Googles nästa drag mot reklamblockerarna

Permalänk
Medlem

Kanske till slut blir som det var med TV och inspelning förut, man spelar in de videos man vill se i förväg via nåt program som sedan spolar förbi/tar bort reklamen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Överger till vad då? Vad finns det för videosida som är liknande youtube med hundratusentals "kreatörer"? Och då menar jag inte korta idiotskapande tiktok-klipp med fejkade "partyklipp" eller sminktips. Tyvärr finns det ju inget alternativ för någon (de flesta) som har olika genres man vill följa med allt från guldvaskning, senaste om superbilvärlden och matlagning till tech-DIY och sportfiskeproduktioner. Alternativen är att betala för premium eller försöka komma runt reklamen, ja eller finna sig i reklamen också så klart

Vi får hoppas på en PH-SFW, är väl den enda video-hosten med liknande storlek som Youtube

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja vi kan ju hoppas att de potentiella alternativen kan bli större och utvecklas till en riktig konkurrent nu!

Det finns i princip inga. Vimeo och Dailymotion är de enda med nån som helst storlek, men den ena är stängd så man måste ha ett konto och vara inloggad för att se nån video alls. De två har sammanlagt bara drygt en procent av YT:s storlek sett till antalet visningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox + Ghostery funkar utmärkt.
Att Google smiskar sin egna webbläsare är väl för att det är enklast.
Om Google blir lika uppnäsade som netflix och disney+ så kommer dom bli helt ointressanta.

Vill man ha intäkter så ska man använda morot, inte piska. KUNDMAKT!

För den som tycker "Freeloaders" är gnidna, titta på var YouTube är idag, utan "Freeloaders" rekommendationer av tjänsten hade YouTube varit okänt.
Det är faktiskt Google som är gnidna, men dom har såklart all rätt att göra som dom vill i det avseendet.
Att bli förvånad över detta är dock naivt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll för mig då jag redan har premium. Firefox slutade jag använda 2018 och det är ingenting jag ångrar.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Hoppas på att detta är till Firefox fördel då jag som inbiten datorentusiast använder Firefox istället för Chrome eller Chromebaserade webbläsare. Äntligen kanske fler går över till Firefox eftersom det är en friare webbläsare som inte styrs av en stor koncern. Jag kan tycka att det verkligen är olyckligt att YouTube och Google är samma koncern. Hade det inte varit det så känns det som att läget varit annorlunda.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag betalade för lite, men vägrar betala för dyrare varianten. När jag inte använder Youtube Musik, Google får fan skylla sig själva!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Man kan ju tänka sig att införandet av detta snarare driver folk bort från chrome än till en youtubeprenumeration.

Hoppas verkligen det, hade varit bra för alla.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Det här är ärligt talat ett knivigt ämne.

Grejen är att webbreklam i tillräckligt stor grad används som transport för malware och social manipulation att jag starkt rekommenderar alla att installera reklamblockerare som en del av sitt IT-skydd. (Jag är ledsen, Sweclockers, men reklam som inte kontrollerats/validerats av er själva och som inte publiceras i form av statiska bildfiler från er egen domän kommer inte in på min dator.)

Problemet med reklamblockerare är att de också är en vansklig produkt: Du ger bokstavligen ett tredjepartsprogram rätten att analysera allt du gör på webben och manipulera de webbsidor du tittar på. Man måste verkligen lita på en produkt för att ge den detta ansvar, och där kommer naturligtvis de förändringar in som skett på senare år i alla (?) webbläsare. Ytterst litar jag dock mer på en innehållsblockerare med gott rykte än på gängse reklamförmedlare: De förra har otroligt mycket mer att förlora än de senare: "Alla" vet vad uBlock är, men nästan ingen som inte jobbar i branschen skulle kunna nämna en icke-Google-ägd reklamleverantör.

Permalänk
Skrivet av N0tepad:

Spelar ingen roll för mig då jag redan har premium. Firefox slutade jag använda 2018 och det är ingenting jag ångrar.

Samma här. Många med Spotify borde inse att ett reklamfritt Youtube och youtube music är en fin kombo. Spotify är inget måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Man kan ju tänka sig att införandet av detta snarare driver folk bort från chrome än till en youtubeprenumeration.

Så är det i mitt fall, orkade inte sitta och uppdatera grejer så hoppa helt över till Brave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Utan fungerande reklamblockerar är Internet helt oanvändbart. Jag har en jobbdator utan reklamblockerare och jag blir lika ställt varje gång jag går in på någon hemsida, i princip vilken som helst. Hur kan någon människa vistas i denna dystopiska helvetesvärld på nätet?

Reagerar precist likadant när jag måste använda en webbläsare utan annonsblockering. Så många sidor är fullständigt oanvändbara på grund av all reklam.

Permalänk

Vore klädsamt om de la lika mycket energi på att ta bort fejkannonser som att stoppa reklamblockerare...

Permalänk
Medlem

Youtube är döende. Censuren var första steget för några år sedan. Var det kring 2015? Annat steg var de tog bort negativa tummen så nu kan man inte se om en video är värd att se. Det var en mycket bra indikator för guider, recensioner och det området.

Nu jakten på annonsblockerare.

Jag är glad att de lägger all denna kraft på på allt detta för tyvärr fastnar jag lätt på Youtube och tittar på ren skit och det kan vara flertalet timmar varje veckan. Helt bortkastat. Gamla vanor som har svårt att släpps. Har inte ens intresset för datorhårdvara och spelandet (spela datorspel, tvspel, mobilspel är i sig själv helt meningslöst och bortkastad tid av sitt liv) men ändå kan jag se på LTT och jaystwocents. Helt meningslöst. Önskar ibland internet skulle försvinna par dagar så det inte finns möjlighet att fastna vid detta utan göra något meningsluft och uppbyggande med livet.

Allt detta youtube, datorspelande och streamande är moderna samhällets drog. Nutidens romarspel. Distraktion för den stora massan.

Permalänk
Medlem

Hade dom haft kvar Lite hade jag möjligtvis betalat men kollar så lite så kommer aldrig pröjsa för hela paketet.
Dom borde sänka priset ordentligt i samband med blockeringen så folk kanske hoppar på prenumerationen.

Permalänk
Medlem

Varför inte helt enkelt något av följande:

- Betala för att använda YouTube utan annonser.
- Använda YouTube gratis och helt enkelt acceptera annonserna.
- Sluta använda YouTube.

Bara en tanke... Varför förväntar sig folk att allt ska vara gratis?

Permalänk
Medlem

Det här kommer bara gå längre och längre. Till slut kommer de väl skjuta in reklamvideon direkt i dataflödet, precis som när man tittar på reklam-tv, och då kommer man inte undan längre. Kan som bäst kanske identifiera reklamen med nåt 3e-partsprogram, automatiskt täcka över eländet med svart ruta utan ljud och vänta tills det reklamat färdigt.

Jag kikar mycket sällan på youtube, högst några minuter per månad, så ingen förlust för min del om det försvinner helt.
Och chrome har jag aldrig gillat, ser det som skadekod, och det kommer jag bojkotta så länge det öht är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashraf84:

Varför inte helt enkelt något av följande:

- Betala för att använda YouTube utan annonser.
- Använda YouTube gratis och helt enkelt acceptera annonserna.
- Sluta använda YouTube.

Bara en tanke... Varför förväntar sig folk att allt ska vara gratis?

Om det är 3 min reklam för 5 min video så kanske det är lite väl långt gånget? Annars hade det nog funkat för många

Permalänk
Medlem

Jag gick över till familjeversionen nu när jag blev av med "lite"-versionen. Jag har två konton för olika ändamål, men har bara kört med reklamblockerare på det ena (som används rätt sporadiskt). Nu har jag lagt båda som i samma "familj", så båda täcks av premium. Jag är så oerhört mycket på YT att det känns ganska rimligt ändå. Använder mig inte av några andra betalströmningstjänster för rörlig bild (däremot Spotify för ljud), så det är en acceptabel nivå totalt sett.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Lämpis:

Youtube är döende.

Jo, det ser ju definitivt ut så på deras omsättning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Om det är 3 min reklam för 5 min video så kanske det är lite väl långt gånget? Annars hade det nog funkat för många

precis, det är samma syndrom som drabbat TV4. mer reklam än innehåll.

På Twitch är det inte alls samma mängd reklam och där kan man kolla i alla fall 20-30 min på en live stream innan det bryts för en kort reklampaus. Det är överkomligt, men på YT är det reklamavbrott var och varannan minut i videoklippen.

Permalänk
Medlem

Hade gärna kollat lite reklam om det inte vore så extremt mycket av det. Nyligen skulle jag kolla upp en 3 minuters video på jobbtelefonen för att felsöka en grej men först fick man lida genom en 30 sekunders reklamvideo för Tiktok som inte gick att skippa och mindre än en minut in i videon så kom det en till. Och en minut senare en till. Nej, Youtube utan annonsblockerare är omöjligt att titta på idag. Mer reklam än innehåll.
Brukade betala när Lite fanns men sen det försvann så vägrar jag. Speciellt med all censurering och skit som Youtube sysslar med nu för tiden.
Kör Firefox med Ghostery och Ublock hemma på datorn och Newpipe på min privata mobil. Den dagern det inte finns några alternativ så skiter jag helt i den sajten helt enkelt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kommer bli byte av webläsare så fort V3 kommer. Blir väl Brave.

Här kanske finns lite tips:

https://www.youtube.com/watch?v=j5r6jFE8gic

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Annat steg var de tog bort negativa tummen så nu kan man inte se om en video är värd att se. Det var en mycket bra indikator för guider, recensioner och det området.

Finns addon som tex Return YouTube Dislike för Chrome & Firefox, Dislike Return för Brave, mfl som återinför tummarna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Finns addon som tex Return YouTube Dislike för Chrome & Firefox, Dislike Return för Brave, mfl som återinför tummarna.

Problemet med såna tillägg är att de inte är baserade på aktuell statistik från Youtube, utan gammal statistik från innan de tog bort dislikes och/eller statistik från användare av tilläggen. Det är väl det bästa man kan göra om inte Youtube själva vill göra det, men det blir ju inte lika bra eftersom antalet användare bara är en pytteliten bråkdel av alla Youtube-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashraf84:

Varför inte helt enkelt något av följande:

- Betala för att använda YouTube utan annonser.
- Använda YouTube gratis och helt enkelt acceptera annonserna.
- Sluta använda YouTube.

Bara en tanke... Varför förväntar sig folk att allt ska vara gratis?

Det handlar om att man inte vill göda ett globalt monopol.

Permalänk
Medlem

Google kommer döda Chrome alltså.

Tur man alltid kört Firefox. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Jag är glad att de lägger all denna kraft på på allt detta för tyvärr fastnar jag lätt på Youtube och tittar på ren skit och det kan vara flertalet timmar varje veckan. Helt bortkastat. Gamla vanor som har svårt att släpps. Har inte ens intresset för datorhårdvara och spelandet (spela datorspel, tvspel, mobilspel är i sig själv helt meningslöst och bortkastad tid av sitt liv) men ändå kan jag se på LTT och jaystwocents. Helt meningslöst. Önskar ibland internet skulle försvinna par dagar så det inte finns möjlighet att fastna vid detta utan göra något meningsluft och uppbyggande med livet.

Allt detta youtube, datorspelande och streamande är moderna samhällets drog. Nutidens romarspel. Distraktion för den stora massan.

Låter mer som att du borde försöka hitta en mening med livet. För många är det bara att trivas, må bra och ha kul. Visst måste man jobba också för att uppehålla det hela och ha råd med att ha kul, men om man tycker om att spela spel så är det allt annat än bortkastad tid. Om du å andra sidan inte tycker om det, men gör det ändå, så får du hitta på något annat att göra.

Permalänk
Medlem

Youtube har misslyckats med att blockera friseglar i flera år så tveksamt om det lyckas.
Tar google bort stöder i chrome så flyttar användare till andra webbläsare.

Youtube, Spotify mm är låsta på klient sidan och inte på serversidan, vilket betyder att du kan använda moddade appar och program för att helt lyfta spärrar dom har lagt, reklam och premium funktioner.

Tekniskt sett så har dom misslyckats helt med valet att inte lägga spärrarna på serversidan eller per konto.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Funkar AdBlock Plus Premium emot detta?