PS5 Pro-detaljer smyger sig ut på internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edvin1:

Utvecklarna har lättare att utnyttja all kraft i kretsarna på konsol. Förnekar du att det är lika lätt att optimera på pc? Okej då. Varför flyter det genomsnittliga spelet ofta bättre day one på konsol? Ingen har sagt något om "4090". Det är ju rent ut sagt hittepå. Men att förvänta sig prestanda som motsvarar ungefär 4070 och kanske uppåt 4070 ti, det är inte en orimlig antagande.

30fps flyter väl ändå inte på bra? Samt, Ps5 gör inte strålspårning.. visst, kanske nån enstaka solstråle.. haha.

UT5-grafikmotor körs på det lägsta möjliga och 720P på PS5'an.. för att uppnå 60FPS, är det optimering säger du?

Ps5 Pro kommer inte att ge 4070Ti-prestanda.. tro mig, den tekniken är för dyr att massproduktsera och AMD har inte den tekniken liggandes i bakfickan för massorna..

Det blir 7700XT med en ganska så upphottad RT-teknik med en Ryzen 3700XTX prolle för att hålla nere priset.

Varken AMD eller Sony kan mäta sig med Nvidias teknik.. det är värkligheten (Ja, jag stavade fel med flit)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Inget bra argument i sammanhanget för detta kan isåfall lika gärna bara bero på att utvecklarna prioriterar att optimera för ps5 i första hand eftersom flest har just den hårdvaran.

30fps och adaptive resolution ner till 720P, samt skuggor på lägsta nivå kallar jag personligen inte för att ''optimera'' men men.

Permalänk
Medlem

Shader-kompilations-stutter på PC har demonstrerat att i praktiken är det lättare för utvecklare att optimera användarupplevelsen på konsol. Prestandan i spel som Forza Horizon 4 visar också att utvecklare kan välja vissa tekniker som gynnar specifika grafikkortsgenerationer som sitter i konsolerna. FH 4 var optimerat för konsoler och vissa AMD-grafikkort som tillhörde samma generation som de i konsolerna. Vega 56 och Vega 64 presterade mycket bättre än i andra spel i just FH 4.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

30fps och adaptive resolution ner till 720P, samt skuggor på lägsta nivå kallar jag personligen inte för att ''optimera'' men men.

Du har inte fel och jag tycker inte att 30fps duger men jag måste faktiskt påpeka att dina inlägg är rätt överdrivna. Majoriteten av spel till PS5 kan spelas i 60fps utan att behöva dra ner upplösningen till 720p eller 1080p. Sen finns det ju spel som Final Fantasy 16 som knappt klarar 60fps i 720p förstås, men att sitta och påstå att konsolspel rent generellt körs i 720p30 är rätt överdrivet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ni som övertygade om att Pro kommer köras i 30FPS, hur tror ni att crossplatform och GTA6 kommer rulla på Series S?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ni som övertygade om att Pro kommer köras i 30FPS,

Får vi hoppas att ingen tror.

Framerate styrs av mjukvaran så att tilldela en viss hårdvara en specifik framerate makes no sense at all. Blir goddag yxskaft.

Permalänk
Medlem

Det här med minst 6o fps.. nu är jag i o f s uppvuxen med de första 3D-spelen vilka väl kunde snurra runt i 12 fps så de lade kanske ribban men; sparkade igång en Xbox series X häromdagen för att lira lite Dead space remastered. Där kunde man välja mellan quality mode (30 fps som målbild) eller performance (60 fps som målbild). Växlade jag fram och tillbaka kunde jag med lite god vilja se att quality-mode hade lite bättre ljus och skuggor ivissa miljöermen avseende fps kunde jag inte märka någon som helst skillnad. Jag kanske behöver besöka sjukvården men jag misstänker att jag inte är ensam om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Jag kanske behöver besöka sjukvården

Korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godisskålen:

30fps flyter väl ändå inte på bra? Samt, Ps5 gör inte strålspårning.. visst, kanske nån enstaka solstråle.. haha.

UT5-grafikmotor körs på det lägsta möjliga och 720P på PS5'an.. för att uppnå 60FPS, är det optimering säger du?

Ps5 Pro kommer inte att ge 4070Ti-prestanda.. tro mig, den tekniken är för dyr att massproduktsera och AMD har inte den tekniken liggandes i bakfickan för massorna..

Det blir 7700XT med en ganska så upphottad RT-teknik med en Ryzen 3700XTX prolle för att hålla nere priset.

Varken AMD eller Sony kan mäta sig med Nvidias teknik.. det är värkligheten (Ja, jag stavade fel med flit)

What? Hur var the last of us eller elden ring day one på pc? Du blandar ihop olika saker. Prestanda som sådant och det här. Hur mycket spelar du på pc day one? Du har ju fasen inte en aning om vad du pratar om. Elden Ring var nästan ospelbart på pc day one. Jag returnerade spelet och köpte det på ps5 samma kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Junger:

Det här med minst 6o fps.. nu är jag i o f s uppvuxen med de första 3D-spelen vilka väl kunde snurra runt i 12 fps så de lade kanske ribban men; sparkade igång en Xbox series X häromdagen för att lira lite Dead space remastered. Där kunde man välja mellan quality mode (30 fps som målbild) eller performance (60 fps som målbild). Växlade jag fram och tillbaka kunde jag med lite god vilja se att quality-mode hade lite bättre ljus och skuggor ivissa miljöermen avseende fps kunde jag inte märka någon som helst skillnad. Jag kanske behöver besöka sjukvården men jag misstänker att jag inte är ensam om detta.

Du är självklart inte den enda som inte märker skillnad på 30fps och 60fps men det gör jag och det är en så otroligt stor skillnad. Kameran blir hackig, bilden blir förstörd av motion blur och input latens blir högre för att endast nämna några försämringar.

Om du inte märker skillnad så är det bara att vara glad.

Jag är uppvuxen med PC och har dom senaste 30 åren i princip enbart spelat spel i 60fps när jag har haft möjligheten. Senaste 15 åren har jag varit van med 120fps och att gå ner till 30fps för att spela vissa spel är näst intill omöjligt.

Även NES och Gameboy som jag spelade som barn körde majoriteten av spelen i 60fps (50fps för PAL).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du är självklart inte den enda som inte märker skillnad på 30fps och 60fps men det gör jag och det är en så otroligt stor skillnad. Kameran blir hackig, bilden blir förstörd av motion blur och input latens blir högre för att endast nämna några försämringar.

Om du inte märker skillnad så är det bara att vara glad.

Jag är uppvuxen med PC och har dom senaste 30 åren i princip enbart spelat spel i 60fps när jag har haft möjligheten. Senaste 15 åren har jag varit van med 120fps och att gå ner till 30fps för att spela vissa spel är näst intill omöjligt.

Även NES och Gameboy som jag spelade som barn körde majoriteten av spelen i 60fps (50fps för PAL).

Importerade du spel som barn? Imponerande i så fall. Inget spel på nes och snes var 60 fps i de europeiska urgåvorna av spelen.

Det är svårt att hålla en anständig nivå när det torgförs saker som helt enkelt inte är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du är självklart inte den enda som inte märker skillnad på 30fps och 60fps men det gör jag och det är en så otroligt stor skillnad. Kameran blir hackig, bilden blir förstörd av motion blur och input latens blir högre för att endast nämna några försämringar.

Om du inte märker skillnad så är det bara att vara glad.

Jag är uppvuxen med PC och har dom senaste 30 åren i princip enbart spelat spel i 60fps när jag har haft möjligheten. Senaste 15 åren har jag varit van med 120fps och att gå ner till 30fps för att spela vissa spel är näst intill omöjligt.

Även NES och Gameboy som jag spelade som barn körde majoriteten av spelen i 60fps (50fps för PAL).

Du måste förstå att det är stor skillnad på 1) vilket spel man spelar 2) vilken inmatningsenhet man använder.

Tror du på allvar att t ex inte Diablo 2 är spelbart i 30fps med kontroller? Spelet är långsamt, kräver ingen timing eller liknande. Sedan är kontroller mkt mindre känslig enhet än en mus.

Ni för sluta generalisera. Det är obegåvat att generalisera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Importerade du spel som barn? Imponerande i så fall. Inget spel på nes och snes var 60 fps i de europeiska urgåvorna av spelen.

Det är svårt att hålla en anständig nivå när det torgförs saker som helt enkelt inte är sant.

Var inte svårt att få tag på amerikanska/japanska spel på nes eller snes. Jag köpte en hel del andra saker från företag i taiwan på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Var inte svårt att få tag på amerikanska/japanska spel på nes eller snes. Jag köpte en hel del andra saker från företag i taiwan på den tiden.

Okej. På den tiden pratade ingen om fps. Få importerade spel när de fanns i närmaste leksaksbutik. Importerades spel var det sannerligen inte för fps.

Permalänk
Medlem

PS VR 2-spel som Gran Turismo 7 skulle kunna dra nytta av 60% mer prestanda och bättre uppskalning. I dagsläget körs VR-läget i GT7 i 60 FPS som görs om till 120 FPS med reprojection.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Importerade du spel som barn? Imponerande i så fall. Inget spel på nes och snes var 60 fps i de europeiska urgåvorna av spelen.

Det är svårt att hålla en anständig nivå när det torgförs saker som helt enkelt inte är sant.

Vad yrar du om? Jag skrev ju att PAL versionerna var 50fps.

Skrivet av Edvin1:

Okej. På den tiden pratade ingen om fps. Få importerade spel när de fanns i närmaste leksaksbutik. Importerades spel var det sannerligen inte för fps.

Ingen pratade om 30fps vs. 60fps på NES, SNES-tiden eftersom standarden var 60fps. I Europa körde vi 50Hz och därför fick vi istället 50fps.

Skrivet av Edvin1:

Du måste förstå att det är stor skillnad på 1) vilket spel man spelar 2) vilken inmatningsenhet man använder.

Tror du på allvar att t ex inte Diablo 2 är spelbart i 30fps med kontroller? Spelet är långsamt, kräver ingen timing eller liknande. Sedan är kontroller mkt mindre känslig enhet än en mus.

Ni för sluta generalisera. Det är obegåvat att generalisera.

Nej, jag tycker inte att Diablo 2 Resurrected är spelbart i 30fps. Vilken tur att det är 60fps på PS5.

Jag är väl medveten om att handkontroll är mer förlåtande än mus. Jag spelar enbart på konsol sedan två och ett halvt år tillbaka förutom enstaka spel på Mac (t.ex. League of Legends i 120fps).

Det är faktiskt du som låter obegåvad när du argumenterar emot vad andra föredrar. För mig är det så stor skillnad att gå ner till 30fps så jag köper helt enkelt inte dom spelen - med extremt få undantag som God of War och Death Stranding som jag körde på PS4 Pro.

Toppen att du tycker att hackiga animationer, extrem motion blur och hälften så bra frame time är okej. Men det tycker inte jag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad yrar du om? Jag skrev ju att PAL versionerna var 50fps.

Ingen pratade om 30fps vs. 60fps på NES, SNES-tiden eftersom standarden var 60fps. I Europa körde vi 50Hz och därför fick vi istället 50fps.

Nej, jag tycker inte att Diablo 2 Resurrected är spelbart i 30fps. Vilken tur att det är 60fps på PS5.

Jag är väl medveten om att handkontroll är mer förlåtande än mus. Jag spelar enbart på konsol sedan två och ett halvt år tillbaka förutom enstaka spel på Mac (t.ex. League of Legends i 120fps).

Det är faktiskt du som låter obegåvad när du argumenterar emot vad andra föredrar. För mig är det så stor skillnad att gå ner till 30fps så jag köper helt enkelt inte dom spelen - med extremt få undantag som God of War och Death Stranding som jag körde på PS4 Pro.

Toppen att du tycker att hackiga animationer, extrem motion blur och hälften så bra frame time är okej. Men det tycker inte jag.

Du och jag lever inte på samma planet. Vi får vara överens om att vi inte är överens. Vi kommer inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Utvecklarna har lättare att utnyttja all kraft i kretsarna på konsol. Förnekar du att det är lika lätt att optimera på pc? Okej då. Varför flyter det genomsnittliga spelet ofta bättre day one på konsol? Ingen har sagt något om "4090". Det är ju rent ut sagt hittepå. Men att förvänta sig prestanda som motsvarar ungefär 4070 och kanske uppåt 4070 ti, det är inte en orimlig antagande.

Känns som vi pratar om 2 olika saker.

Det är absolut lättare att optimera för PS5 än PC eftersom den förstnämnda är 1 konfiguration och den sistnämnda är 13978 konfigurationer.

Så är det det du menar så har jag inga invändningar.

Där det blir tokigt är när du försöker sätta en prestanda-siffra, en generell siffra dessutom, på det hela. Du kan inte gå från "det är lättare" till "det blir 20% högre prestanda". Det är heltokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Känns som vi pratar om 2 olika saker.

Det är absolut lättare att optimera för PS5 än PC eftersom den förstnämnda är 1 konfiguration och den sistnämnda är 13978 konfigurationer.

Så är det det du menar så har jag inga invändningar.

Där det blir tokigt är när du försöker sätta en prestanda-siffra, en generell siffra dessutom, på det hela. Du kan inte gå från "det är lättare" till "det blir 20% högre prestanda". Det är heltokigt.

Nej det är det inte. Vilket inte betyder att det inte finns en övre gräns. Egentligen handlar det om hur skickliga utvecklarna är. Goda utvecklare kan använda all kraft i hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Yikes, förbluffande att de finns de som intalar sig att 30FPS går lika bra som 60. Men vart går gränsen, märker ni ingen skillnad och tycker även att det rullar på bra i 15-20FPS?

Jag upplever i alla fall att en överväldigande majoritet väljer 60FPS om valet finns och jag skulle till och med beskriva högre fps som rogivande. 30FPS som target ska helst dö, menar jag.

Jag har inte heller några problem med att en konsol kostar 8-12k, då det inte finns något bra mellansteg prestanda mässigt emellan dator och PC. Budget PC ligger i vanliga fall på runt 15K om man ska spela nya spel vettigt. GT 1650 på datorer för över 10K gör mig illamående.

Playstation har än så länge i alla fall inte besudlat first party med 30FPS tvång, och jag hoppas dem aldrig gör det. Series S hjälper förmodligen till här när det kommer till crossplatform titlar. Rullar det i 30 på S så för det gå att lösa högre på PS5 eller i värsta fall Pro.

Det blir besvärligt nu med att gå ner till 30 igen när mainstream vant sig med 60. Jag tycker helt klart att 30 bör beskrivas som prestanda problem på moderna konsoler i recensioner.

Jag har feber, ursäkta om barsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Yikes, förbluffande att de finns de som intalar sig att 30FPS går lika bra som 60. Men vart går gränsen, märker ni ingen skillnad och tycker även att det rullar på bra i 15-20FPS?

Jag upplever i alla fall att en överväldigande majoritet väljer 60FPS om valet finns och jag skulle till och med beskriva högre fps som rogivande. 30FPS som target ska helst dö, menar jag.

Jag har inte heller några problem med att en konsol kostar 8-12k, då det inte finns något bra mellansteg prestanda mässigt emellan dator och PC. Budget PC ligger i vanliga fall på runt 15K om man ska spela nya spel vettigt. GT 1650 på datorer för över 10K gör mig illamående.

Playstation har än så länge i alla fall inte besudlat först party med 30FPS tvång, och jag dem aldrig gör det. Series S hjälper förmodligen till här när det när det kommer till crossplatform titlar. Rullar det i 30 på S så för det gå att lösa högre på PS5 eller i värsta fall Pro.

Det blir besvärligt nu med att gå ner till 30 igen när mainstream vant sig med 60. Jag tycker helt klart att 30 bör beskrivas som prestanda problem på moderna konsoler i recensioner.

Jag har feber, ursäkta om barsk.

Det där är ju också en myt. Jag har pc och konsol. 4080 i pc, PS5 och Nintendo. Att mitt PC-spelande innebär att jag inte kan ta i konsolerna? T ex Nintendo. Jag tycker det florerar så mycket överdrifter inom gaming. Jag undrar varifrån allt kommer. Det är ofta jag inte håller med om den etablerade uppfattningen.

Såklart är det här med fps en gradvis skala. Jag har försökt säga hela tiden att det handlar om vilket spel man spelar och inmatningskälla. T ex lider Bloodborne av 30 fps, men Diablo 2 går utmärkt att spela i 30 fps.

Överlag tycker jag nog att man ska ”care less” och bara njuta av spelen. Det somliga slår på den stora trumman om kan uppfattas som en parentes av dig. Ibland blir jag exempelvis förundrad över att mitt PS5 i upplevelse ligger så nära min PC. Då har jag fan en bra pc ska du veta. Inget fuskbygge.

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka hålla mig utanför diskutionen, men 30vs60 går inte ens att diskutera.

https://www.youtube.com/watch?v=TCeznT5CZSU

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag ska försöka hålla mig utanför diskutionen, men 30vs60 går inte ens att diskutera.

https://www.youtube.com/watch?v=TCeznT5CZSU

Okej. Då antar jag att du inte kan gå på bio heller? På bio är det 24 fps som gäller. Jag tycker f.ö. att det inte är alls stor skillnad i videon. Men bristen ligger kanske i mig.

Det visuella ger ett svagt stöd skulle jag säga. Man märker skillnaden mer i styrenheten. 30 fps syns inte jättetydligt i spel men det "känns". Dock inte i alla spel.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr tappat hoppet gällande 60fps spel. Spelstudion verkar hellre vilja pressa på med RT och hög upplösning för att få snygga screenshots i social media. Istället för att designa från grunden för 60fps eller helst ännu högre och skap en bra känsla när man faktiskt spelar spelet. Med väldigt få undantag.

Därför känner jag inte att det blir värt en uppgradering från baskonsolen. Det kommer bli 4k 30 med RT i de flesta spel ändå. Kanske att PRO versionen kommer ha mer naitive upplösning och RT på oftare än av. Men jag tror majoriteten av spel kommer vara 30fps.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Okej. Då antar jag att du inte kan gå på bio heller? På bio är det 24 fps som gäller. Jag tycker f.ö. att det inte är alls stor skillnad i videon. Men bristen ligger kanske i mig.

Det visuella ger ett svagt stöd skulle jag säga. Man märker skillnaden mer i styrenheten. 30 fps syns inte jättetydligt i spel men det "känns". Dock inte i alla spel.

Du styr ju inte kameran själv med en handkontroll på bio

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drygman:

Behövs det nu, nej. Behövs det innan GTA VI släpps, ja. Tycker nästan synd om konsolkrigarna som annars får uppleva GTA VI på 5 år gamla konsoler.

Tyvärr så är ju typ all spel optimerade för dessa gamla konsoler i första hand nu för tiden och sen portade till pc. Vi har ju sett ett gäng PC-ports som gått sådär under de senaste två åren, dem flesta fortfarande inte fixade helt.

Man tycker ju att det borde va lätt nu när alla plattformar kör x86 men det verkar finnas mycket skit bakom spakarna och pc är inte prio 1

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De som gör skräp kommer fortsätta göra skräp även om det finns minimikrav (skräpet tar sig bara en annan form så att säga bara på sig) så det har ingen större effekt.

Ett 60 fps krav sätter begränsningar i hur CPUn belastas (gäller förstås även GPUn men där finns en helt annan skalbarhet som inte påverkar spelet dom sådant, annat än på ytan) så nej, potentiellt så kan en utvecklare inte göra det spel denne vill.

Dessutom så finns det ingen logik i att ge just Pro ett 60 fps krav; inte när dess CPU är snarlik den i bas-modellen.

Och det är även ett praktiskt problem, var sätter man gränsen för vad som är godkänt?

Så nej, förstår din tanke men den är ett lite för simplistisk idé av en mer komplex situation.

Der finns förstås inget som hindrar att utvecklaren själv sätter kravet (slog mig precis att jag själv är konstruktionsansvarig för ett familj produkter som har 60 fps krav, ironiskt nog) och delar inte utvecklaren din prioritering så är det enklare att bara rösta med plånboken.

Märkte samma sak. De verkar göra samma som ps4 PRO dvs det är mer kräm i gpu delen än cpu delen. Slutsatsen av det är att man kommer mata på med massa ögongodis för allt som går att lägga på GPU sidan och sen köra allt i 30fps.

Det kommer säkert komma några 60fps titlar men de kommer vara undantagsfall

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Du styr ju inte kameran själv med en handkontroll på bio

Det är ju precis det jag skrev. Låg fps är inte något man först och främst ”ser” utan något man ”känner”.

F.ö. tycker jag att din tidigare kommentar är märklig. Det är märkligt att ”tappa hoppet om 60 fps” när det flesta spel på PS5 får att spela i 60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har tyvärr tappat hoppet gällande 60fps spel. Spelstudion verkar hellre vilja pressa på med RT och hög upplösning för att få snygga screenshots i social media. Istället för att designa från grunden för 60fps eller helst ännu högre och skap en bra känsla när man faktiskt spelar spelet. Med väldigt få undantag.

Därför känner jag inte att det blir värt en uppgradering från baskonsolen. Det kommer bli 4k 30 med RT i de flesta spel ändå. Kanske att PRO versionen kommer ha mer naitive upplösning och RT på oftare än av. Men jag tror majoriteten av spel kommer vara 30fps.

Jag tror på att trenden svänger framöver. Har följt branschen i många år—både medialt samt via diverse forum—och pratet om 60 fps som ett önskat golv har nog aldrig varit mer frekvent. Mina observationer är såklart enbart anekdotiska, men förhoppningsvis ligger det något i dem.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Mycket snack om fps igen, men ingen ställer den viktiga frågan om Sonys chefsdesigner bestämt om ufot kommer levereras med inbyggda stödhjul istället för plastkäpp?