Startar inte med mitt PCI M2-kort, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Startar inte med mitt PCI M2-kort, behöver hjälp!

Hej

Sitter med ett Asus TUF x570 gaming moderkort. Ett 2070 Super och har redan 2st M2-diskar. Vill få dit en 3e och 4e.

Fattar så mycket att det finns 16 kanaler och kortet har två stora PCI-platser varav grafiken tar ena. De skall man på något sätt fördela om från 1x16 till 2x8 utan att mitt grafikkort tappar nämnvärd prestanda.

Köpte
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09BHJPCQH?psc=1&ref=ppx_yo2ov_...

Och petade i en disk.

Hittar inget vettigt att ändra i BIOS och när jag bootar med kortet i så kommer den inte förbi BIOS utan allt blir bara svart och får stänga av datorn för att komma ur.

Har någon haft något liknande problem eller vet var jag kan börja testa för att få datorn att hitta även min 3e disk?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kokaren:

Hej

Sitter med ett Asus TUF x570 gaming moderkort. Ett 2070 Super och har redan 2st M2-diskar. Vill få dit en 3e och 4e.

Fattar så mycket att det finns 16 kanaler och kortet har två stora PCI-platser varav grafiken tar ena. De skall man på något sätt fördela om från 1x16 till 2x8 utan att mitt grafikkort tappar nämnvärd prestanda.

Köpte
https://www.amazon.se/-/en/dp/B09BHJPCQH?psc=1&ref=ppx_yo2ov_...

Och petade i en disk.

Hittar inget vettigt att ändra i BIOS och när jag bootar med kortet i så kommer den inte förbi BIOS utan allt blir bara svart och får stänga av datorn för att komma ur.

Har någon haft något liknande problem eller vet var jag kan börja testa för att få datorn att hitta även min 3e disk?

Du får klämma ur dig vad du har för moderkort (exakt modell) + vart du placerat dina M.2 enheter.

Produkten du köpte från Amazon är ett dumt adapterkort och kräver att det finns en PCIe x1-x4 port för att stödja första enheten (den längst till vänster/bak på kortet). Om du ska fler enheter på kortet så måste du använda en x8 eller x16-port som dessutom stödjer Bifurification, något som jag vetterligen endast känner till fungerar på den första x16-porten på X570-moderkort. Det kanske går att splitta en x8-port på ditt moderkort men det får du gräva i UEFI efter då det sällan står i manualen.

Notera att det är viktigt att veta vilken port på ditt adapterkort som du placerat din NVME-disk (Sata fungerar inte).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Glädjespridare

Om du ska använda kortet fullt ut (4 SSD) kan du behöva undvika att använda M2 på moderkortet, samt i värsta fall köra grafikkortet i PCIe x4 (men förhoppningsvis går x8).

Anledningen är att det finns begränsat med PCIe-kanaler tillgängliga i CPU:n, och åtminstone en M2-plats på moderkortet tar 4 PCIe-kanaler. De vanligare Ryzen stödjer typ 20-24/24 st. totalt, medan ThreadRipper och Epyc stödjer typ 48-128(?) beroende på modell.

Och du behöver se till att splitter-funktionalitet är påslaget ("PCIe bifurcation") för kort som ditt, dvs. kort utan eget "splitter-chip" (switch).

@ BIOS :
Leta efter "bifurcation/split" i undermeny för "PCI Express/PCIe peripherals"... eventuellt kan du bara slå på funktionen för en specifik x16-port (och behöva köra SSD-kortet i den).
Första/översta x16-porten eller andra låter jag vara osagt.

När det sitter kort i båda x16-portarna så delar de nog på 16 PCIe-kanaler (x8/x8), och kör därmed x8 vardera. Ditt SSD-kort får därför fördela x8 (8 kanaler) på upp till 4 st. SSD, 16 kanaler hade bara gått med grafikkortet på max. x4, eller på plattform/CPU med många fler PCIe-kanaler (som ThreadRipper/Epyc som sagt).

Ett lite snårigt projekt det där. Absolut inget "tuta och kör", men fullt möjligt under rätt omständigheter.