Varor på vift – så gör du när paket försvinner

Permalänk
Melding Plague

Varor på vift – så gör du när paket försvinner

Snart är det jul och det innebär att en stor mängd paket är i omlopp. Men vad händer egentligen när ett paket försvinner?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skicka inte begagnade varor med Postnord. Alltså skicka inga produkter alls helt enkelt.

Begagnade produkter omfattas inte av skydd när man köper frakt med Postnord. Gick själv miste om en mus för cirka 800 kr nyligen då dom trollade bort paketet redan på ombudet.

Tror schenker har betydligt förmånligare avtal för privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Den här artikeln handlade alltså om Klarna...

Permalänk
Medlem

Råkade ut för det när jag beställde ram-minnen från ProShop i Danmark, de skickade nya minnen typ omedelbart. Efter tre veckor hade de hittat den, på nåt sätt hade postnord lyckats slarva bort en hel pall med varor.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Permalänk
Medlem

Amazon brukar vara bäst av alla när det kommer till att fixa problem med leveranser, du får pengarna tillbaka direkt i 90% av alla fall utan nått krångel och vill du köpa igen så är det inga problem.

Klarna har jag bara krånglat med via Tradera då man köper en hel del "lite för bra för att vara sant men finns folk som inte vet vad de säljer" och där kan det ta väldigt lång tid innan man får pengarna tillbaka, har ibland tagit 3 månader.

Från inhemska butiker har jag aldrig haft något som försvunnit vad jag kan minnas men köper jag spel som skickas i sån där påse så är det väldigt ofta som fodralen är krossade och då får man krångla igen, tog 5 månader att få pengarna tillbaka hos mediamarkt.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat på nätet sen 1998, då var det för det mesta eBay som var min "butik". Sen blev det allt möjligt (ni känner dom flesta sajts så jag kommer inte in på det här), men nåt erfarenhet har jag fått i löpet av 20+ år:

1) Det är extremt sällsynt att ett paket försvinner, men det händer då har jag:

- Kollat med snittliga leveranstider från/till destination och väntat +2 veckor innan jag skickar en förfrågan till säljare.
- I dom flesta fällen har jag blivit erbjudit återbetalning, och om det så är att varen kommer sen, (jag har upplevd att ett paket kom 3 mån senare, hade uppenbarligen varit på världsomsegling) och då kontaktade jag säljaren och betalade återigen för grejorna, det är viktig att vara en ärlig kund, det ökar förtroende för landen dom skickar till och ger bättre möjligheter för alla.
- Det händer att varan inte är väl paketerat, då får du överklaga till säljare, alla säljare jag har överklagat till har återbetalt och ofta önskar dom en bild på den trasiga produkten, inget problem med det - det har jag skickat varje gång.
- Kollar med postnord, kollar med DHL, Bring och andra samarbetspartner som dom har använd, ofta så hittar dom paketet nån veckar senare, jag återbetalar när jag har fått paketet även om bolaget säger "behåll varan", det kan verka dumt - men tänk på att det ofta finns en "familj" som säljer från ett litet företag i ett fattigt land. Ärlighet uppskattas, och dom kommer faktisk ihåg dig

2) När du vill köpa/beställa nåt - kolla feedback profil på varje bolag och säljare, även om det står 5 stjärnor så står ofta sanningen i feedback profilen, dom sätter 5 stjärnor för att dom dåliga säljare inte ska "upptäcka" den negativa feedback som är upprättat för att varna andra köpare.

Det att feedback är lite väl lågt, betyder inte att du kommer att få en trasig vara, tänk på att alla köpare är människor som kan vara lite smått dumma och inte riktig vet vad dom har köpt och inte vet hur det används, eller ställer FÖR höga krav på produkten som kostar några få dollars - du får alltid vad du betalar för, så var uppmärksam och medveten när du "testar" nån märklig elektrisk pryl från banggood, aliexpress, alibaba, temu etc.

3) Tänk på att det tar jättelång tid att skicka/förtulla/behandla vissa varor från olika länder, så kolla det innan du börjar tänka panika och klaga, tålamod är en dyd. Du kan också se i profilerna hur väl dom enskilda bolagen/personer brukar paketera grejorna. Så om du är aktsam är det sällan det blir fel.

4) Falska feedbacks, använd hjärnan. Står där 100+ feedbacks med typisk dålig Engelska, och märkliga profilnamn Svhboing3077 etc, så är detta ofta bot-genererade "företag" som också har positiv feedback i samma "bot" stil, dvs. genererat feedback, väldig ofta med massor av stavfel och udda feedback som inte riktig ger mening, stay away!

5) Googla profilen, titta på recensioner på youtube, har varen ett märkligt namn, kan du använda "google lens" att ta ett bild av varen och se liknande prylar med olika märken - fast exakt samma produkt, då hittar du snabbt ut av om det är en "kopia" eller annan fejk produktion som säljs under 100 olika märken.

6) Porch-pirates, alltså tjuvar som stjäl paket från din dörr börjar tyvärr också att bli allt mera vanlig i Sverige. Använd dörrkamera (som inte lutar mot gatan, det är inte lagligt!) och se om nån stjäl paketet medan du var borta, då är det inte säljare du ska klaga till, snarare polisen och försäkringen.

Ett sett att motverka detta är att välja "närmaste ombud", vart du kan hämta ditt paket hos ombudet, eller en postbox låda, jättepraktisk, sällan en vara försvinner därifrån.

I mina 20+ år med köp av allt möjligt på nätet, är det extremt sällan att ett paket bara "försvinner" i posten, men det stjäls en del, isär vid din egen dörr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Varför använde du BankID timmar innan du skulle hämta ut paketet?!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Dom brukar ju skanna nån kod som man får vid identifiering för kvittering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför använde du BankID timmar innan du skulle hämta ut paketet?!

Pja, "varför inte" ansåg jag tills nyligen. Jag fick en notifikation och bara ville ha det gjort. Jag utgick ifrån att systemen skulle vara korrekt gjorda så att det inte kunde bli såhär.

Skrivet av Ryssfemma:

Dom brukar ju skanna nån kod som man får vid identifiering för kvittering.

Japp det stämmer. Enda svaret jag kunde få av Postnords kundtjänst var: "ombudet måste råkat ge/skanna ut ditt paket till någon annan". De sa även att paketet skulle vara utlämnat enligt ett system men finnas kvar enligt det andra. Så nåt konstigt var det!

Svar på ytterligare kommentar
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Amazon brukar vara bäst av alla när det kommer till att fixa problem med leveranser, du får pengarna tillbaka direkt i 90% av alla fall utan nått krångel och vill du köpa igen så är det inga problem.

Klarna har jag bara krånglat med via Tradera då man köper en hel del "lite för bra för att vara sant men finns folk som inte vet vad de säljer" och där kan det ta väldigt lång tid innan man får pengarna tillbaka, har ibland tagit 3 månader.

Från inhemska butiker har jag aldrig haft något som försvunnit vad jag kan minnas men köper jag spel som skickas i sån där påse så är det väldigt ofta som fodralen är krossade och då får man krångla igen, tog 5 månader att få pengarna tillbaka hos mediamarkt.

Det är den stora fördelen faktura - betala bara om produkten kommer fram hel och korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför använde du BankID timmar innan du skulle hämta ut paketet?!

Om man vill att t.ex. en släkting ska hämta ut paketet så är det kanske inte alltid man har möjlighet att godkänna via BankID just precis den minuten släktingen står i kö.

För att dela QR-koden så behöver man legitimera sig först, tror jag.

Problemet här var ju inte att någon använde BankID för att legitimera sig några timmar innan, problemet var ju att något annat hade gått fel och paketet blivit utlämnat till någon annan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att Postnords ersättning till handlaren är minimal, näst intill obefintlig för dyrare produkter.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför använde du BankID timmar innan du skulle hämta ut paketet?!

Skrivet av Ryssfemma:

Dom brukar ju skanna nån kod som man får vid identifiering för kvittering.

Skrivet av kazoom:

Pja, "varför inte" ansåg jag tills nyligen. Jag fick en notifikation och bara ville ha det gjort. Jag utgick ifrån att systemen skulle vara korrekt gjorda så att det inte kunde bli såhär.

Japp det stämmer. Enda svaret jag kunde få av Postnords kundtjänst var: "ombudet måste råkat ge/skanna ut ditt paket till någon annan". De sa även att paketet skulle vara utlämnat enligt ett system men finnas kvar enligt det andra. Så nåt konstigt var det!

BankID i appen är väl för QR kod som gör så du slipper visa ID och ge ref.nr när du ska hämta ut.
så det ska du göra medans du står i kö hos ombudet.
du kan också dela den till en tredje person som kanske ska hämta paketet till dig, den funkar då som ditt ID men ombudet ska också upge sitt eget, även vid QR, men kan nog bli lätt att missa.

koden bara giltig en viss tid (var det en timme eller ett dygn? glömt.)

Ingen annan ska kunna hämta paketet utan QR koden bara för du använt BankID i appen... det är inte så det funkar att den skulle markeras som ok att ge ut paketet i deras i system till vem som helst liksom. dom måste skannat fel på något vis hos ombud eller slarvat med ID koll.

paketet markeras inte som levererat för att du aktiverar BankID QR koden, den markeras hämtat först när ombud skannar QR koden och ger dig paketet. eller lämnar ut paketet till "någon" mot att dom uppger spårnummer(4 sista) och visar mottagares ID.

Så vet inte vad exakt som gått snett för dig gällande det paketet men det är inte BankID's eller ditt fel, låter som mänsklig faktor hos ombudet alternativt en skurk som jobbar hos ombudet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Pja, "varför inte" ansåg jag tills nyligen. Jag fick en notifikation och bara ville ha det gjort. Jag utgick ifrån att systemen skulle vara korrekt gjorda så att det inte kunde bli såhär.

Japp det stämmer. Enda svaret jag kunde få av Postnords kundtjänst var: "ombudet måste råkat ge/skanna ut ditt paket till någon annan". De sa även att paketet skulle vara utlämnat enligt ett system men finnas kvar enligt det andra. Så nåt konstigt var det!

Det är fortfarande en människa som scannar och lämnar ut ett paket, så fel kan alltid uppstå. Finns ingen anledning att legiterma sig innan. Har också fått ett paket felaktigt utlämnat till någon annan, hade dock inte signerat det men blev rätt förvånad när jag fick ett sms från PostNord som frågade mig hur min upplevelse var när jag hämtade ut mitt paket nyss (snälla, sluta med den jävla frågan?).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

....
Så vet inte vad exakt som gått snett för dig gällande det paketet men det är inte BankID's eller ditt fel, låter som mänsklig faktor hos ombudet alternativt en skurk som jobbar hos ombudet.

Nä precis, det jag skrev kanske kunde tolkas som att jag klagade på BankID i sig. Nej, precis som du säger är det ju nånting som gått snett hos ombudet. Jag syftade just med att använda BankID lösningen i Postnord-appen.

Permalänk
Medlem

Om postnord kunde hantera paketen lika varsamt som sopgubbarna hanterar sopor skulle betydligt färre paket komma fram skadade. Varför texten som ska handla om posten istället handlade mestadels om "klarna" tycker jag framgår väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Den här artikeln handlade alltså om Klarna...

Känns nästan sponsrad av Klarna, håller med!

Permalänk
Medlem

Jag tittade också efter om det stod en "sponsras av klarna" men hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Du kan också dela den till en tredje person som kanske ska hämta paketet till dig, den funkar då som ditt ID men ombudet ska också upge sitt eget, även vid QR, men kan nog bli lätt att missa.

Det står ju i appen "Bla bla. Om någon hjälper dig att hämta paketet identifiera dig med BankID eller se till att de visar upp både ditt och deras foto-ID."

Jag kan inte tolka detta som något annat än att har man använt BankID och gett ut QR-koden så är det allt som krävs och har själv aldrig varit med om något annat på flertalet av paket hos vare sig PostMord, DHL eller Schenker.

På grund av diskuterat problem har jag varit varsam och väntat in i det sista med att legitimera mig ifall någon "hacker" kan fejka en QR-kod på något vänster.

Permalänk
Medlem

Haha, vad är detta för typ artikel egentligen?

Titel: "Varor på vift - så gör du när paket försvinner" (OK, allmännyttig information.)
Bild: På lastbil från Postnord. (OK, relevant till titeln.)
Innehåll: Klarna blah blah Klarna blah blah Klarna. (...vafan?)

Känner mig inte dugg kunnigare inom området efter att ha läst den, däremot känner jag mig clickbaitad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Paket med postnord

Postpaket är försäkrade för 5000. och avsändaren måste lämna in reklamationen.

Tilläggsförsäkring kostar 104kr o täcker upp till 200000 sek.

Rek extra fungerar fint och försäkras för höga belopp de med. Mottagaren behöver leg och signeras när det hämtas

Vanligt rek inom Sverige täcker 10000.
5000 om det handlar om valuta / pengar.

Försäkrade försändelser får inte överskrida värdet av försäkringen, ersättning utgår bara om produktens värde är inom försäkringen.

Att företag ofta skickar med billigaste frakten, helt oförsäkrat är ett problem , men det måste såklart den som skickar planera för.

Edit.
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Xelfeir:

Postpaket är försäkrade och avsändaren måste lämna in reklamationen.

Tilläggsförsäkring kostar 104kr o täcker upp till 200000 sek.

Dock ej begagnade varor sålda i andra hand...
Ersättning är schablonberäknat inte på värdet på objektet utan på viktvolym på försändelsen.

Tldr, inte något att hurra för.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lite problematisk artikel tycker jag. Det hade varit på sin plats med en genomgång av juridiken och vad som gäller om varan inte kommer och/eller är skadad. Lagstiftningen gäller oavsett om du handlar genom Klarna, Postnord eller inte.
Att du inte behöver betala för en vara som inte har levererats handlar ju inte om Klarnas goda vilja att avvakta med betalning, utan om att du inte behöver betala om fordran är "tvistig", vilket då kan tillämpas om en vara har försvunnit under transport och kunden reklamerar i vederbörlig ordning.

Permalänk

Vet inte om jag tror på den där siffran "0,04 procent"...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Varför använde du BankID timmar innan du skulle hämta ut paketet?!

Oväsentligt. Ingen annan kan någonsin hämta försändelsen utan den unika qr koden som enbart personen med nämnda bank id har tillgång till.

Koden är unik och har fler kombinationer än 100 miljoner.
Chansen är obefintlig att gissa sig till, det är både nummer och bokstäver.
Det är inte 4 siffror. Det är 10, och det är bokstäver.
Matematiskt omöjligt att gissa sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Haha, vad är detta för typ artikel egentligen?

Titel: "Varor på vift - så gör du när paket försvinner" (OK, allmännyttig information.)
Bild: På lastbil från Postnord. (OK, relevant till titeln.)
Innehåll: Klarna blah blah Klarna blah blah Klarna. (...vafan?)

Känner mig inte dugg kunnigare inom området efter att ha läst den, däremot känner jag mig clickbaitad.

Det är faktiskt problematiskt, att via bildsättning implicit utmåla postnord som boven i dramat, trots att inget i artikeln handlar om postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Jag beställde lampor för över 2000 på POWER nu på Black Friday. Använde BankID i Postnord-appen några timmar innan uthämtning. Ombudet gav ut mitt paket till någon annan (eller så var det insider stöld) innan jag hann hämta ut paketet. Nu kan jag inte få ersättning då jag använt BankID för att identifiera mig i förtid och då förlorar man tydligen all trovärdighet och möjlighet att reklamera. Så stor jävla varning på BankID specciellt om det är nåt lite dyrare!

Då får man skylla sig själv om man gör det flera timmar innan man hämtar paketet. Man gör ju det vid uthämtningstillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Då får man skylla sig själv om man gör det flera timmar innan man hämtar paketet. Man gör ju det vid uthämtningstillfället.

Bara undrar: Vad är skillnaden att visa sitt körkort/leg när man kommer fram i kön och Bank-id innan?
Du legitimerar dig att det är du båda gångerna och alltid innan de letar efter paketet.
Båda gångerna kan ju paketet ha flaggas som utlämnat/felutlämnat?

Vad missar jag här?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Bara undrar: Vad är skillnaden att visa sitt körkort/leg när man kommer fram i kön och Bank-id innan?
Du legitimerar dig att det är du båda gångerna och alltid innan de letar efter paketet.
Båda gångerna kan ju paketet ha flaggas som utlämnat/felutlämnat?

Vad missar jag här?

Skillnaden är att du gör det när du är på plats. Då kan du fortfarande hävda att du inte hämtat det om det skulle vara borta.
Med Bank ID så har du ju legitimerat dig = hämtat paketet. Då blir det svårt att hävda att du inte alls har hämtat ut paketet.