Permalänk
Medlem

Mörk rand på LG OLED42C35LA

Hej,

Jag köpt en LG OLED42C35LA i oktober som jag skulle ha som skärm till pc och extra tv på kvällen om det skulle behövas. Direkt när jag köpte den så upptäckte jag att det var en mörk vertikal rand på vänster sida ca 5 cm bred som inte gick bort när jag kopplade in min pc. Men när jag ser på strömmande media från Netflix och HBO så märks det inget.

Har knappt använt tv:n för jag blev så besviken men nu har jag äntligen fått tummen ur och kontaktat LG som ska antingen laga eller kreditera den för kundtjänsten som sköter servicen tror att 80% av den behöver bytas ut.

Nu till mitt dilemma. Om tv:n ska krediteras så ska den in till LG centralt som ska undersöka den innan de ger klartecken till återbetalning men frågan är om de kan återskapa problemet för nu det sista tiden så har den mörka randen kommit och gått. När jag kopplar in min privata bärbara eller jobbets bärbara dator så finns randen där men när jag drar över fönstret för webbläsaren till tv:n (kör utvidga skrivbordet) så tonar randen ut och försvinner.

Är det ens ett fel på tv:n om den mörka randen försvinner när man drar webbläsarfönstret och randen försvinner försvinner? Har testat med två olika bärbara datorer och även olika hdmi kablar och även testat på flera hdmi ingångar på tv:n.

Surt om LG tar in tv:n för kreditering men finner inget fel och man får tillbaka den ändå och så köper man en ny på mellandagsrean och står med två tv-apparater.

Spontant så känns det som det är fel på tv:n och skönt att bli av med den och köpa en ny utan fel från början. Men kommer det hem en tekniker som byter ut allt så kommer den att bli som ny förhoppningsvis ändå och risken är mindre att denna personen nobbar att det är fel eftersom man kan återskapa felet live för denna personen.

Någon som har varit med om nåt liknande problem med en tv som kan komma med goda råd?

Tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

Fel på skärmen. Byt ut.

Permalänk
Medlem

När autodimningen kör igång och gör skärmen ljusare så försvinner den mörka randen men när den sedan går ner i ljus så syns felet. Är det nåt skit med att den dimmar ner för mycket på kanten?

Skillnaden nu när randen försvinner är att jag satt energisparläget till off och från början när den mörka randen syntes hela tiden så var energisparläget på hög.

Mer text för att förklara bättre.
Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som en obalans i responsen hur de pixlarna dimmar. I grunden är det analoga enheter som drivs med spänning över varje pixel. Faller spänningen för snabbt i förhållande till övriga pixlar sjunker ljusstyrkan. Detta kan vara sådan som en panelrensning åtgärdar, så starta en sådan om du inte gjort det. Då ska TV:n gå igenom panelen och normalisera spänningen över ytan.

Permalänk
Medlem

Ok, har inte testat detta men då ska jag köra det direkt ikväll när jag kommer hem! Ska försöka googla mig fram till vad en sådan panelrensning heter på LG.

Tack för hjälpen!

stavfel
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=tDZw2KS0leM

Du kan kolla på detta, finns i menyerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som en obalans i responsen hur de pixlarna dimmar. I grunden är det analoga enheter som drivs med spänning över varje pixel. Faller spänningen för snabbt i förhållande till övriga pixlar sjunker ljusstyrkan. Detta kan vara sådan som en panelrensning åtgärdar, så starta en sådan om du inte gjort det. Då ska TV:n gå igenom panelen och normalisera spänningen över ytan.

Skrivet av Kalasis:

https://www.youtube.com/watch?v=tDZw2KS0leM

Du kan kolla på detta, finns i menyerna

Tack för hjälpen! Jag gjord en pixelrensning men felet fanns ändå kvar och sedan gjorde jag ännu en pixelrensning och har bara sett den mörka randen en kort stund en gång och inget mer. Kommer jag behöva köra pixelrensning med jämna mellanrum för att hålla felet borta och sliter jag mer på tv:n när jag kör denna rensningen?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är felet tilbaka igen. Om tv:ns skärm dimmar ner och man drar in ett fönster med anteckningar så syns randen ett litet tag och så försvinner det. Inget större till problem egentligen och jag kan leva med det men kanske är bättre att få hem en tekniker som byter ut lite delar på tv:n om det hjälper.

Jättemärkligt, nu syns randen när skärmen är dimmad och jag inte drar in nåt fönster till tv:n och efter ett litet tag så är randen borta igen. Drar jag in ett fönster så lyser tv:n upp och randen är där igen ett litet tag och försvinner.

Känns inte som att det är någon idé att försöka köra pixelrensing igen för att försöka få ordning på detta problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du sliter på den om du kör upprepade rensningar. Så låt tekniker titta på det och dokumentera mera, likt med rörlig bild.

Pröva också att köra LG:n i PC-läge och Spelläge. Så att du inte har något annat bildläge med någon automagisk ändring som spökar,