Wifi 7-standarden spikas i början av 2024 – nära fem gånger snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

inte dumt att den går fram, men det sätts nya standarder innan vi "behöver" dom.
som att dom skyndas ut när dom är halvfärdiga. och sen ska vi attans fort på nästa. wifi 8 nästa år eller? :/

Hinner liksom inte komma upp i att den förra standarden blivit "vanlig" så att alla har den och man kan se vilka problem som finns och åtgärda dom i kommande.

Min dator är fortfarande DDR4, och jag har -precis- fått en GPU som har pcie 4. och Wifi 6 (ej 6e, tror jag) router förra året.

Kommer vi att ha DDR6 lagom till jag köpt en ddr5 dator?
endast enthusiaster med massa cash hinner fixa det senaste innan det nya kommer ut. lmao.
om ett par år är jag 2-3 standarder bakom.

ser du lite min tanke?

Jag ser inte hur behovet av konsumenter är viktigare än utvecklingen? Ingen tvingar en att ha det senaste och utveckling ökar ju bara bekvämligheten vi har idag. Snart kanske du kan använda wifi 7 för en billig peng för vi redan är framme på wifi 8? Ju snabbare det går desto billigare blir det för dig som konsument att betala för det du behöver.
Sen kommer vi nå en gräns där vi kan fokusera på energieffektivitet istället för hastighet vilket vi kommer behöva om vi ska kunna nå våra miljömål, så ju fortare det går desto bättre för alla egentligen.

Tex idag vill jag hellre ha en mobil med längre batteritid för jag anser att dom nya är tillräckligt snabba.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av o0Oo:

Hur synkar meshnoder med varandra idag då? Jo via backhaulen trådlöst på 5GHz i de flesta fall. Så du får samma problem där om du inte kablar upp hela skiten.

Med Wifi 7 meshnoder så blir väl det bättre?
Jag själv har ärligt talat inte ens börjat med mesh än, detta för att utvecklingen går så extremt snabbt inom Wifi. Att däremot dra cat 6e kabel som jag gjorde för länge sedan håller väldigt länge.

Permalänk
Medlem

Blu-ray kvalité trådlöst?
Skulle vara trevligt om det vore möjligt med HDMI 2.1 via WiFi framöver eller någon annan standard som kan ersätta kabeldraget utan att tumma på responstid eller kvalité.

Permalänk

Sen när blev Sweclockare skeptiska till teknisk utveckling? Förvisso tror jag att den kommersiella marknaden är den huvudsakliga drivkraften för den här utvecklingen, men lägre latenser, högre hastigheter och färre störningar är mycket goda nyheter för alla teknikintresserade.

Visste ni att bärbara workstations har större marknadsandelar än stationära? Framför allt denna typ av datorer har stor nytta av bättre Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Pcie 2: 2007 (bakåtkompatibel)
Pcie 3: 2010 (2012 mainstream)
Pcie 4: 2017 (2019 mainstream)
Pcie 5: 2019 (2021 mainstream)
Pcie 6: 2022

Japp, finns pcie 6 redan så förvänta dig det nästa år eller senast näst-nästa generation på nya moderkort. Men snarare att det varit längre tid mellan pcie 3 & 4.

DDR2 2003
DDR3 2007
DDR4 2014
DDR5 2020

Inget märkligt eller snabbt här, bara du som alla andra börjar bli gammal

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med Wifi 7 meshnoder så blir väl det bättre?
Jag själv har ärligt talat inte ens börjat med mesh än, detta för att utvecklingen går så extremt snabbt inom Wifi. Att däremot dra cat 6e kabel som jag gjorde för länge sedan håller väldigt länge.

Jag har kämpat med mina Asus XT8or flera år nu. De kör ju Wifi 6. Blir två kanaler extra (10 till 12?) det som löser det? Känns bara väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. 10Gbit är svindyrt idag, de flera tekniska hemanvändare klarar av att hantera problemen på annan sätt. Som att inte ha datan lagrad på en nas utan ha det lokalt på deras desktop.
Ja, man offrar en hel del saker då och "får själv lösa backuphantering". Men så fruktansvärt mycket pengar man sparar och man kan få riktigt grym prestanda.
10TB ssd nvme lokalt kostar typ som den billigaste nasen, prestandan är i helt olika nivåer och skriva till denna nvme ssd eller skriva till nasen.

Äh vadå? 2020 köpte jag en 8-portars SFP+-switch för under 4000 kr för att köra vSAN och Ethernet mellan tre ESXi-noder. Dyrt - nja inte så farligt med tanke på hur mycket mer prestanda man får. Onödigt? Kanske men kul att labba med, kunna flytta VM:ar i realtid för att t.ex. patcha en ESXi-nod etc.
Det är ju ändå Sweclockers vi hänger på och inte Aftonbladet.

On topic: Känns som om att Wifi 6 tagit lång tid att nå ut i konsumentprodukter, 6E har vi väl knappt sett än. De flesta ligger nog kvar på Wifi 5 om man har köpt egen utrustning, har man router från sin ISP så är det väl Wifi 6 på dem nu i alla fall. Frågan är när Wifi 7 faktiskt blir mainstream, det dröjer nog ett antal år till.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orginallinus:

Bandbredd i all ära, men hur är det med räckvidden?

Mer räckvidd = fler krockar med grannar = sämre upplevelse för de flesta användare. Det finns dessutom hårda tak i den änden av utvecklingen, i form av lagstiftning och batteriförbrukning.

Fler accesspunkter är en bättre lösning, om de dessutom kan länka till varandra med massa gigabit och utan störningar utifrån, blir det bara enklare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. 10Gbit är svindyrt idag, de flera tekniska hemanvändare klarar av att hantera problemen på annan sätt. Som att inte ha datan lagrad på en nas utan ha det lokalt på deras desktop.
Ja, man offrar en hel del saker då och "får själv lösa backuphantering". Men så fruktansvärt mycket pengar man sparar och man kan få riktigt grym prestanda.
10TB ssd nvme lokalt kostar typ som den billigaste nasen, prestandan är i helt olika nivåer och skriva till denna nvme ssd eller skriva till nasen.

Svindyrt med 10 Gbit är väl överdrivet.

Jag bara snabbt kollade vidare på Dustinhome

TP-Link TX401 10G Ethernet Adapter
https://www.dustinhome.se/product/5011222249/tx401-10g-ethern...
995 kr

ASUS XG-C100f 10 Gigabit Ethernet Adapter SFP+
https://www.dustinhome.se/product/5011120253/xg-c100f-10-giga...
1 497 kr

Med tanke på vår svaga krona och inflation och att det mesta blivit dyrare i kronor räknat de senaste åren så tycker jag inte det är svindyrt.
Då har jag inte ens letat om jag hittar billigare på andra ställen.

Sen får man ju ha en switch också om man ska använda det.
Sett att de senaste åren det funnits switchar med SFP+ portar som inte är så dyra.
Men då måste man sen ha SFP+ moduler där extra kostnaden kan bli en del om man behöver fler än ett fåtal.

Annars är väl 2.5Gbit det som är tänkt att vara det kostnadseffektiva för trådat nätverk som är snabbare än 1GBit och billigare än 10Gbit.
Många nya moderkort och datorer har 2.5Gbit integrerat på moderkortet och om man bara vill ha en enkel 2.5Gbit switch utan extra funktioner har de kommit ner i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

börjar det inte gå lite väl snabbt? först pcie 4 sen 5 direkt efter typ. samma med ddr4 vi hade det i några år känns det som sen kom ddr5.

sen blev wifi AC; 5. wifi ax= 6/6e och nu0 7?? på samma år känns det som... wtf. behövs det verkligen, denna takten? typ endast ssd som använder över pcie 4 bandwidth och vad gäller wifi har vi redan snabbare än de flesta någonsin kört kablat hemma.

Skrivet av rwkk:

Pcie 2: 2007 (bakåtkompatibel)
Pcie 3: 2010 (2012 mainstream)
Pcie 4: 2017 (2019 mainstream)
Pcie 5: 2019 (2021 mainstream)
Pcie 6: 2022

Japp, finns pcie 6 redan så förvänta dig det nästa år eller senast näst-nästa generation på nya moderkort. Men snarare att det varit längre tid mellan pcie 3 & 4.

DDR2 2003
DDR3 2007
DDR4 2014
DDR5 2020

Inget märkligt eller snabbt här, bara du som alla andra börjar bli gammal

Jag tänkte nämna Intel Skylake också som vanligtvis använder DDR4 (Finns Skylake med DDR3 också).
Skylake, Intel Core 6000 serien släpptes 2015.

Det var inte direkt nyligen...

Sen dröjde det längre till PCIe4 och där var Ryzen först på konsument sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Varför är det dumt att tekniken går framåt menar du?

Meanr du att det är smart att slösa på jordens begränsade resurser och bidra till miljöförstöringen?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gällande Multi-Link Operation: Tekniken innebär ju att enheter pratar över de olika banden samtidigt för att få högre effektiv bandbredd, och det i sig är ju trevligt. Men betyder det också att byte mellan olika accesspunkter blir smidigare, för att de olika banden byter accesspunkt vid olika tidpunkter? Eller kommer AP-byte göras vid ett tillfälle och därmed ha samma problem som nu?

Och till alla som undrar "vad ska jag ens med det till?", ja, i många situationer är det säkert inte nödvändigt att ha Wi-Fi 7. Men i gallerior? Arenor? Skolor? Kontor? Wifi-förbättringar är direkt nödvändigt, så det här ser man fram emot!

Skrivet av Fearnox:

Blu-ray kvalité trådlöst?
Skulle vara trevligt om det vore möjligt med HDMI 2.1 via WiFi framöver eller någon annan standard som kan ersätta kabeldraget utan att tumma på responstid eller kvalité.

UHD Blu-Ray ska ha maximalt snitt på 144 Mbps, så det kan man absolut ha redan nu. (Med buffertutrymme för peaks.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

De första av TP-links Omada Wifi 7-accesspunkter är lite väl dyra. 8500:- för EAP770 och 11000:- för EAP783. Får hoppas de kommer ut med några mindre och billigare wifi 7-enheter i Omada-serien.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Och jag som precis köpt Wifi 6 AP 🤓

Nåväl, hade hellre sett lite snabbare ethernet ärligt talat. Och stabilare och längre räckvidd på wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

inte dumt att den går fram, men det sätts nya standarder innan vi "behöver" dom.
som att dom skyndas ut när dom är halvfärdiga. och sen ska vi attans fort på nästa. wifi 8 nästa år eller? :/

Hinner liksom inte komma upp i att den förra standarden blivit "vanlig" så att alla har den och man kan se vilka problem som finns och åtgärda dom i kommande.

Min dator är fortfarande DDR4, och jag har -precis- fått en GPU som har pcie 4. och Wifi 6 (ej 6e, tror jag) router förra året.

Kommer vi att ha DDR6 lagom till jag köpt en ddr5 dator?
endast enthusiaster med massa cash hinner fixa det senaste innan det nya kommer ut. lmao.
om ett par år är jag 2-3 standarder bakom.

ser du lite min tanke?

Med ett 9800GTX i signaturen är du väl mer än 2 standarder bakom tänker jag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Hoppas Unifi är snabba ut med APs, blir att uppgradera från Wifi5 direkt då.

En uppdaterad Alien, med wifi7 skulle inte sitta helt fel. Har kommit att uppskatta den inbyggda skärmen på min "Älg".

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sändareffekt är ett komplicerat område. Det handlar inte bara om att inte har för mycket strålning utan det kan störa annan utrustning. Den tillverkare som går förbi detta kan få rejäla bötesbelopp.

Är ju också viktigt att olika nätverk inte trampar varandra på tårna. Ju högre uteffekt, desto större risk för paketkollisioner med ett annat närliggande nätverk, och då uppstår ju störningar och lagg för tidskritiska applikationer - nätverksspel är ju ett typiskt exempel på detta. Bor man i hyreshus är det ju inte sällsynt med att hitta uppåt ett halvdussin närliggande nätverk eller kanske till och med ännu mer, beroende på situationen. Nu kan ju tydligen Wifi6 snacka in sig med närliggande nätverk och koordinera vilka kanaler de olika ska ligga på, men äldre standarder klarar inte detta. Och 2.4GHz är ju rent rökt från första början, då den ju bara har tre "riktiga" kanaler att tillgå...

Skrivet av GizmoTheGreen:

inte dumt att den går fram, men det sätts nya standarder innan vi "behöver" dom.

ser du lite min tanke?

Uppriktigt talat, nej.

Vilka är "vi" du talar om? Finns massor av folk och företag med betydligt högre behov och krav än just dig. Ingen tvingar dig att skaffa det nyaste och det bästa, det är ju helt ditt eget val vad du köper.

Sedan är det ju så att nya användningsområden öppnas upp när prestanda når över en viss gräns - så har det varit genom tiderna inom datorindustrin. Vi hade inte strömmande högupplöst videokonferens mellan multipla deltagare för ens tio år sedan till exempel. Man kunde inte köra högdetaljerade öppna spelvärldar som de vi har idag från CDROM, osv. Allt som händer idag inom AI med mera drivs av ständiga förbättringar i processorkraft och I/O-kapacitet.

Men visst, vill man bara skriva inköpslista för nästa snabbköpsbesök, göra hemmabudget osv, då räcker en C64 från tidigt 80-tal. Har man däremot större ambitioner...

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag var ironisk. 10Gbit är svindyrt idag, de flera tekniska hemanvändare klarar av att hantera problemen på annan sätt. Som att inte ha datan lagrad på en nas utan ha det lokalt på deras desktop.
Ja, man offrar en hel del saker då och "får själv lösa backuphantering". Men så fruktansvärt mycket pengar man sparar och man kan få riktigt grym prestanda.
10TB ssd nvme lokalt kostar typ som den billigaste nasen, prestandan är i helt olika nivåer och skriva till denna nvme ssd eller skriva till nasen.

Skrivet av mkk:

Kanske kan det bli WiFi 7 som driver på så att utrustning för 10 Gbit LAN blir billigare. Det behövs ju till accesspunkter.

Ja, sitter och planerar för 10gbit nätverk hemma. Springer direkt iväg över 20.000kr direkt. Helt sjukt faktiskt. Sen vill man framtidssäkra med 100gbit kablar. Det är väl önsketänk. Förjäkla dåligt att tekniken inte går snabbare! När kan jag som vanlig knegare få 100gbit lina in i huset och en router bara kostar 2000kr?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Gällande Multi-Link Operation: Tekniken innebär ju att enheter pratar över de olika banden samtidigt för att få högre effektiv bandbredd, och det i sig är ju trevligt. Men betyder det också att byte mellan olika accesspunkter blir smidigare, för att de olika banden byter accesspunkt vid olika tidpunkter? Eller kommer AP-byte göras vid ett tillfälle och därmed ha samma problem som nu?

Och till alla som undrar "vad ska jag ens med det till?", ja, i många situationer är det säkert inte nödvändigt att ha Wi-Fi 7. Men i gallerior? Arenor? Skolor? Kontor? Wifi-förbättringar är direkt nödvändigt, så det här ser man fram emot!

UHD Blu-Ray ska ha maximalt snitt på 144 Mbps, så det kan man absolut ha redan nu. (Med buffertutrymme för peaks.)

Varför är HDMI 2.1 48Gbit om bara 144 krävs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför är HDMI 2.1 48Gbit om bara 144 krävs?

HDMI-standarden är väl inte byggd på någon Bluray-standard. Bluray, trots att det ser så bra ut, är ju väldigt komprimerat jämfört med 10-bitars lossless 2160p. Så ja, wifi kan absolut skicka väldigt(!) bra video redan nu, under rätt omständigheter. Det finns till och med "trådlösa" TV-apparater, dvs endast med strömsladd - länkklick!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fearnox:

Varför är HDMI 2.1 48Gbit om bara 144 krävs?

BR bitrate är komprimerade data. När du packar upp datat ökar storleken mångdubbelt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Svenneklockers. Wifi 6 duger hur länge som helst.
Sweclokers. Jag har nu kört med 10Gbit ethernet emot mina SAN i över 10år och klarar ej av så mycket länge. Men 100 gigabit nätverk är svindyrt, att utvecklingen ska gå så förbannad sakta. https://www.dustinhome.se/product/5011335407/mellanox-connect...

Svenne är ett rasistiskt uttryck mot oss etniska svenskar.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Gällande Multi-Link Operation: Tekniken innebär ju att enheter pratar över de olika banden samtidigt för att få högre effektiv bandbredd, och det i sig är ju trevligt. Men betyder det också att byte mellan olika accesspunkter blir smidigare, för att de olika banden byter accesspunkt vid olika tidpunkter? Eller kommer AP-byte göras vid ett tillfälle och därmed ha samma problem som nu?
[...]

Vad menar du för problem? Kör TP-Link Omada hemma, kan roama mellan mina EAP225 (Wifi 5) utan problem i Teams-möten, Whatsapp-calls etc. Men vanliga konsumentprodukter kanske inte sköter det snyggt men det beror ju inte på Wifi 5.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Börjar kännas lite som om WiFi-standarderna är likadana som Intels släpp av nya processorer. Det kommer nya, få har egentligen någon nytta av dem

Jag kör fortfarande mina gamla unifi ap (802.11n eller wifi 4) hemma 😅 får ut ca 80 mbit vilket räcker bra för mina trådlösa enheter (hade 100/100 fram till början av det här året)

Får se vad som gäller när första accesspunkten ger upp, de fyllde 10 i år!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fråga angående Wifiutvecklingen. Finns det någon standard som ökar genomslaget av wifisignalen eller leder alla till snabbare hastigheter på bekostnad av sämre genomslag genom väggar odyl?

Ja, jag vet! Jag har inte koll, men vet att andra här har...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Meanr du att det är smart att slösa på jordens begränsade resurser och bidra till miljöförstöringen?

Huh!? Jag som trodde att teknikutvecklingen låg bakom många av de åtgärder vi idag ser som miljömedvetna... Eller tänker du att det vore bra om vi stannat med kolkraft, ångmaskiner och skrivmaskiner?

Som jag ser det så är teknikutvecklingen det enda som på allvar kan få exempelvis den globala uppvärmningen i schack med nya smarta uppfinningar för att minska energianvändning, producera "ren" energi osv.

Elbilar, ledlampor, solpaneler, vattenkraft, vindkraft m.m m.m är alla barn av teknikutvecklingen.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av AMD73:

Svenne är ett rasistiskt uttryck mot oss etniska svenskar.

Jag ändrade till svenssons som är den vanliga benämningen i tekniksammanhang på mer vanligt folk. Där såklart även Larssons och andra räknas med i denna grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Meanr du att det är smart att slösa på jordens begränsade resurser och bidra till miljöförstöringen?

Menar du att våra lösningar idag är tillräckligt energisnåla och effektiva att det inte behövs utvecklas mer?
Anser du att om vi fortsätter använda och _producera_ cpu från 2005 så sparar vi på jordens resurser?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Vad menar du för problem? Kör TP-Link Omada hemma, kan roama mellan mina EAP225 (Wifi 5) utan problem i Teams-möten, Whatsapp-calls etc. Men vanliga konsumentprodukter kanske inte sköter det snyggt men det beror ju inte på Wifi 5.

Jag har personligen inte problem med roaming på mina enheter, men i jobbet har jag stött på det många gånger. Tänker om risken för det minskar i och med MLO...?

Skrivet av NcLr:

Fråga angående Wifiutvecklingen. Finns det någon standard som ökar genomslaget av wifisignalen eller leder alla till snabbare hastigheter på bekostnad av sämre genomslag genom väggar odyl?

Kan inte mycket om det, men jag tror väl att dessa förbättringar gör att ex. 2.4GHz-bandet inte nödvändigtvis slår igenom material bättre än förut, men eftersom data skickas mer effektivt så borde hastigheten vara högre än innan givet samma omständigheter?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

HDMI-standarden är väl inte byggd på någon Bluray-standard. Bluray, trots att det ser så bra ut, är ju väldigt komprimerat jämfört med 10-bitars lossless 2160p. Så ja, wifi kan absolut skicka väldigt(!) bra video redan nu, under rätt omständigheter. Det finns till och med "trådlösa" TV-apparater, dvs endast med strömsladd - länkklick!

Skrivet av anon132576:

BR bitrate är komprimerade data. När du packar upp datat ökar storleken mångdubbelt upp.

Jag kanske är dum eller för sjuk, men upplever inte att det svara på min fråga...

Är HDMI 2.1s hastighet helt meningslös eftersom att man inte har behov av mer än 144Mbit?

Jag valde blu-ray eftersom att det var det jag kunde komma på som skickar mest data över HDMI, annars så har jag samma fråga fast med Xbox/PS5 om det gör vad jag undrar tydligare.

Intressant länk dock! Skulle vara kul med test av responstiden på den, alltså om eller hur mycket man tappar med trådlöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Menar du att våra lösningar idag är tillräckligt energisnåla och effektiva att det inte behövs utvecklas mer?
Anser du att om vi fortsätter använda och _producera_ cpu från 2005 så sparar vi på jordens resurser?

Menar du att det är viktigare att spara på ren och förnybar energi än att förbruka ändliga resurser?
Anser du att man producerar mer än vad man behöver så sparar vi på jordens resurser?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net