Permalänk

"Flyt" i spel

Jag må ha koll på skärmar, hz, fps och dylikt, men nu måste jag erkänna mig besegrad.
Vet inte varför, men något har hänt, må de vara i mitt huvud, men jag tvivlar.

Okej, börjar lite kort med bakgrund:
Gamer sen 11 år gammal, alltid haft bra dator, gamingskärm, ja, koll på hz + fps.

Men nu blir jag inte klok... bytt till AMD + RADEON 6950 XT, har säkert inget med detta att göra.

Problemen jag upplever
csgo: maxfps 0, 144hz, flyter som smör (fps pendlade med 400+ till säg 800)
cs2: maxfps 0, 144hz, oj vad det rycker, måste låsa fps till 142/286 via amd software, dvs 2 under hz/hz*2.
warzone: måste låste fps till 142, annars rycker det, inget flyt alls i spelet om ej.
quake: maxfps 0, 144hz, flyter som smör (fps pendlar men ändå kring 1000)

Tillägga; i warzone går fps aldrig under 142, utan pendlar mellan 150 - 220 om jag ej låser.

Kan någon förklara, eller kanske till och med guidelinea hur man får det bästa "smör" för ögonen utan vsync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Jag må ha koll på skärmar, hz, fps och dylikt, men nu måste jag erkänna mig besegrad.
Vet inte varför, men något har hänt, må de vara i mitt huvud, men jag tvivlar.

Okej, börjar lite kort med bakgrund:
Gamer sen 11 år gammal, alltid haft bra dator, gamingskärm, ja, koll på hz + fps.

Men nu blir jag inte klok... bytt till AMD + RADEON 6950 XT, har säkert inget med detta att göra.

Problemen jag upplever
csgo: maxfps 0, 144hz, flyter som smör (fps pendlade med 400+ till säg 800)
cs2: maxfps 0, 144hz, oj vad det rycker, måste låsa fps till 142/286 via amd software, dvs 2 under hz/hz*2.
warzone: måste låste fps till 142, annars rycker det, inget flyt alls i spelet om ej.
quake: maxfps 0, 144hz, flyter som smör (fps pendlar men ändå kring 1000)

Tillägga; i warzone går fps aldrig under 142, utan pendlar mellan 150 - 220 om jag ej låser.

Kan någon förklara, eller kanske till och med guidelinea hur man får det bästa "smör" för ögonen utan vsync?

Tyvärr verkar amd ha problem med stutters, testa och ta en äldre driver. Kolla att din cache inte återskapas också utan efter cache är uppdaterad så skall alla texturer finnas

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

@frenetikern Du låter ung (relativt), jag misstänker precis som förre att det är 'stutter' 'microstittering'.
Unga ögon är nog mer känsliga än mina snart 50-åriga, men jag ogillar stuttering enormt.

Att du (skojar) och säger att 'det sitter nog i huvudet' är ju en ledtråd. Större störningar är tydliga, små störningar är mindre tydliga.
Jag har själv problem med mitt 6700 just nu, stora drops och små stutters.
Har inga direkta råd mer än att läsa runt och prova sig fram!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Jag må ha koll på skärmar, hz, fps och dylikt, men nu måste jag erkänna mig besegrad.
Vet inte varför, men något har hänt, må de vara i mitt huvud, men jag tvivlar.

Okej, börjar lite kort med bakgrund:
Gamer sen 11 år gammal, alltid haft bra dator, gamingskärm, ja, koll på hz + fps.

Men nu blir jag inte klok... bytt till AMD + RADEON 6950 XT, har säkert inget med detta att göra.

Problemen jag upplever
csgo: maxfps 0, 144hz, flyter som smör (fps pendlade med 400+ till säg 800)
cs2: maxfps 0, 144hz, oj vad det rycker, måste låsa fps till 142/286 via amd software, dvs 2 under hz/hz*2.
warzone: måste låste fps till 142, annars rycker det, inget flyt alls i spelet om ej.
quake: maxfps 0, 144hz, flyter som smör (fps pendlar men ändå kring 1000)

Tillägga; i warzone går fps aldrig under 142, utan pendlar mellan 150 - 220 om jag ej låser.

Kan någon förklara, eller kanske till och med guidelinea hur man får det bästa "smör" för ögonen utan vsync?

alltid i grund konfig? eller har du undervolt/överklock gpu?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av Dylanator:

@frenetikern Du låter ung (relativt), jag misstänker precis som förre att det är 'stutter' 'microstittering'.
Unga ögon är nog mer känsliga än mina snart 50-åriga, men jag ogillar stuttering enormt.

Att du (skojar) och säger att 'det sitter nog i huvudet' är ju en ledtråd. Större störningar är tydliga, små störningar är mindre tydliga.
Jag har själv problem med mitt 6700 just nu, stora drops och små stutters.
Har inga direkta råd mer än att läsa runt och prova sig fram!

Ung & ung… 40 inom någon månad.
Vissa drivrutiner har löst en del av problemet, men samtidigt är cs2 inte allt för optimerat kontra den äldre versionen, trodde det var jag som höll på att bli tokig.

Men, exempelvis spel som Call Of Duty, där måste jag låsa fps:en till 142 annars är det helt ospelbart, direkt jag hamnar över och ligger på 180-210 FPS så är det precis samma känsla som att skärmen skulle ha 75hz..

Permalänk
Skrivet av ibland:

alltid i grund konfig? eller har du undervolt/överklock gpu?

Provat standard i bios, re-size bar på, ”xmp:at” minnena, stängt av SMT (motsvarigheten till intels hyperthread) undervoltat.. jadu allt.

Ändrat div i regedit och så vidare.. :/

Får spelen att bli smooth, men ska ju inte behöva låsa fps för att de samt att det adderar input latency som är rätt så kännbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

Provat standard i bios, re-size bar på, ”xmp:at” minnena, stängt av SMT (motsvarigheten till intels hyperthread) undervoltat.. jadu allt.

Ändrat div i regedit och så vidare.. :/

Får spelen att bli smooth, men ska ju inte behöva låsa fps för att de samt att det adderar input latency som är rätt så kännbart.

Har du testat en formatering av burken?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Välkommen till AMDs underliga värld....

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Vad har du för monitor?
Är Freesync påslaget?
Testat att använda Displayport kabel istället för HDMI och vice versa?

Har själv en 170hz 1440p G-sync-kompatibel (Freesync Premium eller vad det nu kallas) skärm och har då aldrig upplevt att flytet blivit sämre ju högre fps man har.

Har dock inte AMD kort, utan kör med RTX 4070Ti tillsammans med Ryzen 5950X.

Testkörde CS2 och fick ut typ 120-150fps med allt maxat och 8x MSAA. Och inga stutters eller oflyt. Rullade väldigt bra trots nya hoppet till Source2.

Permalänk
Medlem

Spelar enbart CS2, men jag har samma problem där, att spelet inte flyter riktigt som man vill att det skall göra.
Dator i signatur...

Jag har dock gjort en del optimeringar i windows samt debloatat och låst min FPS till 300 via RTSS och det har hjälpt enormt. FPS:en är mycket mer stabil och hoppar inte lika mycket som innan. Vad exakt som har hjälpt kan jag inte säga, men har gjort följande:

Kört Chris Titus powershell-"mjukvara" för tweaking, samt avinstallerat massa bloat
Kört efter denna video: https://www.youtube.com/watch?v=JZwFu9RnicY

Har även (i CSGO) fått min dator optimerad av snubben i videon, Aysa. Så vet iaf det är safe liksom. Men i description finns även där lite tweaks att ladda ner, men följ videon så ser du.

Kan inte lova detta hjälper för alla, men för mig har det i alla fall gjort.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Pusher:

Har du testat en formatering av burken?

Allt är helt nytt.

Uppstod direkt vid uppstart och ren installation av win11.

Permalänk
Skrivet av frenetikern:

Ung & ung… 40 inom någon månad.
Vissa drivrutiner har löst en del av problemet, men samtidigt är cs2 inte allt för optimerat kontra den äldre versionen, trodde det var jag som höll på att bli tokig.

Men, exempelvis spel som Call Of Duty, där måste jag låsa fps:en till 142 annars är det helt ospelbart, direkt jag hamnar över och ligger på 180-210 FPS så är det precis samma känsla som att skärmen skulle ha 75hz..

Ojdå. Trodde på 20-årsåldern. Jag hade toppsyn, nu är det sämre, men jag reagerar direkt på avvikande FPS o.s.v.

Jag håller själv på att felsöka mitt 6700xt för drops och stutter just nu, därför jag hamnade i din tråd.
Har provat lite drivisar, men har kvar väldigt mycket 'osäkerhetsfaktor'.
Det är inte ekonomiskt läge att ha ett grafikkort i 'reserv', precis!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Jag som sitter och kollar på ett 7800 XT nu till black friday, man kanske får svänga mot ett 4070 istället. Det här låter inget vidare och inget man ska behöva gå igenom på så dyra prylar i min värld.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara många som har/har haft stuttering i CS2. Valve släppte en uppdatering nyligen som löst problemet för många men inte alla. Det är ju trots allt ett nytt spel och innan alla "rynkor" är urstrukna får man som användare nog ge dem några månader.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Har du mer än en skärm inkopplad?