt obrukbar tills man byter displayen. I dagsläget går det förmodligen att ansluta till telefonen via USB-C och tanka över eventuella bilder etc så på ett sätt kan jag förstå varför de inte velat öppna den, men det bör de förklara i beskrivningen.

Med det sagt så tror jag att vi alla är överens om att verkstaden bör producera fler och bättre bilder på skadan, det konstaterade vi flera sidor sedan. Om de inte känner att de kan öppna den utan att riskera att göra den obrukbar utan utbytt display bör de förklara det för kunden så att den kan ta ställning till om den vill ha hem telefonen i befintligt skick eller inte.

Men rent krasst är jag rätt övertygad som att deras bedömning är korrekt även om deras "bevis" är kasst, vill man då få deras bedömning emotsagd för att hävda att telefonen bör repareras utifrån garanti eller reklamationsrätten så bör man fokusera på att få en bedömning utifrån omständigheterna trasig display, helt glas och inte fokusera bara på att beviset är dåligt. Risken är annars att man lägger mycket tid på att klaga för att sedan få lite fler bilder som visar just den trasiga displayen och då har man inget för tiden man lade.

Så, verkstaden har inte gjort ett bra jobb med att förklara läget och förtydliga bedömningen och dess grunder, men vill man försöka få telefonen lagad utan att stå för kostnaden själv tror jag att man har bäst chans om man kör med öppna kort i kontakt med Google/fristående verkstad; "det här är deras bedömning och bild, håller ni med om det?".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

I detta fall skall väl svaret från Google vara "kan vara normalt eller tryckskada" oberoende om telefonen fungerar eller inte

Regnbågen skall säga uteslutande att det är en tryckskada oavsett funktion på telefonen.

Dessa färgade mönster är alltså återkommande på åtskilliga Pixeltelefoner och något som Google är medvetna om - det är ett resultat av hur skärmen är tillverkad. Frågar man då just Google om ett sådant mönster på ens egen telefon anses vara normalt kommer Google självklart svara att det är helt normalt. Supporten kommer aldrig någonsin sitta och gissa sig till scenarior deras kund inte nämner och säga att "Ja det är normalt, om inte si och så...".

Så nej, ditt exempel är aldrig ett svar man kan förvänta sig baserat på den aktuella frågeställningen.

Skrivet av Swedishchef_90:

Tänk om felet är något helt annat? Elgiganten har ju inte ens öppnat telefonen...

Det finns inte en enda person i hela tråden som säger sig vara nöjd med Elgigantens felsökning, tvärtom har alla som kommenterat den påtalat hur undermålig den är.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nja, riktigt så har de väl inte uttryckt sig? De har gjort en bedömning de är trygga med, de inväntar kundens svar för att dels inte lägga arbetstimmar de inte får betalt för men också för att om de öppnar den riskerar skärmen att läcka och telefonen blir helt obrukbar tills man byter displayen. I dagsläget går det förmodligen att ansluta till telefonen via USB-C och tanka över eventuella bilder etc så på ett sätt kan jag förstå varför de inte velat öppna den, men det bör de förklara i beskrivningen.

Med det sagt så tror jag att vi alla är överens om att verkstaden bör producera fler och bättre bilder på skadan, det konstaterade vi flera sidor sedan. Om de inte känner att de kan öppna den utan att riskera att göra den obrukbar utan utbytt display bör de förklara det för kunden så att den kan ta ställning till om den vill ha hem telefonen i befintligt skick eller inte.

Men rent krasst är jag rätt övertygad som att deras bedömning är korrekt även om deras "bevis" är kasst, vill man då få deras bedömning emotsagd för att hävda att telefonen bör repareras utifrån garanti eller reklamationsrätten så bör man fokusera på att få en bedömning utifrån omständigheterna trasig display, helt glas och inte fokusera bara på att beviset är dåligt. Risken är annars att man lägger mycket tid på att klaga för att sedan få lite fler bilder som visar just den trasiga displayen och då har man inget för tiden man lade.

Så, verkstaden har inte gjort ett bra jobb med att förklara läget och förtydliga bedömningen och dess grunder, men vill man försöka få telefonen lagad utan att stå för kostnaden själv tror jag att man har bäst chans om man kör med öppna kort i kontakt med Google/fristående verkstad; "det här är deras bedömning och bild, håller ni med om det?".

Man brukar redan ha godkänt att telefonen kan bli obrukbar/wipead vid inlämning. Brukar stå på inlämningskvittot.

Och nej du behöver inte påvisa något, Elgiganten hävdar att bilden påvisar en tydlig tryckskada som enbart förekommer av onaturligt bruk ä.
Google säger att sådant kan förekomma vid normalt bruk.

Jag säger inte att felet inte är tryckskada men rent juridiskt är jag säker på att han skulle vinna i ARN pga Googles utlåtande

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu kommer ingen att tro mig men enda anledningen varför jag inte köper Pixel mobiler längre är för att deras "teknik" till skärmen är undermåligt enligt mig. Har haft flera Pixel telefoner i familjen och flera av de blivit helt svarta plötsligt. Det var inget skada på utsidan varken på skärmen(glas) eller på ramen etc. Men vid närmare till under lampa kunde man se att underskärmen (under glaset) sprack. Som sagt inget lätt att se utan man måste hålla en viss vinkel och under en viss ljus för att se. Såklart yttre åverkan och täcks ej av garantin. Helt OK. Men varför använder Google så pass kass lösning kan man fråga. Aldrig sätt något liknande på annat märke, och då kan man se många mobiler med sprucken glas men fortfarande fungerade skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Baserat på språkbruk, namn och att Google är en av de största aktörerna och marknadsförarna inom just virtuella assistenter. Det kan givetvis vara en människa som slaviskt följer ett manus och använder sig av en massa redan i förväg skrivna fraser, vilket inte är så värst mycket bättre.

Du ställer en allmän fråga till supporten och vill sedan applicera deras svar på just din situation, när du helt exkluderat din specifika situation i frågeställningen. Deras svar har helt enkelt ingen relevans för ditt sammanhang då det inte på något sätt falsifierar Elgigantens påstående. Ett regnbågsmönster kan vara helt normalt på denna telefon, och det kan vara resultatet av en tryckskada. Det är inte två ömsesidigt uteslutande påståenden. Hade du istället frågat "Kan detta regnbågsmönster orsakas av en tryckskada?" hade svaret direkt relaterat till ditt ärende med Elgiganten.

Fast här lägger du bevisbördan på mig. Att mönstret KAN orsakas av tryckskada räcker ju inte, inte utan det gäller ju (i teorin i alla fall) för dem att visa att mönstret INTE KAN ha orsakats av andra skäl (tillverkning osv). Förstår du skillnaden?

Skrivet av twit:

Du ställer en generell fråga, hänvisar till en tråd på reddit och frågar sedan om just ditt regnbågsmönster utgör en defekt. Du utelämnar helt att skärmen över huvud taget inte fungerar och att en verkstad hävat att mönstret beror på en tryckskada. Supporten du talar med har med andra ord inte en aning om att någonting faktiskt är trasigt.

"du utelämnar helt [...] att en verkstad hävat att mönstret beror på en tryckskada"

Ja, hade jag skrivit det så hade det inte varit ett oberoende utlåtande. Dock så tänker jag som sagt skriva till deras support igen och ge mer detaljer och fråga lite mer (samt försäkra mig om att det inte är en bot jag talar med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Dessa färgade mönster är alltså återkommande på åtskilliga Pixeltelefoner och något som Google är medvetna om - det är ett resultat av hur skärmen är tillverkad. Frågar man då just Google om ett sådant mönster på ens egen telefon anses vara normalt kommer Google självklart svara att det är helt normalt. Supporten kommer aldrig någonsin sitta och gissa sig till scenarior deras kund inte nämner och säga att "Ja det är normalt, om inte si och så...".

Här säger du ju rakt ut att mönstret mycket väl skulle kunna bero på tillverkningen och inte ens är bevis på skada orsakad av kunden (om vi nu antar att Googles hårdvarusupport har rätt).